• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ska man lämna med originalkvitto?

Ska man skicka med originalkvitto vid klockförsäljning?

• Totala väljare
    296
P

Philippe Stern

Guest
Den eviga frågan. Nu kör vi en poll. Ska man lämna med sitt originalkvitto vid försäljning av sin klocka?

Jag förutsätter alltid att ett orginalkvitto inte medföljer. Vilket nytta ger det mig? Sålänge ett kvitto mellan säljare och köpare upprättas är jag nöjd. (Glömts av de senaste 4 affärerna dock).

Jag förutsätter alltid att ett orginalkvitto inte medföljer. Vilket nytta ger det mig? Sålänge ett kvitto mellan säljare och köpare upprättas är jag nöjd. (Glömts av de senaste 4 affärerna dock).

Nyttan för mig är att det visar när och var klockan togs ut/i bruk första gången, vilket är intressant att veta tycker jag. Självklart är kvitto från det egna köpet viktigare rent ekonomiskt/juridiskt.

Inget måste i mitt tycke, men har jag orginalkvitto på en klocka så skulle jag inte ha problem med att skicka med det till köparen.
Sen tycker jag inte att man ska anta att kvitto medföljer. Kvitto ≠ cert.

Den enda anledningen jag ser att behålla ett originalkvitto är utifall att skattmasen börjar snoka p.g.a att det börjar trilla in stora summor pengar på kontot från flippning. Exempelvis någon som säljer av sin samling.

Antar att den enda anledningen är att man säljer en klocka mycket dyrare än man plockade ut den för och inte vill "avslöja" det?
Har man originalkvitto tycker jag man ska skicka med det med klockan. Däremot har jag aldrig skrivit kvitto när jag sålt/köpt på KS.

Jag ser det som premium. Kan vara bra att ha om klockan är av nyare slag, istället för värderingsintyg osv. Men det som är viktigast är kvitto/kvittens på aktuell affär.

Låt oss säga att klockan är 10 år gammal så kan det ju vara kul att se vad den såldes för då och vad den listas för nu.

Är det vintage och finns kvar är det ju coolt men annars helt meningslöst. Inget jag skulle kräva

Tillbaka
Topp