• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

mmh

Panerai
2-Faktor
Jag funderar på att beställa ett par chelsea boots och tänkte om lite input av er som vet;)

De skall vara svarta och ha dainite sula, och de ledande alternativen är C&J Chelsea VIII och Loake 1880 Ascot. Har någon erfarenhet av dessa? Jag tar gärna emot andra förslag också, men absoluta krav är att de är svarta, de skall funka med kavaj och de måste klara av lite vinter och slask.

Jag har tyvärr inte möjlighet att prova någondera men har andra skor från båda märkena så jag vet vilken storlek och läst passar min fot.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag funderar på att beställa ett par chelsea boots och tänkte om lite input av er som vet;)

De skall vara svarta och ha dainite sula, och de ledande alternativen är C&J Chelsea VIII och Loake 1880 Ascot. Har någon erfarenhet av dessa? Jag tar gärna emot andra förslag också, men absoluta krav är att de är svarta, de skall funka med kavaj och de måste klara av lite vinter och slask.

Jag har tyvärr inte möjlighet att prova någondera men har andra skor från båda märkena så jag vet vilken storlek och läst passar min fot.
Båda är trevliga alternativ. Vill du ha riktigt sköna och välbyggda skor finns ju även RMW Macquarie som är lite smalare i tån och borde gå till kostym med ordentlig puts.
IMG_1622.jpg
 
Jag funderar på att beställa ett par chelsea boots och tänkte om lite input av er som vet;)

De skall vara svarta och ha dainite sula, och de ledande alternativen är C&J Chelsea VIII och Loake 1880 Ascot. Har någon erfarenhet av dessa? Jag tar gärna emot andra förslag också, men absoluta krav är att de är svarta, de skall funka med kavaj och de måste klara av lite vinter och slask.

Jag har tyvärr inte möjlighet att prova någondera men har andra skor från båda märkena så jag vet vilken storlek och läst passar min fot.
Har testat Chelsea 8 ett par gånger men passade inte mig. Modellen och lästen tycker jag är OK (inte mer än så), men storleksmässigt passade den inte mig. Det är en mycket smal sko, vilket jag gillar, men lite för kort. Vid storlek 9 klämdes min stortå, vid storlek 9.5 var de för stora.

Testa och se!
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Båda är trevliga alternativ. Vill du ha riktigt sköna och välbyggda skor finns ju även RMW Macquarie som är lite smalare i tån och borde gå till kostym med ordentlig puts.
IMG_1622.jpg
Tack för detta! Finns RMW med dainite eller någon annan lite grövre sula som inte är jätte hal i snö? Ett problem med dem är också att jag aldrig provat så vet inte hur olika storlekar och läster passar mig.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Har testat Chelsea 8 ett par gånger men passade inte mig. Modellen och lästen tycker jag är OK (inte mer än så), men storleksmässigt passade den inte mig. Det är en mycket smal sko, vilket jag gillar, men lite för kort. Vid storlek 9 klämdes min stortå, vid storlek 9.5 var de för stora.

Testa och se!
Stort tack för dessa insikter. Jag har ganska smal fot och har både C&J Coniston och Hallam i storlek 9E, så jag tänkte att även Chelsea 8 borde funka. Men kanske inte, alltså…
 
D

Deleted member 5780

Guest
Tack för detta! Finns RMW med dainite eller någon annan lite grövre sula som inte är jätte hal i snö? Ett problem med dem är också att jag aldrig provat så vet inte hur olika storlekar och läster passar mig.
Nja, RMWs smäckrare modeler finns nog bara med antingen läder- eller en slät gummisula. Jag har en sådan gummisula på mina och upplever dem ok I greppet. Många tycker dock att de är snorhala, men det beror såklart på vad man jämför med. Har man svårt att hålla balansen är ju inte dainite rätt heller utan är man rädd om lårbenshalsen är det väl snarare combatsula som gäller.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Har man svårt att hålla balansen är ju inte dainite rätt heller utan är man rädd om lårbenshalsen är det väl snarare combatsula som gäller.
Visserligen, har faktiskt funderat lite på Radnor också, men tror något med Dainite kunde funka som kompromiss mellan snorhalt och combat ;)
 
Senast ändrad:
Stort tack för dessa insikter. Jag har ganska smal fot och har både C&J Coniston och Hallam i storlek 9E, så jag tänkte att även Chelsea 8 borde funka. Men kanske inte, alltså…
Fungerar nog, lädret kommer forma sig efter din fot.

Som referens satt Coniston 9E ok på min fot (inte tight). 348-lästen sitter bättre på mig.
 
  • Like
Reactions: mmh

stigge

Omega
2-Faktor
Fungerar nog, lädret kommer forma sig efter din fot.

