• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Dagen val

image.jpg

Jag har ju själv kört fotbad med mina fotbollsskor när jag varit liten parvel, men hur går det till att lästa ut skor, tex Crocketts, som är av finare kvalitét?

Skomakaren gör det mha ett verktyg som ser ut att vara hämtat ur medeltidens tortyrkammare - typ en metallfot som kan skruvas ut i längd och/eller bredd.

Angående formellt; det är oceaner av skillnad mellan "elegant" och "formellt". Det sistnämnda är enkelt, det förstnämnda lite knepigare.

Allt är som du skriver relativt.
Tekniskt sett så är oxfords mer formella än derbys och monkstraps men här handlar det även om en balans av färg, form och sunt förnuft. T ex skulle jag säga att ett par svarta släta derbys (tänk corthay Arca) är betydligt formellare än ett par ljusbruna släta oxfords.

Samma sak gäller ju med Semibrogues. Rör det sig om en elegant dressad brogue alá Clifford i svart fungerar det utmärkt till kostym men en grov brogue i Trickersformat är inte formellare än ett par eleganta svarta Single Monks.

Vad jag menar är att även om du har rätt i sak så är det inte så lätt att dessa modeller är i formell ordning då även utförandet av dem påverkar enormt.

Värt att säga är ju att t ex svarta Pennyloafers är i många delar av Världen en formell businessmodell även om den i Sverige/Europa anses ledig.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ja, precis som jag skrev så generaliserade jag, eftersom allt är relativt. Jag håller med dig om det du skriver, men det känns som att man får lägga sig på en rimlig nivå när det gäller att ge råd till relativa "nybörjare" inom sko-världen (som jag uppfattar att frågeställaren jag svarade till i tråden var).

Jämförelsen mellan svarta Cortay Arca och ljusbruna oxfords blir ju lite hårklyveri kan jag dock tycka. Om man benar ut var som är formellt och inte kan vi nog vara överens om att en svart kostym är det mest formella (bortsett från frack eller högtidsdräkter etc.). Till det skulle man ju aldrig få för sig att ta sig ett par ljusbruna skor, oavsett modell, om man vill vara formell. Så, hade man valt mellan svarta Arca och ett par ljusbruna C&J Westbourne (om det nu funnits) så hade man ju självklart valt de svarta skorna, även om det rör sig om ett par Derbys. Men, just Arca är ju en väldigt traditionell Derby, så nära en Oxford man kan komma kan jag tycka, så jag vet inte om jämförelsen är så relevant. Man kan ju t.ex. fråga sig var ett par AS Raleigh ligger på formalitets-skalan, d.v.s. ett par Single Monks men som är av typen Oxford och inte Derby (som ju 99% av alla Monks är)? Å ena sidan är det en Monk, å andra sidan rent formellt en Oxford.

Och precis som du skriver så är det ju skillnad på läster också, d.v.s. en toecap kan se helt olika ut beroende på läst, sultyp etc.

Kvintessensen i det jag skrev var ju dock att vanliga Double Monks knappast kan anses vara en speciellt formell sko, och därför tycker jag att frågeställaren i tråden lugnt kan ha dem på sig utan att känna sig för pressad, vilket jag tror vi kan vara överens om?

Hursomhelst, kul att tjata skor med någon som har koll :)

Jag har ju själv kört fotbad med mina fotbollsskor när jag varit liten parvel, men hur går det till att lästa ut skor, tex Crocketts, som är av finare kvalitét?

Det går att göra men till en viss nivå. Att lästa ut på längden funkar inte så bra vad jag har förstått, men däremot på brädden. Det gäller att vara försiktig så att skinnet inte spricker eller får sträckmärken. Det finns speciella skoblock man kan köpa som går att spänna ut med "rattar" man vrider på. Jag lästade ut ett par skor ca. en halv storlek på bredden genom att först smörja in dem med Saphir Renovateur (mjukgörande kräm) och därefter trycka in ett par något stora skoblock i skorna. Det var på ett par skor jag köpt begagnade så jag tog risken med att testa det, och det blev hur bra som helst. Men, jag hade nog inte vågat göra det på ett par helt nya skor, utan då hellre lämnat det till skomakaren.

Ja, precis som jag skrev så generaliserade jag, eftersom allt är relativt. Jag håller med dig om det du skriver, men det känns som att man får lägga sig på en rimlig nivå när det gäller att ge råd till relativa "nybörjare" inom sko-världen (som jag uppfattar att frågeställaren jag svarade till i tråden var).

