• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Precis varit inne på Myrqvist för fjärde gången på ca 1månad. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter så inga fler KSare går samma öde till mötes.
Köpte ett par boots som jag tyckte om till utseendet. Granhult. Efter att det passerat en period började kraftiga gångveck bildas vid början av stortån på höger fot. Detta gjorde skorna olidliga och jag var tvungen att gå till butiken på Jakobsbergsgatan för att begära avhjälpande. De gav mig en sula för att det skulle ta mig ”närmare” skon och således skulle det sluta göra ont. Bra lösning tänkte jag, för jag vill ju ha kvar skorna.

Tyvärr så hjälpte inte detta och jag återvände till butiken en annan dag för att få fortsatt hjälp. Väl framme så förklarade jag problemet, det hummades mycket fram och tillbaka och lösningen fick bli ”utlästning”, eftersom de har en policy som lyder: inga pengar tillbaka vid använda skor. Värt att nämna är att de ville att jag skulle bära skorna en hel dag, med en särskild spray som gjorde att skorna formade sig efter foten. De tillade även, citat "du kommer behöva lida en dag men det kommer nog att hjälpa", alltså ville de att jag skulle uttryckligen, deras ord inte mina, lida.

Idag var jag återigen där och tog emot skorna efter utlästning för att se om skorna äntligen blivit användbara. Jag testade i butiken och det kändes helt ok. Jag tog några steg ut ur butiken och då uppstod smärtan återigen varvid jag gjorde en vändning in till butiken igen.

Efter mycket väntande (det var en annan herre som returnerade pga. samma problem) så fick jag uppmärksamheten av den ensamma stackars butikssäljaren som inte kan rå för bolagets dumsnåla policy. Säljaren ringde upp en av deras butikschefer (förmodar jag) och frågade vad han skulle göra, de valde att ta in skorna och återkomma vid senare tillfälle när alla chefer osv. kommit hem ifrån någon form av skokonvention i Italien?
Nåväl.
Nu inväntar jag deras svar och kommer inte acceptera något annat än att man betalar tillbaka summan eller ger mig nya skor. Annars får det, av främst principiella skäl bli en rättslig process av det hela. Rätt ska vara rätt. Jag tycker inte att man behandlar sina kunder på detta vis, jag begär inte mycket, jag vill endast ha ett par skor jag kan faktiskt bruka.

Som sagt, skriver detta för att upplysa er andra. Var försiktiga med Myrqvist och håll er gärna till någon av mina andra favorittillverkare så som C&J, Church's m.fl.
Följande citat är från Myrqvists egna hemsida "Designed in Stockholm Handcrafted in Portugal"

Jag misstänker att det finns utrymme för skillnader från sko till sko då enligt deras utfästelse om att de görs för hand. Jag må ha missat att förklara i det första inlägget, så here it goes: det har bildats icke-sedvanliga gångveck som är bredare än vanligt och trycker djupare än vanligt. Detta är enbart på höger sko. Det talar för att det är fel på höger sko, och därmed fel på produkten.
Jag är som du, övertygad om att de inte har som mål att svindla folk på pengar och tid, jag tror bara att de har en del att jobba på, gällande kundbemötande och reklamationshantering.
Det är relativt vanligt att ha en dominant sida, med det menas att antingen höger- eller vänsterfot är större än den andra. I mitt fall har jag en större högerfot och gångvecken ser av den anledning alltid olika ut, oavsett modell och skotillverkare.

Utifrån vad du skriver gällande gångveck strax över stortån låter det helt klart som att du har för kort längd på dina skor. När ballen (ja, det heter faktiskt så) som är fotens flexpunkt är för kort i förhållande till lästen, kommer skornas gångveck att bildas längre fram på skon. Är ballen däremot rätt utifrån läst, modell och sko, så kommer skon generellt sätt att flexa där sulan är som bredast.

