• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skjortor

Bara det säger mig att kvaliteten på de engelska är riktigt bra, tycker att Eton är alldeles för dyra vilket också gäller för Stenströms så klart. Har några av dessa märken men kan inte motivera mig att köpa när de är så dyra och jag tycke de Engelska som sagt håller bra kvalitet. Där har man också avsevärt mycket mer valmöjligheter vad gäller armlängd osv än vad de "svenska" erbjuder, där måste man vara stöpt i rätt form om man inte ska behöva ta dem till skräddare och ändra och då kostar vips en sådan 15-1600 vilket de absolut inte är värda!

Så du ären snål typ med ovanliga mått? :D

Jag är väldigt nöjd med Stenströms även om dom har för mycket discomodeller med mönster på insidan kragen. Jag köper dock mest vita och ljusblåa.

Tycker också de är bra, tycker som sagt bara att de är minst 3-400 för dyra men inget fel på deras grejer frånsett då deras horribla "mode" grejer. Min absoluta favoritskjorta genom alla tider är en stenströms tyvärr gick den sönder i våras efter ca: 6 år och ganska sparsamt användande men får väl anses ok.

Men sen är ju mycket väldigt dyrt i klädväg i Sverige, att köpa RL här är ju också helt åt h****te jämfört med USA, där köper man ju skjortor för 300:- som här kostar 1400:- :D men så är det med tull och moms och annat jitter vi ska envisas med!

Bara det säger mig att kvaliteten på de engelska är riktigt bra, tycker att Eton är alldeles för dyra vilket också gäller för Stenströms så klart. Har några av dessa märken men kan inte motivera mig att köpa när de är så dyra och jag tycke de Engelska som sagt håller bra kvalitet. Där har man också avsevärt mycket mer valmöjligheter vad gäller armlängd osv än vad de "svenska" erbjuder, där måste man vara stöpt i rätt form om man inte ska behöva ta dem till skräddare och ändra och då kostar vips en sådan 15-1600 vilket de absolut inte är värda!

Jag håller med.

Ska dock säga att jag aldrig betalat mer än 50% av listpriset på mina Eton. Går alltid att hitta på rea på vinter och sommar.

Har dessutom turen att jag är "stöpt" i en av deras modeller som gör att jag bara kan göra en justering på knappen till ärmarna och jag är redo.

Inga skjortor är ju så bra att de är värda en rad justeringar hos skräddaren, då får man fortsätta leta efter sin form. Mer ekonomiskt så i mina ögon.

/gustav

Jag gillar etons skjortor. Men dom är lite för långa på mig för att köra till jeans, så nu hänger dom bland kostymerna.
För det mesta kör jag på lediga och ack så sköna oxfordskjortor från nån svensk butik, och alla andra skjortor från italien.
Gabucci är en riktigt bra butik för sånt.

Kör också väldigt blandat och har kommit fram till samma sak gällande färg. Det är vitt och blått som håller, färglada används nästan aldrig. Kör på engelska samt stenströms på rea. Har svårt att motivera stenströms men dom har jävligt krispiga kragar vilket de engelska inte har.

Jag tycker det beror väldigt mycket på vad du har på dig i övrigt. Ska du ha dem till kostym, och då dessutom med slips? Eller med jeans+clubblazer? Eller bara till jeans? Vit skjorta använder jag själv otroligt sällan, det är bara till mörk kostym och med slips i formella sammanhang. Vitt är så formellt det blir, därefter följer andra enfärgade, efter det randigt, och till sist rutigt, i alla fall "i min bok".

Själv är jag stor fan av vita skjortor och bär det till det mesta. Det känns ju mer "crisp" (kommer inte på något bättre svenskt ord) än någon annan färg. Passar till allt från kostym till jeans, under en tröja etc och till i stort sett alla färger. En snabb google image sökning ger ju tex dessa.

Kolla även in länken http://uk.brash.com/why-the-white-shirt-matters/

brad-pitt2.thumbnail%255B1%255D.jpg

Tom Ford, som väl förknippas mer än någon annan med avslappnat bärande av vita skjortor:

00001f%255B1%255D.jpg

george-clooney-for-omega-668x450%255B1%255D.jpg

5763931e79cc0a5a1565a66f9fd6f1a3%255B1%255D.jpg

Idris-Elba-Can-Get-It1%5B1%5D.jpg

Jo ser absolut snyggt ut på bilderna, sen får man väl komma ihåg att de flesta av de där grabbarna är ju kända för att vara snyggast i världen också så det mesta passar ju grymt på dem :)

tycker det inte ser riktigt lika läckert ut på mig själv haha men visst förekommer det att jag har det.

