• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

.... Om man inte orkar med 8-10 veckors leveranstid på RMW och tycker att Loake Chatsworth är klumpiga.
Budget: Upp till ca 3k.

Vet inte om detta infaller under kategorin "kvalité skor", men någon som testat dessa från Brett & Sons?
https://www.zalando.se/brett-sons-rowley-stoevletter-nut-bs312d00k-o11.html

Är även på jakt efter ett par svarta nätta chelsea boots. Så låg klack som möjligt.
Dessa har jag i dagsläget (redigt slitna), dags att byta ut dem:
https://feetfirst.se/bjorn-borg-renshaw-31-svarta-280857
Budget: 1-2k.
Tips?

Har du kollat RMW från Boots Online? 8-10 veckors leveranstid låter ovanligt mycket!

.... Om man inte orkar med 8-10 veckors leveranstid på RMW och tycker att Loake Chatsworth är klumpiga.
Budget: Upp till ca 3k.

Vet inte om detta infaller under kategorin "kvalité skor", men någon som testat dessa från Brett & Sons?
https://www.zalando.se/brett-sons-rowley-stoevletter-nut-bs312d00k-o11.html

Är även på jakt efter ett par svarta nätta chelsea boots. Så låg klack som möjligt.
Dessa har jag i dagsläget (redigt slitna), dags att byta ut dem:
https://feetfirst.se/bjorn-borg-renshaw-31-svarta-280857
Budget: 1-2k.
Tips?
Kolla Yanko via skolyx. Har ett par Chelsea och ett par Oxfords i samma läst (915) inte alls klumpig. Du har hemma skorna på 1-2 dagar.

Tack för alla svar!

Har du kollat RMW från Boots Online? 8-10 veckors leveranstid låter ovanligt mycket!
Rättelse - Från bootsonline:
"Made-to-Order boots always take 6-10 weeks to obtain."
Tyvärr så finns färgen Rum endast som MTO. :(

Hade jag varit säker på storleken så hade jag nog beställt ändå. Får fortsätta forska lite om storlekarna.

Kolla Yanko via skolyx. Har ett par Chelsea och ett par Oxfords i samma läst (915) inte alls klumpig. Du har hemma skorna på 1-2 dagar.
De var riktigt snygga, tack för tipset!
Det gjorde det hela ännu svårare. :eek:

Tack för svar!
Nu är frågan om man ska köra på Medium G eller Narrow F med 42,5. :D
F är rejält smala. Kolla in RMWs storlekstabell på deras hemsida.
Jag har normalt 9,5 UK i tex Loake (Capital) och får gå upp till 10 UK i RMW Craftsman/Blaxland om jag håller mig till G-vidd. F-vidd så måste jag gå upp till 10,5. Mina fötter är inte särskilt breda. Craftsman/Blaxland är smala ffa i tåpartiet, vilket ju syns. De är dessutom förstärkta just där så att töja ut en trång tåbox kan man nog glömma.
Wentworth är riktigt mycket bredare i tån.
Mitt tips är att prova - det är bökigt med retur till Australien.

F är rejält smala. Kolla in RMWs storlekstabell på deras hemsida.
Jag har normalt 9,5 UK i tex Loake (Capital) och får gå upp till 10 UK i RMW Craftsman/Blaxland om jag håller mig till G-vidd. F-vidd så måste jag gå upp till 10,5. Mina fötter är inte särskilt breda. Craftsman/Blaxland är smala ffa i tåpartiet, vilket ju syns. De är dessutom förstärkta just där så att töja ut en trång tåbox kan man nog glömma.
Wentworth är riktigt mycket bredare i tån.
Mitt tips är att prova - det är bökigt med retur till Australien.
Jag följer dina råd och testar i butik först.
Loake 8UK (Capital) var riktigt trångt - dvs. RMW UK8,5 med F-vidd lär bli trångt det med. UK8,5 G låter perfekt.
Men, som sagt - jag provar i butik först när jag ändå bor i Stockholm.

Jag följer dina råd och testar i butik först.
Loake 8UK (Capital) var riktigt trångt - dvs. RMW UK8,5 med F-vidd lär bli trångt det med. UK8,5 G låter perfekt.
Men, som sagt - jag provar i butik först när jag ändå bor i Stockholm.
Jag har 9UK i normalvidd på C&J, EG och motsvarande på Chuchs. 9G sitter utmärkt på mig, har Comfort Craftsman både i mocka och i just Rum i kalvskinn. Skulle säga att de är ganska "true to size" och upp en halvstorlek från Loake Capital som ju är rymlig låter helt rätt.

Jag har 9UK i normalvidd på C&J, EG och motsvarande på Chuchs. 9G sitter utmärkt på mig, har Comfort Craftsman både i mocka och i just Rum i kalvskinn. Skulle säga att de är ganska "true to size" och upp en halvstorlek från Loake Capital som ju är rymlig låter helt rätt.
Yupp, en halv storlek upp från Loake stämde.
Var precis och provade.

