• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Unnade mig. Nu blir det inga fler skoköp på ett tag.

Galway_064_ROSCC_add2_1.jpg

Hallå,
Det är så att jag har börjat snöa in mig på att köpa ett par Loake skor och undrar vart det bästa stället i Stockholm är om man är intresserad av att köpa och prova.

Tack för svar! :)

Om du ändå är i Stockholm kan du även gå in och kika på Skoaktiebolaget. Mycket bra affär och de har skor i ungefär samma prisklass som Loake och uppåt (om än troligen av högre kvalitet).

Jag har aldrig köpt "kvalitetsskor" innan, men tycker det är hög tid nu. Jag vill ha ett par bruna Chelsea boots i skinn i prisklassen 2-5k. Har fastnat för Loake 1880 Chatsworth Chelsea Boot Brown Calf samt R.M. Williams Blaxland G Boot Yearling Chestnut.

Vad är största skillnaden? Är det värt prisskillnaden? Någon annan sko ni rekommenderar?

Bilagor

• 13248111r_6.jpg
    13248111r_6.jpg
    41.6 KB · Visningar: 86
  • 10716311r_1.jpg
    10716311r_1.jpg
    52.9 KB · Visningar: 91
Jag har aldrig köpt "kvalitetsskor" innan, men tycker det är hög tid nu. Jag vill ha ett par bruna Chelsea boots i skinn i prisklassen 2-5k. Har fastnat för Loake 1880 Chatsworth Chelsea Boot Brown Calf samt R.M. Williams Blaxland G Boot Yearling Chestnut.

Vad är största skillnaden? Är det värt prisskillnaden? Någon annan sko ni rekommenderar?
RM är snyggare (wholecuts!). Tänk också på att den bruna Chatsworth är i waxy calf (brunt finns bara i denna variant?) vilket inte är fel, men lite annorlunda.
Köp RM från hemlandet (t ex Bootsonline) så jämnar du ut prisskillnaden.

RM är snyggare (wholecuts!). Tänk också på att den bruna Chatsworth är i waxy calf (brunt finns bara i denna variant?) vilket inte är fel, men lite annorlunda.
Köp RM från hemlandet (t ex Bootsonline) så jämnar du ut prisskillnaden.
Vad menas med waxy calf? Vaxat läder? Vad innebär det i praktiken?
Bra tips, är osäker på storleken dock. Blir väl frakt + tull/skatt om jag beställer från AU ändå, så blir inte priset detsamma ungefär? :)

Vad tycker du för övrigt om chestnut-färgen? Personligen tycker jag den var vassast!

Jag tycker att en stor skillnad är hur bekväma de är. Åtminstone på mig. RMW sitter som en sneaker och Loake som en träsko...

Bra tips, är osäker på storleken dock. Blir väl frakt + tull/skatt om jag beställer från AU ändå, så blir inte priset detsamma ungefär? :)
Vad tycker du för övrigt om chestnut-färgen? Personligen tycker jag den var vassast!
Japp, vaxat läder. Inte lika mjukt som vanlig kalv (skillnaden är dock inte jättestor). Kan tänka mig att det försvårar om man vill ha t ex mörkare tåparti.
Om du söker på bootsonline i tråden tror jag du hittar info om att de flesta inte behövt betala tull + moms.
Chestnut är en riktigt fin färg, har den själv på mina RM Williams.:)

Jag tycker att en stor skillnad är hur bekväma de är. Åtminstone på mig. RMW sitter som en sneaker och Loake som en träsko...
Japp, vaxat läder. Inte lika mjukt som vanlig kalv (skillnaden är dock inte jättestor). Kan tänka mig att det försvårar om man vill ha t ex mörkare tåparti.
Om du söker på bootsonline i tråden tror jag du hittar info om att de flesta inte behövt betala tull + moms.
Chestnut är en riktigt fin färg, har den själv på mina RM Williams.:)

Tack för era svar! Blir att beställa ett par! Sista fråga bara: vet ni hur modellen är i storleken? Har EU44 i vanliga fall.
Krångligt med bootsonline vid eventuellt byte?

Köp de som passar dig bäst och är skönast. Jag har inte provat just nämnda Loake-sko men skulle säga att är man ingen internetförståsigpåare är skillnaden i vad man får för pengarna liten. Ska man köpa på plats i Sverige tycker jag RMW har blivit lite dyra om man jämför med tex. Loake.

