• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skicka dyra klockor

Tjarnan

Breitling
Hej, är ny här på forumet och hittar inte riktigt vad jag söker.
Undar nämligen hur folk går till väga vid köp/försäljning av klockor med höga värden.
Hur skickar ni och hur tar ni betalt?
Har t.ex. postnord något sätt som fungerar bra med försäkring och postförskott?
Eller har ni något smidigare sätt att lösa frakt och betalning?
Känns lite sådär när det gäller att förskottsbetala så pass stora summor.
Hoppas ni kan svara på mina funderingar!
MVH, Eric
 

Starillusion

Cartier
Har köpt klocka för allt mellan 1k - 100k som har skickas med värdefrakt, även utan värdefrak. Från blandannat postnord, DHL, ups och andra företag. Har alltid betala i förskott och jag kräver det även när jag ska skicka något vid försäljning. När det gäller frakt så är det bara googla så fårt du upp en hel del företag som kan hjälpa dig.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hej, är ny här på forumet och hittar inte riktigt vad jag söker.
Undar nämligen hur folk går till väga vid köp/försäljning av klockor med höga värden.
Hur skickar ni och hur tar ni betalt?
Har t.ex. postnord något sätt som fungerar bra med försäkring och postförskott?
Eller har ni något smidigare sätt att lösa frakt och betalning?
Känns lite sådär när det gäller att förskottsbetala så pass stora summor.
Hoppas ni kan svara på mina funderingar!
MVH, Eric


Välkommen till KLOCKSNACK först och främst!

Skulle säga att så länge du köper här på KS så är det nog 100% safe, finns en Goodguys & Badguys som är effektiv vid köp av klockor! När det kommer till betalning så är väl det en regel att säljaren har pengarna först innan man/hen skickar klockan, skickar du via värde från postnord så är klockan försäkrad upp till 50.000kr. Jag använder både banköverföring och swish, swish är ju snabbast såklart, men det vet du ju om redan.

Som sagt köp alltid säljaren, då är det mindre chans att man blir lurad!
 
Senast ändrad:

Tjarnan

Breitling
Välkommen till KLOCKSNACK först och främst!

Skulle säga att så länge du köper här på KS så är det nog 100% safe, finns en Goodguys & Badguys som är effektiv vid köp av klockor! När det kommer till betalning så är väl det än regel att köparen har pengarna först innan man skickar klockan, skicka du via värde från postnord så är klockan försäkrad upp till 50.000kr.

Som sagt köp alltid säljaren, då är det mindre chans att man blir lurad!
Tack så mycket! :)

Alright, får se hur jag gör då. Klockan som jag funderar på säljs via blocket och inte klocksnack tyvärr!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Som säljare så skulle jag inte skicka en klocka innan jag har fått betalt. Om köparen blir osäker på grund av det så får vi styra upp ett möte f2f men jag skulle aldrig skicka något eller lämna över klockan innan jag har pengarna, annars så avstår jag från affären.
Swish är klart enklast för båda parter och frakt löser jag med rek om det inte är en allt för dyr klocka annars så är det värdefrakt.
 

Tjarnan

Breitling
Som säljare så skulle jag inte skicka en klocka innan jag har fått betalt. Om köparen blir osäker på grund av det så får vi styra upp ett möte f2f men jag skulle aldrig skicka något eller lämna över klockan innan jag har pengarna, annars så avstår jag från affären.
Swish är klart enklast för båda parter och frakt löser jag med rek om det inte är en allt för dyr klocka annars så är det värdefrakt.
Hur stor skillnad är det med pris mellan rek och värdefrakt? Klockan jag funderar på går för 17k, antar att värdefrakt är bäst då.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tack så mycket! :)

Alright, får se hur jag gör då. Klockan som jag funderar på säljs via blocket och inte klocksnack tyvärr!
Om det är via Blocket där man inte kan se referenser som i Goodguys & Badguys-tråden här på KS så skulle jag som köpare nog se till att göra affären f2f, möjligen undantaget om det är ett handlare som säljer men skulle vara försiktig att skicka pengar till en privatperson utan referenser om det inte rör sig om mindre summor.

Hur stor skillnad är det med pris mellan rek och värdefrakt? Klockan jag funderar på går för 17k, antar att värdefrakt är bäst då.
Jag hade nog vart nöjd med rek om klockan kostar 17´men egentligen så bör man nog ta värdefrakt då. Men har för mig att du får räkna med dryga hundra för rek, beror så klart på hur mycket paketet väger. Värdefrakt kommer jag inte riktigt ihåg vad det går på men blir väl några hundra. Postnords hemsida borde ha information om det.
 

Tjarnan

Breitling
Om det är via Blocket där man inte kan se referenser som i Goodguys & Badguys-tråden här på KS så skulle jag som köpare nog se till att göra affären f2f, möjligen undantaget om det är ett handlare som säljer men skulle vara försiktig att skicka pengar till en privatperson utan referenser om det inte rör sig om mindre summor.


Jag hade nog vart nöjd med rek om klockan kostar 17´men egentligen så bör man nog ta värdefrakt då. Men har för mig att du får räkna med dryga hundra för rek, beror så klart på hur mycket paketet väger. Värdefrakt kommer jag inte riktigt ihåg vad det går på men blir väl några hundra. Postnords hemsida borde ha information om det.

