• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Någon som har tips på skomakare i Stockholm som, på ett kompetent sätt, kan sula om ett par (randsydda) engineer-/mc-boots? Klippte ett par på mellandagsrean som var kanon, vill dock ha en annan sula på och tänkte byta direkt. Vet inte riktigt vem som kan göra det bäst?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Någon som har tips på skomakare i Stockholm som, på ett kompetent sätt, kan sula om ett par (randsydda) engineer-/mc-boots? Klippte ett par på mellandagsrean som var kanon, vill dock ha en annan sula på och tänkte byta direkt. Vet inte riktigt vem som kan göra det bäst?
Södermalms Sko och Nyckelservice (låt inte namnet lura dig)
Annars tex Bäckmans, skomakare Framåt
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Behöver råd. Min absoluta favoritmodell när det kommer till skor är loafers, och de funkar utomordentligt i typ alla väder utom snöslask.

Ni andra loafers-älskare, vad bär ni under vinterhalvåret när loafern inte riktigt räcker till?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Behöver råd. Min absoluta favoritmodell när det kommer till skor är loafers, och de funkar utomordentligt i typ alla väder utom snöslask.

Ni andra loafers-älskare, vad bär ni under vinterhalvåret när loafern inte riktigt räcker till?
Jag bär nästan uteslutande loafers eller oxfords. Med de milda vintrarna på senare år har jag så gott som kört lädersula året runt.
 

wg11

Cartier
Jag lyckades få blå mockaspray på sulkanten trots att jag hade maskerat noga (tyckte jag). Någon idé på hur man kan lösa detta? Jag har redan provat med både diskmedel och Saphir Leather Cleaner utan framgång.

88EE9FE0-3958-41A6-A45D-04C47D4A4778.jpeg
 
Jag lyckades få blå mockaspray på sulkanten trots att jag hade maskerat noga (tyckte jag). Någon idé på hur man kan lösa detta? Jag har redan provat med både diskmedel och Saphir Leather Cleaner utan framgång.

88EE9FE0-3958-41A6-A45D-04C47D4A4778.jpeg

jag brukar köra suddgummi eller tandkräm :) gnugga på en stark tandkräm och låt verka ett tag. Sen tar du bort tandkrämen så är förmodligen hela sulan vit.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Jag lyckades få blå mockaspray på sulkanten trots att jag hade maskerat noga (tyckte jag). Någon idé på hur man kan lösa detta? Jag har redan provat med både diskmedel och Saphir Leather Cleaner utan framgång.

88EE9FE0-3958-41A6-A45D-04C47D4A4778.jpeg

Fläckborttagnignssvamp. Vit sak med lite lite slipmedel i som finns på bland annat Ica och Clas Ohlsson.
 

wg11

Cartier

jag brukar köra suddgummi eller tandkräm :) gnugga på en stark tandkräm och låt verka ett tag. Sen tar du bort tandkrämen så är förmodligen hela sulan vit.

Fläckborttagnignssvamp. Vit sak med lite lite slipmedel i som finns på bland annat Ica och Clas Ohlsson.

Tack för alla svar!
Suddgummi funkade tyvärr inte alls, tandkräm tog bort lite. Sambons nagellacksborttagning (aceton) gjorde däremot susen, nu är sulan som ny!
 

Izze

Cartier
Precis varit inne på Myrqvist för fjärde gången på ca 1månad. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter så inga fler KSare går samma öde till mötes.
Köpte ett par boots som jag tyckte om till utseendet. Granhult. Efter att det passerat en period började kraftiga gångveck bildas vid början av stortån på höger fot. Detta gjorde skorna olidliga och jag var tvungen att gå till butiken på Jakobsbergsgatan för att begära avhjälpande. De gav mig en sula för att det skulle ta mig ”närmare” skon och således skulle det sluta göra ont. Bra lösning tänkte jag, för jag vill ju ha kvar skorna.

Tyvärr så hjälpte inte detta och jag återvände till butiken en annan dag för att få fortsatt hjälp. Väl framme så förklarade jag problemet, det hummades mycket fram och tillbaka och lösningen fick bli ”utlästning”, eftersom de har en policy som lyder: inga pengar tillbaka vid använda skor. Värt att nämna är att de ville att jag skulle bära skorna en hel dag, med en särskild spray som gjorde att skorna formade sig efter foten. De tillade även, citat "du kommer behöva lida en dag men det kommer nog att hjälpa", alltså ville de att jag skulle uttryckligen, deras ord inte mina, lida.

