Från vänster så är det C&J conniston x2 och sista paret är Myrqvist Tjärnö.Ser bra ut! Vad är det vi tittar på? Ska gå på mina RMW’s inför kommande säsong jag med.
Mycket nöjd med alla 3 måste jag säga.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Från vänster så är det C&J conniston x2 och sista paret är Myrqvist Tjärnö.Ser bra ut! Vad är det vi tittar på? Ska gå på mina RMW’s inför kommande säsong jag med.
Solovair kanske kan passa herrn. Finns några kul lädervarianter så som ”crazy horse” bland annat. Risken finns dock att du börjar känna ett behov av att slå nynazister på käften…men det är en annan historia. Du kan nog fortfarande finna dem hos Sko-Uno.Jag behöver spåna lite sko…
Jag har ett par Gram 394g som har gjort sitt. Sulorna har blivit nötta så dom tar in vatten, skinnfodret i hälen är genomnött.
![]()
Det har släppt lite lim här och där, det är helt enkelt dags att kassera dessa.
Men nu villhöver jag ett par alternativ till dessa trotjänare…
1. Inte sneakers, det har jag redan.
2. Mocka eller nubuck, grain, inte slätt blankt läder.
3. Kraftigare sula än vanlig Dainite.
En modell jag funderar över är Paraboot Michael eller Yanko Tyroler. Vad har panelen för erfarenheter av dessa?![]()
Yankos variant är i grova drag halva priset av Paraboot
![]()
Även om det finns skillnader i hantverket är dessa en sko som inte kommer bäras lika frekvent som andra i garderoben. Höst och tidig vår då vädret säger lågsko. Lättare skogspromenader med hunden.
Jag tar gärna emot tips på andra skor inom samma kategori. Alloround av det lite grövre slaget typ.
Tack för tipset!Solovair kanske kan passa herrn. Finns några kul lädervarianter så som ”crazy horse” bland annat. Risken finns dock att du börjar känna ett behov av att slå nynazister på käften…men det är en annan historia. Du kan nog fortfarande finna dem hos Sko-Uno.
Spanar själv på en modell som liknar Parabooten från Astorflex. Har ett par av deras chukkas som kommer väldigt bra överens med mina fötter, så tror nog att dom kan bli bra. Ett tips om Parabooten inte funkar heller.Liten uppdatering* Yanko Tyroler returnerade. Paraboot Michael inköpta istället.
Yanko skorna var dels 1/2 storlek stora (det chansade jag på), men sedan var modellen smalare än jag fått intryck av. Som grädde på moset var vänsterskon sned i knytningen
Jag tänker spontant att man har en liten QC innan man skickar till en ny kund, men det kanske inte är så logistiken fungerar…
Jag får återkomma med reflektioner om Michael då dom är ingångna, för det behövs talade mina hälar om![]()
Liten uppdatering* Yanko Tyroler returnerade. Paraboot Michael inköpta istället.
Yanko skorna var dels 1/2 storlek stora (det chansade jag på), men sedan var modellen smalare än jag fått intryck av. Som grädde på moset var vänsterskon sned i knytningen
Jag tänker spontant att man har en liten QC innan man skickar till en ny kund, men det kanske inte är så logistiken fungerar…
Jag får återkomma med reflektioner om Michael då dom är ingångna, för det behövs talade mina hälar om![]()
Ja, hos skolyx. Allt annat funkade dock väldigt bra. Jag kan delvis hålla med om QCn, med jag är kund hos Skolyx, inte hos Yanko. Det kravet tycker jag Skolyx borde ha på sina leverantörer innan dom säljer vidare deras produkter. Dels är det en ganska dyr produkt, och dels kommer dom väl knappast i tusentals par om dagen? Jag förstår nätjättarna som har robotar som plockar ordrar, men här handlar det bara om att öppna locket ock kasta ett öga innan man skickar. Nåväl, Paraboot Michael fungerar som tänkt så slutet gottHandlat på Skolyx? Isf ej första gången qc’n inte funkar där. QC’n borde väl dock vara hos Yanko. Säljaren kan ju inte behöva öppna alla varor eller är det kanske god service.
Ser bra ut. Vilken skomakare gick du till?Igår hämtade jag mina gamla C&J Coniston hos skomakaren. Klackarna och hälften av dobbarna i Dainitesulan var rejält slitna, det började närma sig sömmen.
![]()
Eftersom jag ville ha lite bättre grepp denna gång, och eftersom det är Dainite på mina andra så blev det klack och slitsula ifrån Vibram över originalet. Kalset gick på 940kr, en hel omsulning med ny söm kostar lite mer än det dubbla.
![]()
En rejäl putsning ingick, och det blev riktigt br tycker jag
Bäckmans. Jag brukar gå till Södermalms, men jag hade andra ärenden nära Beckmans denna dagSer bra ut. Vilken skomakare gick du till?
