• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ska man lämna med originalkvitto?

Ska man skicka med originalkvitto vid klockförsäljning?

• Totala väljare
    296
Det enda jag kan tänka mig är att ADn kanske inte gillar att andra får se vilken bra deal du har fått :)

Det kan jag ändå köpa...
Har frågat olika AD där jag brukar handla. Ingen av dem har haft synpunkter på att skicka kvittot vidare. Mitt pris eller ”deal” har inget att göra med nästa kunds pris att göra...
På kvittot framgår pris, klocka, säljare, datum...

Senast ändrad:
Vill man ha orginalkvitto kan man väl köpa direkt från butik.

På senaste kvittot när jag köpte en ny Rolex i butik så stod mitt namn, personnummer samt vilken rabatt jag fått. Nä, jag lämnar inte gärna vidare den informationen. Med tanke på att en klocka på detta forum kan ha 10-15 olika ägare under ett år blir det rätt många för mig okända individer som får rätt mkt information som jag ej känner att jag vill lämna ut.

Namn och p-uppgifter förstår nog de flesta varför man inte vill att kreti & pleti, hejkon & bacon får. Eftersom många som handlar/servar klockor hos ad upparbetar en bra och ofta trevlig relation till företaget erbjuds inte allt för sällan en skaplig rabatt vid köp. Inte sjutton vill jag skylta med det så att andra kan springa in i samma butik och "kräva" den rabatten som jag personligen har.

Jag har däremot givietvis inga som helst problem med att skriva kvitto på affär mellan mig och köpare.

På de gamla klockorna jag har och där det finns kvitto, ni vet där det typ bara står pris, butik, datum, de kan gå med om jag skulle sälja dem.

Senast ändrad:

På senaste kvittot när jag köpte en ny Rolex i butik så stod mitt namn, personnummer samt vilken rabatt jag fått. Nä, jag lämnar inte gärna vidare den informationen. Med tanke på att en klocka på detta forum kan ha 10-15 olika ägare under ett år blir det rätt många för mig okända individer som får rätt mkt information som jag ej känner att jag vill lämna ut.

Namn och p-uppgifter förstår nog de flesta varför man inte vill att kreti & pleti, hejkon & bacon får. Eftersom många som handlar/servar klockor hos ad upparbetar en bra och ofta trevlig relation till företaget erbjuds inte allt för sällan en skaplig rabatt vid köp. Inte sjutton vill jag skylta med det så att andra kan springa in i samma butik och "kräva" den rabatten som jag personligen har.

Jag har däremot givietvis inga som helst problem med att skriva kvitto på affär mellan mig och köpare, det gör jag alltid, även om inte köpare säger att de vill ha ett kvitto.
De rätt ta dig tid för KS! :)

Jag har däremot givietvis inga som helst problem med att skriva kvitto på affär mellan mig och köpare, det gör jag alltid, även om inte köpare säger att de vill ha ett kvitto.
Edit: läste fel. Nu 2018 är jag läskunnig igen :)

Senast ändrad:
Jäklar vad jämnt i rösterna. Tycker varken till eller från egentligen men röstade nej. Tycker att man som säljare självklart kan behålla kvittot utan sura miner då det är från en affär mellan ADn och du som köpare - alltså ingenting en kommande ägare har något med att göra.

Sen tycker jag att man absolut kan skicka med kvittot om det inte spelar någon roll för en. Lite extra dokumentation för köparen kan ju alltid vara kul.

Edit: ööh småfull..kanske konstig grammatik..

Som köpare vill jag ha så mycket som möjligt av historiken dokumenterad och då borde också en köpare få med det jag har som berättar något.

Vad har jag för anledning att inte skicka med kvittot? Måste väl ändå vara mer värt för nya ägaren än för mig som inte äger klockan längre?

Antar att den enda anledningen är att man säljer en klocka mycket dyrare än man plockade ut den för och inte vill "avslöja" det?
Har man originalkvitto tycker jag man ska skicka med det med klockan. Däremot har jag aldrig skrivit kvitto när jag sålt/köpt på KS.

Jag skriver gärna ett kvitto om ngn köper en klocka av mig. Skulle vederbörande önska orginalkvitto från butik skulle jag inte förstå syftet samt tycka att det var en lustig figur.

Kul att ni som förespråkar att ej skicka med kvittot är så otroligt oförstående. Och pollen ger 50/50

Ja så är det ju. Speciellt också då många intressenter även i "sökfasen" av ett beg köp begär att få se kvittokopia. Så då blir det typ 15 * 10 st som får se ditt namn på ett år.

Dessutom så finns ju otyget att skriva köparens namn även på garantikortet.

Och är inte de flesta av dagens kvitton sådana att de bleknar efter några år? Jag har aldrig fått ett handskrivet kvitto vid köp av ny klocka.

Om man orolig för sitt namn på kvittot så kan man ju stryka det om man så vill. Har själv gjort det på värderingsintyg när klocka har sålts vidare.

Ingen dealbreaker för mig men så hellre att det skickas med än ej då jag får för mig att det är positivt vid ett eventuellt försäkringsärende.

Inget måste men kan finnas tre skäl till att det kan vara bra:
1. För att som köpare kunna vara trygg att det inte är stöldgods (och således inte kunna bli misstänkt för häleri). Detta särskilt i de fall priset är väldigt bra.
2. För att som köpare kunna utnyttja garantin. Finns exempel där AD krävt originalkvitto utöver cert.
3. För att kunna bevisa värdet på klockan för sitt försäkringsbolag om den blir stulen eller skadad och man inte hunnit göra någon värdering.

