• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Vad har ni, skoaficionados, för tips på stiliga vinterkängor, som fungerar till relativt formella tillfällen - men också till vardags? Uppskattar alla inlägg. ;)

Vad har ni, skoaficionados, för tips på stiliga vinterkängor, som fungerar till relativt formella tillfällen - men också till vardags? Uppskattar alla inlägg. ;)
Beror lite på hur din vinter ser ut.
Jag skulle satsa på chukkaboots i mörkbrunt eller burgundy med dainitesule. Typ denna (Loake Pimlico):
Loake-Loake%20Pimlico-Dark%20Brown%20Calf-3418-1853-1.jpg

Beror lite på hur din vinter ser ut.
Jag skulle satsa på chukkaboots i mörkbrunt eller burgundy med dainitesule. Typ denna (Loake Pimlico):
Loake-Loake%20Pimlico-Dark%20Brown%20Calf-3418-1853-1.jpg

Glömde nämna att de skall vara bruna-mörkbruna. Och att de skall klara av lite snö och slask. :)
Hurdan är sulan på dessa?

Glömde nämna att de skall vara bruna-mörkbruna. Och att de skall klara av lite snö och slask. :)
Hurdan är sulan på dessa?
Dainitesulan är en hållbar gummisula.
http://www.herringshoes.co.uk/produ...&catid=20&oldcolid=2366&stype=0&colourid=1853
Tycker den fungerar alldeles utmärkt i snö och slask. Kan dock vara lite halkig på isigt underlag (men det gäller väl iof de flesta sulor).
http://www.styleforum.net/t/214139/dainite-soles-traction-in-winter

Vad innebär det att skorna har vaxat läder? och hur tar man bäst hand om sådana skor? Vad använder ni för skoblock till chelsea boots?
Fick hem ett par nya Loake blenheim igår och mina skoblock går inte att trycka in, fick in de halvvägs men det var ett helvette att dra ut de igen.

Vad innebär det att skorna har vaxat läder? och hur tar man bäst hand om sådana skor? Vad använder ni för skoblock till chelsea boots?
Fick hem ett par nya Loake blenheim igår och mina skoblock går inte att trycka in, fick in de halvvägs men det var ett helvette att dra ut de igen.
Vilken skotillverkare är det vi pratar om, det känns som vaxat läder betyder olika beroende på vilken skotillverkare det är.

Använder vanliga skoblock, "stövelblock" känns överdrivet på ett par Chelsea boots.

Skoblocken ska sitta tajt men inte för tajt eftersom det kan i värsta fall lästa ut skorna, på vissa skoblock går det att ändra storleken på dom, skolyx.se har en artikel om det tror jag.

Vilken skotillverkare är det vi pratar om, det känns som vaxat läder betyder olika beroende på vilken skotillverkare det är.

Använder vanliga skoblock, "stövelblock" känns överdrivet på ett par Chelsea boots.

Skoblocken ska sitta tajt men inte för tajt eftersom det kan i värsta fall lästa ut skorna, på vissa skoblock går det att ändra storleken på dom, skolyx.se har en artikel om det tror jag.

Skorna är ett par Loake Blenheim, har storlek 7(40) och använder skoblock som motsvarar st. 41, är det för tight vet jag inte.

Skorna är ett par Loake Blenheim, har storlek 7(40) och använder skoblock som motsvarar st. 41, är det för tight vet jag inte.

Har ett par Loake Blenheim storlek 9 och kör skolyx skoblock storlek 42 i dem, testat med 43 fast det blev för tight. Om jag var du skulle jag gå ner i storlek så att de inte töjer sig, alternativt ta med skorna till en riktigt skobutik och kolla med skomakaren vilka som passar.

Jag har själv ett par sådana i skinn men fryser om tårna (men ett par tjocka strumpor funkar)! Lägga i en varm sula ganska?

Tack för svaret! Funderar på att köpa en halv storlek större och sätta i en varmare sula, och köra på ett par tjocka strumpor.

Kikat på Carmina's motsvarigheter till RM bootsen, tror ni dessa är att föredra framför RM? Nackdelen är dels att de är slut på lager (väntar restock) och kostar 400 kr mer (jämfört med UK-pris), samt att jag inte kan testa storlek IRL.

Skor utan snörning är i min mening rätt dåliga som vinterskor även om de tål att användas på vintern. De behöver sitta rätt bra och då är där inte plats till extrasulor och tjocka strumpor, alternativt att man inte kan använda dem utan.

Skor utan snörning är i min mening rätt dåliga som vinterskor även om de tål att användas på vintern. De behöver sitta rätt bra och då är där inte plats till extrasulor och tjocka strumpor, alternativt att man inte kan använda dem utan.

Dessvärre har jag aldrig skådat ett par snygga vinterskor. Tar gärna emot tips :) Budget är 2-4000 riksdaler.

Tack för bra input!

Dessvärre har jag aldrig skådat ett par snygga vinterskor. Tar gärna emot tips :) Budget är 2-4000 riksdaler.

Tack för bra input!

Dessutom ger de dåligt stöd för ankeln vilket kan behövas när det är halt och ojämnt men det beror ju helt på vad man menar med vintersko. För mig betyder det snörkänga. Loake "Hyde" är rätt snygg och billig i SE om du frågar mig men smaken är ju som baken.

Ni som vill köpa RM kängor men inte riktigt litar på utländska webbutiker så får ni med koden DINERSSE just nu 20% på RM på sealife.se (totalt ca 3200.-)Köper ni där kan ni lämna tillbaka i butiken om de inte passar när ni väl får hem dem.

OBS sista dagen för erbjudandet är idag!

Fabian hur går det med dina tåjärn? Jag har funderat på det, men är orolig att jag skulle repa parkett och sten på mitt kontor.

Vad har du, och ni andra för erfarenhet av tåjärn?

Skulle även vilja veta vad Bengt tog för ett par hos olles...

Fabian hur går det med dina tåjärn? Jag har funderat på det, men är orolig att jag skulle repa parkett och sten på mitt kontor.

Vad har du, och ni andra för erfarenhet av tåjärn?

Skulle även vilja veta vad Bengt tog för ett par hos olles...

Mycket bra. Absolut inte överanvänt dem ännu men de håller bra. 250kr/ par. Kör! Om de repar parketten har jag däremot ingen aning om. Använder sällan skor inomhus...

Tjena.
Jag har tänkt putsa upp mina RM Williams som är i färgen Chestnut.
Vilken skokräm skulle ni rekommendera (vilken färg)
Med vänlig hälsning,

Tillbaka
Topp