Som referens satt Coniston 9E ok på min fot (inte tight). 348-lästen sitter bättre på mig.
Även om C&J klassar Chelsea 8 och läst 341 som TTS så tycker jag den är mindre än läst 325, som Coniston använder och även
348, som Hallam avnänder.
Har skor på 348 och 341 (prövat 325) och mina på 341 behövde jag lästa ut för att de skulle bli bra.
Passform på skor är en underbar djungel:)
 

philip.eldh

Omega
2-Faktor
Även om C&J klassar Chelsea 8 och läst 341 som TTS så tycker jag den är mindre än läst 325, som Coniston använder och även
348, som Hallam avnänder.
Har skor på 348 och 341 (prövat 325) och mina på 341 behövde jag lästa ut för att de skulle bli bra.
Passform på skor är en underbar djungel:)
Ja snacka om, speciellt när det ändras inom samma märken med olika lästnamn, Har beställt ett par Laxford från Loake nu med den nya River (f) lästen. Ska bli intressant och se om den ens liknar Capital lästen
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Även om C&J klassar Chelsea 8 och läst 341 som TTS så tycker jag den är mindre än läst 325, som Coniston använder och även
348, som Hallam avnänder.
Har skor på 348 och 341 (prövat 325) och mina på 341 behövde jag lästa ut för att de skulle bli bra.
Passform på skor är en underbar djungel:)
Även om C&J klassar Chelsea 8 och läst 341 som TTS så tycker jag den är mindre än läst 325, som Coniston använder och även
348, som Hallam avnänder.
Har skor på 348 och 341 (prövat 325) och mina på 341 behövde jag lästa ut för att de skulle bli bra.
Passform på skor är en underbar djungel:)
Ok, jag uppskattar verkligen denna information, även om jag nu har ännu svårare att ta ett beslut. Lutar nog mot att jag gör en beställning trots allt, går ju att returnera vid behov. Men har ingen input på Loake Ascot? Eller andra förslag (förutom RMW då)?
 
D

Deleted member 5780

Guest

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Blev en riktigt grisig kryssning som slutade med endel magvätska på mina Loake aldwych. Bästa sättet att få dom fräsha innan man drar på skokrämen? Ber om ursäkt i förväg om det är en vanlig fråga :rolleyes:
 
Senast ändrad:

stigge

Omega
2-Faktor
Blev en riktigt grisis kryssning som slutade med endel magvätska på mina Loake aldwych. Bästa sättet att få dom fräsha innan man drar på skokrämen? Ber om ursäkt i förväg om det är en vanlig fråga :rolleyes:
Ha ha....underbart att du är så ärlig:D
Jag skulle tvätta skorna ordentligt!
Var inte rädd för att få vattten i skorna (om det nu kom magvätskor även där...) Bäst att hela skon blir genomblöt så inte det uppstår fläckar senare. Använd galltvål eller tvål/schampo för skinn/sko tvätt.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Ha ha....underbart att du är så ärlig:D
Jag skulle tvätta skorna ordentligt!
Var inte rädd för att få vattten i skorna (om det nu kom magvätskor även där...) Bäst att hela skon blir genomblöt så inte det uppstår fläckar senare. Använd galltvål eller tvål/schampo för skinn/sko tvätt.
Sök på shoegazing och skovård så får du en bra guide.
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Ha ha....underbart att du är så ärlig:D
Jag skulle tvätta skorna ordentligt!
Var inte rädd för att få vattten i skorna (om det nu kom magvätskor även där...) Bäst att hela skon blir genomblöt så inte det uppstår fläckar senare. Använd galltvål eller tvål/schampo för skinn/sko tvätt.
Inget att hymla om :D
Tack, galltvål blir det.
 

POO

Panerai
Börja med en våt trasa och lite borstande. Har skorna inte legat i en pöl och fått suga till sig kräk finns ingen anledning till blötläggning och gud vet vad.
Skovård online består till 90 % av bro science och 10 % ologik.
 
Senast ändrad:

stigge

Omega
2-Faktor
Börja med en våt trasa och lite borstande. Har skorna inte legat i en pöl och fått suga till sig kräk finns ingen anledning till blötläggning och gud vet vad.
Skovård online består till 90 % av bro science och 10 % ologik.
+1

Var kanske lite för katastroforienterad och såg hemskheter framför mig och det stackars skornas framtida liv:p

Klart man ska börja med våt trasa om det bara rör sig om lite stänkt och skorna hade ett bra skydd iform av kräm/vax på sig.
Om det däremot är var mycket kräks eller dåligt skydd (kan ju vara starkt, att likställa med t ex saltfläckar) så är min rek. att tvätta ordenligt.


"Bro Science"..skönt begrepp:D
 

vlm1978

Cartier
Nja, RMWs smäckrare modeler finns nog bara med antingen läder- eller en slät gummisula. Jag har en sådan gummisula på mina och upplever dem ok I greppet. Många tycker dock att de är snorhala, men det beror såklart på vad man jämför med. Har man svårt att hålla balansen är ju inte dainite rätt heller utan är man rädd om lårbenshalsen är det väl snarare combatsula som gäller.
Fast även blankslitna sneakers upplever jag ha bra mycket bättre grepp än RMWs gummisula. Så hellre D, men håller med om att ingendera är optimal.
 
Topp