• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skicka dyra klockor

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jo men definiera gärna mer än så.
PostNord täcker väl upp till 50k vid Värde?

Skickas betydligt dyrare klockor än så här.
Jag tänker två saker med Postnord värde.
Går man över gränsen för vad värdet får vara och något händer ligger man illa till. Åtminstone för deras billigare tjänster får man inget alls om man överskridit deras maxgräns. Vore konstigt om de skulle resonera annorlunda i detta fall.

...men jag tänker också att det är osannolikt att något skulle hända med ens paket m t p hur det hanteras. Därmed inte sagt att jag skulle känna mig trygg med att skicka för över 50k, men taget i beaktande hur transportsättet upplevs med låsta burar etc så är det inte konstigt att det används även för klockor över 50k.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag använder PostNord värde. Även på dyrare än 50k.
Samma här.

Och just därför ställer jag frågan i forumet..
För att lyfta detta uppenbara problem :)
Lite lurigt är det ju men Värde känns väldigt safe. En gång delade jag upp en klocka och skickade länken och huvudet i separata paket när totalvärdet var större än 50k och köparen var nervös över frakten.

Annars får man väl se till att köra F2F. Ska man köpa/sälja en klocka för flera 100k så får man väl offra sig och köra/resa en bra bit helt enkelt, om man inte vågar skicka.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Går man över gränsen för vad värdet får vara och något händer ligger man illa till. Åtminstone för deras billigare tjänster får man inget alls om man överskridit deras maxgräns. Vore konstigt om de skulle resonera annorlunda i detta fall.

...men jag tänker också att det är osannolikt att något skulle hända med ens paket m t p hur det hanteras. Därmed inte sagt att jag skulle känna mig trygg med att skicka för över 50k, men taget i beaktande hur transportsättet upplevs med låsta burar etc så är det inte konstigt att det används även för klockor över 50k.
Lite lurigt är det ju men Värde känns väldigt safe. En gång delade jag upp en klocka och skickade länken och huvudet i separata paket när totalvärdet var större än 50k och köparen var nervös över frakten.
Det är just dessa saker jag inte kan släppa riktigt. Vi skickar dessa klockor värda långt över 50k varje dag här med Postnord värde men utan att tänka på ev. konsekvenser. Tänk om det ändå händer något under transporten? Det är ju isåfall en falsk trygghet man köper sig.

Full disclosure: jag har själv både skickat och tagit emot dyrare klockor med Postnord värde men känner mig inte alls bekväm med det numera.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det är just dessa saker jag inte kan släppa riktigt. Vi skickar dessa klockor värda långt över 50k varje dag här med Postnord värde men utan att tänka på ev. konsekvenser. Tänk om det ändå händer något under transporten? Det är ju isåfall en falsk trygghet man köper sig.

Full disclosure: jag har själv både skickat och tagit emot dyrare klockor med Postnord värde men känner mig inte alls bekväm med det numera.
Jag tänker att många också kan vara medvetna om problemet men håller tummarna och kör ändå.
Utan att vara insatt vet jag inte om något enda tillfälle när värde har gått åt pipan, s a s.
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Kikade på PostNords varuförsäkring (via If). En intressant mening i slutet på villkoren "Varuförsäkringen gäller inte om innehållet är begagnat" :rolleyes:
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Kan vi någonstans sammanfatta att majoriteten av Klocksnacks köp&sälj-fraktande sker med falsk trygghet och "på egen risk" oavsett forumklassikern PostNord Värde? Om skiten träffar fläkten har jag en känsla av att det kommer bli svårt att få ut några pengar, om vi nu snackar klockor i de övre prisklasserna som ändå byter händer varje dag här.
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Kan vi någonstans sammanfatta att majoriteten av Klocksnacks köp&sälj-fraktande sker med falsk trygghet och "på egen risk" oavsett forumklassikern PostNord Värde? Om skiten träffar fläkten har jag en känsla av att det kommer bli svårt att få ut några pengar, om vi nu snackar klockor i de övre prisklasserna som ändå byter händer varje dag här.

Folk kommer nog alltid tro att man får 50k ersättning no matter what.
 
Topp