• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Positivt med vädret?
Lädersulor 30de december!
image.jpg
 
Dagens leverans med posten. Tänkte prova ett par från Italigente. Än så länge ser det bra ut, gillar verkligen fake patinan (dålig bild så svårt att se) men får återkomma efter att de har fått lite tid på fötternas innan jag ger något omdöme.
image.jpeg
 
Köpte ett par skor från Barker när jag nyligen var i London och detta är mitt första par "kvalitetsskor". Skorna i fråga är ett par monk straps i mörkbrun mocka men jag vet ej hur jag ska göra med undersidan innan jag använder skorna. Undersidan är i någon läder, ska man göra något med den innan de används?
Det finns en impregnering som du kan använda om du vill om slösa pengar på något som inte funkar.
 
Hur ska skoblocken sitta egentligen? Har 9,5 i Crockett, bör jag ta 9 i skoblock? Köpte på herrstil tidigare, då blev det stl 44. Den känns aningen för stor, känns som den lästat upp mina Snowdons.

Det viktiga är att de lirar bra med lästen på skon. Jag har tidigare valt att gå upp en halv storlek men över tid kommer skorna töjas så det skulle jag bara rekommendera om du har en sko som är på gränsen till trång.

Jag hade valt att gå ner en halv storlek om jag hade en sko som satt perfekt. Det viktiga är att fylla ut och sträcka ut lästen tillbaka till originalformen efter varje användning.
 
Inte precis ett par skor, men med lite skoanknytning ändå. Firade nyår hos några kompisar i London och passade då på att gå förbi Trickers butik på Jermyn Street. Blev inga skor men väl en axelväska (satchel). Har letat rätt länge efter något lite mindre och smidigare men som ändå inte blir feminint som en (dam)handväska. Och hos Trickers hittade jag den. Vet inte om man gör dem av skinnbitar som blir över från skotillverkningen, men lädret känns som väldigt väldigt bra kvalitet och ibland med lite märken och report (vilket passar bra på den här stilen).

 
Dagens leverans med posten. Tänkte prova ett par från Italigente. Än så länge ser det bra ut, gillar verkligen fake patinan (dålig bild så svårt att se) men får återkomma efter att de har fått lite tid på fötternas innan jag ger något omdöme.
image.jpeg
Har du hunnit gå i skorna tillräckligt? Är lite nyfiken på vad du tycker om dem :)
 
Har du hunnit gå i skorna tillräckligt? Är lite nyfiken på vad du tycker om dem :)
Än så länge är jag nöjd, men har bara använt de ett par gånger. Kanske inte helt perfekta när det är -10 grader ute men var inget jag hade räknat med. Men sköna och ser bra ut. Ordentlig gummisula så inga problem om det är lite halt ute och verkar klara slask och snö bra.
 
Nja vette tusan. Det är en nödvändigt ont men kul är det inte iaf, kul att det ger resultat(spitshine) men vägen till en spitshine är inte kul.
 
Riktigt nice! Ska kolla upp lite där. Fråga är om man kommer frysa?

har dessa men känns inte som förstavalet till kostymen. Lite mer stylish men ändå hyfsat varma under en Sthlmsvinter vore finemang. Är det 10 minus eller kallare är sorel suveräna.

Kanske en aning över budget, men jag kör med ett par Loake Pimlico med Dainitesula när det är riktigt mycket salt och slask. Lite för stora så att jag får i en extra socka. Varmt och gott. Med hygglig omvårdnad har de behållit utseende och funktion trots att de använts för vadning i saltsörja både hemma och i amerikanska storstäder (där de verkligen, verkligen, VERKLIGEN gillar att salta) och är nu inne på sin fjärde vinter som skitväderbeaters. Konstigt nog också det par skor i min vintergarderob som får flest komplimanger...

Har även ett par Sorel men som du säger känns de inte som förstahandsval till någon annan klädsel än sälskinnsanorak.
 
