• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Nyinkomna höstkängor. Stela och lite smala men känns gedigna och prisvärda iaf... :)
20170919_183027.jpg

Jag köpte precis (via ebay) ett par C&J Northcote. Är än så länge väldigt nöjd med dessa men jag tycker att skinnet är väldigt tunt vilket gör skinnet väldigt följsamt. Mina Loake 1880 chukkas är så tjocka att de är stenhårda. Är det normalt för kängor, eller C&J överlag? Har bara lågskor av C&J annars, och inga andra kängor.

Inte för att jag tänkte byta, men ren nyfikenhet.

Jag köpte precis (via ebay) ett par C&J Northcote. Är än så länge väldigt nöjd med dessa men jag tycker att skinnet är väldigt tunt vilket gör skinnet väldigt följsamt. Mina Loake 1880 chukkas är så tjocka att de är stenhårda. Är det normalt för kängor, eller C&J överlag? Har bara lågskor av C&J annars, och inga andra kängor.
Inte för att jag tänkte byta, men ren nyfikenhet.
Det låter som du upplever att detta är ett problem? Eller tolkar jag dig fel? Följsamt skinn är väl någonting man bör eftersträva?
Min åsikt är att ju finare skor du köper, desto större följsamhet. Sen kanske man inte vill ha det just på kängor, om man tänker sig den sko(käng-)typen för lite mer äventyrliga strapatser?
En av mina favoriter är RMW i känguruskinn, jävligt tunt och följsamt!

Senast ändrad:
Det låter som du upplever att detta är ett problem? Eller tolkar jag dig fel? Följsamt skinn är väl någonting man bör eftersträva?
Min åsikt är att ju finare skor du köper, desto större följsamhet. Sen kanske man inte vill ha det just på kängor, om man tänker sig den sko(käng-)typen för lite mer äventyrliga strapatser?

Just så att det är en känga, och jag förväntade mig en viss robusthet. Chukkan jag har känns som att jag kan traska igenom vatten, slask och snö utan problem medan kängan upplevs ömtåligare (vilket den kanske inte är). Följsamt skinn är något jag förväntar mig när jag gått in skorna, inte dag 1.

Just så att det är en känga, och jag förväntade mig en viss robusthet. Chukkan jag har känns som att jag kan traska igenom vatten, slask och snö utan problem medan kängan upplevs ömtåligare (vilket den kanske inte är). Följsamt skinn är något jag förväntar mig när jag gått in skorna, inte dag 1.
Du har väl helt enkelt köpt dig en "finkänga", inte ovanligt att de är avsedda för finare miljöer. Har själv några i den kategorin...

Angående vården: det håller jag med om, men vad är fel på formen?
Själva grundformen är väl ok men imho passar den inte på expeditens fot då skon blir väldigt bred och trycks utanför sulkanten.(Dålig kvalité i kombination med fel passform?
Har väl även lite svårt för en svart 3-eyelet modell, men det är ju min smak.
:)

Själva grundformen är väl ok men imho passar den inte på expeditens fot då skon blir väldigt bred och trycks utanför sulkanten.(Dålig kvalité i kombination med fel passform?
Har väl även lite svårt för en svart 3-eyelet modell, men det är ju min smak.
:)
Svarta skor är ju i princip alltid en styggelse (eller iaf tråkigt) så där håller jag med dig. Du kan nog också ha en poäng gällande passformen på expeditens fot...

Oavsett butik, expeditens skor har lite att önska i både form och vård....;)
Crockett & Jones flagship store. Och... Precis som ni säger blev både jag och flickvännen lagom förvånade över hans skoval för dagen.

Flickvännen fick i alla fall med sig dessa - till kanonpris. Priset var felmärkt i butiken och CJ var vänliga nog att stå fast vid det.

IMG_4501.JPG

Crockett & Jones flagship store. Och... Precis som ni säger blev både jag och flickvännen lagom förvånade över hans skoval för dagen.

Flickvännen fick i alla fall med sig dessa - till kanonpris. Priset var felmärkt i butiken och CJ var vänliga nog att stå fast vid det.

