Precis varit inne på Myrqvist för fjärde gången på ca 1månad. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter så inga fler KSare går samma öde till mötes.
Köpte ett par boots som jag tyckte om till utseendet. Granhult. Efter att det passerat en period började kraftiga gångveck bildas vid början av stortån på höger fot. Detta gjorde skorna olidliga och jag var tvungen att gå till butiken på Jakobsbergsgatan för att begära avhjälpande. De gav mig en sula för att det skulle ta mig ”närmare” skon och således skulle det sluta göra ont. Bra lösning tänkte jag, för jag vill ju ha kvar skorna.
Tyvärr så hjälpte inte detta och jag återvände till butiken en annan dag för att få fortsatt hjälp. Väl framme så förklarade jag problemet, det hummades mycket fram och tillbaka och lösningen fick bli ”utlästning”, eftersom de har en policy som lyder: inga pengar tillbaka vid använda skor. Värt att nämna är att de ville att jag skulle bära skorna en hel dag, med en särskild spray som gjorde att skorna formade sig efter foten. De tillade även, citat "du kommer behöva lida en dag men det kommer nog att hjälpa", alltså ville de att jag skulle uttryckligen, deras ord inte mina, lida.
Idag var jag återigen där och tog emot skorna efter utlästning för att se om skorna äntligen blivit användbara. Jag testade i butiken och det kändes helt ok. Jag tog några steg ut ur butiken och då uppstod smärtan återigen varvid jag gjorde en vändning in till butiken igen.
Efter mycket väntande (det var en annan herre som returnerade pga. samma problem) så fick jag uppmärksamheten av den ensamma stackars butikssäljaren som inte kan rå för bolagets dumsnåla policy. Säljaren ringde upp en av deras butikschefer (förmodar jag) och frågade vad han skulle göra, de valde att ta in skorna och återkomma vid senare tillfälle när alla chefer osv. kommit hem ifrån någon form av skokonvention i Italien?
Nåväl.
Nu inväntar jag deras svar och kommer inte acceptera något annat än att man betalar tillbaka summan eller ger mig nya skor. Annars får det, av främst principiella skäl bli en rättslig process av det hela. Rätt ska vara rätt. Jag tycker inte att man behandlar sina kunder på detta vis, jag begär inte mycket, jag vill endast ha ett par skor jag kan faktiskt bruka.
Som sagt, skriver detta för att upplysa er andra. Var försiktiga med Myrqvist och håll er gärna till någon av mina andra favorittillverkare så som C&J, Church's m.fl.
Det är relativt vanligt att ha en dominant sida, med det menas att antingen höger- eller vänsterfot är större än den andra. I mitt fall har jag en större högerfot och gångvecken ser av den anledning alltid olika ut, oavsett modell och skotillverkare.Följande citat är från Myrqvists egna hemsida "Designed in Stockholm Handcrafted in Portugal"
Jag misstänker att det finns utrymme för skillnader från sko till sko då enligt deras utfästelse om att de görs för hand. Jag må ha missat att förklara i det första inlägget, så here it goes: det har bildats icke-sedvanliga gångveck som är bredare än vanligt och trycker djupare än vanligt. Detta är enbart på höger sko. Det talar för att det är fel på höger sko, och därmed fel på produkten.
Jag är som du, övertygad om att de inte har som mål att svindla folk på pengar och tid, jag tror bara att de har en del att jobba på, gällande kundbemötande och reklamationshantering.
Utifrån vad du skriver gällande gångveck strax över stortån låter det helt klart som att du har för kort längd på dina skor. När ballen (ja, det heter faktiskt så) som är fotens flexpunkt är för kort i förhållande till lästen, kommer skornas gångveck att bildas längre fram på skon. Är ballen däremot rätt utifrån läst, modell och sko, så kommer skon generellt sätt att flexa där sulan är som bredast.