Med reservation för att jag inte förstår felet och bilder saknas.
Mitt tips blir att testa med en ½-sula för att lyfta upp den främre delen av skon, det kan hjälpa.
Hoppas det funkar då dålig passform på skor inte är något roligt.

Jag testade med sula, men det funkade inte. Står även i första inlägget. Tack ändå! :)

Det är relativt vanligt att ha en dominant sida, med det menas att antingen höger- eller vänsterfot är större än den andra. I mitt fall har jag en större högerfot och gångvecken ser av den anledning alltid olika ut, oavsett modell och skotillverkare.

Utifrån vad du skriver gällande gångveck strax över stortån låter det helt klart som att du har för kort längd på dina skor. När ballen (ja, det heter faktiskt så) som är fotens flexpunkt är för kort i förhållande till lästen, kommer skornas gångveck att bildas längre fram på skon. Är ballen däremot rätt utifrån läst, modell och sko, så kommer skon generellt sätt att flexa där sulan är som bredast.
Word!

Precis varit inne på Myrqvist för fjärde gången på ca 1månad. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter så inga fler KSare går samma öde till mötes.
Köpte ett par boots som jag tyckte om till utseendet. Granhult. Efter att det passerat en period började kraftiga gångveck bildas vid början av stortån på höger fot. Detta gjorde skorna olidliga och jag var tvungen att gå till butiken på Jakobsbergsgatan för att begära avhjälpande. De gav mig en sula för att det skulle ta mig ”närmare” skon och således skulle det sluta göra ont. Bra lösning tänkte jag, för jag vill ju ha kvar skorna.

Tyvärr så hjälpte inte detta och jag återvände till butiken en annan dag för att få fortsatt hjälp. Väl framme så förklarade jag problemet, det hummades mycket fram och tillbaka och lösningen fick bli ”utlästning”, eftersom de har en policy som lyder: inga pengar tillbaka vid använda skor. Värt att nämna är att de ville att jag skulle bära skorna en hel dag, med en särskild spray som gjorde att skorna formade sig efter foten. De tillade även, citat "du kommer behöva lida en dag men det kommer nog att hjälpa", alltså ville de att jag skulle uttryckligen, deras ord inte mina, lida.

Idag var jag återigen där och tog emot skorna efter utlästning för att se om skorna äntligen blivit användbara. Jag testade i butiken och det kändes helt ok. Jag tog några steg ut ur butiken och då uppstod smärtan återigen varvid jag gjorde en vändning in till butiken igen.

Efter mycket väntande (det var en annan herre som returnerade pga. samma problem) så fick jag uppmärksamheten av den ensamma stackars butikssäljaren som inte kan rå för bolagets dumsnåla policy. Säljaren ringde upp en av deras butikschefer (förmodar jag) och frågade vad han skulle göra, de valde att ta in skorna och återkomma vid senare tillfälle när alla chefer osv. kommit hem ifrån någon form av skokonvention i Italien?
Nåväl.
Nu inväntar jag deras svar och kommer inte acceptera något annat än att man betalar tillbaka summan eller ger mig nya skor. Annars får det, av främst principiella skäl bli en rättslig process av det hela. Rätt ska vara rätt. Jag tycker inte att man behandlar sina kunder på detta vis, jag begär inte mycket, jag vill endast ha ett par skor jag kan faktiskt bruka.

Som sagt, skriver detta för att upplysa er andra. Var försiktiga med Myrqvist och håll er gärna till någon av mina andra favorittillverkare så som C&J, Church's m.fl.

Ibland är det tyvärr bara så att man köper skor som helt enkelt inte passar på foten, och man vet inte säkert förrän man gått in dem lite. Frustrerande, men inte tillverkarens/säljarens fel och ibland är det bara en av fötterna som spökar. Att man måste "lida" lite i början är ganska vanligt, och det är därför som man brukar rekommendera att börjar lite mjukt och har skorna ett par timmar hemma etc, låter fötterna vila emellan etc. inte att man tar på sig dem och har dem en hel dag det det första man gör.

