• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Funderar på att ta nästa steg i skolvärlden, dvs. från Loake 1880/Herring shoes till Carmina. Även börjat snegla på C&J och undrar om det kanske inte lönar sig att lägga till dryga tusenlappen direkt och satsa på ett par C&J direkt istället? Hur stor är egentligen skillnaden mellan Carmina och C&J?
Fördelen är att butikerna som säljer dessa ligger på samma gata ca 100m ifrån varandra. Jag var själv helt inställd på ett par Carmina men valde efter att ha tagit mkt god tid på mig i båda butikerna att köpa ett par C&J eftersom de helt enkelt satt mkt bättre på min fot. Jag upplevde också att det var bättre kvalitétskänsla i C&J... men jag vet att andra tycker tvärtom. PROVA själv är mitt råd.

Okej två frågor om Meermin, jag behöver input!

Jag ska på en casual-tillställning i slutet av Maj och behöver ett par bruna skor. Blev sugen att prova ett par Meermin.

1.) Storlek - för att göra dom klassiska jämförelserna i tråden: bär storlek 8 på Converse Chucks och hos Loake så sitter ett par 7or med läst F klockrent.

Vilken storlek kör man då när det gäller Meermin Hiro?

2.) Är det ens någon idé att lägga en order till Meermin nu om man behöver skorna i slutet av Maj? Hinner dom fram?

Okej två frågor om Meermin, jag behöver input!

Jag ska på en casual-tillställning i slutet av Maj och behöver ett par bruna skor. Blev sugen att prova ett par Meermin.

1.) Storlek - för att göra dom klassiska jämförelserna i tråden: bär storlek 8 på Converse Chucks och hos Loake så sitter ett par 7or med läst F klockrent.

Vilken storlek kör man då när det gäller Meermin Hiro?

2.) Är det ens någon idé att lägga en order till Meermin nu om man behöver skorna i slutet av Maj? Hinner dom fram?
1) Jag har ett par Meermin med Hiro-läst och kör exakt samma storlek i dem som i mina Converse Chucks. Meermin är enligt min uppfattning väldigt standard i sina storlekar i jämförelse med vanliga konfektionsskor från typ Scorett.
2) Jodå du hinner nog få dem. Om du inte fått ett bekräftelsemail på att de skickats efter 30 dagar tar man bara kontakt med dem och kräver lite kompensation så brukar de komma raskt. Min erfarenhet och erfarenhet från vänner är att det tar ca 30-40 dagar innan de skickas, så innan slutet maj ska du hinna få dem.

Har både Loake 1880 och CJ och gillar faktiskt mina Loake Brogues mer!

Jag är inne på samma linje som du. Det är ett väldigt fokus på märken i diskussionerna, men jag tror att om man går i tankar på att köpa ett par finare skor tycker jag det finns viktigare frågor. Vad är det för typ av sko jag vill ha? Vad använder jag för typ av skor? Vill jag ha gummi eller lädersula (och där bör man beakta hur man tänkt använda skon), passar skon ordentlig? När man benat ut allt detta tycker jag man kan börja fundera på märken och hur olika märkes modeller ser ut. Men det är de tidigare frågorna som till stor del kommer att avgöra om man kommer att använda skorna (och ett pa oanvända skor blir ju inte bättre av att det står något fint på etiketten). Jag har ett gäng olika från Loake, Barker, C&J och det par jag använder mest är ett par Loake Badminton i tan.

Högglansputsade (nästan i alla fall) ett par kängor mest för att se hur det blev?

Vad tycker panelen?

13328094285_4cbe6dff84_c.jpg

Tycker normalt inte om högglans på ledigare skomodeller men det där ser ju riktigt bra ut. Får fram ett väldigt fint djup i tåpartiet.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Funderar på att ta nästa steg i skolvärlden, dvs. från Loake 1880/Herring shoes till Carmina. Även börjat snegla på C&J och undrar om det kanske inte lönar sig att lägga till dryga tusenlappen direkt och satsa på ett par C&J direkt istället? Hur stor är egentligen skillnaden mellan Carmina och C&J?