Är inkörd på Eton och är nöjda med dessa, använder deras Slim fit och str. 40.

Har dock blivit nyfiken på att testa någon av de brittiska märkena: Charles Tyrwhitt alt. T.M Lewin.
Frågan blir därför hur storlekarna är i dessa, främst Charles Tyrwhitt? Jag tittar på deras extra slim fit? Men de anger måtten enl. kroppsmått? Till skillnad från t.ex. Eton som anger skjortans mått?

Någon som har erfarenhet och kan ge råd och tips?

Tack på förhand.

Världens bästa skjortor är stenströms, finns inget som slår dem i kvalite eller design. Man får dem skräddarsydda dessutom så de sitter som gjutet.

Bäste TouchingEvil, med all respekt så är det du påstår löjeväckande. Har du prövat exempelvis en italiensk premiumskjorta från t.ex. Borelli?

OnT: Någon som har tips för att undvika fula märken i ärmhålorna efter deo/svett? Känns mindre kul att en skjorta är en förbrukningsbara med ett års livslängd :-/
Världens bästa skjortor är stenströms, finns inget som slår dem i kvalite eller design. Man får dem skräddarsydda dessutom så de sitter som gjutet.

Bäste TouchingEvil, med all respekt så är det du påstår löjeväckande. Har du prövat exempelvis en italiensk premiumskjorta från t.ex. Borelli?

OnT: Någon som har tips för att undvika fula märken i ärmhålorna efter deo/svett? Känns mindre kul att en skjorta är en förbrukningsbara med ett års livslängd :-/

Jo visst ja tog i det finns alltid bättre, men i tillgänglighet och kvalite så är de svårslagna. De är perfekta för mig.

Är inkörd på Eton och är nöjda med dessa, använder deras Slim fit och str. 40.

Har dock blivit nyfiken på att testa någon av de brittiska märkena: Charles Tyrwhitt alt. T.M Lewin.
Frågan blir därför hur storlekarna är i dessa, främst Charles Tyrwhitt? Jag tittar på deras extra slim fit? Men de anger måtten enl. kroppsmått? Till skillnad från t.ex. Eton som anger skjortans mått?

Någon som har erfarenhet och kan ge råd och tips?

Tack på förhand.

Jag har testat en handfull olika av de brittiska webshopparna (Thomas Pink, TM Lewin, Charles Thyrwitt, Hawes & Curtis och någon till). De jag tycker varit sämst i tyg-kvalitet är Thyrwitt och TM Lewin. Bäst, men dyrast har Pink varit. Hawes & Curtis har jag handlat mest av, och jag tycker det är svårslagen kvalitet med tanke på hur försvinnande lite man betalar. Dessutom gillar jag att de har riktigt styva kragar och manschetter. Normalt med de brittiska märkena är att de vanliga modellerna brukar vara väldigt luftiga, vilket känns lite gubbigt. När det gäller storlekar i övrigt tycker jag det funkar bra att utgå från hals-måttet som vanligt för skjortor.

Testade en Eton Super Slim fit, och den satt verkligen perfekt. Mina framtida skjortor kommer förmodligen att handlas från den kollektionen. Nu kör jag näst intill uteslutande RL förutom en Hackett och en Burberry.

Testade en Eton Super Slim fit, och den satt verkligen perfekt. Mina framtida skjortor kommer förmodligen att handlas från den kollektionen. Nu kör jag näst intill uteslutande RL förutom en Hackett och en Burberry.

När det gäller Oxford-skjortor och andra buttondown-varianter köper jag uteslutande Ralph Lauren. Jag fattade ett principbeslut för några år sedan om att aldrig acceptera någon sämre kvalitet än de har, och har sedan dess inte orkat testa annat eftersom man vet vad man får när man köper RL.

