• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Således haltar ditt resonemang något ;)
Jag kan ju inte jämföra med andra RM Williams (har endast ett par), men jämfört med alla mina andra skor (med olika sulor) har jag aldrig upplevt att dessa skulle vara annorlunda (sämre).
(Men kanske efter din post att jag kommer att känna efter för mycket och börja tycka att de är sämre - och då är det ditt fel;))

Jag kan ju inte jämföra med andra RM Williams (har endast ett par), men jämfört med alla mina andra skor (med olika sulor) har jag aldrig upplevt att dessa skulle vara annorlunda (sämre).
(Men kanske efter din post att jag kommer att känna efter för mycket och börja tycka att de är sämre - och då är det ditt fel;))

Helt rätt tänkt! :)

Meermin chukkas... På kontoret... (?!) :confused::bored:

image.jpg

Har både haft dessa med gummisulor samt lädersula och skulle sju dagar i veckan avråda från denna gummisula. Hela skon saknar stadga och blir jämfört med lädersulan "sladdriga" och håller inte formen lika bra. Köp lädersulan och använd de ett tag för att sedan be en skomakare lägga på en tunn gummisula så har du en kanonfin sko som är mycket skönare att gå i och man behöver inte oroa sig för regn och rusk. Dessutom har en skomakare förklarat för mig att det är svårt att byta ut denna gummisula när den väl är slut, hur sant det är vet jag ej men kan vara värt att beakta.

Vill man ha en gummisula värdig att röja runt i stallet är det Gardener som gäller, som dessutom har ett tjockare läder i hela skon. Klumpigare? Javisst!

Har ett par gardener med denna släta gummisula. De är stabila som vilka andra skor som helst. Har inte heller gjort en jämförelse med ett par släta skinnsulor men de är ju inte heller mitt första par skor. Om man nu vill är tveksam kan jag bara tipsa om deras hybrid av gummi och läder. Putsade polarens RM igår som har denna sula och de är verkligen en stabil sak. De har tydligen en annan innersula som är mer uppbygd.

Har ett par gardener med denna släta gummisula. De är stabila som vilka andra skor som helst. Har inte heller gjort en jämförelse med ett par släta skinnsulor men de är ju inte heller mitt första par skor. Om man nu vill är tveksam kan jag bara tipsa om deras hybrid av gummi och läder. Putsade polarens RM igår som har denna sula och de är verkligen en stabil sak. De har tydligen en annan innersula som är mer uppbygd.

Intressant! Dock är ju Gardener en annan modell med ett kraftigare skinn som inte ger med sig lika mycket med tiden, min jämförelse bygger på skor som är av samma modell med skillnaden på just sulan. Dessa är inköpta 2007 respektive 2008 så min analys bygger på skor använda under en long tidsperiod och där jag upplevt en så pass stor skillnad att de med gummisula i stort sett inte används längre just på grund utav detta.

Sedan beror det ju givetvis på vilka "vanliga" skor man jämför med, snackar vi randsydda? Hur länge har ni haft era RM:s?

Vill inte låta snobbig på något sätt men räknar jag bort mina seglar/gommoni/löparskor består min skogarderob i stort sett uteslutande av C&J och Carmina och just det 6 par RM:s också (Gardeners included). Har ett stort intresse för skor (bland allt annat:) ) så försöker ge en så pass konkret och bra bild som möjligt av användande över tid och ge handfasta tips. Nu talade vi ju specifikt om jämförelse mellan samma modell av RM med skillnaden i just sulan och inte vilka skor som helst och det går inte att skylla på att på att detta är över huvudet för den normala skoköparen för nu är vi i skonördtråden :) Resonemang som "typ" och "borde" inte vara så stor skillnad är ju ganska värdelösa isåfall. Klart de med gummisula inte är några dåliga skor, men det finns bättre alternativ!

Sedan beror det ju givetvis på vilka "vanliga" skor man jämför med, snackar vi randsydda? Hur länge har ni haft era RM:s?
Min jämförelse är med c:a 20 andra randsydda skor (C&J, Church, Trickers, Grenson, Barker, Allen Edmonds mm) och har som sagt aldrig reflekterat över problem med mina RM (haft dessa i drygt 3 år). Men eftersom du jämför samma modell med olika sulor så bör du ju ha bättre underlag för jämförelser.

Min jämförelse är med c:a 20 andra randsydda skor (C&J, Church, Trickers, Grenson, Barker, Allen Edmonds mm) och har som sagt aldrig reflekterat över problem med mina RM (haft dessa i drygt 3 år). Men eftersom du jämför samma modell med olika sulor så bör du ju ha bättre underlag för jämförelser.

Då är du en broder i skoträsket :pirate:

Nu var det ju som sagt inte problem med dina skor vi diskuterade utan jämförelsen mellan gummisula och lädersula. Då har du ju iaf kunnat jämföra dom med EN riktig tillverkare (C&J) ;)

Vilket fall som är RM riktiga trotjänare och väl värda sina pengar!

Köpte just ett klockarmband i rocka av SjööSandström i Handlaforumet.

