• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Jag har sedan tidigare en lite blandad kompott av Saphirgrejer och beställde hem en Creme 1925 i cognac. Tänkte toppa med Pate de lux i mahogny. Började iallafall med att försöka strippa orginalkrämen något med nafta, inget hände. Gnuggade in två lager med Creme 1925 bara för att testa. Det täcker för dåligt.

Hur gör man? :)

Kul projekt!

Det här handlar iof om patinering, men detta kan vara bra läsning:

http://www.shoegazing.se/2014/08/20/guide-patinering-med-laderfarg/

Såg för en tid sedan ett par vintage chukka som va enormt vackert färgade, någon slags röd cognac. Tyvärr stämde inte storleken och jag tog inget kort. Såg ungefär ut såhär

dsc0235z.jpg

Jag kom över dessa Loke Newbury tan för halva priset i min storlek och tänkte försöka färga om dessa.
newbury_tan_detail.jpg

Jag har sedan tidigare en lite blandad kompott av Saphirgrejer och beställde hem en Creme 1925 i cognac. Tänkte toppa med Pate de lux i mahogny. Började iallafall med att försöka strippa orginalkrämen något med nafta, inget hände. Gnuggade in två lager med Creme 1925 bara för att testa. Det täcker för dåligt.

Finns faktiskt idag en guide på Shoegazing om just att färga skor...

Hur pass dressade är Double Monk-straps? Jag är lite sugen på ett par Loake Cannon eller några liknande senare mot hösten, i mörkare läder, men det är knappast så att jag bär kostymbyxor vardagligen. Snarare uddabyxor/chinos/mörka jeans. Kan det fungera ändå? Och bör man byta ut sulan mot en gummisula (tjejen på NK menade att man knappt kunde använda lädersula i Sveriges höst- och vinterklimat)?
loake-cannon-stor.jpg

Hur pass dressade är Double Monk-straps? Jag är lite sugen på ett par Loake Cannon eller några liknande senare mot hösten, i mörkare läder, men det är knappast så att jag bär kostymbyxor vardagligen. Snarare uddabyxor/chinos/mörka jeans. Kan det fungera ändå? Och bör man byta ut sulan mot en gummisula (tjejen på NK menade att man knappt kunde använda lädersula i Sveriges höst- och vinterklimat)?
loake-cannon-stor.jpg
Tycker jag absolut. Monks är inte särskilt formella.

loake-cannon-stor.jpg

Håller med TE. Ska du ha gummi på så är det kanske lika bra att köra en dainitesula med en gång? Jag tror inte pålagd gummisula hjälper i slask.

Personligen skulle köpa med lädersula och köpa ett par swims istället. När det väl ligger snö så går du över till kängor och byter om till cannons när du kommer inomhus.

Behöver ett par schyssta chelseaboots till hösten, hit me! Gärna ganska billiga då jag rockar studentbudget för tillfället.

Håller med TE. Ska du ha gummi på så är det kanske lika bra att köra en dainitesula med en gång? Jag tror inte pålagd gummisula hjälper i slask.

Personligen skulle köpa med lädersula och köpa ett par swims istället. När det väl ligger snö så går du över till kängor och byter om till cannons när du kommer inomhus.

Exakt - ska du ha gummisula, köp en sko med gummisula.

Som svar på din fråga; nej, munkskor är inte speciellt formellt men rätt elegant. Jag tycker att det som många andra eleganta skor (som väldigt slanka, kontinentala och mejslade skor) är knepiga att bära eftersom det ofta känns som om resten av min uppenbarelse inte riktigt lirar med det.

Dethär är ett återkommande dilemma inför varje vinter. Jag som annars använder sneakers har väldigt svårt att hitta vinterskor som jag faktiskt kommer att bära och passar med min klädstil överlag. Har väldigt svårt för kängor pga att de är så höga och ser ofta väldigt klumpiga ut, vill ha en mer "clean" siluett.. Tror ni ett par Clarks Desterboots i läder skulle klara en finsk vinter? Och jag tar också gärna tips på svarta chelseaboots för en billig slant!

00111443_A_p.jpg

Dethär är ett återkommande dilemma inför varje vinter. Jag som annars använder sneakers har väldigt svårt att hitta vinterskor som jag faktiskt kommer att bära och passar med min klädstil överlag. Har väldigt svårt för kängor pga att de är så höga och ser ofta väldigt klumpiga ut, vill ha en mer "clean" siluett.. Tror ni ett par Clarks Desterboots i läder skulle klara en finsk vinter? Och jag tar också gärna tips på svarta chelseaboots för en billig slant!