Kör själv på både Stenströms och Eton eftersom jag uppskattar hårdare kragar, men önskar över allt annat att de skulle sluta med sina jädra kontrastknappar/kragar och göra några randiga normala varianter. Köper ens folk kontrast-skjortor? Ser mer eller mindre aldrig dom bortsett från på vissa "tv-profiler"

Gällande armhålorna så började jag använda absolut torr (för den som inte vet finns det på apotektet) och sedan dess har missfärgningar i armhålorna mer eller mindre varit borta för alltid.

Jag har testat en handfull olika av de brittiska webshopparna (Thomas Pink, TM Lewin, Charles Thyrwitt, Hawes & Curtis och någon till). De jag tycker varit sämst i tyg-kvalitet är Thyrwitt och TM Lewin. Bäst, men dyrast har Pink varit. Hawes & Curtis har jag handlat mest av, och jag tycker det är svårslagen kvalitet med tanke på hur försvinnande lite man betalar. Dessutom gillar jag att de har riktigt styva kragar och manschetter. Normalt med de brittiska märkena är att de vanliga modellerna brukar vara väldigt luftiga, vilket känns lite gubbigt. När det gäller storlekar i övrigt tycker jag det funkar bra att utgå från hals-måttet som vanligt för skjortor.

Stenströms stl 40 sitter perfekt på mig. I kragen står det 40 15 3/4. Ska jag välja 15.5 eller 16 hos de brittiska säljarna? Om jag har normal ärmlängd väljer jag 33 då?

Stenströms stl 40 sitter perfekt på mig. I kragen står det 40 15 3/4. Ska jag välja 15.5 eller 16 hos de brittiska säljarna? Om jag har normal ärmlängd väljer jag 33 då?

Jag hade tagit storlek 16 i så fall. Och när det gäller ärmlängd: Mät för säkerhets skull en av dina armar och omvandla till tum. 33 tum är nog det normala, men jag tror också att vissa tillverkare lägger till lite i ärmlängden i takt med ökad halsstorlek.

När det gäller Oxford-skjortor och andra buttondown-varianter köper jag uteslutande Ralph Lauren. Jag fattade ett principbeslut för några år sedan om att aldrig acceptera någon sämre kvalitet än de har, och har sedan dess inte orkat testa annat eftersom man vet vad man får när man köper RL.
Synd bara att RL är så galet överprisat i Sverige. Trist att ge 1-1300 för skjorta man får för 300 i USA. Men de sitter bra på mig så man får passa på när man är där borta och handla på sig :)

Synd bara att RL är så galet överprisat i Sverige. Trist att ge 1-1300 för skjorta man får för 300 i USA. Men de sitter bra på mig så man får passa på när man är där borta och handla på sig :)

300 spänn är väl i så fall via nån outlet, för normalpriset hos RL i USA är runt $90 vilket ju blir runt 600:- eller något sådant. Men, hursomhelst är även det en bit ifrån vad man får betala i Sverige. Men, så är det ju med mycket annat också vilket delvis beror på våra relativt höra momssatser.

300 spänn är väl i så fall via nån outlet, för normalpriset hos RL i USA är runt $90 vilket ju blir runt 600:- eller något sådant. Men, hursomhelst är även det en bit ifrån vad man får betala i Sverige. Men, så är det ju med mycket annat också vilket delvis beror på våra relativt höra momssatser.
Ja absolut är långt från endast RL som drabbas av detta Levis tex :) nja är väl iofs främst i Karibien jag brukar handla och där är det ofta extra billigt. Men som sagt från outlet kan man finna mycket fina prylar för småpengar!

Någon som har tips på skjortor under 800kr/st som har lite "högre" cut-away kragar. Ctshirts kragar är lite väl små för mitt stora huvud. Stenströms har rätt stora kragar jämförelsevis, de är lite högre.

Stenströms är mina favoriter. Bra kvalitet på tygerna, välsydda och deras Custom-program är underbart. Dels kan du justera efter ärmlängd o.dyl. och dels kan du designa dina skjortor själv när det gäller tyger, krage, färg på tråd, knappar, manschett-typ osv. Så länge du kör atandardmåtten och bara ändrar design kostar det bara nån hundralapp extra.

Rekommenderas!

Vad säger du om kraghöjden på Hawes & Curtis? Är de som ctshirts?

Tillbaka
Topp