• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Vet inte om detta är rätt tråd men det handlar ju mycket om RMW här just nu så testar! Jag har ett par som jag haft i sju år som nu skulle behöva en overhaul. Har tänkt skicka dem till RMW i Australien, men kom att tänka på tull osv. Betalar man det på sådant som service och arbete? vad kan det ligga på isf?

Tråkigt om det blir för dyrt men det är en färg som jag gillar skarpt och som inte säljs längre...

Snälla utveckla "mycket mer stryktåliga i skinnet". Gäller det över alla lädertyper generellt menar du? Så att alla rmw > loake oavsett?
Nu har jag inga Loake i just den sortens skinn som bootsen i fråga. Men både de i kalv och i grain jag har från Loake har fått betydligt mycket mer märken och skråmor i skinnet än vad mina RMW har. Nyputsade ser mina två år gamla RMW ut som nya, medan Loake inte gör det. Sen gillar jag förstås patina, men känslan efter några år är att RMW kommer hålla sig snygga längre.

Vet inte om detta är rätt tråd men det handlar ju mycket om RMW här just nu så testar! Jag har ett par som jag haft i sju år som nu skulle behöva en overhaul. Har tänkt skicka dem till RMW i Australien, men kom att tänka på tull osv. Betalar man det på sådant som service och arbete? vad kan det ligga på isf?

Tråkigt om det blir för dyrt men det är en färg som jag gillar skarpt och som inte säljs längre...

Det finns väl typ "auktoriserade" skomakare rör RMW i Sverige. Ring agenturen och fråga.

Nu har jag inga Loake i just den sortens skinn som bootsen i fråga. Men både de i kalv och i grain jag har från Loake har fått betydligt mycket mer märken och skråmor i skinnet än vad mina RMW har. Nyputsade ser mina två år gamla RMW ut som nya, medan Loake inte gör det. Sen gillar jag förstås patina, men känslan efter några år är att RMW kommer hålla sig snygga längre.

Okej. Jag har dock aldrig varit med om att ett par Loake, eller några skor för den delen inte går att få riktigt snygga efter så lite som två år, trotts ett ordentligt hårt liv.

Sen måste jag fråga. Nu när Loake blivit så dyra. Vad ska man köpa i stället?

Vad är era tankar kring tassel loafers till en mer formell klädsel? Blev sugen på ett par svarta då jag såg Gabuccis lookbook AW16.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEzNTMwODY7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6Ijk4NGE4YmQwNWU1NzBmMDc4MDljZTBlMmM5Y2NmNzQxYmMwMDA0NzMiO30=

(bild stulen från http://gabucci.se/en/content/view/lookbook)
Äger en Charcoal grå kostym som jag söker ett par passande skor till, ett par svarta oxfords är väl det "rättaste" valet, men tänker mig att med ett par tassels kan man dressa ner en kostym på ett elegant sätt samt att de är mer användbara till t.ex kavaj och uddabyxor.

Skriv gärna några rader om vad ni tycker, om det är helt fel/rätt, hur man matchar, köptips (har kollat på meermin)

Vad är era tankar kring tassel loafers till en mer formell klädsel? Blev sugen på ett par svarta då jag såg Gabuccis lookbook AW16.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEzNTMwODY7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6Ijk4NGE4YmQwNWU1NzBmMDc4MDljZTBlMmM5Y2NmNzQxYmMwMDA0NzMiO30=

Äger en Charcoal grå kostym som jag söker ett par passande skor till, ett par svarta oxfords är väl det "rättaste" valet, men tänker mig att med ett par tassels kan man dressa ner en kostym på ett elegant sätt samt att de är mer användbara till t.ex kavaj och uddabyxor.

Skriv gärna några rader om vad ni tycker, om det är helt fel/rätt, hur man matchar, köptips (har kollat på meermin)
Rätt elller fel så är min subjektiva åsikt att det sabbar en annars fin klädsel.
Jag kan tänka mig att dra på mig ett par slanka Chelseaboots till kostym nu på hösten, men loafers, njaeee...

Till klädkoden mörk kostym? Nej.
Till en mörk kostym? Varför inte?
Till att extremt utstuderat sitta och se cool ut på en bild? Nej, det funkade faktiskt inte!

Tufft! Inget som jag själv skulle slänga pengar på, men ja gillar det.

Jag har aldrig köpt "kvalitetsskor" innan, men tycker det är hög tid nu. Jag vill ha ett par bruna Chelsea boots i skinn i prisklassen 2-5k. Har fastnat för Loake 1880 Chatsworth Chelsea Boot Brown Calf samt R.M. Williams Blaxland G Boot Yearling Chestnut.

Vad är största skillnaden? Är det värt prisskillnaden? Någon annan sko ni rekommenderar?

Jag har typ båda modellerna fast mina Blaxland är i mörkbrun mocka och Chatsworth-skorna är nån specialvariant i samarbete med Jupiter-butikerna.

Jag gillar verkligen både Loake och RMW. Rmw känns definitivt "ett snäpp upp" men 50% högre pris tycker jag känns lite i överkant. Å andra sidan kan man istället tycka att Loake är ohyggligt prisvärda, lite beroende på vilket humör man är på. :)

Största skillnaden tycker jag är hur skön rmw kändes redan från dag 1 medan de tio första timmarna i Loake var ganska jobbiga. Sedan blev de däremot väldigt bekväma. Loake känns lite mer rejäla för is och snö och rmw lite dressigare.
Fick förresten gå ner en halv storlek i rmw, de verkar vara stora i storlekarna eller är kanske lästen bredare?