Tack för era svar! Blir att beställa ett par! Sista fråga bara: vet ni hur modellen är i storleken? Har EU44 i vanliga fall.
Det kan säkert kosta lite att skicka tillbaka (både tid och pengar) så jag skulle nog se till att ta reda på vilken storlek som passar.

Ovanan att tänka i EU storlekar är bara att arbeta bort. Översättningen är svår. Min erfarenhet är att har man typ 44 i gympadojor får man titta någonstans runt UK8,5. Vad som brukar, om man översätter från "andra hållet", motsvara en 43 någonstans. Men beroende på vilken konverterarre man tittar på får man olika svar.

Jag kanske är i helt fel tråd. Men tänkte tipsa om en ganska vass chelsea-boot som kostar nada. Funkar hel perfekt som vardagsdoja i skog/mark/stadsvandringar. Blundstone heter dem och finns i de flesta frilufts-butiker samt granngården. Kostar runt 1300 bara. Syrran är mjölkbonde och hon har misshandlat sina i 5-6 år. Ett tips till er som vill ha en snygg doja som tål det mesta. Bifogar en stulen bild.
Blundstone-062_1.jpg

Köp de som passar dig bäst och är skönast. Jag har inte provat just nämnda Loake-sko men skulle säga att är man ingen internetförståsigpåare är skillnaden i vad man får för pengarna liten. Ska man köpa på plats i Sverige tycker jag RMW har blivit lite dyra om man jämför med tex. Loake.
Mina RMW är betydligt skönare än mina Loake. Och mycket mer stryktåliga i skinnet om man jämför med de Loake jag har som är ungefär lika gamla.

Loake är bra skor, och jag är nöjd med mina fyra par, men jag tycker det börjar bli för dyra i Sverige för vad man får.

Jag skulle rekommendera färgen Rum. Har flera olika, bland annat Chestnut, men i mitt tycke är Rum överlägsen. Självklart beror det på ens klädstil och användningsområden. Jag gillar att ha den till en casual stil, främst mörka jeans och kortare jacka, men funkar även till chinos och rock. Rum funkar mycket bättre till casual än Chestnut. Om jag fick välja endast ett par skulle jag valt Blaxland i Rum;)

Jag kanske är i helt fel tråd. Men tänkte tipsa om en ganska vass chelsea-boot som kostar nada. Funkar hel perfekt som vardagsdoja i skog/mark/stadsvandringar. Blundstone heter dem och finns i de flesta frilufts-butiker samt granngården. Kostar runt 1300 bara. Syrran är mjölkbonde och hon har misshandlat sina i 5-6 år. Ett tips till er som vill ha en snygg doja som tål det mesta. Bifogar en stulen bild.
Blundstone-062_1.jpg

Har haft mina i många år nu.

Planen är att misshandla sönder de totalt. Hängde med en fårbonde som slitit ut sina totalt. Svinsnyggt...

Inte riktigt samma kvalité som tex. RMW men fantastiska bruksskor.

Roliga småfakta är att ingen 'normal' människan bär Blunnies i AU, bara just bönder och typ vägarbetare. Samt att Sverige är Blundstones näst största marknad.

Har haft mina i många år nu.

Planen är att misshandla sönder de totalt. Hängde med en fårbonde som slitit ut sina totalt. Svinsnyggt...

Inte riktigt samma kvalité som tex. RMW men fantastiska bruksskor.

Roliga småfakta är att ingen 'normal' människan bär Blunnies i AU, bara just bönder och typ vägarbetare. Samt att Sverige är Blundstones näst största marknad.
Ja, det blir en löjligt snygg patina, funderar på att köpa ett par och knäcka extra på deras gård. Panikköpte dock ett par redback boots förra veckan när jag skulle spendera helgen i skogen. Lite väl rund tå för min smak men tydligen samma kvalité som Blundstone. Riktigt sköna att knalla runt i, som sagt en brukssko som tål att misshandla.
14782026399971457708339.jpg

Mina RMW är betydligt skönare än mina Loake. Och mycket mer stryktåliga i skinnet om man jämför med de Loake jag har som är ungefär lika gamla.

Loake är bra skor, och jag är nöjd med mina fyra par, men jag tycker det börjar bli för dyra i Sverige för vad man får.

Snälla utveckla "mycket mer stryktåliga i skinnet". Gäller det över alla lädertyper generellt menar du? Så att alla rmw > loake oavsett?

Garanterat Loake. Hur är tanken att använda skorna?

Tillbaka
Topp