Oerhört marginell. Skillnaden är större i formspråket än i kvaliteten. Konstruktionen är den samma och bägge är väldigt bra skor för pengarna. Prisskillnaden ligger främst i tillverkningslandets lönenivå.

Jag tycker man skall välja den tillverkaren som passar ens fötter och estetik bäst.

Som även nämnts innan i tråden så kan det vara olika saker som är mer eller mindre prisvärt beroende på tillverkare.

Den upplevda Skillnaden mellan ett par Loake 1880 och Edward Green är klart större i kalvskinn med lädersula än Mocka med Dainite.

CJ tar nästan 7000kr för sina Cordovan som Carmina tar 5400kr för. Från samma garveri

Skillnaden mellan ett par CJ Handgrade i mocka och ett par EG i mocka är också mindre då den största skillnaden ligger i finish av såväl sula som ovanskinnet. De använder samma Dainitesula på Loake 1880 som Edward Green även om mockan självklart är klasser bättre från EG.

Helt rätt val för våren! Både i modell och material.

Gick i mina Cavendish i Polo Suede från C&J hela förra sommaren. En personlig favorit!

Tack! Jag har fått för mig att om jag ska handla Meermin så är det mocka som gäller, deras skinn har väl fått en hel del kritik så som jag förstått det som.

Är det fördelaktigt att använda ett par finskor varje dag när man vill gå in dem? Eller förstör man dem bara då?

Riktlinjerna är väl att använda dem varannan dag, men tänkte att de mjuknar fortare om man använder dem varje dag i början.

Har beställt ett par nya skor, så jag passade på att även uppgradera skovårdskitet. Lådan är en gammal rackare som jag ärvt av svärfar:

62249E25-40F9-4B20-B9FF-AE108E665792_zps4o1triqk.jpg

Så här ser utrustningen ut för tillfället:

6AC4EF6B-99BA-4270-960D-8593F83BEE5C_zps7djgcbor.jpg

Känns som en bra början. Med lite tur kommer dojjorna imorrn!

Är det fördelaktigt att använda ett par finskor varje dag när man vill gå in dem? Eller förstör man dem bara då?

Riktlinjerna är väl att använda dem varannan dag, men tänkte att de mjuknar fortare om man använder dem varje dag i början.

Torka av dom och gå runt hemma.

Tack! Jag har fått för mig att om jag ska handla Meermin så är det mocka som gäller, deras skinn har väl fått en hel del kritik så som jag förstått det som.

Kan man få lite mer input? Vad består kritiken av?

Har adlige provat Meermin men har ett par på väg hem. Hoppas på det bästa men det kan ju vara bra att ha lite att gå på inför framtiden.

Vad bär ni för skor till sommaren? Behöver införskaffa mig ett par som passar främst till chinoshorts, men även långbyxor vid tillfällen.

Diggade modellen "Ripley" från Barker ordentligt, dessvärre hittar jag ej dem hos någon återförsäljare.
skorbild.png

Det är inga problem att gå i dem, får inga röda märken, mest att de känns lite hårda i kanterna när jag går utomhus. Fick skoskav förra sommaren på stortån, men efter att ha lästat ut dem nu känns det super!

Vad bär ni för skor till sommaren? Behöver införskaffa mig ett par som passar främst till chinoshorts, men även långbyxor vid tillfällen.

Diggade modellen "Riley" från Barker ordentligt, dessvärre hittar jag ej dem hos någon återförsäljare.
skorbild.png

Samma modell som JakobZ. Dom du visar är lite mesiga - gå hela vägen med tassel loafers.

Edit: Jag har dessa:

mod-shoes-Loake-Lincoln-Dark-Suede-Tassle-Loafer-03.jpg

Tillbaka
Topp