• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Antagligen rätt långt under Loake 1880 eftersom man oftast får vad man betalar för. Hoppas att det är som Meermin men med en jämnare standard

No free lunch...
Har själv inga Meermin men har läst att de är sådär... Hoppas mao på bättre... ;) Visst kostar luncherna pengar men min erfarenhet är att det sällan är en 1:1 relation mellan pris och kvalitet. Tänker att Loake kan ta några hunkor mer för samma kvalitet pga varumärket :)

• Like
Reactions: ZQT
sanders-crepe3.jpg

Är det någon som vet var jag hittar denna modell, eller liknande modell? Beställde, men det var dessvärre slut i lager. Jag kan även tänka mig en liknande modell med lädersulda. Jag har sneglat lite på Grensons Stanley, men hittar den inte i ljus mocka.

Körde lite skolgård här om dan och skulle idag använda mina blanka små älsklingar.
Tar på mig dom, awesome!
Börjar gå och då blir det som att vaxet och skoputsen krackelerar i vecken. Gnuggar lite med tummen och dom är blanka och fina igen.
DSC_1129.JPG

(vi åker buss som vanligt folk)

Skötselproceduren är:
Snöra upp
Borsta rent
Applicera skokräm
Vänta 20 min
Borsta bort skokräm
Applicera vax på ytor som ska blänka tillsammans med lite vatten
Polera med bommulstrasa
Vänta ett antal timmar
You know, det vanliga..

Vad gör jag för fel? Missar jag att man ska polera upp med duken igen efter att man tar på sig dom? Nån annan som upplever samma problem?
Kan vara som så att du använder för mycket kräm/vax..
Ett bra tips är dessutom att köra med nylonstrumpa som sista steg dvs efter vaxet (pate de luxe). De skor jag har putsat upp en spitshine på behöver jag bara gnugga lite lätt på då o då för att behålla de spegelblanka tåpartien.
Det som suger är väl mer allt jävla grus o smuts ute haha

image.jpeg

Lattschade lite med mina Loake Aldwych och skapade en mer burnished effekt genom burgundy och svart skokräm. Dock rätt bökigt att behålla önskad effekt när man sedan ska bygga upp en spitshine men skam den som ger sej.
Bättre bilder kommer:)

Kan vara som så att du använder för mycket kräm/vax..
Ett bra tips är dessutom att köra med nylonstrumpa som sista steg dvs efter vaxet (pate de luxe). De skor jag har putsat upp en spitshine på behöver jag bara gnugga lite lätt på då o då för att behålla de spegelblanka tåpartien.
Det som suger är väl mer allt jävla grus o smuts ute haha
Det räcker gott med ett lager vax på skon förutom häl och tå då de spricker när lädret flexas. Just därför man bara har vax på tårna då lädret där inte böjer sig alls.

Det räcker gott med ett lager vax på skon förutom häl och tå då de spricker när lädret flexas. Just därför man bara har vax på tårna då lädret där inte böjer sig alls.
Nja, både ja o nej. Kör alltid ett lager Pate de Luxe över hela skon plus antal lager på tåspetsen tills en bra spitshine uppstått.
Att man inte kan lägga en spitshine över hela skon beror precis som du säger att själva vaxlagret spricker i gångvecken..

:):):)
Här ser du bättre skovecken och att min spitshine INTE ligger i vecken;)
image.jpeg

Innan jag jag tvättade dom o la på en burnished effekt..
Man ska kunna spegla sej i tåpartiet:)

Nja, både ja o nej. Kör alltid ett lager Pate de Luxe över hela skon plus antal lager på tåspetsen tills en bra spitshine uppstått.
Att man inte kan lägga en spitshine över hela skon beror precis som du säger att själva vaxlagret spricker i gångvecken..

Det var precis det jag sa, tror bara jag formulerade mig dåligt. De är just därför man lägger ett lager vax förutom på tå och häl där man kan lägga flera.

Skor är kul, bjuder på en bild på mina nuvarande:

DSC_0003.JPG

Från vänster till höger från översta raden nedåt (alla C&J): Islay, Swansea DB, Swansea B, Swansea DBS, Lowndes DB, Finsbury CN, Westfield DB, Belgrave CN, Audley DB.

Flesta av dom används ganska ofta, men jag gillar inte Islay eller kängor i övrigt, så dom använder jag helst inte annat än när det är snökaos. Sen kan jag inte påstå att den svarta Swansean får se dagens ljus (Derby + svart, när trodde jag egentligen att det skulle användas?!).

Egentligen är jag ganska nöjd, men skulle behöva ett par svarta oxfords. Lär dock vänta med att skaffa det tills de verkligen behövs (t ex begravning). Vore kul att lägga till ett par Clifford, som är en mycket fin modell. Kanske även ett par loafers, som kan fungera som semesterskor, eftersom jag tycker de känns lite plojjiga.

Köpte ett par svarta oxfords i höstas. (Allen Edmonds Park avenue). Använder dem aldrig. Dels har jag ingen klocka som passar. Dels har jag jävligt svårt för svart.

Hur gör ni med lädersula när det är blött ute? Har tidigare haft ett par skor hos en urmakare som bytte klack på mina kängor till ett par i gummi efter att läder/träklacken gick av. Bor ju i kalla Norrland och vi har snö fortfarande, ska man lägga på en gummisula eller liknande?

Hur gör ni med lädersula när det är blött ute? Har tidigare haft ett par skor hos en urmakare som bytte klack på mina kängor till ett par i gummi efter att läder/träklacken gick av. Bor ju i kalla Norrland och vi har snö fortfarande, ska man lägga på en gummisula eller liknande?
Jag kör kängor med gummisulor när det är snö. Annars spelar det inte så stor roll. Tycker läder är skönt att gå på, så kör gärna det på ett par skor. Om du har lädersululade skor väntar du antingen tills sulorna börjar bli slutna och lägger sen på en slitsula i gummi eller så väntar du tills sulorna är helt slut och lägger på en ny gummisula. Eller en ny lädersula av hög kvalitet som håller länge.

Tillbaka
Topp