Jag tycker att det låter som att Myrqvist gjort sitt bästa för att hjälpa dig, men det skulle bli ohållbart att i längden ta tillbaka skor som reklameras pga fel passform. Hur du väl blivit behandlad av personalen i butiken är såklart också viktigt, men det tolkar jag dig som att det inte varit några problem med?

Jag tror inte att du fått någon större skillnad på bemötandet någon annanstans. Möjligen att det kunde gått på ren goodwill, men i det sammanhanget är det viktigt att komma ihåg att Myrqvist är ett budgetalternativ och det är svårt att förvänta sig samma nivå på goodwill etc om man köper att par skor för 2000 kr som om man köper ett par för 8000 kr.

Jag testade med sula, men det funkade inte. Står även i första inlägget. Tack ändå! :)
Ser det ut något åt det här hållet?
(Bild från Shoegazing)
149D58A9-B97B-4DB4-90A8-017D374C5465.jpeg

Senast ändrad:
Då är det nog tyvärr så att tåboxen är lite för hög för din fot alt att skon är lite för kort (som @christian-h är inne på)
Har du prövat en 0.5 stl större sko för att se om det blir bättre?
Hela grejen låter märklig och det blir inte lättare utan bilder. Ena stunden ska en iläggssula fylla ut skon; andra stunden ska skon lästas ut? I min värld lästar man en sko som är för tight och lägger i en iläggssula i sko som är för stor.

Hela grejen låter märklig och det blir inte lättare utan bilder. Ena stunden ska en iläggssula fylla ut skon; andra stunden ska skon lästas ut? I min värld lästar man en sko som är för tight och lägger i en iläggssula i sko som är för stor.
Finns inget märkligt enligt mig. Jag har tidigare förklarat omständigheterna, de ville testa sula först (billigaste metoden) och därefter lästa ut (snäppet dyrare antar jag).

Jag har inget särskilt agg mot Myrqvist utöver den undermåliga service och det dåliga bemötandet.

Utan bilder så blir det svårt, men gissar att en utlästning i detta fall var ett försök att flytta gångvecken ( kanske mer åt sidan?) och göra skinnet mjukare. Men som sagt svårt och bygger på att man först ville pröva med sula så min röst ligger på att tåboxen är för stor men extra sulan löste inte problemet. Ibland är det tyvärr bara att bita i det sura äpplet och acceptera att lästen inte funkar.

Jag har inget särskilt agg mot Myrqvist utöver den undermåliga service och det dåliga bemötandet.
Av det du beskrivit så låter det som att de bjudit dig på både sulor och utlästning för att försöka lösa problemet? Sen kan man kanske, som ovan påpekat, ifrågasätta sannolikheten i att metoder med rakt motsatt effekt skulle vara vettiga alternativ för att lösa problemet.
Men annars låter det i mina öron som klockren service och bemötande.
Att försöka göra en rättslig process av det hela för att skorna fortfarande inte passar dina fötter är bland det sjukaste jag läst.

Finns inget märkligt enligt mig. Jag har tidigare förklarat omständigheterna, de ville testa sula först (billigaste metoden) och därefter lästa ut (snäppet dyrare antar jag).

Köp andra skor och sluta vara en rättshaverist.

Problemet som @Izze beskriver är något jag lider av ofta. I mitt fall handlar det om att jag har en ganska låg volym på foten (lågt insteg b.la) vilket gör att jag fyller ut skon på bredden, men inte höjden. Det extra materialet kommer då att vecka sig och ibland klämma mot foten. Det ser ganska likt ut det @stigge visar. Jag har detta fenomen på säkert 2-3 par skor, och det har hjälpt att fortsätta använda skorna. När lädret mjuknar så slutar de klämma och formar sig tillslut.

