• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Allen Edmonds eller Meermin? Funderar på att beställa hem ett par Allen Edmonds Strand via en vän i USA, för samma peng som för ett par Meermin.
http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=1967
http://www.allenedmonds.com/aeonline/producti_SF6105_1_40000000001_-1_
Jag har skor från båda tillverkarna och jag jag skulle valt Allen Edmonds.

Fast de som CROE kollar på är Linea Maestro, vad jag har hört från skomakare som undersökt några par så håller de minst lika hög kvalitet som AE i den aktuella prisklassen. Så jag tycker du ska gå på de du tycker är syggast. Rent formgivningsmässigt vinner Meermin enligt min uppfattning.

Fast de som CROE kollar på är Linea Maestro, vad jag har hört från skomakare som undersökt några par så håller de minst lika hög kvalitet som AE i den aktuella prisklassen. Så jag tycker du ska gå på de du tycker är syggast. Rent formgivningsmässigt vinner Meermin enligt min uppfattning.

OK. De jag har egen erfarenhet av är Meermins enklare serie. Deras finare har jag inte alls provat så där har jag ingen aning.

Jag har skor från båda tillverkarna och jag jag skulle valt Allen Edmonds.

Blir nog ett par Strand från AE mao, men jag tycker att formgivningen ser ganska billig ut faktiskt. Det är dock ett överkomligt pris (2500kr) för något som verkar bra för pengarna.

Beställer för övrigt ett par "Snuff Rapello Suede" tassel loafers från Meermin för tillfället, med tillhörande bälte. Båda fanns i lager, så räknas med leverans nästa vecka. :)

Jag har dock ingen skovård, vilket verkar vara dyrare än ett par skor, surt att behöva köpa allt på en gång. Men men, något måste man unna sig, och ordentliga skor börjar jag se som ett måste.

Blir nog ett par Strand från AE mao, men jag tycker att formgivningen ser ganska billig ut faktiskt. Det är dock ett överkomligt pris (2500kr) för något som verkar bra för pengarna.

Beställer för övrigt ett par "Snuff Rapello Suede" tassel loafers från Meermin för tillfället, med tillhörande bälte. Båda fanns i lager, så räknas med leverans nästa vecka. :)

Jag har dock ingen skovård, vilket verkar vara dyrare än ett par skor, surt att behöva köpa allt på en gång. Men men, något måste man unna sig, och ordentliga skor börjar jag se som ett måste.

Äh, köp vad du verkligen vill ha istället. Nästanlösningar är inte kul i längden.

Skovård kostar inte huggorm. Med skoblock för ett par hundringar kommer man långt ett par månader, sedan är en vårdande kräm och en borste allt som behövs.

Jag har aldrig ägt några Strand men fingrat på dem i butik ett par gånger. Jag tror att du kommer att gilla dem och jag tyckte inte alls att de ser billiga ut. Jag tror också att de är ett par skor som kommer att hänga med i många år framöver just för att formgivningen är tidlös snarare än extrem.

Fick hem ett par Meermin Snuff Rapello Suede oxfords idag. Riktigt snygga och snuff var lyckligtvis något mörkare än vad jag trodde.
ry8ade9e.jpg

Tänkte köra lite storlekar jag har för er som är sugna på Meermin:

Loake 1880 F (Continental): UK8,5
Meermin Hiro: UK8,5
Clarks ökenkängor: UK8,5
Red Wings: UK8,5
Nike AF1: UK8,5
Adidas Match Play/Stan Smith: UK9
Vans Authentic: UK8,5
Vans Old Skool: UK9
Palladium: UK9
Converse Chuck Taylor: EUR42,5

Med andra ord kör jag samma UK storlek på Meermins Hiro-läst som jag har på de flesta andra skor (likt vad som har tipsats ovan i tråden). Upplever dem kanske något trängre än mina Loake med F läst men framförallt styvare. Hade dock inte kunna gå upp i storlek då längden är perfekt.

Äntligen har mina Meermin anlänt. Är mycket nöjd än så länge. Måste fixa lite skovård nu, duger skoblocken från skolyx? Har storlek 8. Bör jag välja 42 på blocken då?
Jag har 43 på blocken till mina uk8,5 och jag hade nog inte försökt klämma i denna storleken i ett mindre par.

Äh, köp vad du verkligen vill ha istället. Nästanlösningar är inte kul i längden.
Skovård kostar inte huggorm. Med skoblock för ett par hundringar kommer man långt ett par månader, sedan är en vårdande kräm och en borste allt som behövs.

Nja, ett par G&G finns inte på kartan för tillfället, då detta blir mina första finskor. Fattas ju fortfarande ett par svarta och bruna oxfords i garderoben, samt ett par RMW boots. Börjar med vingade tanned oxfords och ett par tassel loafers. :)

Jag har aldrig ägt några Strand men fingrat på dem i butik ett par gånger. Jag tror att du kommer att gilla dem och jag tyckte inte alls att de ser billiga ut. Jag tror också att de är ett par skor som kommer att hänga med i många år framöver just för att formgivningen är tidlös snarare än extrem.

