• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Thänks. Ska kika på det! Vill gärna ha dessa fräscha då dom fortfarande är rätt fina o hela
Ozon dödar lukt... Just nu är det ju ont om sol, vilket annars är väldigt bra. Ställa dom ute i solen en dag. Jag har Glade Air & Fabrics som jag sprayar på vinterjackorna när dom tas fram. Finns på min ICA och funkar kanon även i sneakers. Sen kan du ju lägga lavendel i dom över natten.

Nya loafers står på inköpslistan. Behöver input, vad säger ni om C&J Sydney vs Crawford. Är det ”värt” att betala det extra för handgrade? Är tänkta att ha som jobb skor.

Har bestämt mig för att utöka min sparsamma skogarderob med ett par svarta penny loafers. Kan däremot inte bestämma mig för om jag ska köra på Carminas 923 på forest-lästen, Loake Whitehall eller ett par Meermin. Carmina ligger på ca 4000kr, Loake på 2500kr och Meermin på typ 1600kr. Äger sedan tidigare ett par ljusbruna longwing Brogues från Loake, ett par Loake Chukkas och ett par mörkbruna tassel loafers i mocka från Meermin. Hjälp mig!

Mm bistra insikt är att Eccos loafers sitter bäst och ser . . . acceptabla ut.
Precis som Jerico skrev vissa finare märkens loafers svåra att gå in(annars är det ofta så att skor som man måste gå in i längden blir dom skönaste).

Provkör mina nya oxblodsröda penny loafers från Morjas

0D0568B9-FEBC-45BA-96F3-14C59E67D79F.jpeg

Jag har letat och gått bet. Befinner mig just nu i Lissabon och tänkte kolla skor imorgon. Vet någon om det finns något trevligt lokalt märke att kolla in, utöver Carlos Santos?

Hur står sig Berwick mot loake rent kvalitetsmässigt? Hur är de båda i storlekarna i jämförelse med säg Allen Edmonds? Testat läst 1 och 8. :)
@M.L. @Jackee Ni kanske vet? :)
Ett eller flera steg ned kvalitetsmässigt jämfört med Loake (gäller inte bara jämfört med 1880-linjen) skulle jag säga. Innerfodret (halva skon har innerfoder) på mina Berwick fick jag t ex gå till en skomakare för att få fastlimmat/fastsytt ordentligt. Mockan på mina är riktigt dålig (se bild) och visar upp märken direkt (är mer uppenbart i verkligheten än på min (usla) bild, inget jag upplevt på mina Loakes i mocka, och jag har mockaskor i samma ljusa nyans men också från den billigaste linjen). Komfortmässigt ingen skillnad (inga problem a lá Meermin med stenhårda skor). Jag har haft två par Berwick, och för bägge har jag kört med UK10 i storlek, trots att jag vanligtvis kör med UK 10,5. Tyvärr kan jag inte jämföra med Allen Edmonds. Jag skulle säga att Berwick är ett bra köp när lester.se har 40% rabatt på dem (två gånger per år vad det verkar).
berwick.jpg

EDIT: hittade en bild på mina Berwick (UK10) jämfört med RMW 10,5 och Loake på capitallästen i UK10,5:
brwck1-jpg.478553

Senast ändrad:
Ett eller flera steg ned kvalitetsmässigt jämfört med Loake (gäller inte bara jämfört med 1880-linjen) skulle jag säga. Innerfodret (halva skon har innerfoder) på mina Berwick fick jag t ex gå till en skomakare för att få fastlimmat/fastsytt ordentligt. Mockan på mina är riktigt dålig (se bild) och visar upp märken direkt (inget jag upplevt på mina Loakes i mocka, och jag har mockaskor i samma ljusa nyans men också från den billigaste linjen). Komfortmässigt ingen skillnad (inga problem a lá Meermin med stenhårda skor). Jag har haft två par Berwick, och för bägge har jag kört med UK10 i storlek, trots att jag vanligtvis kör med UK 10,5. Tyvärr kan jag inte jämföra med Allen Edmonds. Jag skulle säga att Berwick är ett bra köp när lester.se har 40% rabatt på dem (två gånger per år vad det verkar).
berwick.jpg

EDIT: hittade en bild på mina Berwick (UK10) jämfört med RMW 10,5 och Loake på capitallästen i UK10,5:
brwck1-jpg.478553
Tack för utförlig analys, blir ett par loakes då - så får det blir Berwick på rean eventuellt. Hur är loakes i storlekarna? Hört att de är stora? Är främst ute efter en Loafer. :)

Tack för utförlig analys, blir ett par loakes då - så får det blir Berwick på rean eventuellt. Hur är loakes i storlekarna? Hört att de är stora? Är främst ute efter en Loafer. :)
Ska du ha en loafer så har jag förstått (har aldrig varit intresserad av den typen av skor) att det är viktigt att de sitter perfekt (pga av att det inte finns någon snörning som kan kompensera för små imperfektioner i passform). Så mitt råd är att du gör ett besök hos din lokala Loakeåterförsäljare! Lycka till!

