• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skomakare i Stockholm

Oskar

Basic
Jag trodde verkligen att denna tråden redan skulle finnas, men sökningarna gick bet!

Jag söker helt enkelt efter bra rekommendationer på skomakare i Stockholm. Helst vill man ju inte alltid ta sig så långt så bra att ha koll på flera.

Mina första:

Södermalm
Södermalms sko & nyckelservice

Rekommenderas varmt, ligger bara lite för långt från min del av Södermalm.

Halvrestaurerade ett par av mina RM Williams förra året med mycket gott resultat, samt gjorde enklare sulning och putsning på ett annat par.

Pris: medel

Kungsholmen

Rålambshov skomakeri

Har gjort många enklare ingrepp och omsulningar här. Det mesta har varit väldigt bra, men en del av de tunnare sulorna har snabbt släppt i tån. Han gjorde även en lagning med epoxylim för att slippa sy om, vilket han borde rådfrågat mig om då det inte går att återställa.

Bra för enklare saker, gör inte större ingrepp på dyrare skor här.

Pris: billigt

Min familj har använt samma skomakare de senaste 15 åren. Jag har provat andra men kommer alltid tillbaka till:

Kungsholmens skomakeri
St Eriksgatan 55 (precis innan St Eriksbron, på Kungsholmssidan).

Har gjort omsulningar, mjukat upp hälkappa på hårda skor, lagat skador på väskor, i skor, hundselar och mycket mer. Från vad jag förstått lite högre priser, men rekommenderar dem framförallt för att de inte ger sig tills man är nöjd. När jag t ex bad dem att mjuka upp hälkappan i ett par skor, jag fick tillbaka dem och de fortfarande kändes för hårda, då tog de in dem för ytterligare uppmjukande utan extra kostnad. 4,9 i betyg på Google Maps ljuger inte!

Pris: medel till medelhögt

Skrämmer liv i denna tråd.. Finns det någon som låtit tillverka egna skor (typ som på Skomakeri Framåt i Gamla stan)? Dvs måttsydda skor? Hittar bara dem i Stockholm. Tips och tankar mottages tacksamt.

Tillbaka
Topp