Idag var jag återigen där och tog emot skorna efter utlästning för att se om skorna äntligen blivit användbara. Jag testade i butiken och det kändes helt ok. Jag tog några steg ut ur butiken och då uppstod smärtan återigen varvid jag gjorde en vändning in till butiken igen.

Efter mycket väntande (det var en annan herre som returnerade pga. samma problem) så fick jag uppmärksamheten av den ensamma stackars butikssäljaren som inte kan rå för bolagets dumsnåla policy. Säljaren ringde upp en av deras butikschefer (förmodar jag) och frågade vad han skulle göra, de valde att ta in skorna och återkomma vid senare tillfälle när alla chefer osv. kommit hem ifrån någon form av skokonvention i Italien?
Nåväl.
Nu inväntar jag deras svar och kommer inte acceptera något annat än att man betalar tillbaka summan eller ger mig nya skor. Annars får det, av främst principiella skäl bli en rättslig process av det hela. Rätt ska vara rätt. Jag tycker inte att man behandlar sina kunder på detta vis, jag begär inte mycket, jag vill endast ha ett par skor jag kan faktiskt bruka.

Som sagt, skriver detta för att upplysa er andra. Var försiktiga med Myrqvist och håll er gärna till någon av mina andra favorittillverkare så som C&J, Church's m.fl.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Precis varit inne på Myrqvist för fjärde gången på ca 1månad. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter så inga fler KSare går samma öde till mötes.
Köpte ett par boots som jag tyckte om till utseendet. Granhult. Efter att det passerat en period började kraftiga gångveck bildas vid början av stortån på höger fot. Detta gjorde skorna olidliga och jag var tvungen att gå till butiken på Jakobsbergsgatan för att begära avhjälpande. De gav mig en sula för att det skulle ta mig ”närmare” skon och således skulle det sluta göra ont. Bra lösning tänkte jag, för jag vill ju ha kvar skorna.

Tyvärr så hjälpte inte detta och jag återvände till butiken en annan dag för att få fortsatt hjälp. Väl framme så förklarade jag problemet, det hummades mycket fram och tillbaka och lösningen fick bli ”utlästning”, eftersom de har en policy som lyder: inga pengar tillbaka vid använda skor. Värt att nämna är att de ville att jag skulle bära skorna en hel dag, med en särskild spray som gjorde att skorna formade sig efter foten. De tillade även, citat "du kommer behöva lida en dag men det kommer nog att hjälpa", alltså ville de att jag skulle uttryckligen, deras ord inte mina, lida.

Idag var jag återigen där och tog emot skorna efter utlästning för att se om skorna äntligen blivit användbara. Jag testade i butiken och det kändes helt ok. Jag tog några steg ut ur butiken och då uppstod smärtan återigen varvid jag gjorde en vändning in till butiken igen.

Efter mycket väntande (det var en annan herre som returnerade pga. samma problem) så fick jag uppmärksamheten av den ensamma stackars butikssäljaren som inte kan rå för bolagets dumsnåla policy. Säljaren ringde upp en av deras butikschefer (förmodar jag) och frågade vad han skulle göra, de valde att ta in skorna och återkomma vid senare tillfälle när alla chefer osv. kommit hem ifrån någon form av skokonvention i Italien?
Nåväl.
Nu inväntar jag deras svar och kommer inte acceptera något annat än att man betalar tillbaka summan eller ger mig nya skor. Annars får det, av främst principiella skäl bli en rättslig process av det hela. Rätt ska vara rätt. Jag tycker inte att man behandlar sina kunder på detta vis, jag begär inte mycket, jag vill endast ha ett par skor jag kan faktiskt bruka.

Som sagt, skriver detta för att upplysa er andra. Var försiktiga med Myrqvist och håll er gärna till någon av mina andra favorittillverkare så som C&J, Church's m.fl.
Vet inte jag missar något i din beskrivning? Men det verkar som att lästen inte passar dina fötter eller är det något fel på skorna?
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Precis varit inne på Myrqvist för fjärde gången på ca 1månad. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter så inga fler KSare går samma öde till mötes.
Köpte ett par boots som jag tyckte om till utseendet. Granhult. Efter att det passerat en period började kraftiga gångveck bildas vid början av stortån på höger fot. Detta gjorde skorna olidliga och jag var tvungen att gå till butiken på Jakobsbergsgatan för att begära avhjälpande. De gav mig en sula för att det skulle ta mig ”närmare” skon och således skulle det sluta göra ont. Bra lösning tänkte jag, för jag vill ju ha kvar skorna.