Så kul när man läst på om något och sen får läxa upp försäljaren i butiken. Han var stensäker på att comfort craftsman inte hade gummisula, han skrattade åt mig väldigt arrogant. Jag skrattade tillbaka, drog upp mobilen framför hans ögon och googlade fram fakta. Win.

Nu är mitt problem... Tar jag ett par (Rum) eller två (svart också)? :rolleyes:
Vilka underbara skor.. Tycker helt klart att det är en nivå upp från Loake Chatsworth.

Tack för all hjälp!

Skulle vilja ha tips på vart jag kan beställa schyssta läderpuppor som ska passa till kostym men även till vardags. Får gärna vara i samma kvalitetszon som Loake men kanske kosta en tusing mindre? Lär ju finnas en del leverantörer i typ England tänker jag.

Skulle vilja ha tips på vart jag kan beställa schyssta läderpuppor som ska passa till kostym men även till vardags. Får gärna vara i samma kvalitetszon som Loake men kanske kosta en tusing mindre? Lär ju finnas en del leverantörer i typ England tänker jag.
Berwick http://www.lester.se/varumarken/berwick-1707
Kolla också REA-utbudet på Herring Shoes http://www.herringshoes.co.uk/searc...By=price&sortDir=asc&sale_search=1&Uppers[]=6

Gå in på ebay och sök på Loake seconds så får du Loake kvalitet för en tusenlapp mindre, rekommenderar starkt att handla från loakesecondsbuynorthshoes.

Eventuellt är meermin en bra sko för sitt pris, finns på meermin.es

Glöm även inte att köpa skoblock till skorna, där skulle jag rekommendera skocare.se

Gå in på ebay och sök på Loake seconds så får du Loake kvalitet för en tusenlapp mindre, rekommenderar starkt att handla från loakesecondsbuynorthshoes.

Glöm även inte att köpa skoblock till skorna, där skulle jag rekommendera skocare.se
Ska spana in det. Andrahandssorteringen vad gäller loake eller? Yes, skoblock i cederträ kör jag på ;)

Nu är väl i och för sig skillnaden på ovannämnd sida, skolyx och herrstil troligen minimal, men om du nu ska göra reklam för din egen sida är det ju klädsamt att vara öppen med det. Bara ett förslag i all välmening.

Avslutar jakten med att klicka hem ett par RMW Comfort Craftsman i färgen Rum.
De har redan skickats. Får gå med dem ett tag och utvärdera dem ordentligt innan jag lägger en beställning på svarta också.

Denna fråga har ju ställts hundratals gånger tidigare i tråden, men så att jag slipper leta efter just min specifika modell.
Vad ska jag klicka hem för produkter nu?
Skoblock och sedan? Någon form av Saphir skokräm antar jag? Även någon med pigment kanske?

De har redan skickats. Får gå med dem ett tag och utvärdera dem ordentligt innan jag lägger en beställning på svarta också.

Denna fråga har ju ställts hundratals gånger tidigare i tråden, men så att jag slipper leta efter just min specifika modell.
Skoblock och sedan? Någon form av Saphir skokräm antar jag? Även någon med pigment kanske?

Det beror på vad du redan har, men om vi tar förgivet att du inte har någonting rekommenderar jag.

Skoblock
Saphir 1925
Saphir renovateur
Saphir vax
Hästtagel borste

Du kan antingen välja att köra med pigment eller neutral, är det något intressant läder brukar neutral vara bäst.

Skoblock rekommenderar jag från skocare.se, men det är även min sida så jag är relativt biased.

Kör bara neutralt skofett på skon, annars sabbar man den unika målade färgen på RMW Rum. Tex RMWs egna sadelläder eller någon från tex Scorett. Undvik de med för myclet silikon i sig, leder till uttorkning. Skippa pigment de första åren så bevarar du djupet i dem. Bra val, grymt snygga!

Hur står sig Herring jämfört med t.ex Loake kvalitetsmässigt? & jag som har Kalle Anka-fötter dvs Breda & korta, kan det ändå fungera m f-läst? Fanns ju en del riktigt snygga till en vettig peng.
Många av Herrings skor är tillverkade av Loake. (Men också av Barker, Carlos Santos och Cheaney.)
Jag har också väldigt breda fötter och F-vidd fungerar ibland (beror mycket på vilken läst det är).

Senast ändrad:
Vad är 9,5F för storlek? Förstår att det har med läst att göra men vad är normalt?
Om det är UK så ca 43.5 och om US så ca 42.5
Bokstaven ger bredden på skon och varierar beroende på tillverkaren vad som är deras standard. Till det kommer sedan lästens utformning.
Mao; inte helt enkelt att hitta rätt passform utan att pröva skorna. Har själv skor mellan UK 8.5 till UK 10 (löparskor).

Tillbaka
Topp