00111443_A_p.jpg
6f1b7301e645def3fdf82d0eb6526721.jpg

Kanske dessa Dr Martens skulle funka? Möjligtvist lite tunna men jag klarade förra vinter med de utan att direkt frysa om fotsingarna [emoji12]

Såg för en tid sedan ett par vintage chukka som va enormt vackert färgade, någon slags röd cognac. Tyvärr stämde inte storleken och jag tog inget kort. Såg ungefär ut såhär

dsc0235z.jpg

Jag kom över dessa Loke Newbury tan för halva priset i min storlek och tänkte försöka färga om dessa.
newbury_tan_detail.jpg

Tror de färgerna har lite för lite röd färgpigment. SJälv köpte jag Saphirs Hermes red som är extremt röd. Tar ett tag innan effekt och det går långsammare och ger mindre färg än man tror även med den styrkan av rött-

skulle klassa dem som väldigt casual, klacken till trots. Mer formella i skinn jämfört med mocka dock

Hur kräsna brukar ni vara när det gäller storlekar? Har fått ett par Meermin oxfords i present, och de är precis sådär på gränsen till lite för stora. Hälen glappar en aning. Har tidigare endast haft billigare skor, och då har jag inte brytt mig så mycket om att få dem att sitta perfekt eftersom att man inte har dem så länge ändå. Dock brukar man vänja sig och tycka att de är sköna efter ett tag. Är det möjligt att de formar sig så att de sitter bättre när man använt dem lite? Eller ska man sträva efter att de ska sitta perfekt redan vid köp?

Det är ju ganska krångligt (och dyrt) att skicka tillbaka och byta storlek, och då vet man ju inte om de kanske blir för små istället.

Hur kräsna brukar ni vara när det gäller storlekar? Har fått ett par Meermin oxfords i present, och de är precis sådär på gränsen till lite för stora. Hälen glappar en aning. Har tidigare endast haft billigare skor, och då har jag inte brytt mig så mycket om att få dem att sitta perfekt eftersom att man inte har dem så länge ändå. Dock brukar man vänja sig och tycka att de är sköna efter ett tag. Är det möjligt att de formar sig så att de sitter bättre när man använt dem lite? Eller ska man sträva efter att de ska sitta perfekt redan vid köp?

Det är ju ganska krångligt (och dyrt) att skicka tillbaka och byta storlek, och då vet man ju inte om de kanske blir för små istället.

Kan ju vara värt att kolla med skomakaren om det går att lösa det enkelt med iläggssula/plös-/hälkudde?

Om de bara glappar litegran alltså.

Tror de färgerna har lite för lite röd färgpigment. SJälv köpte jag Saphirs Hermes red som är extremt röd. Tar ett tag innan effekt och det går långsammare och ger mindre färg än man tror även med den styrkan av rött-

Jag är förvånad över hur Creme 1925 täcker ändå! Exempelvis sa min skomakare åt mig att "det är en färgkräm och inget för amatörer att hålla på med" samt att den beskrivs som hårt pigmenterad av Davidssons.

Blev även förvånad över att originalfärgen vägrade att släppa med nafta. Jag har tidigare fått bort färg, men då har skon varit väl använd. Denna är som sagt ny, och har visserligen en gul ton vilket enligt länken jag fick skulle vara gynnsamt.

Att köpa riktig färg är nog inte aktuellt, utan det blir nog att lägga fler lager skokräm.

Någon som har erfarenhet av Loake Chatsworth? Värda 2500:- mot tex. ett par Vagabond som håller en två säsonger? Har sådant skavsår just nu och behöver nya skor i eftermiddag.

Kan tilläggas att jag är i Göteborg och tänker köpa i butik :)

loake-chatsworth-2062_hd.jpg

Kan någon vänlig skäl ge mig en kort utläggning om skillnaden på nedan produkter? När är det lämpligt att använda den ena respektive den andra?

JEguZ8v.png

Kan någon vänlig skäl ge mig en kort utläggning om skillnaden på nedan produkter? När är det lämpligt att använda den ena respektive den andra?

JEguZ8v.png

Jag tror du httar alla svar här:

http://www.shoegazing.se/2013/01/21/skovard-den-kompletta-guiden/

Men kort: en skokräm är vårdande, skyddande och om den är färgad som ovanstående kräm så återfärgar den även skon.

Ett vax används för att ge glans och skydd. Är man lat, eller inte vill ha för blanka skor så kan man hoppa vaxet, men tipset är att aldrig hoppa över kräm.

För att verkligen skapa en glansig yta, typ 'spit shine' ska man dock komma ihåg att man måste jobba mycket - jag menar mycket - så man behöver oftast inte vara orolig att lägga på nåt lager vax för att ge lite skydd utan att det ska bli för glansigt. Vax ger även skydd mot regn och i viss mån repor.