Tyvärr så hjälpte inte detta och jag återvände till butiken en annan dag för att få fortsatt hjälp. Väl framme så förklarade jag problemet, det hummades mycket fram och tillbaka och lösningen fick bli ”utlästning”, eftersom de har en policy som lyder: inga pengar tillbaka vid använda skor. Värt att nämna är att de ville att jag skulle bära skorna en hel dag, med en särskild spray som gjorde att skorna formade sig efter foten. De tillade även, citat "du kommer behöva lida en dag men det kommer nog att hjälpa", alltså ville de att jag skulle uttryckligen, deras ord inte mina, lida.

Idag var jag återigen där och tog emot skorna efter utlästning för att se om skorna äntligen blivit användbara. Jag testade i butiken och det kändes helt ok. Jag tog några steg ut ur butiken och då uppstod smärtan återigen varvid jag gjorde en vändning in till butiken igen.

Efter mycket väntande (det var en annan herre som returnerade pga. samma problem) så fick jag uppmärksamheten av den ensamma stackars butikssäljaren som inte kan rå för bolagets dumsnåla policy. Säljaren ringde upp en av deras butikschefer (förmodar jag) och frågade vad han skulle göra, de valde att ta in skorna och återkomma vid senare tillfälle när alla chefer osv. kommit hem ifrån någon form av skokonvention i Italien?
Nåväl.
Nu inväntar jag deras svar och kommer inte acceptera något annat än att man betalar tillbaka summan eller ger mig nya skor. Annars får det, av främst principiella skäl bli en rättslig process av det hela. Rätt ska vara rätt. Jag tycker inte att man behandlar sina kunder på detta vis, jag begär inte mycket, jag vill endast ha ett par skor jag kan faktiskt bruka.

Som sagt, skriver detta för att upplysa er andra. Var försiktiga med Myrqvist och håll er gärna till någon av mina andra favorittillverkare så som C&J, Church's m.fl.
Upplysa oss om vadå? Tycker snarare det låter som att Myrqvist varit hjälpsamma.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Precis varit inne på Myrqvist för fjärde gången på ca 1månad. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter så inga fler KSare går samma öde till mötes.
Köpte ett par boots som jag tyckte om till utseendet. Granhult. Efter att det passerat en period började kraftiga gångveck bildas vid början av stortån på höger fot. Detta gjorde skorna olidliga och jag var tvungen att gå till butiken på Jakobsbergsgatan för att begära avhjälpande. De gav mig en sula för att det skulle ta mig ”närmare” skon och således skulle det sluta göra ont. Bra lösning tänkte jag, för jag vill ju ha kvar skorna.

Tyvärr så hjälpte inte detta och jag återvände till butiken en annan dag för att få fortsatt hjälp. Väl framme så förklarade jag problemet, det hummades mycket fram och tillbaka och lösningen fick bli ”utlästning”, eftersom de har en policy som lyder: inga pengar tillbaka vid använda skor. Värt att nämna är att de ville att jag skulle bära skorna en hel dag, med en särskild spray som gjorde att skorna formade sig efter foten. De tillade även, citat "du kommer behöva lida en dag men det kommer nog att hjälpa", alltså ville de att jag skulle uttryckligen, deras ord inte mina, lida.

Idag var jag återigen där och tog emot skorna efter utlästning för att se om skorna äntligen blivit användbara. Jag testade i butiken och det kändes helt ok. Jag tog några steg ut ur butiken och då uppstod smärtan återigen varvid jag gjorde en vändning in till butiken igen.

Efter mycket väntande (det var en annan herre som returnerade pga. samma problem) så fick jag uppmärksamheten av den ensamma stackars butikssäljaren som inte kan rå för bolagets dumsnåla policy. Säljaren ringde upp en av deras butikschefer (förmodar jag) och frågade vad han skulle göra, de valde att ta in skorna och återkomma vid senare tillfälle när alla chefer osv. kommit hem ifrån någon form av skokonvention i Italien?
Nåväl.
Nu inväntar jag deras svar och kommer inte acceptera något annat än att man betalar tillbaka summan eller ger mig nya skor. Annars får det, av främst principiella skäl bli en rättslig process av det hela. Rätt ska vara rätt. Jag tycker inte att man behandlar sina kunder på detta vis, jag begär inte mycket, jag vill endast ha ett par skor jag kan faktiskt bruka.