IMG_4501.JPG
Riktigt snygga och kvinnliga damskor.
Kul att se att en kort wingtip har så stor betydelse för om skon får en betydligt mer kvinnlig framtoning.
Blev det några skor till dig?

IMG_4501.JPG

Själv blev jag hyfsat besviken första gången jag var där när jag insåg att det fanns två C&J-butiker på Jermyn Street och jag lyckades pricka in, och handla, på den första mindre.

Fattar fortfarande inte det upplägget...

En av mina favoriter är RMW i känguruskinn, jävligt tunt och följsamt!
Jag snackade senast i går med en läderhantverkare som gör väskor och sadlar till mc folk. Han berättade att man nästan uteslutande använder känguru till dekorsömmar, eftersom det är det stummaste skinnet. Han menade att det kan vara väldigt mjuk och följsamt, men är i princip o-töjbart.

Jag snackade senast i går med en läderhantverkare som gör väskor och sadlar till mc folk. Han berättade att man nästan uteslutande använder känguru till dekorsömmar, eftersom det är det stummaste skinnet. Han menade att det kan vara väldigt mjuk och följsamt, men är i princip o-töjbart.
Intressant. Kanske därför RMW:s skinn är så tunt?

IMG_4501.JPG
Man skulle nästan bli lite nervös i en skoaffär där dessa är "försäljarens egna val" ;) :bag:
Och tänker som @stigge , vad blev det till dig?
Riktigt snygga och kvinnliga damskor.
Kul att se att en kort wingtip har så stor betydelse för om skon får en betydligt mer kvinnlig framtoning.
Blev det några skor till dig?
Håller med om att det gjorde mycket till utseendet, men vet inte om jag tycker det just blev kvinnligt. Jag får lite mer militärkänsla...
Dom var riktigt läckra iallafall :)

Har en onepice i känguru (skinnställ), tunnare än vanligt skin med en högre slitstyrka, men i vart fall har den har töjt sig om än mindre än ett vanligt skinnställ.

Hur håller sig passformen hos RM i känguru mot vanliga modellen? På bilder ser använda lite "sladdrigare" ut.

Lite off-topic kanske, men är det någon som har bra tips på sjyst skoförvaring? Letar efter en byrå till hallen där jag kan förvara skorna skyddat från damm, men även 1-2 lådor för accessoarer. See-through hade varit ballt, typ som med Ikeas PAX-garderober där man kan ha utdragsbara lådor med front i glas. Kollat IKEA/MIO/Jysk men inte hittat något särskilt spännande.
Ett alternativ kan vara att köpa en IKEA Bestå stomme och modda med delar från superfront.
Kanske inte är exakt vad du letar efter men i den här förvarar jag alla mina skor:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10371769/

Finns även med lådor om jag inte minns helt fel.

Har en onepice i känguru (skinnställ), tunnare än vanligt skin med en högre slitstyrka, men i vart fall har den har töjt sig om än mindre än ett vanligt skinnställ.

Jag hörde att man körde känguru i gp sammanhang för några år sedan, så det förvånade mig också när jag fick höra att det var ett "stumt" skinn. Själv hade jag ett Yak ställ när jag körde sporthoj. Nu kör jag gubb-racer (T-Max) och har funktionsmaterial istället.

Intressant. Kanske därför RMW:s skinn är så tunt?

Hur håller sig passformen hos RM i känguru mot vanliga modellen? På bilder ser använda lite "sladdrigare" ut.
Tycker mina håller sig bra. Inget jag reagerat på iaf.

Har också ett par RM (Kingvale) i känguruskinn och det är mjuka och sköna. Har inte tänkt på det förut men nu när jag läser om det så
skulle jag nog också klassa skinnet som ganska stumt vs kalvskinn.
Kan hålla med om att det kan se lite sladdrigt ut men det är lite av charmen, typ lite som cordovan.
Då skinnet är ganska tunt så får man lite känsla av en ofodrat sko. Som att knalla omkring i tofflor :D
En bild på mina
UvPg4h3l.jpg

Tillbaka
Topp