• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

skeletone

Breitling
Jag har lurk:at KS en stund och märker att varje diskussion om en skelettklocka har en eller flera KS medlemmar som bara måste häva ur sig att skelettklockor är "fula".
Det där är design, utsidan - någon som gillar skelettklockor är ute efter något helt annat än design-skräp som fonten eller lollipop (kan inte skillnaden på visare & vill inte veta heller!)
Skelettklockor är för oss som älskar insidan av klockan; teknologin, mekaniken !
Det är avslöjande att det inte finns en "stora tråden" om skelettklockor på KS!

Personligen kan jag inte tänka mig äga en klocka som inte visar insidan på grund av någon så ointressesant som en urtavla !

Se dessa mästerverk i rörelse! Bilder är otillräckliga helt enkelt, måste ses på youtube eller i verkligheten!
zenithdefy.jpg
bulova.jpg
tissot-T070.405.16.411.00.jpg



Juste det här är min första post, hej alla :)
 

Larstl

Omega
Det finns tre episka trådämnen att välja.
1. Klockor som investering
2. Rolex är överskattat
3. Skeleton dials

Jag tycker att det är en helskön första post och respekt för ditt ställningstagande!
Nu åker vi!
Glöm inte "Jag har lanserat mitt egna klockmärke och ni ska göra mig rika på en kass bakgrundshistoria".

I övrigt anser jag att Karthago bör förstöras och att skeleton dials är avskyvärt likt "open-heart" som leker tourbillon, eller att kalla urverket för "Mekanismen".
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Det finns tre episka trådämnen att välja.
1. Klockor som investering
2. Rolex är överskattat
3. Skeleton dials

Jag tycker att det är en helskön första post och respekt för ditt ställningstagande!
Nu åker vi!
Då är jo den stora frågan vilken skeleton-klocka som håller värdet best? Obs. Ingen överskattad/översprisad och moddad Rolex.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan helt klart vara trevligt att visa lite mekanik från framsidan. Problemet är att det blir så dyrt, för ska man kunna vila ögonen på dem bör ju kvaliteten och mekaniken vara något att hänga i julgranen. Nedan är favoriter:
82_main_700.jpg

Audemars_Piguet_Royal_Oak_Openworked_Perpetual_Calendar_25829OR_rose_gold_at_A_Collected_Man_London10.jpg


Men sedan är jag även sugen på en klassisk skeleton, men inte riktigt kommit dit än.
200W.jpg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Att se verket är ju roligt och intressant men det som hindrar mig att bära en sådan är att jag ser faktiskt inte vad klockan är?
Beror säkert på överlag synfel och det blir ju inte bätte med åldern :)

Men ni som gillar - kör på. Är ni nöjda så är jag nöjd.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Att se verket är ju roligt och intressant men det som hindrar mig att bära en sådan är att jag ser faktiskt inte vad klockan är?
Beror säkert på överlag synfel och det blir ju inte bätte med åldern :)

Men ni som gillar - kör på. Är ni nöjda så är jag nöjd.
Jag har inga synfel och det är mitt största problem med skeletttavlor också. Går fan inte å se vad klockan är! (Inte snabbt iallafall)

Men jag gillar toolklockor, skiter man i sånt så kanske man inte bryr dig om att det tar längre tid att avläsa tiden.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag har nästan en skelettis 😅
Ganska svårläst den också.
Men fint att kunna se det härliga urverket frampå klockan.
 

Bilagor

  • 4B68C910-449E-4FA7-B0A0-C9B6AB68CE4F.jpeg
    4B68C910-449E-4FA7-B0A0-C9B6AB68CE4F.jpeg
    371.8 KB · Visningar: 5
  • 20313A21-EA97-47B2-B640-766E67896474.jpeg
    20313A21-EA97-47B2-B640-766E67896474.jpeg
    362.5 KB · Visningar: 5

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
MB&F är rätt smarriga. Deras perpetual calendar legacy machine är svincool! Inte ens orkat kolla prislappen... tror inte det faller väl ut här hemma att sälja huset för att köpa en klocka... :p


MBandF-Legacy-Machine-Perpetual-Titanium-LM-Perpetual-TI-2.jpg
 
Rolig tråd!
Jag själv är ett fan.
Har börjat blicka mot zenithen på länk. Den är ju riktigt snyggt. Men osäker på hur zenith är att äga kontra Rolex osv?
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag gillar utseendet på skelettklockor! De ser, ofta, råa och vackra ut på samma gång. Men har svårt att se mig själv äga någon.
•Dels ”passar” de inte min övriga ”stil” (eller brist på den)
•svårt att utläsa tiden
•tingar ofta ett pris som ligger utanför min budget/comfortzone
 
Vad menar du? HUR den är att äga?? Jag tror det är din helt och hållet om du köpt den?!
Likt när man köper ny bil så finns det märken som är beryktade arbetsfordon som bara tuggar på (Rolex i liknelsen) och sedan finns det range Rovers. Beryktade fordon med dyra problem. Vart på skalan skulle man kunna lägga zenith utan att överdriva tro? Deras 360 000 kronograf på defy känns ju dyrt att serva t.ex.
Jag undrar helt enkelt om de kan mätas med t.ex. Rolex i hur de "tuggar på" för att slita på tidigare uttryck?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Likt när man köper ny bil så finns det märken som är beryktade arbetsfordon som bara tuggar på (Rolex i liknelsen) och sedan finns det range Rovers. Beryktade fordon med dyra problem. Vart på skalan skulle man kunna lägga zenith utan att överdriva tro? Deras 360 000 kronograf på defy känns ju dyrt att serva t.ex.
Jag undrar helt enkelt om de kan mätas med t.ex. Rolex i hur de "tuggar på" för att slita på tidigare uttryck?
Vill nog påstå att du får betydligt mer klocka för pengen med en Zenith kontra Rolex. Med det sagt får du också långt mycket sämre andrahandsvärde då det är ett klenare varumärke.
Gällande deras kronografer så finns det ju goda grunder till varför El primero-verket fortfarande är relevant trots att de har ett gäng år på nacken. De som äger äldre Daytonas utanför forumet är nog knappast medvetna om att det sitter just ett Zentih-verk i dem och deras röster har nog varit med och bidragit till tanken av att Rolex ”bara tuggar på’.
 
Topp