Som sagt, skriver detta för att upplysa er andra. Var försiktiga med Myrqvist och håll er gärna till någon av mina andra favorittillverkare så som C&J, Church's m.fl.
Står ingenstans i din text vad har de gjort som gör att man ska vara försiktiga med dem?
 

Izze

Cartier
Vet inte jag missar något i din beskrivning? Men det verkar som att lästen inte passar dina fötter eller är det något fel på skorna?
Upplysa oss om vadå? Tycker snarare det låter som att Myrqvist varit hjälpsamma.
Står ingenstans i din text vad har de gjort som gör att man ska vara försiktiga med dem?

Jag ber om ursäkt ifall det varit något otydligt, självklart är det fel på högra skon.
  • De vägrar erkänna att det är fel på produkten. De skyller på mina fötter som aldrig varit ett problem innan.
  • De erbjuder ingen tillfredsställande lösning på problemet. Utan uppmanar mig till att lida en hel dag för att eventuellt råda bot på problemet.
  • De vägrar en reklamation som jag har rätt till.
Jag uppfattar er ton så som nedlåtande, jag hoppas att jag uppfattat det fel, min önskan var att andra KS medlemmar inte skulle uppleva den förkastliga service jag upplevt och fatta bättre beslut framöver.
 

Entruv

Omega
Jag ber om ursäkt ifall det varit något otydligt, självklart är det fel på högra skon.
  • De vägrar erkänna att det är fel på produkten. De skyller på mina fötter som aldrig varit ett problem innan.
  • De erbjuder ingen tillfredsställande lösning på problemet. Utan uppmanar mig till att lida en hel dag för att eventuellt råda bot på problemet.
  • De vägrar en reklamation som jag har rätt till.
Jag uppfattar er ton så som nedlåtande, jag hoppas att jag uppfattat det fel, min önskan var att andra KS medlemmar inte skulle uppleva den förkastliga service jag upplevt och fatta bättre beslut framöver.

Vad menar du exakt är fel på produkten? Jag betvivlar att dessa skor skulle vara speciellt varierande från par till par och således vara "felaktiga". Det låter snarare som din fot inte passar lästen och att Myrqvist gjort mer eller mindre vad de kan för att tillfredsställa kunden. Förstår att det är en frustrerande situation men jag tror knappast Myrqvist har som mål att svindla folk på pengar och tid.
 

Izze

Cartier
Vad menar du exakt är fel på produkten? Jag betvivlar att dessa skor skulle vara speciellt varierande från par till par och således vara "felaktiga". Det låter snarare som din fot inte passar lästen och att Myrqvist gjort mer eller mindre vad de kan för att tillfredsställa kunden. Förstår att det är en frustrerande situation men jag tror knappast Myrqvist har som mål att svindla folk på pengar och tid.

Följande citat är från Myrqvists egna hemsida "Designed in Stockholm Handcrafted in Portugal"