Jag hade helst vilja göra det F2F men det går inga direktflyg och säljaren är 100mil bort tyvärr.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag hade helst vilja göra det F2F men det går inga direktflyg och säljaren är 100mil bort tyvärr.
Finns det ingen bättre lösning kan du köra med postförskott.
Då betalar du posten när du hämtar ut paketet, på det sättet ligger du inte ute med några pengar förens du får paketet.
Nackdelen är att du egentligen inte får öppna paketet innan du betalar, jag har gjort det några gånger och då har posten varit schyssta att låta mig öppna paketet på plats för att säkerställa att allt är som det ska :)
Som sagt bättre än att bara swish pengar till random person på blocket, men fortfarande inte 100% safe :)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag hade helst vilja göra det F2F men det går inga direktflyg och säljaren är 100mil bort tyvärr.
Börja med att se på vad du kan hitta på säljaren. Är mobilnummer registrerat och på rätt person eller är det dolt nummer (dolt nummer skulle jag vara försiktig med) , ser det ut att stämma med hemadressen. Du kan även se i Swish att det står rätt namn innan du bekräftar betalning.
Inga garantier men alltid något, sedan får du helt enkelt känna av om det känns rätt eller inte.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Om det är via Blocket där man inte kan se referenser som i Goodguys & Badguys-tråden här på KS så skulle jag som köpare nog se till att göra affären f2f, möjligen undantaget om det är ett handlare som säljer men skulle vara försiktig att skicka pengar till en privatperson utan referenser om det inte rör sig om mindre summor.


Jag hade nog vart nöjd med rek om klockan kostar 17´men egentligen så bör man nog ta värdefrakt då. Men har för mig att du får räkna med dryga hundra för rek, beror så klart på hur mycket paketet väger. Värdefrakt kommer jag inte riktigt ihåg vad det går på men blir väl några hundra. Postnords hemsida borde ha information om det.
Att skicka en klocka värd 17k med rek är en dålig idé. Rek är försäkrat upp till 10k, är innehållet värt mer utgår NOLL kr i ersättning. Värde kostar någon hunka mer och är försäkrat till 50k (har jag för mig) och är mycket säkrare överlag (säkethetstejp, ej spårbart etc).
https://www.postnord.se/skicka-brev-och-paket/inrikes/sakert-och-sparbart/rek-inrikes
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kör du på detta även vid värde > 50 000 kr ? Hittar inget specifikt om just det, men denna sida omnämner att det skall finnas en "kompletterande varuförsäkring vid värden över 50 000 kr", vilket dock inte längre verkar gälla för just värdepost..
https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/paket-privat/postpaket
Ja, värde via Postens företagscenter är så säkert det kan bli. Icke att förväxla med någon annan värde-REK eller dylikt. Inte det du länkar till alltså.

Edit: https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-vykort-privat/varde
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Värdefrakt fungerar riktigt bra, verkar vara enda tjänsten som Postnord faktiskt prioriterar skall hålla hög standard.
Dock är det väl sisådär när värdet överstiger 50k, då utgår enligt Postnord ingen ersättning alls.
 

Matslennarth

Breitling
Värdefrakt fungerar riktigt bra, verkar vara enda tjänsten som Postnord faktiskt prioriterar skall hålla hög standard.
Dock är det väl sisådär när värdet överstiger 50k, då utgår enligt Postnord ingen ersättning alls.

Just det där sistnämnda som gör mig lite förskräckt. Frågan är hur de kan värdera just marknadsvärdet på en klocka? Och om man törs säga att den är värd 50k, fast i själva verket några tusingar mer än så...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Just det där sistnämnda som gör mig lite förskräckt. Frågan är hur de kan värdera just marknadsvärdet på en klocka? Och om man törs säga att den är värd 50k, fast i själva verket några tusingar mer än så...
Det finns inga bättre sätt att som privatperson skicka dyra klockor så det finns liksom inga bättre alternativ. Har aldrig hört talas om ett ”värde”-paket som inte kommit fram. Enda bättre alternativet är att få någon du känner att buda paketet.
 

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
Postnord själva rekommenderat produkt ”postpaket” med tilläggsförsäkring upp till lämpligt belopp för +50k-fallet.

Exakt hur det skiljer sig mot värde vågar jag inte svara på.
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Postnord själva rekommenderat produkt ”postpaket” med tilläggsförsäkring upp till lämpligt belopp för +50k-fallet.

Exakt hur det skiljer sig mot värde vågar jag inte svara på.

De går inte samma säkra väg som värde så det hade jag inte använt.

Precis som @yonsson skriver. Det går med helt vanliga postpaketsflödet, paketen hamnar på sorteringsband. Majoritet av skräckexempel du läser om är generellt sett postpaketssändningar.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Dessutom är värdesaker som klockor undantag i försäkringsvillkoren om man skickar i postpaket. Snåla inte, värdefrakt kostar väl 250kr upp till kilot och är det säkraste av alla. Ja, förvisso försäkringen täcker bara upp till 50’kr men inte heller jag har hör talas om något paket kommit bort. Att leva blir aldrig helt riskfritt...
 

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
För typ femtionde gången.

Postpaket. Täcker. INTE. Klockor. :)

Ok, det var inte vad postnord själva sa men vi kan ha missförstått varandra. Eller så hade personen jag pratade med fel.

Kontentan är alltså att det inte finns något idiotsäkert sätt att skicka klockor med ett värde överstigande 50k.
 

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
Tog mig friheten att googla fram tjänstevillkoren, det stämmer som ni alla säger, klockor får man inte skicka med postpaket.

Inte jättebra information från deras kundtjänst i det här fallet :)
 
Topp