• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Inventering och grundputs av samtliga par. På jakt efter ett par svarta Oxfords inför stundande bröllop.
IMG_2696.jpeg
IMG_2694.jpeg
1000052603.jpg
Sitter i lite samma sitts så är också på jakt efter ett par svarta Oxfords, har du kollat på några specifika?
Själv sneglar jag på TLB Artista och C&J Conaugh 2, TLB har ju fått väldigt bra lovord medans av erfarenhet så slår hjärtat lite extra hårt för C&J, gillar dock inte alla deras prishöjningar de haft sista tiden.
Någon som har några erfarenheter av dem eller andra alternativ?

1000052603.jpg
Sitter i lite samma sitts så är också på jakt efter ett par svarta Oxfords, har du kollat på några specifika?
Själv sneglar jag på TLB Artista och C&J Conaugh 2, TLB har ju fått väldigt bra lovord medans av erfarenhet så slår hjärtat lite extra hårt för C&J, gillar dock inte alla deras prishöjningar de haft sista tiden.
Kollat lite på Morjas. Bär i princip aldrig svarta skor så tar emot att lägga mer än så. Min kära fästmö tycker dock att jag ska ha mina bruna Oxfords eller tassels så kanske klarar mig utan nya pjuck den här gången :)

1000052603.jpg
Jag har precis den TLB Artista-modellen i svart sen något år tillbaka. Mycket positivt överraskad över kvalité och passform (bl.a. schysst läderkvalitet, smal "midja" samt distinkt och bekväm passform i häl utan plastinlägg). Det är bland mina mest använda kontorsskor. Kan varmt rekommendera.

Kollat lite på Morjas. Bär i princip aldrig svarta skor så tar emot att lägga mer än så. Min kära fästmö tycker dock att jag ska ha mina bruna Oxfords eller tassels så kanske klarar mig utan nya pjuck den här gången :)
Nej man kommer väl inte använda ett par svarta Oxfords varje vecka men inbillar mig att den dagen så vill man ha det "finaste" och känns som steget från typ Morjas, Loake, Myrqvist etc. till i alla fall TLB nästan är för litet då, eller så inbillar jag mig bara att jag villhöver ett par onödigt dyra skor sett till användning😆

Jag har precis den TLB Artista-modellen i svart sen något år tillbaka. Mycket positivt överraskad över kvalité och passform (bl.a. schysst läderkvalitet, smal "midja" samt distinkt och bekväm passform i häl utan plastinlägg). Det är bland mina mest använda kontorsskor. Kan varmt rekommendera.
Härligt att höra!
Har du erfarenhet att andra liknande märken? Tänkte om du kunde jämföra de med några andra skor?

Nej man kommer väl inte använda ett par svarta Oxfords varje vecka men inbillar mig att den dagen så vill man ha det "finaste" och känns som steget från typ Morjas, Loake, Myrqvist etc. till i alla fall TLB nästan är för litet då, eller så inbillar jag mig bara att jag villhöver ett par onödigt dyra skor sett till användning😆

Skulle säga att passformen är det allra viktigaste på den här typen av sko. Används de inte så ofta kanske inte graden av hantverk är så viktig och det går att få till en schysst spit shine också på ett par loake. Men det går inte att kompensera för att snörningen inte sluter sig på ett vettigt sätt, gångveck hamnar konstigt etc. Så testa innan köp är mitt främsta tips.

Härligt att höra!
Har du erfarenhet att andra liknande märken? Tänkte om du kunde jämföra de med några andra skor?
Visst. Bl.a. Meermin; minns ej modell - de blev kortlivade. Låg kvalitet och väldigt hårda. Även testat loafers som åkte tillbaka direkt. Loake Aldwych; bra instegsvariant, bekväma och mer klassiskt engelska i läst, dvs än mer rundat tåparti och lite "boxigare". Passar mig med stora tassar rätt väl då proportioner mot byxa blir snällare. Tycker de är ett utmärkt val som förstasko, både i mörkbrunt och svart. Mina har hängt med i 10-12 år nu och används fortfarande.
Carmina; på lästen Rain. Också bra val för lite snällare peng än t.ex. C&J. Lite smalare vidd som jag upplever nättare än både C&J och Loake.
C&Js olika oxfords har jag enbart testat. Har dock flera par loafers som används flitigt. Vågar nog säga att jag tycker TLB är mer för pengarna, men det är ju också lite skillnad i läst osv man får beakta.