Jag misstänker att det finns utrymme för skillnader från sko till sko då enligt deras utfästelse om att de görs för hand. Jag må ha missat att förklara i det första inlägget, så here it goes: det har bildats icke-sedvanliga gångveck som är bredare än vanligt och trycker djupare än vanligt. Detta är enbart på höger sko. Det talar för att det är fel på höger sko, och därmed fel på produkten.
Jag är som du, övertygad om att de inte har som mål att svindla folk på pengar och tid, jag tror bara att de har en del att jobba på, gällande kundbemötande och reklamationshantering.
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Jag ber om ursäkt ifall det varit något otydligt, självklart är det fel på högra skon.
  • De vägrar erkänna att det är fel på produkten. De skyller på mina fötter som aldrig varit ett problem innan.
  • De erbjuder ingen tillfredsställande lösning på problemet. Utan uppmanar mig till att lida en hel dag för att eventuellt råda bot på problemet.
  • De vägrar en reklamation som jag har rätt till.
Jag uppfattar er ton så som nedlåtande, jag hoppas att jag uppfattat det fel, min önskan var att andra KS medlemmar inte skulle uppleva den förkastliga service jag upplevt och fatta bättre beslut framöver.
Upp med en bild så förstår vi kanske problemet bättre. :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Jag ber om ursäkt ifall det varit något otydligt, självklart är det fel på högra skon.
  • De vägrar erkänna att det är fel på produkten. De skyller på mina fötter som aldrig varit ett problem innan.
  • De erbjuder ingen tillfredsställande lösning på problemet. Utan uppmanar mig till att lida en hel dag för att eventuellt råda bot på problemet.
  • De vägrar en reklamation som jag har rätt till.
Jag uppfattar er ton så som nedlåtande, jag hoppas att jag uppfattat det fel, min önskan var att andra KS medlemmar inte skulle uppleva den förkastliga service jag upplevt och fatta bättre beslut framöver.
Nedlåtande ton, det är inte alls min mening, så ta det inte så.
Försöker förstå vad som är felet på skorna. Har själv säkerligen sålt +10 par skor pga dålig passform för mina fötter och ser inte att tillverkaren har gjort något fel men här verkar det vara något annat som felar, eller?
 

Izze

Cartier
Upp med en bild så förstår vi kanske problemet bättre. :)

Önskar jag kunde lägga upp en bild för att illustrera problemet, men jag har som nämnt i första inlägget lämnat in skorna till Myrqvist och således saknar jag möjlighet att fotografera skorna. I inlägget precis ovanför ditt (postades någon sekund tidigare) förklarar jag lite mer om hur skorna ser ut.

Riktigt synd att jag inte kan lägga upp en bild, kanske får ordna det vid tillfälle.
 

Izze

Cartier
Nedlåtande ton, det är inte alls min mening, så ta det inte så.
Försöker förstå vad som är felet på skorna. Har själv säkerligen sålt +10 par skor pga dålig passform för mina fötter och ser inte att tillverkaren har gjort något fel men här verkar det vara något annat som felar, eller?
Skönt att höra :)
Citerar mitt tidigare inlägg, det är lätt hänt att du missat det, då jag postade det strax före ditt inlägg.
Jag misstänker att det finns utrymme för skillnader från sko till sko då enligt deras utfästelse om att de görs för hand. Jag må ha missat att förklara i det första inlägget, så here it goes: det har bildats icke-sedvanliga gångveck som är bredare än vanligt och trycker djupare än vanligt. Detta är enbart på höger sko. Det talar för att det är fel på höger sko, och därmed fel på produkten.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Skönt att höra :)
Citerar mitt tidigare inlägg, det är lätt hänt att du missat det, då jag postade det strax före ditt inlägg.
Han citera ditt inlägg innan:)

Utifrån den beskrivningen så måste jag (tyvärr) säga att det imho inte är något fel på skorna utan att passformen är
felaktig för dina fötter. Tåboxen är helt enkelt för hög för dina fötter och kan avhjälpas med en sula, troligen räcker en ½-sula för
att höja upp den främre delen. Har själva upplevt det problemet på några skor och det gör ont (lider med dig) men kan inte
tycka att tillverkaren har gjort något fel för att skorna inte passar.
Lite som att en 45mm klocka på smala handleder inte passar bra så passar inte tåboxen dina fötter men det är
inte något fel på varken klockan eller skorna.

Med reservation för att jag inte förstår felet och bilder saknas.
Mitt tips blir att testa med en ½-sula för att lyfta upp den främre delen av skon, det kan hjälpa.
Hoppas det funkar då dålig passform på skor inte är något roligt.
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Önskar jag kunde lägga upp en bild för att illustrera problemet, men jag har som nämnt i första inlägget lämnat in skorna till Myrqvist och således saknar jag möjlighet att fotografera skorna. I inlägget precis ovanför ditt (postades någon sekund tidigare) förklarar jag lite mer om hur skorna ser ut.

Riktigt synd att jag inte kan lägga upp en bild, kanske får ordna det vid tillfälle.
Aha, missade det i texten. Synd.

Av din beskrivning att döma låter det ju som att skon helt enkelt är för stor över det partiet på din fot. Men det borde ju inte göra ont för det kan jag tycka. Nu gissar jag hejvilt, men det låter ju nästan som att plasten (som jag förmodar att det är i tåkappan) är det som skaver på fin fot i gångvecket.
 
Topp