BadkarsPiraten
Guld
Buy nice or buy twice![]()
Borde inte det vara nice för dom pengarna?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Buy nice or buy twice![]()
Allt är ju relativt...Borde inte det vara nice för dom pengarna?![]()
Du får följa Manolos kategoriseringBorde inte det vara nice för dom pengarna?![]()
För 2000:- får man, dessvärre, inga speciellt bra skor.Borde inte det vara nice för dom pengarna?![]()
Du får följa Manolos kategorisering
Instegssegmentet - Upp till 2 500 kr
Mellanprissegmentet - 2 500 kr till 6 000 kr
Premiumsegmentet - 6 000 kr och uppåt
Jag har fått uppfattningen att det inte går nån nöd på dig - gör dig själv en tjänst och köp något riktigt bra (som faktiskt är billigt på riktigt) istället för något "billigt".Okej, vad kan man få i instegssegmentet som är av den bästa kvalitet som det erbjuds?
Läs på lite och bilda dig en egen uppfattning vad som passar just dina ändamål.Många sa att man inte kunde få bra skjortor för de priserna jag sökte i en annan tråd här.
Fick ett bra tips och jag är supernöjd med skjortorna jag köpte därifrån. Så jag tror absolut att jag blir nöjd med skor i "instegssegmentet".
Sant där, kan ju växla med de jag har nu som jag vill byta bort ifrån. Dom fungerar utmärkt fortfarande.
Men tråkigt om man köper ett par skor för 2000:- som bara håller ett år eller så.
Jag har fått uppfattningen att det inte går nån nöd på dig - gör dig själv en tjänst och köp något riktigt bra (som faktiskt är billigt på riktigt) istället för något "billigt".
Skillnaden mellan skjortor och skor är att en skjorta varken står eller går du i, samt att slitage och hållbarhet har helt andra förutsättningar.
Läs på lite och bilda dig en egen uppfattning vad som passar just dina ändamål.
Ett par kvalitetsskor bör hålla i minst två år ifall du skulle missbruka dem, och detta är endast sulan, vilket går att halvsula om för mellan 600-900kr
Well, jag önskar att jag fortfarande hade den ekonomiska situationen men efter jobb-byte där jag halverade min lön och husköp så finns det tyvärr inte jätte mycket över.
Det kostade mer med hus än vad jag någonsin hade trott...
För en helt vanlig svensson som mig, vad skulle du rekommendera som ligger över min budget utan att det skjuter iväg allt för mycket i pris? Tänk fint vin. 70 kronors och 150 konrors vin känner jag skillnaden mellan. Men mellan 150 och 300 kronor - troligtvis inte lika mycket om ens något, därmed helt onödigt för mig att köpa vin för 300kr när jag njuter tillräckligt av ett för 150kr.
Ska skumma igenom tråden lite grann.
Har du något konkret exempel på kvalitetsskor?
Jag kan absolut ingenting i detta ämne, som ni märker.
Du kan köpa ett par C&J för 5000:-, använda varje dag och vanvårda sönder dem på ett år. Eller så kan du köpa ett par Vagabond som du använder var tredje dag, vårdar ömt och sliter ned på fem år.Sant där, kan ju växla med de jag har nu som jag vill byta bort ifrån. Dom fungerar utmärkt fortfarande.
Men tråkigt om man köper ett par skor för 2000:- som bara håller ett år eller så.
Jag förstår helt ditt resonemang. Du får riktigt bra bang for the buck med Yanko från skolyx.se, vill du ligga på under 2000 rekommenderar jag Meermin, dock kan dem vara hemska att använda i början.
Meermin och Yanko är vettiga även Orbans & Loake kan vara vettiga alternativ att undersöka.Tack för tips! Gillade ett par på skolyx.
Ska definitivt köpa skoblock när jag köpt ett par skor!![]()
Meermin och Yanko är bra även Orbans & Loake kan vara vettiga alternativ att undersöka.
Nu har du ju fått en massa tips. Men kommer ändå med två konkreta tips.Tjena gott folk!
Fungerade utmärkt att få tips av er klocksnackare förut när det kom till skjortor så denna gång handlar det om skor.
Jag söker skor, närmare bestämt av Derby typ. Föredrar lite mörkare brun nyans på dom.
Och maxbudget, säg cirka 2000 kronor. Gärna mindre om möjligt.
Hur länge kan jag anta att ett par skor likt dessa, beroende på tillverkare och budget såklart, håller?
De skorna jag har nu har jag använt varje dag i 2½ år nu, köptes för 1300:-. Visst har jag fått putsa upp dom och lagt i lite färg osv, men i övrigt mycket bra skor. De har fungerat väldigt länge.