Skulle säga att passformen är det allra viktigaste på den här typen av sko. Används de inte så ofta kanske inte graden av hantverk är så viktig och det går att få till en schysst spit shine också på ett par loake. Men det går inte att kompensera för att snörningen inte sluter sig på ett vettigt sätt, gångveck hamnar konstigt etc. Så testa innan köp är mitt främsta tips.
Ja men absolut, testa ett par Allen Edmonds för ett tag sedan och de satt jättebra men kunde inte få till snörningen för fem öre.
så klämma och känna är ett måste, har i alla fall nu beställt ett par C&J, ett par Loake och ett par Myrqvist för att jämföra.
Blir tyvärr lite snåll med TLB då man får stå för frakten bara att få klämma och känna, synd, får se hur de andra är först.

Visst. Bl.a. Meermin; minns ej modell - de blev kortlivade. Låg kvalitet och väldigt hårda. Även testat loafers som åkte tillbaka direkt. Loake Aldwych; bra instegsvariant, bekväma och mer klassiskt engelska i läst, dvs än mer rundat tåparti och lite "boxigare". Passar mig med stora tassar rätt väl då proportioner mot byxa blir snällare. Tycker de är ett utmärkt val som förstasko, både i mörkbrunt och svart. Mina har hängt med i 10-12 år nu och används fortfarande.
Carmina; på lästen Rain. Också bra val för lite snällare peng än t.ex. C&J. Lite smalare vidd som jag upplever nättare än både C&J och Loake.
C&Js olika oxfords har jag enbart testat. Har dock flera par loafers som används flitigt. Vågar nog säga att jag tycker TLB är mer för pengarna, men det är ju också lite skillnad i läst osv man får beakta.
Tack för dina ord och erfarenheter!
Absolut inget fel på Loake men när jag har kollat på andra skor och jämfört Loake och C&J sida vid sida så tycker jag nog ändå att C&J känns lite vassare, men Loake kanske är tillräckligt vassa för de få gångerna jag använder skorna.
De har väl lite smalare och nättare skor/design överlag i sydeuropa känns lite som Italiensk siden och mode (ja jag vet att de är spanskt) mot engelska tweed och regn😄

Skotråden är nog en lite bättre plats, men kan spontant säga att det fullständigt beror på vilken typ av loafer samt därutöver prisklass som du tänker dig. Själv är väldigt förtjust i tasselloafers från Crockett & Jones, särskilt modellen ”Cavendish”. :)
Förflyttar diskussionen med @Herr Potatis hit. Har ett par Tassells från Loake i mökrbrun mocka, tycker de känns något klumpiga. Har tidigare kikat på Yankos Travel Loafers och var kanske mer inne på prisklass runt 2000-3000.

På vilket sätt? Ska du behålla alla? :)
Mycket designen olikheter jag inte tänkte på innan jag fick på sig skorna, C&J är mer spetsig och liksidig, Loake är nästan rak på insidan och längre (upplevdes mycket längre), Myrqvist kändes kort och boxig, upplevdes lite som en clownsko om man får vara så elak.

Myrqvist hade bättre f&f än vad jag förväntade mig samtidigt sämre än de andra.
Loakes f&f är bra men är C&J är absolut bäst.

Spikarna i klacken på Myrqvist stack ut typ 0.2mm vet inte om det är medvetet val för bättre grepp men känns ju onödigt på en gummisula?! Kändes farligt att testa de inomhus.
Loakes sula kändes alldeles för tjock.
C&Js sula var helt ok, såklart stelare än läder, alla tre valdes med gummisula ska tilläggas.

Myrqvist kändes nästan som en leksakssko eller något man köper på lokala skobutiken i lokala köpcentret, lädret kändes stelt och av sämre kvalitet, hela skon kändes lite plastig.

Loake helt ok ändå, kostar ju bra mycket mindre än C&J men satt lite knasigt på mina fötter och lite stel så i det gär testet var C&J vinnaren, den känns nästan "skön" från början vilket de andra inte gjorde, den upplevdes mycket mjukare.
Hela skon upplevs lite mer kvalitet, upplevs även som att det är skillnad på lädret, C&J såg fortfarande ny ut medans Loake hade börjat få lite väck i lädret och då testa jag C&J bra mycket mer.

Nej bara behålla ett par men frågan är om jag ska nöja mig med C&J eller beställa ett par TLB Mallorca bara för att jämföra med😄

Hej skobevandrade klocksnackare.

Jag dras med problemfötter och kan nu i princip inte bära några ”finskor” över huvudtaget i mitt fall av dessa bestått av Ecco i olika former.

Jag kommer inom säg ett halvår steloperera en stortå och tänker att utbudet inte kommer öka efter det så jag funderar om jag inte borde unna mig två par skräddarsydda skor, det måste ju gå att ordna fram något som är ergonomisk korrekt men också stilfullt? Att ränna runt i gympadojor dagligen känns inte särskilt roligt.

