• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skicka klocka och få betalt i efterhand. Tacksam för era synpunkter!

Andreas_Åkerlund

Cartier
2-Faktor
Godmorgon KS!
Jag behöver eran input. Jag har fått ett bud på en klocka som jag har ute till försäljning som jag är redo att acceptera. Det enda orosmolnet är att köparen vill betala först när klockan skickats till honom eftersom att jag har noll referenser från tidigare köp och sälj.

köparen har 50+ goda referenser i goodguys tråden.

hur hade ni gjort? Hade ni vågar skicka en klocka i 40-50 tkr klassen i detta scenariot och fått betalt i efterhand? Tacksam för era råd!🙏
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Godmorgon KS!
Jag behöver eran input. Jag har fått ett bud på en klocka som jag har ute till försäljning som jag är redo att acceptera. Det enda orosmolnet är att köparen vill betala först när klockan skickats till honom eftersom att jag har noll referenser från tidigare köp och sälj.

köparen har 50+ goda referenser i goodguys tråden.

hur hade ni gjort? Hade ni vågar skicka en klocka i 40-50 tkr klassen i detta scenariot och fått betalt i efterhand? Tacksam för era råd!🙏
Om det är en väldigt känd medlem så är det mer ok. En annan medlem kanske kan agera mellanhand?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Om man vänder på frågan, hur skulle du vilja att det gick till?

GG-trådarna är lite på två vis, ingen skriver något negativt där, eftersom man är rädd lm sott eget rykte. Å sndra sidan tror jag ingen som hängt här och som gilla att handla skulle ”blåsa” sitt renommé för en affär på 40-50K.
Å tredje sidan kan folks livssituation förändras, och de 40-50K kan gå från hanterbart till extrembelopp.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Godmorgon KS!
Jag behöver eran input. Jag har fått ett bud på en klocka som jag har ute till försäljning som jag är redo att acceptera. Det enda orosmolnet är att köparen vill betala först när klockan skickats till honom eftersom att jag har noll referenser från tidigare köp och sälj.

köparen har 50+ goda referenser i goodguys tråden.

hur hade ni gjort? Hade ni vågar skicka en klocka i 40-50 tkr klassen i detta scenariot och fått betalt i efterhand? Tacksam för era råd!🙏
Går det inte att använda ett handpenningsförfarande? Eller som @KenKun skrev, en mellanhand.

Alternativt resa en bit var. 80% av svenskarna bor söder om Gävle typ. Som längst har ni typ 30 mil var att köra. En liten sak för ökad trygghet för er båda. (Fast bor du i Luleå och köparen i Helsingborg blir det kanske lite i överkant.)
 

Andreas_Åkerlund

Cartier
2-Faktor
Om man vänder på frågan, hur skulle du vilja att det gick till?

GG-trådarna är lite på två vis, ingen skriver något negativt där, eftersom man är rädd lm sott eget rykte. Å sndra sidan tror jag ingen som hängt här och som gilla att handla skulle ”blåsa” sitt renommé för en affär på 40-50K.
Å tredje sidan kan folks livssituation förändras, och de 40-50K kan gå från hanterbart till extrembelopp.
Jag hade såklart velat ha betalt innan jag skickade klockan eftersom jag faktiskt är en ärlig person som aldrig har eller skulle blåsa någon / begå brott.
Samtidigt förstår jag såklart köparen då vi lever i ett samhälle med mycket skumma typer.
 

Andreas_Åkerlund

Cartier
2-Faktor
Hur hade du annars tänkt att affären skulle gå till?
Från vad jag har sett i annonser så har jag fattat det som att ett vanligt förfarande är att säljaren får betalt innan han skickar.

Som jag sade tidigare i tråden så hoppades jag på detta eftersom jag är en ärlig person och såklart vill ha ryggen fri.

Förstår dock köparen 100%
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Risken är ju lika stor åt båda håll och det är hen som har lång tid pp forumet och mycket referenser så rimligtvis bör du acceptera risken för värdet snarare än medlemmen. Men.... Då blir det ju som ovan sagts kritisk att verkligen ta reda på så mycket det går om personen ifråga och säkerställa identitet och boende. Sedan kanske man ändå kan delas risken lite. Hen kanske borde delbetala med XX kronor först och yy när hen fått klockan. Alternativt ett mellanhandsförfarande som ju o sig kan ha inbyggda problem om det kommer en tegelsten istf en klocka osv.
 

