• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Tack för input
Har ett par svarta klassiska plain toe cap för mer formell klädsel. Tanken med dessa var mer till min vardags klädsel (udda byxa och kavaj) men är lite kluven om skon hamnar i ingemansland mellan formell och casual pga kombon grain och toe cap...o_O
Ett par longwings i svart grain kanske är mer rätt för mitt ”behov”
Kanske. Hade inte ett par semi/quarter kunnat funka annars? Tycker det blir en härlig kombo med svart och grain på en såpass formell sko också. Samtidigt ska skon användas!

Ett par svarta C&J Hallam i grain

Kan inte bestämma mig om jag ska behålla eller retunera...o_O
Använder sällan svarta skor då min normala klädsel inte kräver det men gillar att den var i grain. Kanske har mer behov av en svart brogue i grain istället..?
Vilka problem man kan ha....:D

D12FF98F-6DD9-41CF-9CD1-DC230D4DD86F.jpeg
Blir kluven av din bild själv.

Det är ett par fina skor, men jag personligen hade nog haft svårt att rättfärdiga köpet då jag inte hade kunnat ha dom på mig så ofta.

Grain-mönstret är coolt, men samtidigt vet jag inte om jag är helt såld.

Min erfarenhet säger att magkänslan sällan är fel... Lita på den.

Kanske. Hade inte ett par semi/quarter kunnat funka annars? Tycker det blir en härlig kombo med svart och grain på en såpass formell sko också. Samtidigt ska skon användas!
Gillar oxå kombon svart och grain men är lite kluven om den är för ren helt enkelt.
Som du skriver, tror att det kanske behöver något mönster och då kanske minst semi/quarter brogue.
Tänkte använda skon till t ex olika nyanser av grå flanell.
I-landsproblem man har :D

Blir kluven av din bild själv.

Det är ett par fina skor, men jag personligen hade nog haft svårt att rättfärdiga köpet då jag inte hade kunnat ha dom på mig så ofta.

Grain-mönstret är coolt, men samtidigt vet jag inte om jag är helt såld.

Min erfarenhet säger att magkänslan sällan är fel... Lita på den.
Inte helt enkelt beslut.
Har några dagar till på min innan jag behöver retunera.
Tror jag mer är inne på en mer mönstrad, minst semi/quarter brogue om jag inte går hela vägen med en svart long wing i grain.

I slutändan är det dock bara ett par skor men alltid kul att "snacka lite skor med andra skonördar" :D

Gillar oxå kombon svart och grain men är lite kluven om den är för ren helt enkelt.
Som du skriver, tror att det kanske behöver något mönster och då kanske minst semi/quarter brogue.
Tänkte använda skon till t ex olika nyanser av grå flanell.
I-landsproblem man har :D
Å andra sidan livar ju grainmönstret upp skon lite. Så inte alltid nödvändigt med broguemönster när grainlädret gör sitt. De kommer nog att fungera utmärkt till gråa flanellbrallor.

Behöver tips, försökte mig på en liten spit shine på mina Loake Aldwych men tycker inte jag får till någon riktigt shine.
Har kört efter följande metod http://www.shoegazing.se/2017/09/21/tipset-express-spit-shine/ (har dock ingen nylontrasa)

Har kört cirkus 30 minuter per sko och tycker knappt det märks. Någon som har något tips?
Nylontrasa hjälper till. Men annars är det bara att öva, öva, öva, öva, öva.
Här är en annan bra guide:
https://www.skolyx.se/sv/content/14-skovard-hur-du-lyckas-med-putsen

Sedan får kan du få lite inspiration här:
IMG_5526.jpg

Behöver tips, försökte mig på en liten spit shine på mina Loake Aldwych men tycker inte jag får till någon riktigt shine.
Har kört efter följande metod http://www.shoegazing.se/2017/09/21/tipset-express-spit-shine/ (har dock ingen nylontrasa)

Har kört cirkus 30 minuter per sko och tycker knappt det märks. Någon som har något tips?
Har också provat enligt den beskrivningen men tror det är bättre att kolla en film på youtube. Jag gnuggade för mycket. Man ska vara lätt på handen.