Vad har ni för tips på skomakare som skulle kunna ordna med dylikt? Kanske finns det någon skomakare som även är ortopedteknikern eller motsvarande? Är det runt 25–30tkr paret jag får räkna med?

Hej!

Jag är på jakt efter ett par mörkbruna finskor, gärna oxfords eller penny loafers i läder.
Om du har ett par finare skor som inte får den användning de förtjänar, hör gärna av dig.
Känns som att några av er sitter på skor som mest står och samlar damm 😉
Jag har vanligtvis storlek 43, men kan ofta gå ner en storlek i loafers.

Och om du inte har något att sälja tar jag tacksamt emot tips.
De ska matchas med en dubbelknäppt mörkbrun kostym vid första bästa tillfälle.

1000052976.jpg

Same same but different...
Kul att jämföra sida vid sida, märks lite skillnad ändå.

Kul att du testar! Jag sitter precis i samma sits och behöver ett par svarta Oxfords i närtid. Vill helst inte maxa budgeten, osäker på vilka jag bör ta sikte på. Några fler att överväga i samma eller billigare budget?

En tilläggsfråga; är det total faux pas att kombinera dessa med frack, i fall behov skulle uppstå? Inte helt sugen på att betala för lackskor vid sidan av dessa.

Kul att du testar! Jag sitter precis i samma sits och behöver ett par svarta Oxfords i närtid. Vill helst inte maxa budgeten, osäker på vilka jag bör ta sikte på. Några fler att överväga i samma eller billigare budget?

En tilläggsfråga; är det total faux pas att kombinera dessa med frack, i fall behov skulle uppstå? Inte helt sugen på att betala för lackskor vid sidan av dessa.
Är det något jag ändå tycker med skor så är det lite så att man får vad man betalar för, i alla fall på de jag testat.

Har beställt ett par TLB mallorca från Skolyx, ska klämma och känna lite på dem också och jämföra, de har ju fått väldigt bra recensioner så ska bli spännande att se då de är i samma prisklass som Loake.

TLB finns ju i två prisklasser på Skolyx sen har de ju sitt egna märke som jag skulle killgissa på också är TLB fast med genvägar för att hålla nere priset.
Åter kommer när jag fått hem mina.

Skulle nog säga att ett par välputsade finare oxfords skulle gå hur bra som helst till frack, men det är min obildade åsikt.
Du får väl putsa som en galning så att de ser ut som ett par lackskor annars😆

Hej skobevandrade klocksnackare.

Jag dras med problemfötter och kan nu i princip inte bära några ”finskor” över huvudtaget i mitt fall av dessa bestått av Ecco i olika former.

Jag kommer inom säg ett halvår steloperera en stortå och tänker att utbudet inte kommer öka efter det så jag funderar om jag inte borde unna mig två par skräddarsydda skor, det måste ju gå att ordna fram något som är ergonomisk korrekt men också stilfullt? Att ränna runt i gympadojor dagligen känns inte särskilt roligt.

Vad har ni för tips på skomakare som skulle kunna ordna med dylikt? Kanske finns det någon skomakare som även är ortopedteknikern eller motsvarande? Är det runt 25–30tkr paret jag får räkna med?

Det finns en firma i Göteborg du skulle kunna titta närmare på. Har ingen egen erfarenhet av den dock.

www.strokesandstitches.se/

Det finns en firma i Göteborg du skulle kunna titta närmare på. Har ingen egen erfarenhet av den dock.

www.strokesandstitches.se/
Tack. Hittat Skomakeri Framåt i Stockholm som verkar kunna tillverka det jag vill, men det borde finnas fler alternativ ute i riket.

Med tanke på vad dylika skor kostar kanske jag borde se sig mig om ute i världen lite också, kanske får man sig en gratis semester till Portugal eller motsvarande plus ett par skor.

Så Europeiska tips tas också emot.

Är väl som mycket annat när det gäller frågor om stil, etikett, klädkoder och så vidare att merparten av befolkningen inte ens hade lagt märke till det. Så går alldeles säkert att komma undan med. Sen är ett par operapumps hundrafalt stiligare, inte särskilt dyrt att köpa in och håller sannolikt livet ut.

Tack. Hittat Skomakeri Framåt i Stockholm som verkar kunna tillverka det jag vill, men det borde finnas fler alternativ ute i riket.

Med tanke på vad dylika skor kostar kanske jag borde se sig mig om ute i världen lite också, kanske får man sig en gratis semester till Portugal eller motsvarande plus ett par skor.

Så Europeiska tips tas också emot.

Här hittar du en uppsjö av olika tillverkare från olika världsdelar.

På tal om sneakers, någon som har erfarenhet av Skolyx premium sneakers?
Ser schyssta ut vid en första anblick sett till priset.

Tillbaka
Topp