Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Skor

Diskussion i 'Lifestyle' startad av ZQT, 12 september 2012.

1. kalufsen

kalufsen AT-ST driver

Really? Trots 2k skillnad i pris

2. ZQT
    Trådstartare

ZQT The Banker

Har inga C&J men jämför jag med mina Carmina så upplever jag Loake 1880 EG betydligt schysstare och mer välgjorda än de Carmina jag har.

Att Loake 1880 EG skulle vara samma kvalitet som C&J Benchgrade låter jag vara osagt och det låter lite för bra för att vara sant men är iaf mycket nöjd med mina Loake

@kalufsen se ovan

kalufsen gillar detta.
  3. Jackee

Jackee Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Loake 1880 EG är underprissatta just nu medan C&J Benchgrade är överprissatta. Därav 2k skillnad. Men visst finns det skillnader, men de är väldigt lika i kvalité.

kalufsen gillar detta.
  4. kalufsen

kalufsen AT-ST driver

Tack för svar, får se hur jag gör. Ingen åf som har UK6 inne så får kanske panga ett par Meccariello från Sabot Shoes istället som öppnar sin webshop om 3 veckor :)

5. MartinKalle

MartinKalle Rebel soldier

Från:
    K-holmen
    Eftersom sommaren äntligen verkar vara på väg (hela 11 grader i Sthlm idag, det ni!) så var det ett bra tillfälle att lufta de nya sommarskorna!

Det är ett par tasselloafers från Carmina i Polo Suede på Uetam-lästen. Köpte de direkt från Carmina eftersom Skoaktiebolag tyvärr återigen var en fullständig besvikelse igen när det gäller kundservice (precis som förra gången, mycken stroppighet och total nonchalans)

Bara burit de i ett par timmar hittills och de är tighta, men i övrigt är jag nöjd.

Och ja, jag vet att strumpor i loafers är en vattendelare. Men jag körde skorna på kontoret idag, och strumplös till kostym är lite att ta i, in my humble opinion.

image.jpg

Trevlig helg på er!

gurta_g, Kinglolle, rekacj och 5 andra gillar detta.
  6. Jackee

Jackee Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Så länge man har långbyxor så tycker jag strumpor i loafers fungerar alldeles utmärkt.
    Trevlig helg på dig med!

MartinKalle gillar detta.
  7. zippan

zippan Y-Wing pilot

Så länge du inte är på semester eller utför andra fritidsaktiviteter så tycker jag man skall ha strumpor i loafers, som syns. Sen är det upp till var och en vad man trivs med.
    Loafers sitter tight, jäkligt tight i början men blir bättre med tiden om du valt en läst och storlek som passar dig, man får bita ihop första x antal timmarna, men sen blir det otroligt skönt!

Om jag skall klaga på något är det ditt val av strumpor. :cool:

Snygga skor och bra köp!

Veratio och MartinKalle gillar detta.
  8. Aboynamedsue

Aboynamedsue Tie Fighter pilot

Från:
    O
    Har precis tvättat och gjort rent ett par vita buttero med vatten och galltvål och de ligger och torkar med tidningspapper. Tänkte sedan smörja in dem med RMW saddledressing som jag har hemma. Yeah or neah?

9. oggtrean

oggtrean Rebel soldier

Strumplös till kostym är ju lika sprezzatura som prickiga strumpor till loafers! :D

zeke_varg, Veratio och MartinKalle gillar detta.
  10. MartinKalle

MartinKalle Rebel soldier

Från:
    K-holmen
    :D
    Vad ska jag säga, vem trodde att Happy Socks skulle någonsin bli kategoriserade som sprezzatura...

oggtrean gillar detta.
  11. MartinGFX

MartinGFX Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Köpte dessa seglare från Sperry igår. Kärlek vid första ögonkastet :) Perfekta när man ska gå och köpa frukostfrallor på Ica.
    IMG_1386.JPG

Grafton, Ivar31, Thunell och 2 andra gillar detta.
  12. Jackee

Jackee Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Tänkte posta en av mina mer spännande skor. Ber om ursäkt för ett långt inlägg!
    Det här är ett par bespoke skor från det japanska märket Clematis Ginza: http://www.clematis-ginza.com
    Här är en artikel från Shoegazing om Clematis Ginza: http://www.shoegazing.se/2015/11/29/reportage-clematis-ginza/

Jag beställde skorna förra året i slutet av april när jag besökte Tokyo för andra gången. Jag var väldigt bestämd redan från början att jag skulle köra på en lazyman modell.
    Mätning av min fot:
    DSC00150.jpg