Andreas_Åkerlund

Cartier
2-Faktor
Risken är ju lika stor åt båda håll och det är hen som har lång tid pp forumet och mycket referenser så rimligtvis bör du acceptera risken för värdet snarare än medlemmen. Men.... Då blir det ju som ovan sagts kritisk att verkligen ta reda på så mycket det går om personen ifråga och säkerställa identitet och boende. Sedan kanske man ändå kan delas risken lite. Hen kanske borde delbetala med XX kronor först och yy när hen fått klockan. Alternativt ett mellanhandsförfarande som ju o sig kan ha inbyggda problem om det kommer en tegelsten istf en klocka osv.
Tack🙏
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Från vad jag har sett i annonser så har jag fattat det som att ett vanligt förfarande är att säljaren får betalt innan han skickar.

Som jag sade tidigare i tråden så hoppades jag på detta eftersom jag är en ärlig person och såklart vill ha ryggen fri.

Förstår dock köparen 100%
Då du inte har någon historik på KS är det inte så konsitgt att köparen är försiktig. Men är du osäker ska du givetvis inte skicka först. Försök få till försäljning f2f, antingen köpare i din stad eller sätt dig på ett tåg/i en bil och möts. Blir inte många kronor extra mot att skicka för en affär runt 50k
 

H.Gruber

Omega
Det kanske finns någon tjänst hos något transportföretag som kan fungera som säker mellanhand för er båda? Ex som blockets tjänst blocketpaket.

Om inte kanske ni kan komma överens om att du skapar en annons på blocket och att personen köper den där och affären görs via deras tjänst. Då är det skydd för er båda hela vägen genom affären. Kanske på gränsen till omständigt, men mycket smidigare än om ni båda skulle behöva åka långt för ett f2f alternativ.

 

Valborg

KS Explorers Club
2-Faktor
Det kanske finns någon tjänst hos något transportföretag som kan fungera som säker mellanhand för er båda? Ex som blockets tjänst blocketpaket.

Om inte kanske ni kan komma överens om att du skapar en annons på blocket och att personen köper den där och affären görs via deras tjänst. Då är det skydd för er båda hela vägen genom affären. Kanske på gränsen till omständigt, men mycket smidigare än om ni båda skulle behöva åka långt för ett f2f alternativ.

För säljaren är väl Blocketpaketet marginellt bättre än att få betalt i efterhand enligt tidigare förslag. Dessutom är maxbeloppet 19 500 kr. Kanske finns det bättre motsvarande lösningar men inget jag känner till.
 

H.Gruber

Omega
För säljaren är väl Blocketpaketet marginellt bättre än att få betalt i efterhand enligt tidigare förslag. Dessutom är maxbeloppet 19 500 kr. Kanske finns det bättre motsvarande lösningar men inget jag känner till.
Den skillnaden jag ser som gör en tjänst likt blockets värdefull är att man gör affären via en säker mellanhand som dessutom håller i pengatransaktionen. Gör man upp affären privat och skickar först i utbyte mot att få betalt i efterhand så ligger risken helt på säljaren. Maxbeloppet ställde ju dock till det eftersom det rör sig om halva summan mot den i ursprungsinlägget.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Godmorgon KS!
Jag behöver eran input. Jag har fått ett bud på en klocka som jag har ute till försäljning som jag är redo att acceptera. Det enda orosmolnet är att köparen vill betala först när klockan skickats till honom eftersom att jag har noll referenser från tidigare köp och sälj.

köparen har 50+ goda referenser i goodguys tråden.

hur hade ni gjort? Hade ni vågar skicka en klocka i 40-50 tkr klassen i detta scenariot och fått betalt i efterhand? Tacksam för era råd!🙏
Betalning först. Många medlemmar som blivit lurade när man skickat varan innan betalning. Visst du är ny, men det är upp till var och en att göra sin ”läxa” för att känna sig trygg i affären. Annars får man väl avstå, tänker jag. Jag har flera gånger sålt till ”nollpostare”, både på distans och vid personligt möte. Hade aldrig gjort det om jag inte fått en bra kontakt innan och känt mig trygg.

Som alltid ska man ju köpa säljaren, och tvärtom. Ett annat tips som flera nämnt så är ju lösning halva vägen var osv, ett bra alternativ.

Lycka till!
 