Sen är det givetvis som de andra skrivet, att de kan handla om för lång/kort sko och mer eller mindre vad som helst.

Problemet som @Izze beskriver är något jag lider av ofta. I mitt fall handlar det om att jag har en ganska låg volym på foten (lågt insteg b.la) vilket gör att jag fyller ut skon på bredden, men inte höjden. Det extra materialet kommer då att vecka sig och ibland klämma mot foten. Det ser ganska likt ut det @stigge visar. Jag har detta fenomen på säkert 2-3 par skor, och det har hjälpt att fortsätta använda skorna. När lädret mjuknar så slutar de klämma och formar sig tillslut.

Sen är det givetvis som de andra skrivet, att de kan handla om för lång/kort sko och mer eller mindre vad som helst.
Därför jag tror att utlästningens syfte var att påskynda processen att göra lädret mjukare, inte att göra skon större (map lösning med sula i)
Men, som sagt, svårt att ge tips på fel på en sko utan bilder och även svårt då.

Av det du beskrivit så låter det som att de bjudit dig på både sulor och utlästning för att försöka lösa problemet? Sen kan man kanske, som ovan påpekat, ifrågasätta sannolikheten i att metoder med rakt motsatt effekt skulle vara vettiga alternativ för att lösa problemet.
Men annars låter det i mina öron som klockren service och bemötande.
Att försöka göra en rättslig process av det hela för att skorna fortfarande inte passar dina fötter är bland det sjukaste jag läst.

Det är där våra åsikter går isär. Jag anser att skon är behäftat med fel, den högra skon för att vara specifik. Jag har inte nämnt något särskilt om servicen, hur kan du utgå från att den var "klockren"?

Redan tidigt så var de väldigt snabba med att förklara att de inte "gör återbetalning", som om de hade någon unik tillvägagångssätt att undkomma konsumentköplagen. Som jag även uppfattade som otrevligt. Utöver det så har de inte erbjudit mig någon service, de har enbart gjort det som de är skyldiga till, avhjälpande. Så det finns ingen som helst uppgifter som framförts av mig för att du ska bedöma det så som "klockrent" bemötande.

Så förtydliga jättegärna just i vilka avseenden du tycker att det har varit "klockren service och bemötande".

Det är där våra åsikter går isär. Jag anser att skon är behäftat med fel, den högra skon för att vara specifik. Jag har inte nämnt något särskilt om servicen, hur kan du utgå från att den var "klockren"?

Redan tidigt så var de väldigt snabba med att förklara att de inte "gör återbetalning", som om de hade någon unik tillvägagångssätt att undkomma konsumentköplagen. Som jag även uppfattade som otrevligt. Utöver det så har de inte erbjudit mig någon service, de har enbart gjort det som de är skyldiga till, avhjälpande. Så det finns ingen som helst uppgifter som framförts av mig för att du ska bedöma det så som "klockrent" bemötande.

Så förtydliga jättegärna just i vilka avseenden du tycker att det har varit "klockren service och bemötande".

Va? Han skrev ju just att han syftade på att de erbjudit dig både en sula och utlästning utan kostnad? Jag tror inte det är deras skyldighet i vanliga fall.
Nu verkar de även tagit ärendet vidare till ansvariga för att försöka hitta en lösning på problemet.

Jag bedömer också att de har varit extremt tillmötesgående.

Va? Han skrev ju just att han syftade på att de erbjudit dig både en sula och utlästning utan kostnad? Jag tror inte det är deras skyldighet i vanliga fall.
Nu verkar de även tagit ärendet vidare till ansvariga för att försöka hitta en lösning på problemet.

Jag bedömer också att de har varit extremt tillmötesgående.

Att erbjuda avhjälpande är något de är skyldiga till och det kan de inte neka mig, således är det inte frivilligt och kan inte anses utgöra en del av deras service.
Så som någon annan påpekat må jag låta som en rättshaverist och jag ber om ursäkt för det, frågan bör dock ställas, är jag att anses som en rättshaverist eller är ni andra mindre bra på att ta vara på era rättigheter så som konsument?

