• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Vad tror ni om en mer uppdtrukturerad skotråd, där man enbart postar bilder med eventuell modell/läst/etc. Behöver inte va reviews utan bara casual bilder (som ibland dyker upp i den här tråden) minus all diskussion. Diskussionen hade kunnat tas här istället.
 

Hutti

Cartier
Vad tror ni om en mer uppdtrukturerad skotråd, där man enbart postar bilder med eventuell modell/läst/etc. Behöver inte va reviews utan bara casual bilder (som ibland dyker upp i den här tråden) minus all diskussion. Diskussionen hade kunnat tas här istället.

Har själv funderat på en tråd med dagens skor, så gjorde en tråd kring det nu!
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Är på jakt efter svarta Oxfords till kostym (typ brölopp, begravning, dop, etc.) och har fastnat för två modeller från CJ. Vad tycker ni Hallam eller Connaught? Jag lutar åt att köpa Connaught, det är ju den mer ”klassiska” lästen?
 

Hutti

Cartier
Är på jakt efter svarta Oxfords till kostym (typ brölopp, begravning, dop, etc.) och har fastnat för två modeller från CJ. Vad tycker ni Hallam eller Connaught? Jag lutar åt att köpa Connaught, det är ju den mer ”klassiska” lästen?

Jag har både Hallam och Westbourne som är på 348 lästen (?) Och det är min absoluta favoritläst. Dock gillar jag elegansen med mejslad tå.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Är på jakt efter svarta Oxfords till kostym (typ brölopp, begravning, dop, etc.) och har fastnat för två modeller från CJ. Vad tycker ni Hallam eller Connaught? Jag lutar åt att köpa Connaught, det är ju den mer ”klassiska” lästen?
Skulle själv köra på Aintree III istället. 3-håls Derby som jag tycker är riktigt clean!
 

stigge

Omega
2-Faktor
Är på jakt efter svarta Oxfords till kostym (typ brölopp, begravning, dop, etc.) och har fastnat för två modeller från CJ. Vad tycker ni Hallam eller Connaught? Jag lutar åt att köpa Connaught, det är ju den mer ”klassiska” lästen?
Bägge modellerna är klassiska oxford med plain cap toe så välj den som sitter bäst på foten och den formen du gillar bäst.
Om skorna enbart ska användas sparsamt (dop, bröllop, begravning osv ) och inte till vardags så kan det kanske vara av intresse att titta på
modeller i lägre prissegmentet, som t ex Loake Alwych och liknande då slitaget på skorna blir ganska lågt om det inte används ofta.
Fast, det kan ju bli en del bröllop och framtida tillhörande dop (eller tvärtom för den delen), så kör på med C&J om du känner mest för de :)
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Loake 1880 Pimlico idag. Edit. Oj, fel tråd...skulle posta i den nya dagens skotråd. Får väl ta och dubbelposta;)
image.jpg
 
Är på jakt efter svarta Oxfords till kostym (typ brölopp, begravning, dop, etc.) och har fastnat för två modeller från CJ. Vad tycker ni Hallam eller Connaught? Jag lutar åt att köpa Connaught, det är ju den mer ”klassiska” lästen?

Jag stod och tvekade mellan precis de två modellerna häromveckan. För mig blev det Hallam och jag är toknöjd. Killen på Graffords (grym service f.ö.) uttryckte det som att Connaught var lite av en Audi, seriös och sober medan Hallam var lite mer BMW, lite roligare och mer av ett statement. Jag satsade på Hallam eftersom jag redan hade ett par "Audis" hemma så jag skulle råda dig att Connaught. Men prova och se vilken du tycker är snyggast och sitter bäst!

Glöm inte att återrapportera med bild på vad det blev sedan. ;)
 
Man skall inte glömma att Connaught och Hallam har väldigt olika läster. Connaughts mer rymliga läst fungerar inte på mina fötter alls. Sen är jag förvisso inte ett jättefan när det kommer till tår som ej är rundade, så jag har fått nöja mig med ett par Audley när jag ville han en sådan oxford.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Snygga, men ska man köpa ett par svarta skor primärt för kyrkan så känns ju oxfords givna.
Per default ja, men Aintree med bara 3 hål och ingen brouging blir rätt skapligt dressad tycker jag, i min mening inte långt från en cap-toe Oxford. Och kan James Bond bära den till kostym så kan jag! (även om det var den snarlika Highbury från main collection som han hade)

Ska man begränsa sig mellan Hallam och Connaught så är läst 348 självklara valet för min del. Annars om man verkligen ska dressa upp det så är väl Alex ett bra alternativ.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Snygga, men ska man köpa ett par svarta skor primärt för kyrkan så känns ju oxfords givna.
Per default ja, men Aintree med bara 3 hål och ingen brouging blir rätt skapligt dressad tycker jag, i min mening inte långt från en cap-toe Oxford. Och kan James Bond bära den till kostym så kan jag! (även om det var den snarlika Highbury från main collection som han hade)
Ska man begränsa sig mellan Hallam och Connaught så är läst 348 självklara valet för min del. Annars om man verkligen ska dressa upp det så är väl Alex ett bra alternativ.
Ja, och eftersom 99+ procent av befolkningen inte ens vet skillnaden på en oxford och derby så att det bara att köra det man gillar bäst! (Plus att Aintree III verkar vara vettigare till dressade tillfällen än många oxford som man ser vid dylika tillfällen).
 