Hur står sig Berwick mot loake rent kvalitetsmässigt? Hur är de båda i storlekarna i jämförelse med säg Allen Edmonds? Testat läst 1 och 8. :)

@M.L. @Jackee Ni kanske vet? :)
Har bara koll på Berwicks finare linje och den är helt OK till priset. Man får tex lädersulor från JR. Men sedan så är andra delar sämre.
Storleksmässigt så har jag UK 7.5 i de paret jag köpte och det är min standardstorlek i de flesta märken/läster.
Jag personligen hade nog inte köpt ett par till ordinarie pris då jag tycker det finns intressantare märken för det priset. Men på rea, varför inte? Jag köpte mina i Barcelona på 70% rabatt.

Goddagens all klocksnackare!
Nu har jag blivit tillräckligt vansinnig på mina Meermin Wholecuts som vägrar bli ingångna trots 30-40 användningar.
Jag behöver därmed köpa nya svarta "arbetsskor" som är semi-formala till en budget av ca 3500 kr (gärna billigare). Vilket är de bästa valet inom denna prisgrupp?
Carlos Santos, Myrquist, Carmina, Yanko, Loake?

Nu har jag blivit tillräckligt vansinnig på mina Meermin Wholecuts som vägrar bli ingångna trots 30-40 användningar.
Jag behöver därmed köpa nya svarta "arbetsskor" som är semi-formala till en budget av ca 3500 kr (gärna billigare). Vilket är de bästa valet inom denna prisgrupp?
Loake 1880 är helt ok arbetsskor. Klart under budgeten och beställs från UK.

Carlos santos har en del fint på skoab

Loake 1880 är helt ok arbetsskor. Klart under budgeten och beställs från UK.
Ska försöka hitta deras återförsäljare i Göteborg för att testa hur väl skorna passar min fot. Varifrån beställer du från UK?

Carlos santos har en del fint på skoab
Ja precis, har sett mycket fint på Skoab men tyvärr så är jag inte i Stockholm närmaste 2 månaderna så måste vänta tills jag åker till deras fysiska butik. Hur är dina erfarenheter av Carlos Santos?

Ska försöka hitta deras återförsäljare i Göteborg för att testa hur väl skorna passar min fot. Varifrån beställer du från UK?

Ja precis, har sett mycket fint på Skoab men tyvärr så är jag inte i Stockholm närmaste 2 månaderna så måste vänta tills jag åker till deras fysiska butik. Hur är dina erfarenheter av Carlos Santos?
Pediwear eller Herringshoes är en bra början.

Ska du ha en loafer så har jag förstått (har aldrig varit intresserad av den typen av skor) att det är viktigt att de sitter perfekt (pga av att det inte finns någon snörning som kan kompensera för små imperfektioner i passform). Så mitt råd är att du gör ett besök hos din lokala Loakeåterförsäljare! Lycka till!
Har bara koll på Berwicks finare linje och den är helt OK till priset. Man får tex lädersulor från JR. Men sedan så är andra delar sämre.
Storleksmässigt så har jag UK 7.5 i de paret jag köpte och det är min standardstorlek i de flesta märken/läster.
Jag personligen hade nog inte köpt ett par till ordinarie pris då jag tycker det finns intressantare märken för det priset. Men på rea, varför inte? Jag köpte mina i Barcelona på 70% rabatt.
Tack för hjälpen! Efter era åsikter blev det ett par Lincoln av Loake i Polo Suede. Visserligen inte 1880 serien, men gjorda i England trots detta. Var nere hos lokala skomakaren men han hade bara två loafers inne, som tur var råkade de vara i 8,5 och 9,5 så jag kunde snabbt konstatera att det var 9 som gällde. :)

Nån som kan kommentera på hur Buttero är i storlekarna? Långa? Breda? Korta?
Stora som fan. Helt missvisande storlek jmf med andra sneakers.
Som referens har jag
10 UK i de flesta randsydda traditionella skor
10,5 UK i Adidas sneakers
Och 9 i Buttero Tanino, som fortfarande är lite väl rymliga...

Stora som fan. Helt missvisande storlek jmf med andra sneakers.
Som referens har jag
10 UK i de flesta randsydda traditionella skor
10,5 UK i Adidas sneakers
Och 9 i Buttero Tanino, som fortfarande är lite väl rymliga...
Jisses! Rymliga på bredden eller längden? Tänkte köra EU43, när jag traditionellt brukar köra EU44. Mindre än så misstänker jag blir för kort.

Jisses! Rymliga på bredden eller längden? Tänkte köra EU43, när jag traditionellt brukar köra EU44. Mindre än så misstänker jag blir för kort.
Hmm jag tycker nog att de är rymliga överallt. Men jag har haft mina ett tag och de mjuknar en del med tiden.
Rekommenderar prova i butik el beställa från nåt ställe med fria returer.

Tillbaka
Topp