Valborg

KS Explorers Club
2-Faktor
Den skillnaden jag ser som gör en tjänst likt blockets värdefull är att man gör affären via en säker mellanhand som dessutom håller i pengatransaktionen. Gör man upp affären privat och skickar först i utbyte mot att få betalt i efterhand så ligger risken helt på säljaren. Maxbeloppet ställde ju dock till det eftersom det rör sig om halva summan mot den i ursprungsinlägget.
Vad är fördelen för säljaren om man använder Blocketpaketet? Köparen kan väl packa upp klockan för att sedan hävda att det låg skräp i lådan? Risken är i princip densamma som att skicka med vanlig post och få betalt i efterskott, som jag ser det.
 

FlipSwede

Rolex
Intressant fragestallning,och bra svar tycker jag

Givtevis vill jag som saljare inte skicka varan innan jag fatt betalt och som kopare inte betala innan jag vet att jag far det jag ska ha.

Kan du fraga koparen om det ar OK att kontakta nagra av dennes nojda kunder for referenser? Da ar det ju du @Andreas_Åkerlund som valjer vilka du kontaktar,och koparen kan inte veta vilka du plockar ut ur hogen.
Givetvis skyddar inte detta mot ett kapat konto,eller om koparen har haft alla sina vanner att skriva i GG traden...

Lattast ar val ett F2F mote,men skulle det nu vara en bov i andra anden ar val det inte sa kul heller vaken for kopare eller saljare.

Foljer traden och tar till mig vad ni andra skriver da det sakert blir aktuellt for mig nagongang att gora affarer har.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Innan man byggt sitt renommé blev det att köra f2f för min del. En sak jag alltid kollar och inte går ifrån att jag skickar till samma person som skickar Swish och kollar folkbokföringen så att personen faktiskt bor på adressen. Har hittills inte varit med om att någon som vill ha det skickat till annat än där de är folkbokförda. Kombinerat med REK/Värde och personlig kvittens kan man vara hyfsat säker på vem som tagit emot klockan. Personen kan t ex skicka en mindre summa nu som en form av legitimation. Kan även använda digitala Blocketkontrakt med signering med BankID. Blir det en blåsning då finns ett kontrakt med säker identifiering att ta till polis och domstol.
 

H.Gruber

Omega
Vad är fördelen för säljaren om man använder Blocketpaketet? Köparen kan väl packa upp klockan för att sedan hävda att det låg skräp i lådan? Risken är i princip densamma som att skicka med vanlig post och få betalt i efterskott, som jag ser det.
Blocket agerar mellanhand även där. Bevisbördan ligger på köparen och dialogen sker genom blocket och deras kundservice. Transaktionen pausas och blocket håller pengarna tills det är avgjort.

5. Reklamation av varan​

5.1 Om Köparen, vid mottagande av varan, upptäcker att varan väsentligt avviker från annonsbeskrivningen eller från vad Säljaren eventuellt har utfäst måste Köparen meddela Säljaren och Blocket om detta (reklamera). En sådan reklamation av Köparen görs till Säljaren genom Blockets meddelandefunktion samt till Blocket och måste ske inom 24 timmar från det att Köparen hämtade ut varan. Köparen måste kunna styrka att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om. Köparen svarar för eventuella kostnader som uppkommer för att visa att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om.

5.2 Om Köparen genomfört en reklamation i rätt tid (inom 24 timmar från att Köparen hämtat ut varan) kommer Blocket att hantera reklamationen genom en dialog med Köparen och Säljaren i syfte att nå en lösning. Förutsatt att Köparen kan styrka att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om pausas betalningen till Säljaren.

5.3 Vid transportskada eller utebliven leverans av paket gäller istället vad som anges i punkt 8 nedan.
 

FlipSwede

Rolex
Blocket agerar mellanhand även där. Bevisbördan ligger på köparen och dialogen sker genom blocket och deras kundservice. Transaktionen pausas och blocket håller pengarna tills det är avgjort.

5. Reklamation av varan​

5.1 Om Köparen, vid mottagande av varan, upptäcker att varan väsentligt avviker från annonsbeskrivningen eller från vad Säljaren eventuellt har utfäst måste Köparen meddela Säljaren och Blocket om detta (reklamera). En sådan reklamation av Köparen görs till Säljaren genom Blockets meddelandefunktion samt till Blocket och måste ske inom 24 timmar från det att Köparen hämtade ut varan. Köparen måste kunna styrka att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om. Köparen svarar för eventuella kostnader som uppkommer för att visa att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om.