Lästen som skapades från mina mått:
    0002_xlarge.jpg

Testskon som jag fick hem för att kolla passformen:
    IMG_4736.jpg

Slutgiltiga skon:
    0006_xlarge.jpg 0021_xlarge.jpg 0023_xlarge.jpg

Ute i verkligheten:
    thumb_IMG_5203_1024.jpg

Övriga bilder från besöket hos Clematis Ginza:
    DSC00174.jpg DSC00166.jpg DSC00160.jpg

Jespering, Simpatico, BarbaBaba och 29 andra gillar detta.
  13. oggtrean

oggtrean Rebel soldier

Häftigt! Hur ser det ut prismässigt, är det John Lobb nivå?

14. Jackee

Jackee Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Tackar! Vet inte vad John Lobb tar för pris gällande bespoke. Men för att vara bespoke så är det inte speciellt dyrt. Hela kalaset med skoblock, frakt och egen läst gick på ca 24 000kr. Vilket kan jämföras med G&G som startar på 50 000kr för bespoke.

Jag valde dock inte 100% handgjort, vilket hade gjort att de hade kostat 3-4 tusen kronor mer. Enligt tillverkaren så är mina skor snarare 99% handgjorda. Minns inte exakt vad den där sista procenten. Men jag tyckte åtminstone det inte var värt det.

Jespering, Oliver och oggtrean gillar detta.
  15. oggtrean

oggtrean Rebel soldier

Jag förstår! Låter förhållandevis överkomligt, är inte så bevandrad i sko-bespoke-världen men tror John Lobb ligger omkring 40.

16. Carlf

Carlf Rebel soldier

Härligt. Hur lyder utlåtandet om passform nu då? Är de bättre än 5 st C&J?

17. Jackee

Jackee Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Ja det är definitivt överkomligt med tanke på att man får ungefär samma kvalité för halva priset.
    Definitivt mycket bättre passform, kvalité, finish och handarbete än C&J.

18. Aboynamedsue

Aboynamedsue Tie Fighter pilot

Från:
    O
    170 spänn på Tradera får väl anses som en hygglig affär :D
    IMG_0106.JPG

19. JLC

JLC Y-Wing pilot

Dessa ser exakt ut som mina Allen Edmonds Dalton dark brown! ;-)

20. JLC

JLC Y-Wing pilot

Har på senare tid (och för säsongen) börjat uppskatta färglada mocka loafers.

Har ett helt gäng i många olika färger från Tods, Massimo dutti, Beyman (turkiskt) och ett spansk märke jag glömt vad de heter.
    Extremast är ett par ljusröda Tods med svarta nobbar jag har med mocka bälte i samma nyans till grövre mellanblå C Herrera kostym, men har ofta mörkblå på resor till chinos och kavaj.

Har man väl vant sig med dessa loafers känns läderskor knarriga och hårda även om det är high end skor som C&J, AE etc.

21. Jackee

Jackee Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Skulle rekommendera att testa en sko som är unlined. De känns också extremt mjuka och sköna. Har själv ett par Edward Green Shanklin:
    http://www.edwardgreen.com/shop/shanklin-tobacco-suede-unlined-suede-202-last-8270.html

JLC gillar detta.
  22. JLC

JLC Y-Wing pilot

zippan gillar detta.
  23. Jackee

Jackee Rebel soldier

Från:
    Stockholm
  24. JLC

JLC Y-Wing pilot

25. Anden

Anden Y-Wing pilot

Från:
    Lund
    Visst är det car shoes du tänker på?

zippan gillar detta.
  26. Trelingon

Trelingon Rebel soldier

@JLW

Har du nått roligt som hänt den senaste tiden? Kanske i samband med en cykel?:p:p:p

Strindberg och JLW gillar detta.
  27. JLC

JLC Y-Wing pilot

Kan det kanske vara men alla loafers jag har ser ut på samma sätt. låga i mocka utan sula. bara gumminabbar under och mjuk sula inuti. Har ett par gröna från Beyman, röda och blå från Tods, ljusBruna från spanska märket, mörkbruna från Massimo dutti etc.

28. JLW

JLW Tie Fighter pilot

Stå inte upp och trampa när kedjan hoppar i 30kmh....

IMG_8178.JPG IMG_8179.JPG IMG_8180.JPG

krämbulle, Kejsaren, Jerico och 2 andra gillar detta.
  29. Guden

Guden Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Ja, det är car shoe du menar.
    I folkmun - loafer.

JLC gillar detta.
  30. JLC

JLC Y-Wing pilot

ok, tack för förtydligande.