• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Yes, elite force 8.0. Fick ut dom för 700 bagis. Går för 1900 ordinarie pris. Så det var bara att tacka och sätt in kortet.
Då är det ett tacksamt köp:)
Tänk bara på att magnum och andra "special forces"kängor ofta är mjuka i sulan, så de passar dåligt för kuperad terräng och tung påfrestning. Men som stadkänga är de kungliga. Jag minns mina Adidas gsg9, de var som att ha ett par gympadojjor på sig. Asnice!

• Like
Reactions: ssl
Då är det ett tacksamt köp:)
Tänk bara på att magnum och andra "special forces"kängor ofta är mjuka i sulan, så de passar dåligt för kuperad terräng och tung påfrestning. Men som stadkänga är de kungliga. Jag minns mina Adidas gsg9, de var som att ha ett par gympadojjor på sig. Asnice!

Hehe sjyst.
Hade ett par Magnum i tre år. Men sen dom pajade har jag haft svårt att hitta nåt till jobbet. Bär varken tungt eller går i terräng så hoppas dom blir långlivade.

edude6yn.jpg

Idag kom dessa härliga Loake hem till dörren :)

Vilken sko hade ni valt till kavaj och chinos/jeans? Brogues eller Derby? Har redan munksko, men är sugen på något svart.

Bara för att reda ut begreppen: Brogues finns både i typen Oxford och Derby, det ena utesluter så att säga inte det andra. En Brogue i Derby-utförande är väldigt allround, men jag tycker personligen att den är lite för grov för att ha kavaj till. Då hade jag satsat på en Oxford istället av något slag. Kör du en hel-Brogue Oxford blir det inte så himla dressat så det kan funka bra både med chinos och jeans kan jag tycka. Alternativet är en halv-brogue (Toe-cap + brogue-mönster). Färg: Jag tillhör den skara som aldrig skulle bära svarta skor till blåa jeans, så mitt tips är att hitta något i brunt. Jag tipsar som vanligt om Skoaktiebolaget.se där du har ett bra utbud från t.ex. Carmina som jag tycker är väldigt prisvärt. Men kom ihåg: Smaken är som baken, så ta mina ord för min åsikt, som inte nödvändigtvis måste stämma med din egen :)

Vilken sko hade ni valt till kavaj och chinos/jeans? Brogues eller Derby? Har redan munksko, men är sugen på något svart.

Brogue/Derby är egentligen inget motsatsförhållande - en brogue är en sko med hålmönster och derby en sko med "öppen" snörning och är faktiskt rätt ofta kombinerade (inte minst när det kommer till helbrogues/wingtips som ofta men inte alltid är just derbies).

En brogue kan vara en derby (se bild), så det blir lite svårt att svara på din fråga.
cj_pembr2.jpg

För övrigt har jag för mig att denna modell (CJ Pembroke) har kommit i svart utförande, så det kanske vore nåt?

Helt korrekt, den finns numera (åtminstone i UK) i svart grain, till skillnad från tidigare när den bara var tillgänglig i cavalry calf (vilket är sådär).

Aha, jag kikar på skillnader via CareOfCarl. Om jag kallar det "Blucher" istället för Derby då? Jag tänkte en "mönsterlös" Derby i sådant fall.
Ska du ha svart sko skulle jag rekommendera en i mocka (vet att många tycker det blir en formalitetskrock). Funkar bra till jeans och kavaj (i rätta färger). Mocka blir inte riktigt så mörkt svarta som skor i kalvskinn. Har själv dessa (Alfred Sargent Egham):
Alfred Sargent Egham F [Black Suede] 4.jpg

Snabba och lärorika svar! Man tackar, man tack!

När jag sa derby menade jag en sko utan hålmönster, men nu förstår jag nog skillnaden lite bättre. Jag bär ofta svarta jeans eller riktigt mörkgrå chinos. Monkstrapsen är i brunt skinn, och därför tänkte jag att jag kan kombinera med svart också. Ska revidera mina tankar ändå.

När jag sa derby menade jag en sko utan hålmönster, men nu förstår jag nog skillnaden lite bättre. Jag bär ofta svarta jeans eller riktigt mörkgrå chinos. Monkstrapsen är i brunt skinn, och därför tänkte jag att jag kan kombinera med svart också. Ska revidera mina tankar ändå.

Mocka går bort av personliga preferenser, helt enkelt. Kan inte sätta fingret på exakt varför men det klickar inte.

Som sagt kolla in CJ Pembroke i svart grain. Munkskorna har ju inga hålmönster så kan vara bra variation med brogues.

Svart mocka är typ som vita älgar att hitta, så det är inget man ska sätta för mycket hopp till...

En schysst derby med slät tå (skonördsspråk - PTB / plain toe blucher) är en trevligt mellanformell skotyp, framförallt i brunt. Då är vi iofs bara ett lågt skaft från min standardrekommendation chukka.

Jag var inne på skoaktiebolaget och provade de här från carmina, som jag länge älskat på bild:
Carmina-80184-Jumper-Boot-Grain-02b_1024x1024.jpg

Möjligen kändes de lite mer "dressade" i verkligheten än jag tänkt mig, i synnerhet när byxbenet faller ner över dem. Någon som har ett förslag på något väldigt liknande men ett halvt snäpp grövre? Eller ska jag bara rulla upp brallorna och köra?:)

Jag var inne på skoaktiebolaget och provade de här från carmina, som jag länge älskat på bild:

Möjligen kändes de lite mer "dressade" i verkligheten än jag tänkt mig, i synnerhet när byxbenet faller ner över dem. Någon som har ett förslag på något väldigt liknande men ett halvt snäpp grövre? Eller ska jag bara rulla upp brallorna och köra?:)

Jag har exakt ett par sådana Carmina "Jumper boots" och jag är så jäkla nöjd med dem! Jag gillar att de använt en läst som är lite spetsigare än många andra (typ C&J Coniston) och att den ser så "slim" ut trots Ridgeway-sula. Vill du ha något grövre kanske du ska kolla på Trickers? Kanske en hel-brogue med Commando-sula?

Jag har exakt ett par sådana Carmina "Jumper boots" och jag är så jäkla nöjd med dem! Jag gillar att de använt en läst som är lite spetsigare än många andra (typ C&J Coniston) och att den ser så "slim" ut trots Ridgeway-sula. Vill du ha något grövre kanske du ska kolla på Trickers? Kanske en hel-brogue med Commando-sula?
Ja, egentligen är det nog grymt coolt att den är så spetsig, även om den var överraskande slim. Kör f n RM Williams som mesta höstskor (8:e säsongen, outslitliga!) så en smalare sko är kanske en bra kontrast mot dem.

Några modeller som jag kommer att tänka på är C&J Coniston/Snowdon/Islay alternativt EG Galway.
Blir till att prova coniston på vägen hem. Edward Green-klassen har jag ännu inte vågat mig upp i. Näst på tur i uppbyggandet av en vettig skogarderob är ett par bruna brogue derbys, kanske dags då...

Tillbaka
Topp