Tycker absolut att båda är bra köp!

Vad tror den samlade forumsskaran om Loakes Nya 1880 "Export Grade" som ska börja säljas hos vissa ÅFs (NK Herr bl.a.) i slutet av denna månaden?

Förutom att namnet kanske är lite dumt kan jag tycka att de ser mer ut som ett betydligt nättare (och kanske elegantare) alterantiv till Aldwych. Det verkar ju som att man får en del uppgraderingar i tillverkningsdetaljer/finish också och med tanke på att det är Loake får man säkert mycket sko för sina pengar i vilket fall. Jag är duktigt sugen på ett par svarta oxford plain toe.

DSC00907-785x523.jpg

Bilden är stulen från Shoegazing, som för övrigt skrivit en kort artikel om de Här.

Vad tror den samlade forumsskaran om Loakes Nya 1880 "Export Grade" som ska börja säljas hos vissa ÅFs (NK Herr bl.a.) i slutet av denna månaden?

Förutom att namnet kanske är lite dumt kan jag tycka att de ser mer ut som ett betydligt nättare (och kanske elegantare) alterantiv till Aldwych. Det verkar ju som att man får en del uppgraderingar i tillverkningsdetaljer/finish också och med tanke på att det är Loake får man säkert mycket sko för sina pengar i vilket fall. Jag är duktigt sugen på ett par svarta oxford plain toe.

DSC00907-785x523.jpg

Bilden är stulen från Shoegazing, som för övrigt skrivit en kort artikel om de Här.
Snygga skor! De kommer gå på ca 3500 kr vilket förvånade mig lite då det bara är ca 700 kr mer än exempelvis aldwych. Ser ut att vara ett rejält steg upp för liten Peng men de håller fast vid den "billiga" hälkappan som många stör sig på. Själv funkar Loakes hälkappa för mig men jag kommer nog inte köpa på grund av att den nya lästen troligen är en uns smalare jämfört med capital (som sitter aningen tight på mig). Har du en normlbred fot och inte besväras av hälkappan tror jag detta är en av de mest prisvärda skorna du kan hitta.

Jag har aldrig köpt "kvalitetsskor" innan, men tycker det är hög tid nu. Jag vill ha ett par bruna Chelsea boots i skinn i prisklassen 2-5k. Har fastnat för Loake 1880 Chatsworth Chelsea Boot Brown Calf samt R.M. Williams Blaxland G Boot Yearling Chestnut.

Vad är största skillnaden? Är det värt prisskillnaden? Någon annan sko ni rekommenderar?

Jag slår ett slag för Yanko som säljs på nätet i Sverige av Skolyx.se .
Väldigt prisvärda och steget upp från loake 1880.

Snabb fråga innan jag sticker iväg och handlar.. Måste ha ett par skor som passar till kostym men ändå hålla snön och vattnet ute.. Har tittat på lite chelseaboots som skulle kunna göra tricket, dock undrar jag; ni som har Loake Chatsworth, upplever ni dem klumpiga? Skulle de passa under kostymbyxan (som är rätt tight), alternativt har jag tittat på något billigt alternativ från Vagabond, som ser rätt slimmade ut. Det jag tänker på är själva "dragremmen" högst upp, ifall den skulle fastna och dra upp byxan..

loake_chatsworth_rubber_in_black_calf_1.jpg

52399-00.png

Snabb fråga innan jag sticker iväg och handlar.. Måste ha ett par skor som passar till kostym men ändå hålla snön och vattnet ute.. Har tittat på lite chelseaboots som skulle kunna göra tricket, dock undrar jag; ni som har Loake Chatsworth, upplever ni dem klumpiga? Skulle de passa under kostymbyxan (som är rätt tight), alternativt har jag tittat på något billigt alternativ från Vagabond, som ser rätt slimmade ut. Det jag tänker på är själva "dragremmen" högst upp, ifall den skulle fastna och dra upp byxan..

loake_chatsworth_rubber_in_black_calf_1.jpg

52399-00.png
Har inga Loake Chatsworth själv, men på bilden här nedanför tycker jag att de ser ut att gå bra till smala byxor. Om valet står mellan Loake och Vagabond ska du förstås välja Loake, ljusår bättre än Vagabond.
14719049_1764641183802783_6978565761367277568_n.jpg

Bilden är skamlöst inlänkad från Instagramkontot Datinventory, ett väldigt inspirerande konto.

Har inga Loake Chatsworth själv, men på bilden här nedanför tycker jag att de ser ut att gå bra till smala byxor. Om valet står mellan Loake och Vagabond ska du förstås välja Loake, ljusår bättre än Vagabond.
14719049_1764641183802783_6978565761367277568_n.jpg

Bilden är skamlöst inlänkad från Instagramkontot Datinventory, ett väldigt inspirerande konto.

Tack för inputen! Ser ju ut att fungera riktigt bra det där, blir ett par sådana då :) Tack igen!

Precis tvättat av alla lager med mög från skorna med galltvål. Nu väntar torkning och sedan tänkte jag testa att köra med produkten på bilden.

Den skall vara bra för möbler och dylikt så borde väl fungera på ett par skor med?
20161108_115508.jpg
20161108_115907.jpg

Tillbaka
Topp