Nylontrasa hjälper till. Men annars är det bara att öva, öva, öva, öva, öva.
Här är en annan bra guide:
https://www.skolyx.se/sv/content/14-skovard-hur-du-lyckas-med-putsen

Sedan får kan du få lite inspiration här:
IMG_5526.jpg
Tack för tipset, kollat på den guiden också. Känns som det bara är att fortsätta putsa. Är första gången jag gör det på dessa skorna så kan ju vara att det tar lite tid innan glansen kommer fram ordentligt!

Tack för inspo-bilden också!
Har också provat enligt den beskrivningen men tror det är bättre att kolla en film på youtube. Jag gnuggade för mycket. Man ska vara lätt på handen.
Får ta och göra det, tack!

Tack för tipset, kollat på den guiden också. Känns som det bara är att fortsätta putsa. Är första gången jag gör det på dessa skorna så kan ju vara att det tar lite tid innan glansen kommer fram ordentligt!

Tack för inspo-bilden också!
Var så lite så. Överlag så är det bara att hitta sitt eget sätt att putsa. Man kan ta inspiration av andra. Men man måste ändå "finna sig själv" i hur man ska göra.

Sorry för dubbelpost men ville bara berätta att jag har beställt ett nytt par från Hiro Yanagamachi.
Det blir ett split toes i mid brown kudu naked suede. Tog inspiration från @Fabian Crockett & Jones MTO. Så tack för det Fabian!

Här är en bild på sueden (den högra är det jag har valt):
IMG_0027.jpeg

Här är en bild på hur de kommer se ut (det här är den vänstra sueden på bilden ovan):
Cudu.jpeg

Sorry för dubbelpost men ville bara berätta att jag har beställt ett nytt par från Hiro Yanagamachi.
Det blir ett split toes i mid brown kudu naked suede. Tog inspiration från @Fabian Crockett & Jones MTO. Så tack för det Fabian!

Här är en bild på sueden (den högra är det jag har valt):
IMG_0027.jpeg

Här är en bild på hur de kommer se ut (det här är den vänstra sueden på bilden ovan):
Cudu.jpeg

Wow vad kul! Roligt projekt. Ser fina ut. Mer nätta och sobra.

Jag håller på att klura ut nya modeller för hösten för tillfället....

Behöver lite tips. Har ett litet dilemma, hade sedan tidigare ett par rmw craftsman i chestnut. Fick precis tag på ett CJ Chelsea 5 i dark brown endast testade för 2100 kr.

Dilemmat då, båda känns väldigt lika (typ identiska) färgmässigt. Hade nu behållit båda eller sålt ett par och införskaffat tex ett par andra rmw i någon annan färg?

Behöver lite tips. Har ett litet dilemma, hade sedan tidigare ett par rmw craftsman i chestnut. Fick precis tag på ett CJ Chelsea 5 i dark brown endast testade för 2100 kr.

Dilemmat då, båda känns väldigt lika (typ identiska) färgmässigt. Hade nu behållit båda eller sålt ett par och införskaffat tex ett par andra rmw i någon annan färg?
Sälj vidare och skaffa nåt roligare.

Hade kört RMW som krigarskor och CJ som upputsade findojor. Lite skoj med pigmenterad kräm på RMW så kan du få dem mörkare om du vill.

Har en viss hatkärlek till skor. Jag har nämligen en fot som är lite längre än den andra, skulle säga 9.5 på höger och 9 på vänster. Brukar försöka köpa 9or men inte alltid det fungerar. Problemet med 9.5 är att skons volym blir på tok för stor för mina slanka fötter, och då behöver jag en sula. Men det blir aldrig heller helt rätt.

Suck. Hur löser ni andra det med liknande problem? Bespoke :greedy:?

Har en viss hatkärlek till skor. Jag har nämligen en fot som är lite längre än den andra, skulle säga 9.5 på höger och 9 på vänster. Brukar försöka köpa 9or men inte alltid det fungerar. Problemet med 9.5 är att skons volym blir på tok för stor för mina slanka fötter, och då behöver jag en sula. Men det blir aldrig heller helt rätt.

Suck. Hur löser ni andra det med liknande problem? Bespoke :greedy:?
Jag tror inte att du behöver gå bespoke. Men däremot borde det funka med MTO.

Tillbaka
Topp