Känner att jag nu "måste" köpa de här snyggingarna från G&G även dem i rocka.

7yju7ase.jpg

Riktigt fin fiddle waist

ze2etyry.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Köpte just ett klockarmband i rocka av SjööSandström i Handlaforumet.

Känner att jag nu "måste" köpa de här snyggingarna från G&G även dem i rocka.

7yju7ase.jpg

Riktigt fin fiddle waist

ze2etyry.jpg

Dem är coola och stingrocka i wholecut är en fet skomodell men jag skulle definitivt föredra deras MH71 eller TG73-läst framför Deco som är alldeles för lång och spetsig IMO

Men eftersom du jämför samma modell med olika sulor så bör du ju ha bättre underlag för jämförelser.

Håller med föregående talare i detta. Har ju inte exakt samma sko med två olika sulor som kan jämföras på det sättet. Är student så budgeten räcker inte till mer än ett par i varje kategori, typ...

Dem är coola och stingrocka i wholecut är en fet skomodell men jag skulle definitivt föredra deras MH71 eller TG73-läst framför Deco som är alldeles för lång och spetsig IMO

Kan nog hålla med dig. Tycker smala spetsiga läster är snyggast på bild utan fot i skon. När de kommer på får de gärna vara lite mer rundade. Fördelen med rocka från G&G är ju att den bara finns som MTO så då är det ju fritt fram att själv bestämma läst.

Gick in och bröt mönstret med finskor någonstans vid sida 20, nu gör jag det igen:D
Sommarklockan behöver sommarskor (utöver converse)!
image.jpg

Grymma! Jag skulle hemskt gärna fått tag på ett par Air Max Lunar 90 i originalfärgen. Men där var man för långsam som vanligt.

Och det går att gilla både sneakers och finskor! Tyvärr! :D

Om man som nybörjare och en "din sko" klass köpare vanligtvis, vad skulle ni rekommendera för märke eller modell till dels ett par sommarskor samt ett par varma vinter skor?

Pris spelar roll så gärna så prisvärda som möjligt. Som nybörjare tänkte jag inte inleda med några 4-5 par skor utan snarare startar med 2 par inledningsvis.

Finns säkert oändligt med tips, men vad hade just du rekommenderat för förhållandevis billig peng och som tydlig sommar samt tydlig vintersko?

Tack på förhand

Nyfiken även på vart ni vanligen beställer ifrån? Eller är detta tillverkare som säljer endast från egen hemsida?

Om man som nybörjare och en "din sko" klass köpare vanligtvis, vad skulle ni rekommendera för märke eller modell till dels ett par sommarskor samt ett par varma vinter skor?

Pris spelar roll så gärna så prisvärda som möjligt. Som nybörjare tänkte jag inte inleda med några 4-5 par skor utan snarare startar med 2 par inledningsvis.

Finns säkert oändligt med tips, men vad hade just du rekommenderat för förhållandevis billig peng och som tydlig sommar samt tydlig vintersko?

Tack på förhand

Börja med ett par tycker jag. Loake 1880 är bra instegsskor. Något i mocka är ju kul till sommaren. Priset ligger på 2500kr/paret. Som vanligt handlas de bäst över disk (se försäljningsställen på deras hemsida). Annars är www.careofcarl.se en bra återföreljare med fri frakt och retur, riktigt snabba dessutom. Glöm inte att du dessutom måste ha skoblock och skovårdsprodukter. Köp då Saphir. Finns på flera håll men www.skolyx.se kan jag rekommendera.

Vad tar ni på er om ni ska gå till jobbet, eftersom ni inte rekommenderar längre promenader i skinnskor? Antar att ni antingen har skorna i en skopåse eller stående på jobbet.
Eller det kanske bara är jag som tar en 20-25 minuters promenad varje morgon och sedan hem igen på eftermiddagen.

Vad tar ni på er om ni ska gå till jobbet, eftersom ni inte rekommenderar längre promenader i skinnskor? Antar att ni antingen har skorna i en skopåse eller stående på jobbet.
Eller det kanske bara är jag som tar en 20-25 minuters promenad varje morgon och sedan hem igen på eftermiddagen.

Jag har historiskt använt sköna "finskor" med gummisula typ Rockport, Lloyd och Clark, men åtminstone Rockport håller ganska låg kvalitet och har spruckit i sömmar och sula långt innan sulan har blivit nedsliten. Nu har jag ett brunt och ett svart par skor som står på jobbet istället.

Knallar också 25 minuter enkel resa och lämnar barn på en lerig dagisgård. Så trött på mockaskor...

Jag har historiskt använt sköna "finskor" med gummisula typ Rockport, Lloyd och Clark, men åtminstone Rockport håller ganska låg kvalitet och har spruckit i sömmar och sula långt innan sulan har blivit nedsliten. Nu har jag ett brunt och ett svart par skor som står på jobbet istället.

Knallar också 25 minuter enkel resa och lämnar barn på en lerig dagisgård. Så trött på mockaskor...

Liknande Dainite-sula? Låter som att det är det som jag nog ska sikta in mig på, till och börja med.

Tillbaka
Topp