Minsann, jag har också testat dem ett par gånger. Min vetskap inom finskor är liten, och har enbart C&J som referens, vilket får AE's form att kännas billigt i jämförelse. Designen i sig, på strand, är jag säker på kommer hålla länge, tidlös som sagt. :)

--

Storlek? Testade ett par US9.5E AE Strand, skorna kändes bra, förutom att lilltån kom i kläm. Provade också ett par 10or, men tån kändes likadan. Borde jag beställa EE, eller hoppas att de töjs ut vid användning?

Testade ett par UK9E C&J (vet ej läst) och dessa klämde inte alls, vilket får mig att bli lite tveksam inför beställning av AE Strand. Hmm.

Nja, ett par G&G finns inte på kartan för tillfället, då detta blir mina första finskor. Fattas ju fortfarande ett par svarta och bruna oxfords i garderoben, samt ett par RMW boots. Börjar med vingade tanned oxfords och ett par tassel loafers. :)

Minsann, jag har också testat dem ett par gånger. Min vetskap inom finskor är liten, och har enbart C&J som referens, vilket får AE's form att kännas billigt i jämförelse. Designen i sig, på strand, är jag säker på kommer hålla länge, tidlös som sagt. :)

--

Om du tycker att den känns billig, så skulle jag absolut inte köpa den. Att köpa något för 2500 som du upplever som billigt är bortkastade pengar. Då håller jag med Singular att det är bättre att chippa in lite till och få det som känns rätt, istället för att bränna av en betydande del av skobudgeten och ändå inte vara nöjd.Känns ett par C&J mer rätt så är det ju det du bör satsa på, Mellanskillnaden i pris glömmer man fort bort, medan känslan av en kompromiss alltid kommer att finnas kvar.

Jag gjorde ett snabbt experiment med frugan som inte alls är inne på märken och bad henne rangordna ett par stycken av mina skor. Hon tyckte att, baserat på att klämma och titta på mina C&J, Church's och AE (inte Strand) kändes ungefär lika dyra, medan Barker och Loake (1880) och Meermin gissade hon var lite billigare med Meermin som den billigaste Men det handlar ju om känsla och upplevelse och då bör man lyssna på vad man tycker själv.

Äntligen har mina Meermin anlänt. Är mycket nöjd än så länge. Måste fixa lite skovård nu, duger skoblocken från skolyx? Har storlek 8. Bör jag välja 42 på blocken då?

image.jpg

Ingen bra finish på blocken från skolyx direkt men jag tror att de gör jobbet. Du skall ju inte knalla runt med dom på stan :)

Tack! Det var en bra fråga. :) Detta är typ mitt första par "finskor" så jag har ingen vidare koll. :bag: Sulan är av läder men framtill är den "gummibeklädd".

image.jpg

Det brukar kallas för en York-sula, d.v.s. att den är halvsulad med gummi. Det kan vara praktiskt om man promenerar runt på våta gator, men ändå inte vill ha en lika styv sula som t.ex. Dainite. Grattis till skorna :)

Tips på sneakers...!
Behöver nya sneakers...tips välkomnas på snygga klassiska modeller!:)
Lägg gärna till länk på var de kan inhandlas om ni har..

Tips på sneakers...!

Tips på sneakers...!

• Adidas Stan Smith är en klassisk modell som finns i flera utföranden. Säljs bland annat på Nitty Gritty och Trés Bien.

• Tretorn Nylite finns hos Grandpa.

• Converse Jack Purcell finns hos Nitty Gritty.

• Retro runners finns det gott om på Sneakers n stuff.

Tips på sneakers...!

Kanske ett par retrosneakers från New Balance i lite roliga färger? De har en hel hög med klassiska modeller som är riktigt schyssta.

Damn you. Liknande min storlek. Jag hade inte tackat nej till dem...

Vi sitter i samma båt. Jag har också knappt doppat tårna i skovärlden och de enda skor jag har är ett par havlslitna Church's och nu tittar jag på nästa inköp som blir ett par mockaskor. Tur att du hann föra mig... :banghead:

Såg dessa och tänkte direkt på dig, du var väl sugen på Meermin Double Monks i mocka? http://www.shoegazing.se/forumen/topic/saljes-meermin-double-monks-snuff-rapello-suede-uk-7-5/

Om du bor i Stockholm så kan du åka och testa dom om du är osäker på storleken.

Tips på sneakers...!

New Balance och Adidas! Adidas Gazelle, L.A. Trainers, Samba, Hamburg. New Balance modeller är jag lite sämre på, 420 har jag och det är den enda modellen jag kan. Har även ett par Hamburg. :)

De finns på Sneakers N Stuff, Adistore, footlocker

Tillbaka
Topp