• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Tack för hjälpen! Hade nästan tänkt köra en halv storlek större bara för att de såg smalare ut men då tar jag nogoch kör på samma storlek. Då mina fötter ser ut som dom gör så töjer de ut skorna efter hand + att jag kör med skoblock när de inte används. Har en kompis som beställt ett par så kanske väntar tills jag får recension av honom också.
Längtar dock till dagen när jag kan ta mig råd att köra alla skor MTO eller MTM för det behövs verkligen...
Som sagt... Min erfarenhet är att alltid gå ned en storlek i loafers

Tack för hjälpen! Hade nästan tänkt köra en halv storlek större bara för att de såg smalare ut men då tar jag nogoch kör på samma storlek. Då mina fötter ser ut som dom gör så töjer de ut skorna efter hand + att jag kör med skoblock när de inte används. Har en kompis som beställt ett par så kanske väntar tills jag får recension av honom också.
Längtar dock till dagen när jag kan ta mig råd att köra alla skor MTO eller MTM för det behövs verkligen...

Vill inte vara den som är den men att påstå att gå ner en halv storlek i loafers "som sig bör" är en kraftig generalisering.

Rätt storlek är rätt storlek och det är inte knäppningen av skon som avgör. Sitter skon som den skall och man är orolig att den skall bli för stor på sikt då regleringsmöjligheten saknas går man när detta händer till en bättre skomakare och ber honom sätta dit ett tunt lager extra skinn i hälkappan. Detta ger känslan av 1/4-1/2 storlek mindre men är anpassat efter att skon gett med sig.

Skulle jag gå ner en halv storlek på mina loafers skulle de vara enormt obekväma.

Soligt väder så jag passar på och inviger nya svarta converse :)
image.jpg

...går man när detta händer till en bättre skomakare och ber honom sätta dit ett tunt lager extra skinn i hälkappan. Detta ger känslan av 1/4-1/2 storlek mindre men är anpassat efter att skon gett med sig.

Det var ett tips jag verkligen ska fundera på! Är inte så "gammal i gamet" att jag hunnit testa på sånt än...

Det var ett tips jag verkligen ska fundera på! Är inte så "gammal i gamet" att jag hunnit testa på sånt än...

Vad jag skrev förutsätter ju självklart att det rör sig om samma läst och tillverkare som man annars har i en specifik storlek. Jag menar såklart inte att man alltid bör välja samma storlek i alla läster och tillverkare då det kan skilja enormt. Snarare att det går att göra mycket med en tunn bit läder i hälen alternativ under "tungan" för att minska insteget om det behövs och skon sitter perfekt i övrigt. Skor kan ju vara rätt i storlek men ha en relativt smal eller bred häl vilket gör att vissa modeller och läster inte sitter perfekt i någon storlek. Då kan man antingen göra som jag skrev eller så bör man välja en annan läst eller tillverkare som passar en fötter bättre.

Köpa loafers på distans är lurigt. Som fan.

Köpa kvalitetsskor i allmänhet är lurigt på distans. Fattar inte hur folk tänker ibland när de vill krama ut en femhundring på att köpa dem oprovade från nätet istället för i fysisk butik.

Okej om man har en viss tillverkare sen innan där man vet sin läst och storlek men folk som medvetet tar butikspersonalens tid och service utan att ha ens en ambition att handla är fan inte värda vatten i min mening.

Visst köp ni på nätet och spara några hundralappar men låt inte det gå ut över butikspersonalen som kan spendera sin tid på bra mycket bättre saker än att serva personer som vet med sig att de bara skall prova ut storlek för att köpa på annat håll. Skäms!

Har ju förstått att det är knepigt att handla loafers otestade så att säga och börjat kolla lite mer på vad man kan få tag i från butik. Då jag bor i en stad som inte ens finns på kartan vad gäller bättre skor och inte har några resor planerade till en sådan stad inom en snar framtid är tyvärr internet dock det sättet som är enklast för mig. Att åka till Götet eller Stockholm skulle göra ett par skor lite väl dyra. Passar annars på att köpa kvalitetsskor när jag är i ex London där man kan gå in till tillverkarens egen butik och få fram lite annat vad gäller läster och framförallt bredder på skor. Aldrig varit med om eller hört om en butik i Sverige som har EEE/H i bredd liggandes på hyllan. Ska dock nämnas att jag inte varit på skoaktiebolaget än...

har gått ned en halv storlek som man sig bör när man kör loafers så lite mindre är dom men det är ju på grund av det. Skulle inte köpa loafers om jag inte testat dom eller är säker på storleken

Det är vanskligt att ge allmänna råd av ovanstående karaktär vid skoköp. Själv går jag gärna upp en halv storlek när jag bär loafers då lästen ofta är smalare.

Köpa loafers på distans är lurigt. Som fan.
Håller med Singular. Loafers bör man definitivt prova i butiken och gå lite i. Tex ett par brgouskängor justerar man ju med snörningen och därmed trycker bak och ned foten mot hälen (alltså som en slalompjäxa) så det kan ju tom vara skönt om de är lite rymliga längre fram, men ett par loafers måste ju sitta helt perfekt runt foten, annars glappar de.