Kan jag få ungefär liknande användningstid ut ur ett par Derby av OK kvalitet (eller vad man nu får för 2 lax)?
Kommer användas varje dag i princip.
Instämmer till 100%"Användsningstiden" kommer öka avsevärt om du låter skorna vila emellanåt och de flesta brukar rekommendera att de används max varannan dag. Ju fler skor du har i cirkulation, desto längre håller de![]()
Nu har du ju fått en massa tips. Men kommer ändå med två konkreta tips.
Billigast (?) men ändå OK. Köp Berwick från lester.se (40% med rabattkoden "berwick40" som tidigare nämndes i tråden). Sjukt billigt, framför allt om du köper ett par med riktig Dainitesula (1100-1400 riksdaler inkl frakt). Inte så jättemånga storlekar kvar (tänk också på att många upplever Berwick som stora i storlekarna).
Annars Herring Shoes reaavdelning. Du har tom imorgon 20% rabatt på ordinarie priser med koden "HSB2017", så det kan säkert finnas något där också. Det funkar inte med en chukka boot (ser ju ut som en derby så länge du inte har Pee Wee Herman-längd på byxorna)? Isf skulle jag satsa på denna: Loake Pimlico Dark Brown Calf (inom budget med rabatt!)
![]()
Angående hållbarhetsfrågan, så passar jag på den då jag roterar på ett 40-tal par (ja, så illa är det) vilket gör mig mindre lämplig att svara på den. (Men du har fått "rätt" svar att du ska rotera mellan minst två par för att öka hållbarheten...)
Tack för tipsen!
Jag fastade för Loake men priserna på Berwick var ju riktigt bra under rean.
Undra bara om 41.5 (UK 7.5) passar på mig som bär 42-43..
Har mellan 41.5 och 43 och välja på det paret jag gillar.
Fick hem mitt första par Berwick häromdagen och gick då ner 0,5 i storlek mot mina andra märken mha
av den allmänna rekomendationen.
Jag har normalt UK 9 och gick på UK8.5 och det blir troligen bra (har ej gått in skorna, det är ganska tighta nu)
Om du har UK 8 normalt så kan UK 7.5 fungera men har du UK9 så blir UK7.5 för trångt
Har du 43/UK 9 i Sneakers eller i "riktiga skor"?Snackade med polaren.
Hans Loake 1880 41.5 som jag testade i helgen fick jag inte ens med foten i. Så ska nog testa Berwick 43.
Går alltid att skicka tillbaka om det inte är bra!
Mocka tål så otroligt mycket mer än vad många tycks verka tro. Sköts de om ordentligt och man använder sig av bra skovårdsprodukter på regelbunden basis så är det mesta inget problem.Ohoj, skovänner!
Vad säger panelen om dessa från carmina?
![]()
Är sjukt sugen på ett par bättre mockaskor men hur känsliga är de egentligen? Fixar de förskolehämtningen? Dödar jag dem med mina otvättade jeans? Tips på andra modeller och märken mottages tacksamt. Chelseaboots funkar också, gärna gummisula men det är inget måste.
Med så pass stora fötter vore en paketöppning på sin plats.Någon annan storfot här?Har väldiga problem att hitta skor då mina fötter alldeles för ofta är för stora... Någon som har bra tips på butik eller hemsida där de har kvalitetsskor runt 47/48?
Edit: I Göteborg glömde jag tillägga...
Funkar för mig...Edit: typiskt, rabattkoden för Berwick har gått ut..
Du har mitt nummer, bara att smsaMed så pass stora fötter vore en paketöppning på sin plats.
Snygga!Ohoj, skovänner!
Vad säger panelen om dessa från carmina?
![]()
Är sjukt sugen på ett par bättre mockaskor men hur känsliga är de egentligen? Fixar de förskolehämtningen? Dödar jag dem med mina otvättade jeans? Tips på andra modeller och märken mottages tacksamt. Chelseaboots funkar också, gärna gummisula men det är inget måste.
Ja, rmw i mocka är också fina. Har ett par vanliga sen 8-9 år och kvalitén är otrolig. Gillar grejer som håller hur länge som helst, men om carmina skulle hålla för hälften så är jag nöjd! Har faktiskt förstört just en del sneakers, så jag gissar att det blir till att rulla upp benen hipster-högt...Snygga!
En klassiker är annars RM Williams i mocka eller C&J Chelsea.
En bra spray och de tål en hel del. Kan även vara bra att lägga på lite kräm på sulkanten ibland( var lite försiktig så du inte kladdar på mockan bara)
Liten varning dock för raw denim som kan blöda och missfärga mockan. Har du haft problem med tex vita sneakers? Om inte så är det troligen grönt.