• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Ja, tittade mer noga nu på de andra bilderna och du har ju helt rätt med sulan, kanske inte helt lämpad för vintern. Kan man säga hur en sådan typ av färg som är på bilden "åldras", eller är det olika från fall till fall beroende på läder samt hur man sköter om skorna?

JP 2.jpg

Det är självklart en kombination av hur du bär den, vårdar den, hur den sitter på din fot samt kvalitén på just det exet. Färgmässigt skulle jag säga att den har optimala förutsättningar att åldras fint. Tänk på att ju mer du smörjer den, ju mer tenderar den att mörkna och ju mer du använder den utan kräm, desto ljusare blir den.

Undantaget heter Saphir Renovateur som är en vårdande produkt men som jag skulle undvika då den kan riskera att tvätta ur finishen på sikt. Den produkten är bäst på anilinfärgat skinn eller att använda någon gång per år.

Angående sula så är klart en grövre gummisula att föredra vintertid men så länge det inte spöregnar eller är is/snö så funkar läder utmärkt. Du kan även välja att när du sular om den i framtiden byta till ex Dainitesula.

Skrotade med cykeln nu på morgonen och skorna fick ta den största smällen. Finns det någon möjlighet att på ett snyggt sätt täcka detta?
IMG_5496.JPG

Det är självklart en kombination av hur du bär den, vårdar den, hur den sitter på din fot samt kvalitén på just det exet. Färgmässigt skulle jag säga att den har optimala förutsättningar att åldras fint. Tänk på att ju mer du smörjer den, ju mer tenderar den att mörkna och ju mer du använder den utan kräm, desto ljusare blir den.

Undantaget heter Saphir Renovateur som är en vårdande produkt men som jag skulle undvika då den kan riskera att tvätta ur finishen på sikt. Den produkten är bäst på anilinfärgat skinn eller att använda någon gång per år.

Angående sula så är klart en grövre gummisula att föredra vintertid men så länge det inte spöregnar eller är is/snö så funkar läder utmärkt. Du kan även välja att när du sular om den i framtiden byta till ex Dainitesula.

Tack för utförligt svar, jag suger i mig all info som en tvättsvamp :)
Den enda produkt jag slog till på när jag köpte skorna på Hallmans var ett biologiskt läderbalsam som är helt ofärgat. Gör även en sådan produkt att lädret mörknar trots att det inte är pigmenterat?

Tack för utförligt svar, jag suger i mig all info som en tvättsvamp :)
Den enda produkt jag slog till på när jag köpte skorna på Hallmans var ett biologiskt läderbalsam som är helt ofärgat. Gör även en sådan produkt att lädret mörknar trots att det inte är pigmenterat?

Pigmentet är en del men det är framför allt fettet i krämen som kan få skorna att mörkna. Sen spelar det ganska stor roll vilken typ av garvning det rör sig om. Vegetabiliskt garvat skinn mörknar mer än kromgarvat enligt min erfarenhet. Samtidigt så kommer skon ljusna igen med tid om det bara är fett men vill man behålla färgen eller att den inte skall mörkna för mycket är det bättre med en aningen ljusare kräm än skons nyans.

Har skinnet en handmålad patina (likt de från SkoAB) så skulle jag välja en neutral kräm och möjligtvis ett wax med pigment i samma nyans för att inte riskera att "måla över" skiftningarna.

Har skinnet en handmålad patina (likt de från SkoAB) så skulle jag välja en neutral kräm och möjligtvis ett wax med pigment i samma nyans för att inte riskera att "måla över" skiftningarna.

Det här med "handmålad" patina och "skiftningar i färg" är det nåt som anses "fult" inom skovärlden? Jag tycker mig bara sett sånt på billigare skor, i det här fallet kängor. Eller förekommer det på mellanprissegmentet 4000-6000 kr också?

Det är väl snarare John Lobb och deras museum calf som startade hela grejen (typ)?
Jag fick inte riktigt ut hela min tanke i tidigare inlägg.
Jag köpte ett par kängor hos Nilson Skor för 6-7 år sedan och det var det som var startskottet för intresset för skor och jakten på högre kvalité. Kängorna som jag köpte tyckte jag var skitsnygga, kanske inte riktigt funktionella eftersom det var dragkedja vid sidan, men de var tydligen målade på ett sätt för se patinerade ut. Båda skorna gick sönder på mitten efter en månad i höstrusket. Så det är det som har etsat sig fast i näthinnan :)

Det här med "handmålad" patina och "skiftningar i färg" är det nåt som anses "fult" inom skovärlden? Jag tycker mig bara sett sånt på billigare skor, i det här fallet kängor. Eller förekommer det på mellanprissegmentet 4000-6000 kr också?

Tvärtom skulle jag säga..

Det kan såklart göras bättre eller sämre men företag som exempelvis Edward Green, Berluti och Bontoni är alla tydligt förknippade med just sin handapplicerade finish.

Det är väl snarare John Lobb och deras museum calf som startade hela grejen (typ)?

Nja...John Lobbs "museum calf" är en annan grej även om effekten är liknande. Deras skinn färgas redan hos garverier (Ilcea) och kan köpas av alla företag. EG, Berluti och Bontoni etc färgar in sitt skinn inhouse när skon är färdig.

Jag håller med, din liknelse är bättre, jag kunde bara inte låta bli :). Tycker emellertid att patinering på skor, till skillnad från finishering av urverk, ofta kan bli lite too much.

Det är absolut en smaksak det håller jag med om. Sen kan jag definitivt föredra en mer subtil finish än det allra mest flammiga. Tycker dock överlag att skor med Crustskinn även åldras finare än många skor med Anilinfärgat skinn. Beror som sagt på om man föredrar en jämnare färg eller med variation.

These boots are made for walking :)

IMG_20161126_124508.jpg
Snygga! De ser välgjorda ut och det ska de nog vara i den prisnivån. Det räcker med vanlig skokräm några gånger om året för att hålla skinnet infettat. Vad du än gör, undvik alla typer av quickshine-produkter. Det innehåller ofta silikon som torkar ut skinnet. Jag knäckte ett par Crockett & Jones på det sättet innan jag lärde mig bättre. De sprack efter ett par år.

Sen kan man ju gå loss på bespoke skor. Men då är det snarare 30k än 10k.

Jag har inte klättrat högre än C&J. Är väldigt nöjd och bekväm på den nivån.

Vad är det för prisklass och vilka komplikationer får man med? Automatisk uppdragning av fötterna? De är snygga men jag ser ingen skillnad mot ett par C&J Handgrade som är deras toppnivå. De låg på 5000 kr förut men kanske blivit dyrare?

Det är precis som med klockor. För de allra flesta vanliga dödliga är den upplevda kvalitetsskillnaden mellan typ Oris och Omega närmast obefintlig. För nördarna är det en ocean mellan C&J Handgrade och ett par Yohei Fukuda...

Tillbaka
Topp