• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Oliver

Cartier
2-Faktor
20180204_152537.jpg
Don efter person, kläder efter väder. Kärt barn har många namn. Pennies i snön var i vilket fall inte optimalt.
Ibland får man utmana ödet ;)
 

BjörnE

Omega
De töjer sig en halv storlek i insteget. Bara tjoppa i en halv storlek större skoblock och lida lite pin början,sedan blir de perfekta. Har gjort den resan. :)

Så här en dryg månad efter jag fått hem skorna måste jag ge dig rätt. Dom har töjt sig i insteget och sitter nu perfekt! Lite rymliga i tåboxen, men det stör inte att tårna får lite luft. Grymt nöjd med skorna och tack för hjälpen med storleksvalet!
 
Kan nån rekommendera skor/läster med smal passform? Testade nyss ett par C&J Cavendish loafers i UK9. De passade utmärkt på bredden, insteg osv, men var för korta. En storlek större så är det bra längd men för breda. Mina fötter är långa och smala, behöver längdmässigt UK9.5 i de flesta skor.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Kan nån rekommendera skor/läster med smal passform? Testade nyss ett par C&J Cavendish loafers i UK9. De passade utmärkt på bredden, insteg osv, men var för korta. En storlek större så är det bra längd men för breda. Mina fötter är långa och smala, behöver längdmässigt UK9.5 i de flesta skor.
Har aldrig provat Cavendish men det vore väl märkligt om de inte erbjöds i flera lästvidder? Flera märken har ju 3-5 vidder att välja mellan.
 
2013-12-29 uppdatering!

Eftersom jag skrev tråden i september 2012 tycker jag att det behövs en uppdatering av originalinlägget. I dagsläget äger jag följande skor av Loake 1880 och Meermin:

psYUeiN.jpg


VrzkJV6.jpg


Från vänster: Loake 1880 "Aldwych", Meermin DMS, Loake 1880 "Chester", Loake 1880 "Cannon"

Loake 1880 "Bayswater", Meermin Chukkas.
Just about to get some new loake brogue boots again after 15 years.. Never letting the oldies go though. We have been around the world tooooo many times...
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Nu kommer det inte hända, men om jag själv skulle köpa ett par skor i 10.000:- klassen skulle jag definitivt vänta tills jag var stenprickbombsäker på modell, storlek, läst och val av skinn.

Jag har inte budgeten eller anser att det är värt en sådan summa för min del. Om du däremot inte behöver ta hänsyn till det skulle jag klippt alla tre!;)

Och... Trumrulle! Jag har ett par Alden LHS att hämta ut om 10 minuter.
 
Nu kommer det inte hända, men om jag själv skulle köpa ett par skor i 10.000:- klassen skulle jag definitivt vänta tills jag var stenprickbombsäker på modell, storlek, läst och val av skinn.

Jag har inte budgeten eller anser att det är värt en sådan summa för min del. Om du däremot inte behöver ta hänsyn till det skulle jag klippt alla tre!;)
Tycker alla tre är mycket fina! Kommer troligen köpa alla i sinom tid, men vilken ska man börja med?
 

par

Patek
2-Faktor
Ta de som är vildast! Ska man lägga tio brak på ett par skor ska det vara något som pirrar lite i magen! Men det är bara min åsikt. Är själv sugen på dessa:
https://www.skoaktiebolaget.com/col...roducts/paolo-scafora-neapolis-in-rubino-calf

Det är bara @par aka Mr Voice of reason som hindrar mig! :D
Det är nog snarast att du säger något till mig innan du handlar, din fru får veta när skorna står hemma. Men ska du handla så rekommenderar jag att lägga på en grov gummisula ala dr Marten direkt och aldrig bry dig om skovården
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är nog snarast att du säger något till mig innan du handlar, din fru får veta när skorna står hemma. Men ska du handla så rekommenderar jag att lägga på en grov gummisula ala dr Marten direkt och aldrig bry dig om skovården

Du vet ju vad vi säger om skovård! Tricket är att ha så många par att växla med så att de inte behöver putsas alls.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
@Lindrian Du får åka in och prova vilken sko som passar bäst! (Eller om du inte bor i den kungliga huvudstaden offra pengarna på en returfrakt.) 1 & 2 verkar vara rätt lika? (På bild tycker jag att Lobbs museumeffekt är snyggare.) 3:an (wholecuten) avviker i både färg, form och utförande. Bestäm dig vilken typ av sko som är bäst för dig. Alla är säkert bra skor.
 
@Lindrian Du får åka in och prova vilken sko som passar bäst! (Eller om du inte bor i den kungliga huvudstaden offra pengarna på en returfrakt.) 1 & 2 verkar vara rätt lika? (På bild tycker jag att Lobbs museumeffekt är snyggare.) 3:an (wholecuten) avviker i både färg, form och utförande. Bestäm dig vilken typ av sko som är bäst för dig. Alla är säkert bra skor.
Hade jag bott i sthlm hade det varit betydligt enklare!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Beror väl på hur många gånger man returnerar.
Jo, men fortfarande är väl 3-4 returer småslantar sett till priset på skorna.
Men ska jag ge dig ett köpråd så är Lobb nr 1 för mig. Erkänt bra kvalitet. Snyggare läder (på bilderna iaf). Snyggare läst. Mycket lättare att googla storleksreferenser.
 
Jo, men fortfarande är väl 3-4 returer småslantar sett till priset på skorna.
Men ska jag ge dig ett köpråd så är Lobb nr 1 för mig. Erkänt bra kvalitet. Snyggare läder (på bilderna iaf). Snyggare läst. Mycket lättare att googla storleksreferenser.
Tack för infon!

Returen går på drygt 250kr (har returnerat ett par gånger förut). Så det blir snabbt en del pengar!
 

Jackee

Omega
Skulle sikta på nummer 2 eller 3. Det är något med John Lobb jag inte riktigt tycker om.
Ok, töja sig mer då?
Schyssta skor alla tre men jag hade nog kört på två par från C&J istället.
Skulle hellre ta två par skor från Enzo Bonafé isf. C&J kostar betydligt mycket mer än vad det smakar.
 

Jackee

Omega
Syftar du på att enzo är hand welted medan c&j inte är det? Eller hur motiverar du det? Bara nyfiken.
Ja det är en av anledningarna. Sedan skulle jag överlag säga finishen och den övriga hantverksnivån. C&J är inte dåliga skor, som sagt just nu kostar det mer än det smakar och det finns andra intressanta märken.
 
Topp