• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Tjena boys,

Är ute efter ett par läderstövlar (alltså inte kärringmodell) som dels är någon fodrade, dels är hyfsat schyssta att gå till jobbet med. Kravet är att de är av bra kvalité, hyggligt snygga i stövel-mått mätt samt att de skall duga under höstjakt. Hänger ni med på vad jag menar? Ett par snyggsrövlar, typ.

Prislapp inte relevant, men gärna under 10tkr.

Ett par RM-Williams chelseas eller commando kanske kan vara något? :)

IMG_0446.PNG
Ett par RM-Williams chelseas eller commando kanske kan vara något? :)
Tack för svar boys! Har redan liknande pjuck men tänker mig mer stövlar, rejäla sådana. Se nedan bild fast flottare vill jag ha :)

Vad behöver jag för färg på skovårdsprodukter från Saphir, till skorna nedan?:

Loake Hyde, Grain Brown
RM Williams Blaxland, Rum
Loake Aldwych, Dark Brown Calf

Tips mottages även gärna på bra instruktionsvideo för hur jag ska putsa dem :)

Senast ändrad:
Tjena boys,

Är ute efter ett par läderstövlar (alltså inte kärringmodell) som dels är någon fodrade, dels är hyfsat schyssta att gå till jobbet med. Kravet är att de är av bra kvalité, hyggligt snygga i stövel-mått mätt samt att de skall duga under höstjakt. Hänger ni med på vad jag menar? Ett par snyggsrövlar, typ.

Prislapp inte relevant, men gärna under 10tkr.
Mer kängor än stövlar, men du blir hårdast i sta'n. Och på jakten.
IMG_8708.JPG

https://www.ludwig-reiter.com/en/husarenstiefel-s-279-ubd-kts-2z-gj

Fan, väldigt klantigt av mig. Jag råkade använda borsten till svarta skorna till mina mörkbruna Camberleys. Tån blev aningen mörkare.
Men jag måste säga att det inte såg alltför jävligt ut. Måste få andra skon att se likadan ut.
20170201_173818.jpg

Vad behöver jag för färg på skovårdsprodukter från Saphir, till skorna nedan?:

Loake Hyde, Grain Brown
RM Williams Blaxland, Rum
Loake Aldwych, Dark Brown Calf

Tips mottages även gärna på bra instruktionsvideo för hur jag ska putsa dem :)

Brun...

Nä men typ mörbrun och en inte fullt så mörkbrun. Det spelar inte så stor roll som man kan tro. Doppa gammal t-tröja i byttan -> smörj på skon -> borsta. Du måste tro på dig själv. instruktionsvideos behövs icke.

Är ute efter ett par double monks i läder, helst svarta eller mörkbruna MED sneakersula. Alternativt några relativt dressade sneakers i läder, då jag vill ha lite mer dressade fast lediga skor (ogillar starkt att gå med vanliga dressade monks). Pris helst mellan 1-2k. Tips? Har hittat liknande på sidor från USA, men inga vettiga inom EU. Ungefär som på bilden:
942029cf77bd6e638c9b68cec4e53345.jpg

Tack för tipset, beställde hem ett par Yanko.
Minsta storleken var 40 och såklart var det stora 40 men det får nog blir keepers ändå.

Någon som vet om man skall man behandla dom med något innan man börjar använda dem?

Carmina har en modell som är ganska lik: https://www.skoaktiebolaget.se/collections/carmina/products/carmina-black-chelsea-boot#&gid=1&pid=4

Och så har yanko också en, men den är inte lila hög tror jag. https://www.skolyx.se/sv/skor/256-chelsea-boot-svart-laeder.html

Har inte provat någon av dem själv så vet inte hur de är. Däremot går de att få i ganska små storlekar. :)

Tack för tipset, beställde hem ett par Yanko.
Minsta storleken var 40 och såklart var det stora 40 men det får nog blir keepers ändå.

Någon som vet om man skall man behandla dom med något innan man börjar använda dem?
De va så lite så. :) det går att beställa mindre storlekar, men de blir lite längre väntetid. Tyckte nämligen också att storlek 40 va något stor.

Har ett par RM Williams klassiska Chealsea boots och har naggat dom lite grann senaste tiden. Låter ni dessa battle scars vara kvar eller går det att göra något åt det, fylla i med någon slags skokräm eller lämna in dom?
Frågan alltså, låter ni skorna få trevlig patina eller lämnar ni in för polering och service?
En bild från när de va hyfsat nya:
Skor-klocka.jpg

Herrejävlar vad bra, synd att det är fullsmetat i skosamlingen i den genren.
Ja den ser riktig bra ut på bild, skulle vilja se den i verkligheten men det verkar dessvärre inte gå i Sverige. Jag har varit på de "vanliga" ställena (graffords, nk, spiga3) men ingen har dem och verkar inte heller som agenten i Sverige tänkt ta in den. Så blir nog ett leap of faith via C&J hemsidan inom nära förestående framtid.

Har ett par RM Williams klassiska Chealsea boots och har naggat dom lite grann senaste tiden. Låter ni dessa battle scars vara kvar eller går det att göra något åt det, fylla i med någon slags skokräm eller lämna in dom?
Frågan alltså, låter ni skorna få trevlig patina eller lämnar ni in för polering och service?
En bild från när de va hyfsat nya:
Skor-klocka.jpg
Jag skulle inte vilja påstå att patina och skovård direkt är antonyma begrepp utan snarare tvärtom. För att skorna över tid ska kunna utveckla en trevlig patina krävs att de sköts om och håller sig hela. Snabbpatinering går ju också att ordna med läderfärg, skokräm och allt som hör till.

Jag skulle inte vilja påstå att patina och skovård direkt är antonyma begrepp utan snarare tvärtom. För att skorna över tid ska kunna utveckla en trevlig patina krävs att de sköts om och håller sig hela. Snabbpatinering går ju också att ordna med läderfärg, skokräm och allt som hör till.
Håller med dig. Men en del verkar tycka att patina är synonymt med "slitage"...

Härlig bild & fina skor. Kärringhojen är grädden på moset! Det fullkomligt skriker jag-cyklar-för-att-jag-har-semester-med-fem-öl-innanför-västen-aura om bilden.

Här är mitt bidrag, med sneakers & en modern kärringhoj. Och ja, jag vet att det är fel tråd & att min nya räser inte alls är lika cool. Men vad fan, jag får feeling.

Buttero Tanino
IMG_2953.JPG

Dom där bilderna är så 2015! ;)

https://klocksnack.se/threads/skor.230/page-139#post-889179

Någon som har lust att hjälpa mig komma på vad brogue-mönstret på t ex C&J Westbourne heter? Om det inte vore för att de är på läst 348 hade det varit ett givet köp, men den platta tån är en no-go. Går och hoppas varje år att C&J skall förstå att göra modellen på läst 341... Vet att Alfred Sargent har en modell med liknande mönster (Moore) som är riktigt snygg, men har svårt att ta mod till mig att köpa från annan tillverkare än C&J. Är det kanske någon här som har den och kan jämföra med de vanliga C&J-lästerna?

Tillbaka
Topp