• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skjortor

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Finns det några prisvärda skjortor för under 500? Kör på Charles Thyrwitt som jag är grymt nöjd med men har de modeller jag vill ha därifrån.
T.M. Lewin ligger väl i samma prisklass och kvalitet som Charles Tyrwhitt. Har just nu erbjudande om 5 skjortor för £100.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Har testat 4-5 TM Lewin och tyckte inte att de var lika bra som CT. Svårt att sätta fingret på vad det var dock.
Mycket möjligt. Har bara två skjortor från T.M. Lewin, som jag inte har hunnit använda lika mycket som mina från Charles Tyrwhitt (som håller fantastisk kvalitet för pengen, speciellt linneskjortorna).
 
Är det någon som provat T.M. Lewin och CT:s "super fitted" resp. "extra slim" skjortor. Hur jämför sig dessa med t.ex. eton super slim?
 
Åtminstone Charles Tyrwhitt har ju bra måttbeskrivingar för sina olika skjortor. Bara mäta dina egna skjortor och jämföra.


På CT websida har de bara bröstmåttet angett som "To fit chest* - *Refers to your body measurements." vilket inte säger något speciellt om skjortan i sig och vilken fit den har. Tänkte bara om någon hade någon erfarenhet utifall jag skulle göra en beställning.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
På CT websida har de bara bröstmåttet angett som "To fit chest* - *Refers to your body measurements." vilket inte säger något speciellt om skjortan i sig och vilken fit den har. Tänkte bara om någon hade någon erfarenhet utifall jag skulle göra en beställning.
Fast de har ju också "Actual waist measurement* (measured 8 inches from the armhole)" samt ärmlängd, nackmått samt längden på skjortan vilket borde ge dig en hygglig uppfattning.
 

Vonlind

Panerai
Går det att rocka svarta kostymbyxor med svart väst till denna?
image.jpg
 

Randel

Cartier
När det gäller skjortor tipsar jag gärna om Hawes & Curtis. Jag har handlat en del från Thomas Pink, Charles Tyrwhitt, T.M. Lewin och andra, och föll för H&S. Dels har de en hel del Winchester-skjortor (krage och/eller manschetter i vitt) och framförallt gillar jag att manschetter och kragar är ordentligt styva. En annan fiffig sak är den extra knappen längst ner på skjortorna med knapphål som är lodrätt istället för horisontellt. Samma prisbild som för de flesta andra tillverkarna, och personligen tycker jag att deras tyger är mycket bättre (lättstrukna) än t.ex. CT.
 

Skolläraren

Panerai
Om man ska ha en basgarderob på, säg, fem skjortor; vilka färger ska man sikta in sig på? Vit och ljusblå är jag med på, men sedan är det lite mer öppet.
 

Randel

Cartier
Om man ska ha en basgarderob på, säg, fem skjortor; vilka färger ska man sikta in sig på? Vit och ljusblå är jag med på, men sedan är det lite mer öppet.


Jag tycker det beror väldigt mycket på vad du har på dig i övrigt. Ska du ha dem till kostym, och då dessutom med slips? Eller med jeans+clubblazer? Eller bara till jeans? Vit skjorta använder jag själv otroligt sällan, det är bara till mörk kostym och med slips i formella sammanhang. Vitt är så formellt det blir, därefter följer andra enfärgade, efter det randigt, och till sist rutigt, i alla fall "i min bok".
 

Björklund

Panerai
Om man ska ha en basgarderob på, säg, fem skjortor; vilka färger ska man sikta in sig på? Vit och ljusblå är jag med på, men sedan är det lite mer öppet.

Vit, ljusblå, svart, vit/grön-rutig, vit/blå-rutig så täcker man de flesta behoven men en basgarderob består nog snarare av tio skjortor om man inte vill bli trist eller behöva tvätta hela uppsättningen varje vecka. Sliter mindre på varje skjorta ju fler du har också.
 

Belic

Cartier
Absolut inte gällande den kritade kavajen!

Tack för tipset om TM lewin, dom hade jag koll på :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Om man ska ha en basgarderob på, säg, fem skjortor; vilka färger ska man sikta in sig på? Vit och ljusblå är jag med på, men sedan är det lite mer öppet.