POO

Panerai
Ja, och eftersom 99+ procent av befolkningen inte ens vet skillnaden på en oxford och derby så att det bara att köra det man gillar bäst! (Plus att Aintree III verkar vara vettigare till dressade tillfällen än många oxford som man ser vid dylika tillfällen).
Förmodligen hade man kommit undan med gympadojor så varför köpa nytt alls?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Ja, och eftersom 99+ procent av befolkningen inte ens vet skillnaden på en oxford och derby så att det bara att köra det man gillar bäst! (Plus att Aintree III verkar vara vettigare till dressade tillfällen än många oxford som man ser vid dylika tillfällen).
Vagabond har rea nu annars om man ska tänka på vad 99% av befolkningen är kapabla att se. :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Yes! Men nu tänkte han ju köpa ett par bra skor, där det skiljer några sömmar från en oxford. Kanske inte riktigt samma sak?:)
Nepp såklart.
Men tanken är svindlande. Tre-fyra derbies och tre-fyra Oxfords från [insert random Din Sko-märke] istället för ett par dansmackor från norra England. Säkert pengar över till en pizza med.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Sportar ett par svarta L1880 Chatworth Chelsea i kväll. Till det kör jag en Certina precidrivekronograf tillsammans med ett svart racingstrap:)

E6AF6018-4C72-401A-B6A6-45C5A99109A5.jpeg
 

WiktorK

Omega
Det är farligt att handla, stod i närheten av en som tappade en burk tapenade.
Givetvis fick jag stänk från oljan på mina bruna Meermin, så nu är det mörkare fläckar på lädret.

Hur räddar jag bäst skorna? Hittar man guide och tips om hur man får bort saltfläckar, men inte lika mycket om oljebaserade fläckar.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Det är farligt att handla, stod i närheten av en som tappade en burk tapenade.
Givetvis fick jag stänk från oljan på mina bruna Meermin, så nu är det mörkare fläckar på lädret.

Hur räddar jag bäst skorna? Hittar man guide och tips om hur man får bort saltfläckar, men inte lika mycket om oljebaserade fläckar.
Har inget minne av att jag sett någon guide på shoegazing ang oljefläckar. Om du inte sökt där så kan det vara värt att kolla upp.
Lägger min röst på Saphir Omni Nettoyant cleaner eller kemiskt ren bensin för att få bort oljefläcken, om den inte går bort med mildre rengörning som tex galltvål.
Se till att skorna får vård efter rengörningen.
Hoppas du får bort fläcken :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Det är farligt att handla, stod i närheten av en som tappade en burk tapenade.
Givetvis fick jag stänk från oljan på mina bruna Meermin, så nu är det mörkare fläckar på lädret.
Hur räddar jag bäst skorna? Hittar man guide och tips om hur man får bort saltfläckar, men inte lika mycket om oljebaserade fläckar.
Lyckades spilla ut sulolja på ett par ljusa mockaskor.:( Denna produkt räddade dojjorna:):
shoeboys-combi_care_foam.png
 

gurta_g

Cartier
Hur bra är meermin? Får jag lika mycket sko som om jag skulle köpa ett par loake? Tycker dom har många modeller som frestar :)

Nja, tycker meermin duger som ett par att rulla runt bland andra skor i samlingen. Har ett par loafers, en mardröm att gå in... väl ingångna helt okej dojjer för pengen.
Kvalitets mässigt vågar jag inte uttala mig. Mina äldsta Loake med läder sula är inne på tredje året och har åldrats med värdighet, mina Meermin har gått en sommar. Ovan lädret är fortfarande i bra skick men upplever att läder sulan tagit mer stryk än vanligt. Går gissningsvis 1 max 2 säsonger till.

Men tycker inte att du ska avskräckas, värda att ge en chans. Bra pris helt enkelt.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Nja, tycker meermin duger som ett par att rulla runt bland andra skor i samlingen. Har ett par loafers, en mardröm att gå in... väl ingångna helt okej dojjer för pengen.
Kvalitets mässigt vågar jag inte uttala mig. Mina äldsta Loake med läder sula är inne på tredje året och har åldrats med värdighet, mina Meermin har gått en sommar. Ovan lädret är fortfarande i bra skick men upplever att läder sulan tagit mer stryk än vanligt. Går gissningsvis 1 max 2 säsonger till.

Men tycker inte att du ska avskräckas, värda att ge en chans. Bra pris helt enkelt.

Ska köpa ett par skor att ha vid bröllop och andra finare sittningar så blir nog inte så många mil per år. Läste på manolo att dom skulle ge mycket pang för pengen men vill ju höra vad k's skohörna säger också :) tidigare hade dom väl meermin på skoaktiebolaget men hittade dom inte på deras hemsida nu. Är det att beställa från mallis som gäller?
 
Topp