• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

En elegant snörkänga tycker jag är väldigt flexibel och tålig dessutom. Och på en elegantare läst som Loakes Capital t.ex. så ser den inte bulkig ut (Loake Hyde):
loake_hyde_in_dark_brown_1.jpg

http://www.herringshoes.co.uk/loake/hyde_boot/dark-brown

/C
De är fina, har funderat på dem. Funderar också på dessa från Carlos Santos:
Carlos_Santos_8866_Coimbra_234_Last_1_1024x1024.jpg

Tycks ha ännu robustare sula med riktigt grepp till skillnad från dianitesulan på Loake.

De är fina, har funderat på dem. Funderar också på dessa från Carlos Santos:

Tycks ha ännu robustare sula med riktigt grepp till skillnad från dianitesulan på Loake.

Ja, de är snygga. Och håller med dig, inget vidare grepp i en dainitesula tyvärr. Men känslan är mer som en lädersula vilket jag gillar.

Precis tvättat av alla lager med mög från skorna med galltvål. Nu väntar torkning och sedan tänkte jag testa att köra med produkten på bilden.

Den skall vara bra för möbler och dylikt så borde väl fungera på ett par skor med?
20161108_115508.jpg
20161108_115907.jpg
Jag kör den på mina läderprojekt, och hade lätt vågat köra på skor! Blir en mjuk och glansig yta med lite gnuggande, långt ifrån Fiskarssmorning...

Snyggt, jag har ett par likadana.
Bra val ;) Nu är bara frågan om man gjorde rätt val med storleken. Känns något ihoptryckt på bredden över tårna men tydligen ska ju skor enligt skoförsäljare vara för trånga vid inköpet för att forma sig med tiden. I värsta fall får man väl lästa ut om det inte blir bra alternativt ta ut inlägget men mina ankfötter mår dåligt av helt platta ilägg.

Glöm inte att behandla de ordentligt med saphir grease och skokräm innan du utsätter dem för salt och snö.

Skulle inte göras pga. förbehandlade från fabriken enligt Bäckmans iaf och jag litar på att de vet vad de pratar om med skor. Fyllde dock på med mer Saphir-skokräm i rätt färg till framöver.

Skulle inte göras pga. förbehandlade från fabriken enligt Bäckmans iaf och jag litar på att de vet vad de pratar om med skor.

Jag fettar alltid in kängor som ska utsättas för vinterföre när de är helt nya. Skon är visserligen behandlad från fabrik med skokräm men inte med fett som krävs för att de ska klara av vatten och salt. To each his own.

Jag fettar alltid in kängor som ska utsättas för vinterföre när de är helt nya. Skon är visserligen behandlad från fabrik med skokräm men inte med fett som krävs för att de ska klara av vatten och salt. To each his own.
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20080925/skomakaren-svarar

"Fett, såsom minkolja [Saphir Grease] eller fiskarsmorning är ENBART för grova vandringskängor i vildmarken, inte för gentlemannens sko i stan. Fett vårdar bra, men ger en kletig yta som suger åt sig damm och ser matt och tråkig ut, alltså tvärtemot gentlemannens önskemål att skorna ska vara snygga. Använder man istället en bra skokräm som är vattenbaserad får man en fullgod vård av skinnet, välbehövlig återpigmentering, impregnering och snygg glans."

"Fett, såsom minkolja [Saphir Grease] eller fiskarsmorning är ENBART för grova vandringskängor i vildmarken, inte för gentlemannens sko i stan. Fett vårdar bra, men ger en kletig yta som suger åt sig damm och ser matt och tråkig ut, alltså tvärtemot gentlemannens önskemål att skorna ska vara snygga. Använder man istället en bra skokräm som är vattenbaserad får man en fullgod vård av skinnet, välbehövlig återpigmentering, impregnering och snygg glans."
Samme Davidsson som i videon. Jag har bara kört kräm och polish på mina Hyde, och jag tycker de riktigt suger åt sig vatten. Faktiskt mer än mina andra skor i skinn. Så efter att ha blivit påmind om den här videon beställde jag precis Grease.

Suck. :)

Saphir Grease är det enda fettet som går att glanspolera och som INTE drar åt sig smuts och damm osv. Det är upp till dig att göra som du vill. Kolla Davidsons skomakeris video, följ instruktionerna eller låt bli.

IMG_3620.JPG
Blev till slut dessa, tror jag blir super i vintervädret

Snygga, köpte likadana nyligen!

Snyggt, jag har ett par likadana.

En fråga kring snörningen, tycker att det är lite "meckigt" att få på sig bootsen. Jag behöver "snöra" upp de översta två hålen (helt) och sen verkligen lossa på skosnörena innan jag kan få ner foten. Är det så för er också, eller har ni något bra tips annars?

Saphir Grease är det enda fettet som går att glanspolera och som INTE drar åt sig smuts och damm osv. Det är upp till dig att göra som du vill. Kolla Davidsons skomakeris video, följ instruktionerna eller låt bli.
Är det verkligen det "enda"? Jag har en burk med okänt märke hemma som funkar fint.

En fråga kring snörningen, tycker att det är lite "meckigt" att få på sig bootsen. Jag behöver "snöra" upp de översta två hålen (helt) och sen verkligen lossa på skosnörena innan jag kan få ner foten. Är det så för er också, eller har ni något bra tips annars?
Jag har så grova vrister att jag inte snörat de översta hålparet alls. Därefter får jag dra isär så att snören typ precis inte åker ur hålen, och då får man trycka ner fötterna.

Saphir Grease består enligt innehållsförteckningen av 100 % minkolja...

Jag har så grova vrister att jag inte snörat de översta hålparet alls. Därefter får jag dra isär så att snören typ precis inte åker ur hålen, och då får man trycka ner fötterna.

Aha ok, då är det nog bara gilla läget och göra som jag gjort. Jag får dra ut snörena på de översta två hålen + sen dra isär ordentligt innan jag kan trycka ner foten med hjälp av skohorn.

Jo det är ju en nackdel när man inte har "hakar" längst upp för enklare snörning, det är lite mer jobb att få i foten. Nackdelen med hakar är ju istället att de kan släppa ibland och nöter rätt hårt på skosnöret så det är väl pest eller kolera :)

Det är gjort för att användas på finare kängor och för att kunna glanspoleras och inte dra åt sig smuts som sagt. Kolla gärna Davidsons skomakeris video.
Jag har kört med Saphir Graisse på sulkant/rand sedan förra vintern och upplever inte att den suger åt sig mer smuts om man lägger på tunt. La även på tunt på ovanlädret på mina ljusa Loake Hyde för att slippa att de sög åt sig minsta vattendroppe och är än så länge efter två veckor mycket nöjd. Bra produkt och går att få till OK glans!

Tillbaka
Topp