Ok! Jag brukar också gå till Södermalms tycker att de gör ett bra jobb!Bäckmans. Jag brukar gå till Södermalms, men jag hade andra ärenden nära Beckmans denna dag
Tänkte komplettera skogarderoben med ett par brogues (derbys). Nöjd med andra skor jag har från Loake (även om de har Capital-lästen) så lutar åt någon av de på bild. Velar dock mellan vilken färg som är mest användbar? Vanligast är att jag har skjorta, stickad tröja, jeans/chinos, ibland kavaj på jobbet. All input uppskattas!![]()
![]()
Perfekt, tack för bra svarBägge färgerna är bra. Mörkare är enklare att matcha, så om du ska ha ett par skor så är min rek. Mörkbruna.
Grain läder passar även bättre till grövre tyg som jeans.
Personligen tycker jag Burgundy är färgen på skor som fungerar bredast. Jag har själv ett par Loake Taunton i Burgundy som är i samma stil som de du väljer mellan (förutom att dom är long wings).Perfekt, tack för bra svar![]()
Snygga! Ska spana in dem också. Tack!Personligen tycker jag Burgundy är färgen på skor som fungerar bredast. Jag har själv ett par Loake Taunton i Burgundy som är i samma stil som de du väljer mellan (förutom att dom är long wings).
![]()
Ett par mörkbruna eller burgundy longwings i grainläder med gummisula vore drömmen. Finns ett par från Skolyx men de är ganska smala i lästen tyvärr. Någon som funnit eller kan tipsa om en annan leverantör?Personligen tycker jag Burgundy är färgen på skor som fungerar bredast. Jag har själv ett par Loake Taunton i Burgundy som är i samma stil som de du väljer mellan (förutom att dom är long wings).
![]()
Töjer sig ju inte nämnvärt på längden. Jag har hellre marginellt glapp i hälen som kan åtgärdas med något tjockare sula än för små skor.Jag gick och köpte ett par Paraboot Michael igår och de kändes helt perfekt i affären, men sen när jag gått med dem ett par timmar blev jag lite paranoid att jag köpte en halv storlek för för litet. Ni kanske kan lugna ner mig. När jag har dem på mig med mina tjockaste strumpor så sitter de som ett par handskar. Alltså inte för små, men jag har nog bara 2 mm kvar vid tårna. De är ju något tajta i bredden där framme, men det kommer väl töja sig? Jag provade inte ens en halv storlek större i affären för jag kände att de var perfekta då. Jag avskyr hälglapp, hade det inte varit risk för det med en halv storlek större? Hjälp mig att få mindre ångest KS![]()
Problemet är ju att jag inte vet om de är för små, mina tår tar ju inte i på längden, bara lite på bredden.. Har hört att man ska köra dessa ganska tajt, men det kanske inte stämmerTöjer sig ju inte nämnvärt på längden. Jag har hellre marginellt glapp i hälen som kan åtgärdas med något tjockare sula än för små skor.
Mina som införskaffades i augusti är nu ingångna och känns riktigt bekvämaJag gick och köpte ett par Paraboot Michael igår och de kändes helt perfekt i affären, men sen när jag gått med dem ett par timmar blev jag lite paranoid att jag köpte en halv storlek för för litet. Ni kanske kan lugna ner mig. När jag har dem på mig med mina tjockaste strumpor så sitter de som ett par handskar. Alltså inte för små, men jag har nog bara 2 mm kvar vid tårna. De är ju något tajta i bredden där framme, men det kommer väl töja sig? Jag provade inte ens en halv storlek större i affären för jag kände att de var perfekta då. Jag avskyr hälglapp, hade det inte varit risk för det med en halv storlek större? Hjälp mig att få mindre ångest KS![]()
Jag har normalt 45 i sneakers typ Nike, men 44 i alla andra skor typ Astorflex. Jag tog 44 i Paraboot alltså min vanliga storlek kan man säga, om man bortser från sneakers och löparskor. Jag har nästan aldrig tunna strumpor. Men satt dina som gjutet när de var nya? Blir de lite mjukare överlag, jag har hört att korken kan bli lite mjukare med tiden.Mina som införskaffades i augusti är nu ingångna och känns riktigt bekvämaJag har ”normalt” 43 men kör 42,5 i både Michael och Avignon ifrån Paraboot, båda bärs 99% av tiden med en tunn merinoliner. Avignon kan jag ha en tunn iläggsula i, men höjden på hälkappan hos Michael tillåter inte detta. För just mina fötter handlar passformen oftast om att jag har lågt insteg, bredd och längd är sällan något bekymmer. Vilken storlek brukar du ha? Jag hade kunnat ha min vanliga storlek om jag valt att köra iläggsula och tjockare strumpor, men fick rekommendationen att gå ner en halv storlek utifrån mitt strumpval.
Just på Michael hade jag också känning av just hälen innan dom vart ingångna, men nu är dom kanon![]()
Bredden är väl lite mer rörlig än på längden. Finns sprayer som mjukar upp lädret, kan vara värt ett försök. Jag har använt denna https://www.skolyx.se/p/tarrago-shoe-expanderJag har normalt 45 i sneakers typ Nike, men 44 i alla andra skor typ Astorflex. Jag tog 44 i Paraboot alltså min vanliga storlek kan man säga, om man bortser från sneakers och löparskor. Jag har nästan aldrig tunna strumpor. Men satt dina som gjutet när de var nya? Blir de lite mjukare överlag, jag har hört att korken kan bli lite mjukare med tiden.