1. Vit, button down
2. Ljusblå
3. Vit m ljusblåa ränder
4. Vit, full spread
5. Ljusrosa

Tänk på att det inte bara färgen som spelar roll. Kragen och materialet är minst lika viktigt. Dessutom är det bättre med fem vita skjortor, som du använder, än fem olika färger där du inte använder alla...

Min personliga favorit är en vit full spread. Funkar lika bra med slips som utan.
 

Vonlind

Panerai
Måste du ha svarta byxor? Kör på den svarta västen till det där annars!

Ett tips är att knäppa upp knapp 1 & 3, så faller kavajen bättre.

Är det inför Gatsby? :)
Måste du ha svarta byxor? Kör på den svarta västen till det där annars!

Ett tips är att knäppa upp knapp 1 & 3, så faller kavajen bättre.

Är det inför Gatsby? :)

Ja broder! Hatt skall köpas imorgon;)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
I basgarderoben? Vit och blå skjorta i lite elegantare kvalité, samt vit, blå och kadettrandig i ledigare kvalité (oxford, chambray eller linne). Krydda med denim och en skrynklig semesterskjorta vid behov.
 

Galaxy

Rolex
Tänkte köpa en skjorta från Tailorstore, och funderar lite på hur mycket man ska lägga. Vissa standardtyger kostar 299:-, medan andra tar de 1799:- för. Detta är alltså innan någon customization (har fått hjärnsläpp och glömt det svenska ordet). Hur pass mycket skiljer sig de olika tygerna i kvalité? Jag tänkte köpa ett par stycken som kostar runt 599:- i standardutförande, kommer dessa vara helt okej, eller ska man då istället satsa på en enda, dyrare?
 
Efter flytt så inser jag att:

1. Garderoben är för liten.

2. Jag har många ljublå/vita skjortor i oilka varianter.

3. Kvalité håller över tiden samt att skjortor utanför "basfärger" ALDRIG eller sällan blir använda. Håll er till 2.

Har köpt många märken genom åren men tyvärr är min erfarenhet att de "billiga" brittiska TM Levin/H&C/Tyrwitt etc är sämre i passform efter x antal tvättar.
image.jpg


/gustav
 

DrDre

Patek
Efter flytt så inser jag att:

1. Garderoben är för liten.

2. Jag har många ljublå/vita skjortor i oilka varianter.

3. Kvalité håller över tiden samt att skjortor utanför "basfärger" ALDRIG eller sällan blir använda. Håll er till 2.

Har köpt många märken genom åren men tyvärr är min erfarenhet att de "billiga" brittiska TM Levin/H&C/Tyrwitt etc är sämre i passform efter x antal tvättar.
image.jpg


/gustav

Hur menar du med sämre passform? Krymper de, tappar de form i tyget eller vad ärdet som gör att de ändrar sig efter ett antal tvättar?
 
Ja, lite av varje.

Tyget vrider sig samt liksom får en sämre finish ganska snabbt.

Det händer aldrig med mina Eton tex. Men och andra sidan går det prismässigt kanske 5-6 skjortor från Hawes&Curtis på 1 skjorta från Eton så det borde väl inte förvåna egentligen.

Lik förbannat kan jag inte hålla fingrarna i styr utan "provköper" regelbundet från UK med jämna mellanrum...

/gustav
 
Ja, lite av varje.

Tyget vrider sig samt liksom får en sämre finish ganska snabbt.

Det händer aldrig med mina Eton tex. Men och andra sidan går det prismässigt kanske 5-6 skjortor från Hawes&Curtis på 1 skjorta från Eton så det borde väl inte förvåna egentligen.

Lik förbannat kan jag inte hålla fingrarna i styr utan "provköper" regelbundet från UK med jämna mellanrum...

/gustav


Bara det säger mig att kvaliteten på de engelska är riktigt bra, tycker att Eton är alldeles för dyra vilket också gäller för Stenströms så klart. Har några av dessa märken men kan inte motivera mig att köpa när de är så dyra och jag tycke de Engelska som sagt håller bra kvalitet. Där har man också avsevärt mycket mer valmöjligheter vad gäller armlängd osv än vad de "svenska" erbjuder, där måste man vara stöpt i rätt form om man inte ska behöva ta dem till skräddare och ändra och då kostar vips en sådan 15-1600 vilket de absolut inte är värda!
 
Topp