Inget måste men kan finnas tre skäl till att det kan vara bra:
1. För att som köpare kunna vara trygg att det inte är stöldgods (och således inte kunna bli misstänkt för häleri). Detta särskilt i de fall priset är väldigt bra.
2. För att som köpare kunna utnyttja garantin. Finns exempel där AD krävt originalkvitto utöver cert.
3. För att kunna bevisa värdet på klockan för sitt försäkringsbolag om den blir stulen eller skadad och man inte hunnit göra någon värdering.

1. Om priset är för bra för att vara OK så är det väl stor risk att ngt inte är OK. Ett orginalkvitto från AD bevisar inte att klockan inte är stulen, eller?
2. Låter ju inte OK, kan du ge exempel på AD som agerat så?
3. Orginalkvittot känns inte relevant i detta sammanhang, kan ju vara 10 år gammalt och har således föga att göra med nuvarande värde på klockan.

Senast ändrad:
1. Om priset är för bra för att vara OK så är det väl stor risk att ngt inte är OK. Ett orginalkvitto från AD bevisar inte att klockan inte är stulen, eller?
Visst men om det t.ex. står samma namn på kvittot som den du swishar till bör du slippa misstanke om häleri/häleriförseelse. Frågan om originalkvitto är en av de vanligaste i hälerimål.
2. Låter ju inte OK, kan du ge exempel på AD som agerat så?
Det har diskuterats i andra trådar. Vet att t.ex. Gripenbro kräver bevis för att klockan är köpt hos dom.
3. Orginalkvittot känns inte relevant i detta sammanhang, kan ju vara 10 år gammalt och har således föga att göra med nuvarande värde på klockan.
Kvittot kan ju lika väl vara en vecka eller ett halvår gammalt när det händer och då har man enligt min uppfattning fördel vad gäller att styrka värdet.

Visst men om det t.ex. står samma namn på kvittot som den du swishar till bör du slippa misstanke om häleri/häleriförseelse. Frågan om originalkvitto är en av de vanligaste i hälerimål.
Fair enough.
Det har diskuterats i andra trådar. Vet att t.ex. Gripenbro kräver bevis för att klockan är köpt hos dom.
Fast Gripenbro är inte AD vad jag vet, det vi pratar om här är väl orginalkvitto?

Kvittot kan ju lika väl vara en vecka eller ett halvår gammalt när det händer och då har man enligt min uppfattning fördel vad gäller att styrka värdet.

Att förfalska ett kvitto är gjort på 5 minuter. Berätta gärna mer om "hälerimål" och hur originalkvitton spelar en avgörande roll där! Låter som om en mördare skriver ett intyg i Word om att han är oskyldig, utfärdat av "Vitamininstitutet i Schweiz".

Gripenbro? Vad är de AD för? Och är inte det att framstå som relativt oseriösa när de inte kan göra en sökning i sina egna papper och se om de sålt klockan? Däremot så är ju oftast begagnatgarantier bundna till köparen, inte till produkten.

Jag har vid ett antal tillfällen sålt klockor där jag varit förste ägare. Jag har vid några tillfällen sålt klockan innan garantin som butiken eller tillverkaren lämnar har gått ut, och har då berättat för köparen att klockan fortfarande är under garanti. Någon gång har det även funnits en försäkring som löper x antal månader efter att jag sålt. OM det skulle uppstå något problem under denna tid som skulle kräva att originalkvitto finns till hand så går det bra att höra av sig till mig, då jag brukar behålla kvitton tills garantin gått ut. Annars (i avsaknad av kvitto) kan jag ju även kontakta butiken där den köptes och på det viset styrka köp. Detta som en service till den som köper av mig. Men att lämna ut MITT kvitto mellan butiken och mig skulle jag inte göra. Av många anledningar, vissa redan nämnda tidigare i tråden, varav den bästa var "vill du ha kvitto ifrån butik, köp själv i butik". Skulle givetvis lämna med original kvitto om jag gav klockan till någon som present eller om jag sålde till någon närstående eller vän, via annons möjligen om klockan är mer än 20år. Att få ett originalkvitto på en 50år gammal vintageklocka är givetvis roligt, men i de fall det hänt att det finns kan jag nästan lova att det beror på att förste ägaren haft klockan i just 50år.

Kul att ni som förespråkar att ej skicka med kvittot är så otroligt oförstående. Och pollen ger 50/50
Jag tror att omröstningen skulle se annorlunda ut om man preciserade lite (frågade om klockor som kostar exempelvis över 50K), för visst kan även jag tänka mig att slänga med ett kvitto på 2149kr ifrån Ur&Penn...

Att förfalska ett kvitto är gjort på 5 minuter. Berätta gärna mer om "hälerimål" och hur originalkvitton spelar en avgörande roll där! Låter som om en mördare skriver ett intyg i Word om att han är oskyldig, utfärdat av "Vitamininstitutet i Schweiz".

Gripenbro? Vad är de AD för? Och är inte det att framstå som relativt oseriösa när de inte kan göra en sökning i sina egna papper och se om de sålt klockan? Däremot så är ju oftast begagnatgarantier bundna till köparen, inte till produkten.
"Hälerimål" kan jag berätta mycket om men enkelt uttryck är det frågan om att bevisa att köparen haft (åtminstone) skälig anledning att anta att det varit fråga om stöldgods. Om man har bett om och fått se originalkvitto så minskar risken att man kan dömas för häleri. En av tre frågor som vanligtvis ställs i hälerimål är om man har fått se originalkvittot, de andra två gäller pris och skick på varan.

Gripenbro är AD för Squale.

Jag får passa på att fråga i den här tråden. Jag har inte köpt något begagnat än, men om (när) jag gör det, hur skall man försäkra sig om att personen som säljer klockan också äger den? Kan man ringa och kolla serienummer hos någon, eller brukar det visas upp kvitto, även om det inte är ett originalkvitto?

Tillbaka
Topp