• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Beror väl på hur man ser på det! Slå ut det på tio år, vilket jag kan räkna med ett par skor håller om man sköter om dom, så är det inte mycket.

Ja så är det. Men jag använder samma skor varje dag. Håller mig oftast till 1 par skor, nu har jag 2 par med mina Barker Black som jag använder 1 gång i månaden.
Håller de där verkligen i 10 år, varje dag? ;)

Ja så är det. Men jag använder samma skor varje dag. Håller mig oftast till 1 par skor, nu har jag 2 par med mina Barker Black som jag använder 1 gång i månaden.
Håller de där verkligen i 10 år, varje dag? ;)
Skor mår betydligt sämre av att användas varje dag. Det är alltså inte ett linjärt förhållande där användning varje dag = 1 år, varannan dag = 2år. Om du varvar skor var annan till var tredje dag så håller de utan problem. Byta häl o sula nån gång får man såklart göra.

Min erfarenhet hittills är att bra skor av detta slaget håller klart bättre än t ex sneakers. går runt på 7-8 (exkl skummare modeller och kängor som jag helst inte använder) par C&J och äldsta är från vad jag tror är 2011. Endast ett par har behövt få en omsulning, något par från 2014 har jag bytt klack på, men det kommer nog behöva gå några år till innan jag behöver slänga ett par. Och ja, det går helt klart att använda lädersulor på vått underlag, bara använd det inte i slask eller när det regnar mycket.

Min enda last är att jag sliter igenom tåjärn på löpande band.

Skor mår betydligt sämre av att användas varje dag. Det är alltså inte ett linjärt förhållande där användning varje dag = 1 år, varannan dag = 2år. Om du varvar skor var annan till var tredje dag så håller de utan problem. Byta häl o sula nån gång får man såklart göra.
Att köpa ett par randsydda skor och gå i varje dag är ett riktigt kardinalfel. Hade en kollega som körde slut på ett par RM Williams chelseaboots på en säsong. Fotsvett som aldrig fick torka ur,, i kombination med noll vård och inga skoblock. Samma sko med lite kärlek och minst en dags vila mellan användningar håller lätt 15 år med lite service mellan varven.

Att köpa ett par randsydda skor och gå i varje dag är ett riktigt kardinalfel. Hade en kollega som körde slut på ett par RM Williams chelseaboots på en säsong. Fotsvett som aldrig fick torka ur,, i kombination med noll vård och inga skoblock. Samma sko med lite kärlek och minst en dags vila mellan användningar håller lätt 15 år med lite service mellan varven.
+1

Även limmade skor mår bäst av en eller två dagars vila och lite vård mellan varven.
Hur skon är konstruerad är inte direkt avgörande för hållbarhet utan hur den används är viktigare.
Kan tex jämföras med en kostym i säg s150 tyg, om den används varje dag så är det inte mycket kvar av kostymen efter 1år. Det har mao inte något med kvalitén att göra.

+1

Även limmade skor mår bäst av en eller två dagars vila och lite vård mellan varven.
Hur skon är konstruerad är inte direkt avgörande för hållbarhet utan hur den används är viktigare.
Kan tex jämföras med en kostym i säg s150 tyg, om den används varje dag så är det inte mycket kvar av kostymen efter 1år. Det har mao inte något med kvalitén att göra.
Nej exakt, men det sticker mindre i ögonen på mig när jag ser ett par misshandlade Vagabond än när någon kliver i pisspölar på krogtoaletten i sina lädersulade Edward Green...

Nej exakt, men det sticker mindre i ögonen på mig när jag ser ett par misshandlade Vagabond än när någon kliver i pisspölar på krogtoaletten i sina lädersulade Edward Green...
:D

Nu är du taskig mot personer som kliver i pisspölar med sina EG...;)

Lite seriöst; de är trots allt bara skor och till för att användas. Om man vill gå på krogen i sina EG så kör på.

:D

Nu är du taskig mot personer som kliver i pisspölar med sina EG...;)

Lite seriöst; de är trots allt bara skor och till för att användas. Om man vill gå på krogen i sina EG så kör på.
Absolut, men lite klädsel efter tillfälle är ju smart. Jag kör inte lädersulade Oxfords från dyr-märke när jag ska ut i saltklafset t ex.