Shoegazing hade för något år sedan ett bra inlägg om hur man kan "förminska" och förstora skor. Hinner inte leta upp det just nu men i korthet var det att för små skor kan gå att förstora lite hos skomakaren och förstora skor kan man förminska genom en skinnbit i hälen, skinn under tungan och en extra sula som man lägger i skon. Jag brukar även i skobutiker och om jag tvekar mellen två storlekar, prova den större med en extra sula i och det har i vissa fall visat sig bli det bästa alternativet. Jag har dock inte provat det på loafers så där vet jag inte hur bra det funkar.

Tjabba! Vad anser ni om slitsulas vara eller icke vara? Tycker känslan utan är underbar. Att känna varenda kontur i underlaget är magiskt!

Min plan var att låta dessa skor vara utan slitsula men blev för någon dag sedan uppskrämd av vän som sa att man lätt kan få krokodilmun vid tån om/när man får igenom tråden i tån. Typ som jag gjort. Vad är er erfarenhet av det? Känns spontant som det kan hända under "rätt" förutsättningar, dvs dåligt lim i sulan och ordentlig väta.

abuge9e3.jpg

Tjabba! Vad anser ni om slitsulas vara eller icke vara? Tycker känslan utan är underbar. Att känna varenda kontur i underlaget är magiskt!

Min plan var att låta dessa skor vara utan slitsula men blev för någon dag sedan uppskrämd av vän som sa att man lätt kan få krokodilmun vid tån om/när man får igenom tråden i tån. Typ som jag gjort. Vad är er erfarenhet av det? Känns spontant som det kan hända under "rätt" förutsättningar, dvs dåligt lim i sulan och ordentlig väta.

abuge9e3.jpg

tåjärn är lösningen.

Jag som trodde att våren var här och att man snart kunde använda sig av sina nyförvärvade 574-or?! Ack så fel man hade. Kanske får vänta till nationaldagen?! ;)
New%20Balance%20ML574RUN%20Rugger%20Pack%20deep%20Yellow%20Blue.jpg

abuge9e3.jpg

Det finns en ganska stor missuppfattning på vad som kan hända bara för att man sliter ner till tråden på skon. Då en avlappssöm binder i sig själv är detta inte ett problem. Däremot kan det såklart se lite tråkigt ut om man har ett ökat slitage på just tåpartiet och det kan undvikas genom att sätta på tåjärn.

Jag kan även rekommendera att man gör infällda tågummi där skomakaren skär ut den främre delen av tåpartiet och byter ut det mot en gummidel som ligger i samma höjd som sulan. Detta syns inte alls från sidor och framifrån och ger ett ökat slitage på just tån. Kostar ca en femhundring men kan förlänga livet rejält innan omsulning. Även en detalj som kan vara värt att be om när man sular om skorna.

En artikel om det Whedda rekommenderar

http://www.shoegazing.se/2013/06/25/tipset-infallda-tajarn-i-gummi/

Ska till Stockholm nästa helg, och tänkte eventuellt köpa ett par nya vårskor. Är Loake det enda riktiga alternativet för runt 2kkr?

Ska till Stockholm nästa helg, och tänkte eventuellt köpa ett par nya vårskor. Är Loake det enda riktiga alternativet för runt 2kkr?

Vet inte exakta priset, men de ligger ju under Carmina prismässigt som finns för 3200 kr uppåt här i Stockholm. Loake är bästa i den prisklassen, tycker jag!

Edit: 1880-linjen

Tog mina Mey & Edlich till skomakaren och han tyckte de var av bra kvalitet och för 1500kr mycket prisvärda. Lästade ut dem, och nu sitter de mycket bättre, använt dem ett par timmar idag ute.

Fan va halt det är på systemet med skinnsula!!!

Funderar på att ta nästa steg i skolvärlden, dvs. från Loake 1880/Herring shoes till Carmina. Även börjat snegla på C&J och undrar om det kanske inte lönar sig att lägga till dryga tusenlappen direkt och satsa på ett par C&J direkt istället? Hur stor är egentligen skillnaden mellan Carmina och C&J?

Köpte dom här idag hos en liten handlare som heter Alicante shoes i Stockholm. Älskar brogues men tyckte jag behövde något utan mönster. Randsydda med "Goodyear welted" sula. Tydligen dubbla lager sula. Någon som har erfarenhet av det? Sulan känns lite hög.

Funderar på att ta nästa steg i skolvärlden, dvs. från Loake 1880/Herring shoes till Carmina. Även börjat snegla på C&J och undrar om det kanske inte lönar sig att lägga till dryga tusenlappen direkt och satsa på ett par C&J direkt istället? Hur stor är egentligen skillnaden mellan Carmina och C&J?
Har själv ett antal skor från båda tillverkare och tycker Carmina står sig mycket väl mot C&J. Självfallet får man som oftast vad man betalar för, men skillnaden är enligt mig förhållandevis liten. Vill man satsa lite mer rekommenderar jag snarare Carminas cordovan, före C&J vanliga linje.

Har både Loake 1880 och CJ och gillar faktiskt mina Loake Brogues mer!

Tillbaka
Topp