Att erbjuda sula och utlästning utan kostnad är något som alla andra aktörer hade gjort, och om inte skulle det gå utmärkt att tvinga dem till det.

@Izze varför i hela världen skulle man köpa ett par använda lurar för samma pris som man kan få ett par oanvända för?
Nån måtta får det väl ändå vara.
992F28E6-BF47-40D4-A580-99F0F463E415.png

1795kr på Apple.com

Något jag rekommenderar är att du läser annonsen innan du riktar ditt patetiska hat.

Jag köpte de förra veckan, för 1800. Jag vill ha det jag gav för dem.

De finns ej att köpa för under 1800, det är slut överallt. Hänvisar dig till prisjakt/pricerunner m.fl. Är det så fel att sälja dem för det jag gav när det inte har gått mer än 5 dagar? Skärp dig.
Lite humor ändå @Izze att du klagar på service och bemötande när du själv har denna ton när någon ifrågasätter varför du försöker kränga ett par begagnade in ear-lurar för samma pris som man kan köpa nya för :)

Att erbjuda avhjälpande är något de är skyldiga till och det kan de inte neka mig, således är det inte frivilligt och kan inte anses utgöra en del av deras service.
Så som någon annan påpekat må jag låta som en rättshaverist och jag ber om ursäkt för det, frågan bör dock ställas, är jag att anses som en rättshaverist eller är ni andra mindre bra på att ta vara på era rättigheter så som konsument?

Att erbjuda sula och utlästning utan kostnad är något som alla andra aktörer hade gjort, och om inte skulle det gå utmärkt att tvinga dem till det.
Jag kan inte påstå att jag är en expert inom konsumenträtt, men det görs nog skillnad mellan produktionsfel och "det passar inte mig".

Du hävdar det är ett produktionsfel på skon som får lädret att vecka sig på ett speciellt sätt, och jag misstänker att myrqvist inte håller med dig om det. Således är dina argument för att de är tvungna att avhjälpa dig felaktiga. Det är därför folk i tråden skriver att de erbjudit god service.

Lite humor ändå @Izze att du klagar på service och bemötande när du själv har denna ton när någon ifrågasätter varför du försöker kränga ett par begagnade in ear-lurar för samma pris som man kan köpa nya för :)

Kul att du gräver i gamla posts för att få mig att se dålig ut. Dessutom är jag ingen näringsidkare. Väx upp och håll dig till ämnet om du vill diskutera.

1. Att säga att de är skyldiga att avhjälpa fel eller ta emot reklamationer förutsätter att det föreligger ett fel i lagens mening. Jag är ingen expertjurist (studerande sedan några år, bl.a. med högsta betyg i just köprätt) och vet inte hur jag kan göra det tydligare än så här: det är INTE fel i varan.

2. Du kan inte som köpare förvänta dig att en sko ska passa dig och att det annars är fel i varan. Att köpa varor över nätet medför risken att du köper något i fel storlek, och det är just därför du har rätt att RETURNERA varor inom en viss tid. Tycker du också att en tröja är behäftad med fel för att färgen inte passar mot din hudfärg?

3. Det faktum att detta ens är en fråga, får mig att tro att du är en troll. Något säger mig dock att du är seriös(?).

Jag ger upp att fortsätta diskussionen med tanke på hur det har utvecklat sig. Det vore en heltidstjänst att förklara allt för alla.
Med det sagt vill jag framföra att jag står fast vid min ståndpunkt, jag anser att det är fel i varan. Så som @Lindrian skrev handlar det om inställning, min inställning är att skorna är fel och de invänder med att det inte är fel. Däremot håller jag inte med det övriga.