Sitter och surfar på nätet efter skor då jag inser att jag kan vända mig till mer kunniga sko konnässörer på KS. Var i Stockholm hittar jag vinterskor som är varma och är bra för en som har smala fötter? Bifogar en länk så ni förstår ungefär vad jag är ute efter: http://www.grafford.se/sale/livigno
Finns det smidiga snygga vinterskor som pallar lite kyla? Tips på bra märken och var jag hittar dom i fysisk butik mottages vänligen och bestämt :)
 
Inte speciellt snygga, men jag insåg att i mitt jobb måste man ha ett par varma skor med grova sulor. Tur det var rea så slapp plånboken få ångest i alla fall.
20160107_133237.jpg
 
Bogart Menswear har 25 % rea på bland annat RMW (ange koden newyear). Comfort Craftsman för strax över 2 700 kr utan risk att åka på momspåslag är inte dåligt.
Tack för tipset! Har inga RM Williams sedan tidigare men blev sugen på införskaffa ett bar nu! Hur är det med storlekar och läster? Vad bör man välja, är det true to size och funkar F-läst för dom flesta?

För svenska klimatet funkar den vanliga Craftsman jämfört mot Comfort Craftsman?

Tack för hjälpen!
 
Tack för tipset! Har inga RM Williams sedan tidigare men blev sugen på införskaffa ett bar nu! Hur är det med storlekar och läster? Vad bör man välja, är det true to size och funkar F-läst för dom flesta?

För svenska klimatet funkar den vanliga Craftsman jämfört mot Comfort Craftsman?

Tack för hjälpen!
Jag upplever Craftsman/Comfort Craftsman/Blaxland som aningen små i storleken; lästen är väldigt smal och jag behövde personligen gå upp en halv storlek. Har dock bara provat G-lästen. F ska vara desto smalare. Tror dock inte den går att hitta i svenska butiker. Möjligtvis som beställningsvara.

Craftsman har lädersula och Comfort Craftsman och Blaxland gummi-. Den sistnämnda har dock inte Comfort Craftsman sköna innersula (rekommenderas!).

Comfort Turnout eller Wentworth har en något mer generös läst och en rundare tå, till skillnad från Comfort Craftsmans mejslade.

toe-wide.jpg
toe-chisel.jpg


Ovan är RMW:s mer dressade modeller. Sedan har du även Gardener, men de är lite för rejäla för min smak.
 
Jag upplever Craftsman/Comfort Craftsman/Blaxland som aningen små i storleken; lästen är väldigt smal och jag behövde personligen gå upp en halv storlek. Har dock bara provat G-lästen. F ska vara desto smalare. Tror dock inte den går att hitta i svenska butiker. Möjligtvis som beställningsvara.

Craftsman har lädersula och Comfort Craftsman och Blaxland gummi-. Den sistnämnda har dock inte Comfort Craftsman sköna innersula (rekommenderas!).

Comfort Turnout eller Wentworth har en något mer generös läst och en rundare tå, till skillnad från Comfort Craftsmans mejslade.

toe-wide.jpg
toe-chisel.jpg


Ovan är RMW:s mer dressade modeller. Sedan har du även Gardener, men de är lite för rejäla för min smak.

Tack så mycket san för infon!
 
En fråga gällande skovård till er experter. Jag köpte nyligen ett par RMW Comfort Craftsman i Chestnut färgen och är toknöjd. Men jag ville lägga på ett lager skokräm på dem innan jag använde dem första gången. Så jag körde på Saphir Pommadier neutral med påstryktningsborste, lät det sitta och drog sen över med borste och till sist nylonstrumpa. Men när jag inspekterar skorna efteråt så ser det typ ut som skinnet "torkat". Det har liksom blivit som en tunn gråaktig hinna eller hur man ska beskriva det på dem. De har inte alls samma glans som innan jag smörjde in dem och jag tycker att jag verkligen har borstat till förbannelse..
Jag fick på väldigt mycket skokräm, kan det vara detta som spökar?

Något tips på vad jag kan göra?

Är väldigt ny inom kvalitetsskor och skovård...

Tack på förhand!
 
Tillbaka
Topp