Apropå det så var jag i pulkabacken med ungarna idag. Såg en snubbe med jeans, tweedkavaj och svarta lågskor med lädersula...
8 minus...

Absolut, men lite klädsel efter tillfälle är ju smart. Jag kör inte lädersulade Oxfords från dyr-märke när jag ska ut i saltklafset t ex.
Personligen håller jag med men det finns många som vill ”visa upp sig” genom kläder, skor och inte minst klockor utan att direkt ta hänsyn till själva tillfället.

+1.

Lite enkel vård & avborstning efter användning, skoblock och åtminstone en dags vila efter användning får skorna att må bra under en mycket lång tid.

Men klockor för 6-siffrigt är löööögnt

Haha japp!
Men de klockorna visar ju inte tiden något bättre än en 100 kronors quartz.

Jag är för slö för att borsta av skor varje dag och lägga de i skoblock. Mina vardagsskor är några för 500kr från Dinsko, Riktigt skönt faktiskt och rätt snygga.
Och mina fin-skor, Barker Black, dom ligger i sko-block och blir nästan aldrig använda.

Haha japp!

Jag är för slö för att borsta av skor varje dag och lägga de i skoblock. Mina vardagsskor är några för 500kr från Dinsko, Riktigt skönt faktiskt och rätt snygga.
Och mina fin-skor, Barker Black, dom ligger i sko-block och blir nästan aldrig använda.
Blir de inte väldigt svettiga och äckliga av så mycket användning?

Haha japp!

Jag är också kass på att ta hand om mina skor, men samma anledning som gör att jag gillar fina klockor gör att jag gillar fina skor.

Apropå det så var jag i pulkabacken med ungarna idag. Såg en snubbe med jeans, tweedkavaj och svarta lågskor med lädersula...
8 minus...
Riktigt kall och torr snö fungerar! :D

Det fattar jag.

Men each to his own. Så länge inte Rolexen sitter på armen för att man vill få bekräftelse bara. ;)
Alla Rolexar sitter alltid dolda under skjortärmen för man köper ju bara Rolex för att man respekterar och beundrar ingenjörskonsten bakom. Vill man se vad klockan är får man kika snabbt så ingen tror att man försöker flasha kapitalet.

Haha japp!

Tror bara det är en vanesak.

Du hänger väl av dig jackan, och slänger inte data den på golvet? Du byter om till mjukis eller nåt liknande, och hänger upp dina kläder? Varför inte göra samma med skorna? Det är en extra grej, när man redan gör typ 10.

Varje morgon tar jag fram skorna, och tar ut skoblocken. När jag kommer hem ligger de kvar på samma ställe, och det tar nog hela 10 sekunder att få dom på plats igen, och tbx in i garderoben. Putsborsten ligger i garderoben, så där ryker ytterligare 10 sekunder på en snabborstning.

Beror väl på hur man ser på det! Slå ut det på tio år, vilket jag kan räkna med ett par skor håller om man sköter om dom, så är det inte mycket.
Men det är halva summan om man kör Loake ist för C&J, antaget att de håller lika länge.
Resonemanget går ju att applicera på nästan allt egentligen, att om man skriver av sin investering över en fantastiskt lång tidsperiod är det lugnt att köpa vad som helst så länge det fria kassaflödet räcker. Men det betyder inte att det är rationellt.

Men det är halva summan om man kör Loake ist för C&J, antaget att de håller lika länge.
Resonemanget går ju att applicera på nästan allt egentligen, att om man skriver av sin investering över en fantastiskt lång tidsperiod är det lugnt att köpa vad som helst så länge det fria kassaflödet räcker. Men det betyder inte att det är rationellt.
Rationellt och rationellt. 2-3000 kr fördelat på 10 år känns som en rimlig summa för ett genuint intresse. Även om det så skulle gälla 4-5 par skor. Du t.ex. läser och skriver här i tråden dagligen och jag skulle därför gissa på att ditt intresse för skor är relativt stort annars förstår jag inte alls hur du väljer att disponera din tid. Du nämner att du har 10 årslöner på börsen och spenderar bevisligen mycket av din lediga tid på att diskutera skor på ett internetforum men förmår dig inte att förstå hur någon kan välja att köpa C&J istället för Loake? Det låter tämligen irrationellt.

Tillbaka
Topp