5.2 Om Köparen genomfört en reklamation i rätt tid (inom 24 timmar från att Köparen hämtat ut varan) kommer Blocket att hantera reklamationen genom en dialog med Köparen och Säljaren i syfte att nå en lösning. Förutsatt att Köparen kan styrka att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om pausas betalningen till Säljaren.

5.3 Vid transportskada eller utebliven leverans av paket gäller istället vad som anges i punkt 8 nedan.
Ja men vad hjalper 5.1 om koparen ar en krummelur?

Det ar val inte svart att styrka det var en tegelsten i paketet istf vad det nu skulle vara om man vill lurifaxa. Bade bror kusin och mamma sag nar jag oppnade och minsann sa ar jag bedragen!

Eller missar jag nagot?
 

Valborg

KS Explorers Club
2-Faktor
Blocket agerar mellanhand även där. Bevisbördan ligger på köparen och dialogen sker genom blocket och deras kundservice. Transaktionen pausas och blocket håller pengarna tills det är avgjort.

5. Reklamation av varan​

5.1 Om Köparen, vid mottagande av varan, upptäcker att varan väsentligt avviker från annonsbeskrivningen eller från vad Säljaren eventuellt har utfäst måste Köparen meddela Säljaren och Blocket om detta (reklamera). En sådan reklamation av Köparen görs till Säljaren genom Blockets meddelandefunktion samt till Blocket och måste ske inom 24 timmar från det att Köparen hämtade ut varan. Köparen måste kunna styrka att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om. Köparen svarar för eventuella kostnader som uppkommer för att visa att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om.

5.2 Om Köparen genomfört en reklamation i rätt tid (inom 24 timmar från att Köparen hämtat ut varan) kommer Blocket att hantera reklamationen genom en dialog med Köparen och Säljaren i syfte att nå en lösning. Förutsatt att Köparen kan styrka att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om pausas betalningen till Säljaren.

5.3 Vid transportskada eller utebliven leverans av paket gäller istället vad som anges i punkt 8 nedan.
Ja men vad hjalper 5.1 om koparen ar en krummelur?

Det ar val inte svart att styrka det var en tegelsten i paketet istf vad det nu skulle vara om man vill lurifaxa. Bade bror kusin och mamma sag nar jag oppnade och minsann sa ar jag bedragen!

Eller missar jag nagot?

Precis, att det ligger skräp i ett öppnat paket är ju ganska lätt att styrka. Som jag förstår det står ord mot ord och Blocket dömer. För mig är det alltså fortfarande oklart hur detta minskar risken att säljaren blir blåst.

Edit: Nu blev det här lite OT i och med att det ändå inte är aktuellt i samband med denna försäljning. Det är ju dock relevant för trådens ämne.
 

H.Gruber

Omega
Ja men vad hjalper 5.1 om koparen ar en krummelur?

Det ar val inte svart att styrka det var en tegelsten i paketet istf vad det nu skulle vara om man vill lurifaxa. Bade bror kusin och mamma sag nar jag oppnade och minsann sa ar jag bedragen!

Eller missar jag nagot?


Precis, att det ligger skräp i ett öppnat paket är ju ganska lätt att styrka. Som jag förstår det står ord mot ord och Blocket dömer. För mig är det alltså fortfarande oklart hur detta minskar risken att säljaren blir blåst.

Edit: Nu blev det här lite OT i och med att det ändå inte är aktuellt i samband med denna försäljning. Det är ju dock relevant för trådens ämne.
Tjänsten är utformad som så att man som säljare fotar och dokumenterar paketet noggrant - innehåll, vikt osv. Om köparen reklamerar varan i ett försök att lura säljaren så ska köparen dokumentera med bilder till blocket, därefter ska paketet skickas tillbaka till säljaren. Om innehållet skiljer sig mot vad man som säljare skickat så gör man en likadan reklamation som köparen. Blocket träder då in och agerar utredare och baserar sin utredning på den dokumentation dom fått in. Den görs dessutom i samband med Schenker som har speciella rutiner och dokumentation för dessa försändelser. Detta är f.ö en tjänst som kräver både giltig legitimation och bank-id.

Självklart kommer det alltid finnas en risk att köpa/sälja saker över nätet, det är jag helt enig i. Mitt svar är gällande påståendet om att köpa saker utav en främling utan referenser på nätet innebär i princip samma risk som att göra affären genom Sveriges största köp & sälj sajt och deras speciellt framtagna system för att motverka just det här.
 
Topp