Jämförelsen mellan svarta Cortay Arca och ljusbruna oxfords blir ju lite hårklyveri kan jag dock tycka. Om man benar ut var som är formellt och inte kan vi nog vara överens om att en svart kostym är det mest formella (bortsett från frack eller högtidsdräkter etc.). Till det skulle man ju aldrig få för sig att ta sig ett par ljusbruna skor, oavsett modell, om man vill vara formell. Så, hade man valt mellan svarta Arca och ett par ljusbruna C&J Westbourne (om det nu funnits) så hade man ju självklart valt de svarta skorna, även om det rör sig om ett par Derbys. Men, just Arca är ju en väldigt traditionell Derby, så nära en Oxford man kan komma kan jag tycka, så jag vet inte om jämförelsen är så relevant. Man kan ju t.ex. fråga sig var ett par AS Raleigh ligger på formalitets-skalan, d.v.s. ett par Single Monks men som är av typen Oxford och inte Derby (som ju 99% av alla Monks är)? Å ena sidan är det en Monk, å andra sidan rent formellt en Oxford.

Och precis som du skriver så är det ju skillnad på läster också, d.v.s. en toecap kan se helt olika ut beroende på läst, sultyp etc.

Kvintessensen i det jag skrev var ju dock att vanliga Double Monks knappast kan anses vara en speciellt formell sko, och därför tycker jag att frågeställaren i tråden lugnt kan ha dem på sig utan att känna sig för pressad, vilket jag tror vi kan vara överens om?

Håller med helt. Dubbla munkskor är absolut inte en formell skomodell. Vad jag menade var bara att det är lätt som stil- och skointresserad att man fastnar vid modeller och formalitetsnivåer som den absoluta merparten inte ens känner till skillnaden på. T ex två närmast identiska skor varav den ena är en derby och den andra en oxford.

Då är det "viktigare" i min mening att fokusera på saker som färgen och karaktären då både derbys och oxfords kan vara lediga och formella i sitt utförande.

Min uppfattning är ju att om man skall äga ett par svarta skor kan man lika gärna välja ett par släta oxfords som täcker de mer formella stunderna så kan man istället lägga resten av krutet på det man bär till vardags. Bär själv svarta skor oerhört sällan men när det sker är det ofta ett par Old English från Laszlo Vass.

Håller med helt. Dubbla munkskor är absolut inte en formell skomodell. Vad jag menade var bara att det är lätt som stil- och skointresserad att man fastnar vid modeller och formalitetsnivåer som den absoluta merparten inte ens känner till skillnaden på. T ex två närmast identiska skor varav den ena är en derby och den andra en oxford.

Då är det "viktigare" i min mening att fokusera på saker som färgen och karaktären då både derbys och oxfords kan vara lediga och formella i sitt utförande.

Min uppfattning är ju att om man skall äga ett par svarta skor kan man lika gärna välja ett par släta oxfords som täcker de mer formella stunderna så kan man istället lägga resten av krutet på det man bär till vardags. Bär själv svarta skor oerhört sällan men när det sker är det ofta ett par Old English från Laszlo Vass.

Point taken, och en annan sak i det sammanhanget är att ett par välputsade, välsittande och vackra Derbys slår ett par sunkiga, slitna Oxfords på fingrarna alla dagar i veckan även i formella sammanhang. Finns inget värre än kostymklädda män som traskar runt i ett par slitna, trista Church's Consul och tror att de är välklädda.

Jag använder i princip aldrig kostym längre (tyvärr, för jag älskar att ha på mig kostym) så därför har jag i princip inga svarta skor kvar längre. Jag gillar personligen inte svarta skor till t.ex. jeans, utan har istället en jädrans massa olika bruna skor i diverse nyanser. Men som du säger, har man ett par vettiga, svarta oxfords klarar man sig med dem i många olika sammanhang, och kan lägga krutet på allt annat :)

Snygga! Lyckades du möjligtvis knipa dem med 25% rabatt hos Afinepairofshoes.co.uk häromveckan när de hade kampan? En kollega till mig beställde ett par AS Hunt därifrån då, riktigt bra pris!
Missade tyvärr den kampanjen:( Fick ett rätt okej pris när jag beställde tre par as samtidigt men inte lika vasst som 25%

Skomakaren gör det mha ett verktyg som ser ut att vara hämtat ur medeltidens tortyrkammare - typ en metallfot som kan skruvas ut i längd och/eller bredd.