De är bara skyldiga att avhjälpa dig med varan om den är felaktig.
Vilket en rad människor i tråden försökt förklara att den troligen inte är.
Fel storlek/läst/passform är inte fel på själva varan.
Att du har felbedömt varans egenskaper och inte är tillfreds med resultatet är inget som butiken hålls ansvariga för.

Jag ger upp att fortsätta diskussionen med tanke på hur det har utvecklat sig. Det vore en heltidstjänst att förklara allt för alla.
Med det sagt vill jag framföra att jag står fast vid min ståndpunkt, jag anser att det är fel i varan. Så som @Lindrian skrev handlar det om inställning, min inställning är att skorna är fel och de invänder med att det inte är fel. Däremot håller jag inte med det övriga.
Ja, detta är ju där din och min subjektiva åsikt skiljer sig åt. Du kan alltid ta tvisten vidare till ARN om du vill och be de utföra en opartisk prövning av ditt ärende. I värsta fall finns tingsrätten.

Om ni pratar om fel i lagens mening så finns det ett VÄLDIGT begränsat utrymme för att ha en subjektiv uppfattning. Denna fråga är inte en av dem. Det är inte fel i varan. Punkt slut.

:wideyed: Har uppenbarligen missat något, som alltid betalat för mina sulor och skomakarbesök själv... o_O

Japp, förutsätt att det är fel i varan.

De är bara skyldiga att avhjälpa dig med varan om den är felaktig.
Vilket en rad människor i tråden försökt förklara att den troligen inte är.
Fel storlek/läst/passform är inte fel på själva varan.
Att du har felbedömt varans egenskaper och inte är tillfreds med resultatet är inget som butiken hålls ansvariga för.

Jag skulle inte svara något mer, men gör ett undantag för att förtydliga.

Jag vill förtydliga att det här inte handlar om att reklamera skon för att skorna inte passar, eller för att jag fått skavsår, utan de grova gångveck som bildats som inte vanligtvis uppstår (Riktigt synd att jag inte har möjlighet att fotografera skorna). Det är inget man förväntar sig från en sko av denna prisklass. (Mid-high)

Tack för mig.

Jag har inte nämnt något särskilt om servicen
Det där blir ju jättemärkligt.

Utifrån allt du skriver verkar det som att du är väldigt ny i det här med kvalitetsskor. T.ex. sättet du blir kränkt över att de nämner att du "kommer få lida lite", som du upprepar flertalet gånger. Alla som gått in kvalitetsskor förstår vad som avses. Som så många tidigare försökt förklarat för dig i tråden, och som du förmodligen även fått förklarat för dig i butiken efter att de granskat den "felande" skon, handlar det om att ingen har identiska fötter och en sko kan sitta perfekt på ena foten, men förjävligt på den andra, åtminstone till en början innan du gått in dem ordentligt. Inte att det är något fel på skon.

Gratis lästning och sulor kan du inte förvänta dig av många tillverkare. Du berättar att Myrqvist nu även tagit in skorna återigen för att kolla på dem ytterligare en gång. Det är klockren kundservice enligt mig. Jag hade inte alls blivit förvånad om svaret hade varit: "Efter att ha kikat igenom skorna så ser vi inga fel på dem. Prova att köpa ett par sulor eller gå till en skomakare och lästa ut dem. Fungerar inte något av det har du troligen valt fel läst, sälj skorna begagnat och prova en annan läst som du tror passar dig bättre."

I övrigt har jag inte så mycket mer att tillägga. Du gör nog bäst i att avsluta diskussionen här, som du säger. Jag har svårt att tro att du skulle få något medhåll i den här tråden. Ditt inlägg har i min mening gett Myrqvist ett mycket högre anseende utifrån hur de verkar ha hanterat situationen och ditt raljerande i tråden resulterade troligtvis i stället i att folk blir mycket mer skeptiska till att göra affärer med dig här på forumet.

Med det sagt så hoppas jag att situationen löser sig för dig!

Tillbaka
Topp