00111443_A_p.jpg

Jag kör också bara sneakers så hade svårt att hitta vinterskor fram tills för 3 år sen då jag hittade dessa två som jag kör med på vintern. Båda från Vans.

Vans-Decon460.jpg

zoom.jpg

Vilken sko hade ni valt till kavaj och chinos/jeans? Brogues eller Derby? Har redan munksko, men är sugen på något svart.

Varför inte både och...?

4C4C0D6D-A187-4F41-99D0-2F85E9505CEC-5013-0000041D4B4019C8_zps92265594.jpg

Edward Green Sandringham är en derby brogue som passar perfekt till den klädseln du nämner. Finns på Skoaktiebolaget.se

Har inget mot svarta skor i sig men kanske inte till chinos/jeans.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Varför inte både och...?

4C4C0D6D-A187-4F41-99D0-2F85E9505CEC-5013-0000041D4B4019C8_zps92265594.jpg

Edward Green Sandringham är en derby brogue som passar perfekt till den klädseln du nämner. Finns på Skoaktiebolaget.se

Har inget mot svarta skor i sig men kanske inte till chinos/jeans.

Tack för tipset! Efter åsikterna här har jag börjat kika mot brogues i tan också. Ska kika runt lite när man åker ner till Stockholm för Ink Bash nu i slutet av månaden.

Edit: Det där var dock långt över min budget.

Hur är Lázsló Vass storlek jämfört med Loake? Vet Whedda?

Svårt att uttala sig om då det varierar beroende på tillverkarnas läster och vidder.

Jag själv har stl 42 F (standardvidd) i Vass U-läst men skulle även kunna ha 41,5 G (något vidare). På deras P2 eller New Peter-läst får jag gå ner till minst 41.5 F då den är rymligare. Hos Loake har jag bara testat Capital-lästen och där har jag 41.5-42.

En rekommendation är att besöka Shoegazings Super Trunk Show i Stockholm 20/9 där Vass, Maftei och Meermin kommer medverka. Då kan du bestämma din storlek och vidd i respektive läst för framtida beställningar.

loake-cannon-stor.jpg

Dubbla munkskor är en semiformel sko som i min mening gör sig bäst till uddakavaj och Chinos, flanellbyxor eller Jeans. I dagens samhälle där det anses uppklätt med Piké fungerar de i stora drag även till kostym även om jag själv tycker att ett par oxfords är snyggare i dessa situationer.

Personalen på NK är av egen uppfattning kanske inte de kunnigaste på skor men hon har en viss poäng. Lädersulor är inte optimala för svensk vinter. Att lägga slitsula i gummi ändrar inte detta.

Satsa på en sko med gummisula från fabrik för höst/vinterhalvåret eller bär ett par Galoscher över skorna till och från t ex kontoret. Jobbar man på kontor kan det av egen erfarenhet vara väldigt varmt med gummisulade kängor även om de är en perfekt modell för utomhusbruk vintertid.

Jag är förvånad över hur Creme 1925 täcker ändå! Exempelvis sa min skomakare åt mig att "det är en färgkräm och inget för amatörer att hålla på med" samt att den beskrivs som hårt pigmenterad av Davidssons.

Blev även förvånad över att originalfärgen vägrade att släppa med nafta. Jag har tidigare fått bort färg, men då har skon varit väl använd. Denna är som sagt ny, och har visserligen en gul ton vilket enligt länken jag fick skulle vara gynnsamt.

Att köpa riktig färg är nog inte aktuellt, utan det blir nog att lägga fler lager skokräm.

Crème 1925 har mycket pigment...för att vara en skokräm. Det är fortfarande en vattenlöslig produkt som inte går in i skinnet på samma sätt som läderfärg. Smörjer du t ex skorna med Renovateur eller tvättar dem med galltvål kommer mycket av krämen försvinna.

Att grundfärgen på skorna du strippade inte lossnar beror med största sannolikhet på att de är Anilinfärgade (genomfärgade) och inte i Crust (naturfärgad kalv som färgats i efterhand)

Det går att ändra färgen en del även med Crème 1925 men jag skulle rekommendera nyansen Mahogany isf.

Har 2 par double monks, mocka och läder
Har de till de kläder som whedda skrev ovan
Tycker de passar bäst så
Iofs på sommaren när jag inte har kostymkavajen på så tycker jag det ser helt ok ut

Hur brukar ni som arbetar i kostym på vintern när det är iskallt?
Jag kör ofta swimms till/från jobbet när det går, alt något extra varmt och byter till andra skor på kontoret
Men vet ni någon sko som klarar höga minusgrader men funkar till kostym?

Tillbaka
Topp