• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skicka dyra klockor

Fick hem en postpåse från DHL Express häromsistens, det var band från CWC i den, den var inte öppnad. Men då kanske man kan anta att värdet var för lågt, alternativt beroende på att firman som det skickades med redan hade hanterat förtullningen av innehållet. Då kanske de tror på deklarationen.
Fullt möjligt att det skiljer sig mellan länder eller annat. Men varje gång jag skickat med DHL så har de öppnat paketet. Och om värdet överstigit det de stödjer så har det gått i retur.

Kanske detta är relevant🤔
I postlagen (2010:1045) har tillkommit extra, står i 1:a kap, 1:a paragraf:
...samt om tystnadsplikt i postverksamhet och i annan befordringsverksamhet. Lag (2022:1493)

Den delen som tillagts, och i laga kraft sedan 20230102:

Står om tystnadsplikt, öppna försändelser m m (där hänvisning till 2007:979) och verkar beröra i vart fall även "annan befordringsverksamhet".

Senast ändrad:
Vad är det för ofog att öppna paketen?
Vilka fler bolag än DHL gör det, vet vi det?
Jag har nyligen fått både via UPS och FEDEX. Inga av dessa har tack och lov varit öppnade.
När jag skickade en klocka med DHL Express för någar år sedan så ville kuriren att jag skulle lämna in paketet öppnat, för att dom skulle kolla i paketet först. Klocka värd ca 35k vid tillfället. Skickade med deras försäkring.

Skickade min Explorer 2 försäkrat med DHL Express på service till Italien. Inga problem förutom att det kostar :)
Kvinnan på DHL upplyste mig att om man skickar en vara som vida överstiger det värde frakten inkluderar per standard, och paketet öppnas och granskas så skickar dom tillbaka det till avsändaren. Huruvida det stämmer eller inte och om så ofta sker låter jag vara osagt..

Screenshot 2025-10-02 152152.png

Skickade min Explorer 2 försäkrat med DHL Express på service till Italien. Inga problem förutom att det kostar :)
Kvinnan på DHL upplyste mig att om man skickar en vara som vida överstiger det värde frakten inkluderar per standard, och paketet öppnas och granskas så skickar dom tillbaka det till avsändaren. Huruvida det stämmer eller inte och om så ofta sker låter jag vara osagt..

Screenshot 2025-10-02 152152.png
under 100'

Tillbaka
Topp