Angående formellt; det är oceaner av skillnad mellan "elegant" och "formellt". Det sistnämnda är enkelt, det förstnämnda lite knepigare.

Hur mkt går att lästa ut i en skinnsko typ? Har ett par seglarskor som är trånga både på längd, bred och höjd. Skulle behöva en strl större.

Har ingen aning själv, kan ju iof gå till skomakaren och prova :)

Hur mkt går att lästa ut i en skinnsko typ? Har ett par seglarskor som är trånga både på längd, bred och höjd. Skulle behöva en strl större.

Har ingen aning själv, kan ju iof gå till skomakaren och prova :)

Vet inte hur mkt max är, men jag har lästat ut ungefär en halvstorlek hos en skomakare. Men jag har dock bättre erfarenhet av att använda sådant där medel/skum som man sprutar i skon. Då formar sig skon efter min fot, snarare än efter en utläsningsmaskin.

Jag tror dock inte att man kan lästa ut på längden. Dels för att maskinen (den jag sett i alla fall) inte är konstruerad för det (den ser ut ungefär som främre delen av ett skoblock fast i stål och så skruvar man gradvis ut den för att sträcka ut lädret) och dels för att jag misstänker att det helt enkelt inte går att sträcka ut en sko på längden pga att den sitter på en sula som nog inte går att förlänga på samma sätt som läder.

Sådärja, idag kom mitt senaste inköp från Skoab :) Jag provade dessa i butiken i Stockholm för någon månad sedan och har haft fingern på köp-knappen i webbshoppen ett antal gånger sedan dess. Snabb leverans som alltid! Lästen heter "Simpson" och är ganska tight, passar mina fötter helt perfekt. Bygg-kvalitet är riktigt bra även om ett par mindre grejor troligtvis inte passerat hos t.ex. C&J. Inget jag alls bryr mig om, skinnet är dessutom otroligt fint och avlappssömmen på sulan är ritsnedlagd vilket man inte får på C&J benchgrade. 3.400:- känns billigt. Jag kommer att patinera tvåpartierna för att få lite mer liv, och mer bilder på det vid ett annat tillfälle.
azepa7un.jpg
u4aqu8uv.jpg
jyzabyve.jpg
ugujyrur.jpg
zupuba9u.jpg
yrujyhe4.jpg

Skickat från min Sinclair Spectrum

Ni som kan... Hittade dessa Ecco på loppis, otroligt bekväma. Tillverkade i Indien dock, är det nåt negativt?

ImageUploadedByTapatalk1399722630.640843.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ni som kan... Hittade dessa Ecco på loppis, otroligt bekväma. Tillverkade i Indien dock, är det nåt negativt?

ImageUploadedByTapatalk1399722630.640843.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Förutom att det är underbetalda och står i färgbaden i kallingarna så är väl Indien jättebra. ;)

Inte för att regna på din parad men dom ser omoderna ut. Ska man köpa på loppis är klassiska modeller bättre.

Tycker dock du att dom är sjukt snygga så skiter du naturligtvis i vad jag säger och och köör. Men tänk på indierna ibland... ;)

Förutom att det är underbetalda och står i färgbaden i kallingarna så är väl Indien jättebra. ;)

Inte för att regna på din parad men dom ser omoderna ut. Ska man köpa på loppis är klassiska modeller bättre.

Tycker dock du att dom är sjukt snygga så skiter du naturligtvis i vad jag säger och och köör. Men tänk på indierna ibland... ;)

Hej, och tack. :) Gillar stilen så kör på; har köpt två par nya som jag varvar till jobbet men ville ha ett par extra som jag kan vara lite mer vårdslös med. Kostade bara 50:- och är sjukt sköna att gå i...

Är 1500:- ett bra pris för dessa: http://www.footway.se/loake-200-10358-00.html, eller bör allt annat än 1880-serien undvikas? Har för mig att jag läst det här på forumet tidigare. Vad finns det annars för alternativ, om några, för runt 1500 (för en inte särskilt skointresserad), helst lik design som de jag länkade?

Är 1500:- ett bra pris för ett par Loake Aldwych, eller bör allt annat än 1880-serien undvikas? Har för mig att jag läst det här på forumet tidigare. Vad finns det annars för alternativ, om några, för runt 1500 (för en inte särskilt skointresserad), helst lik design som Loake Aldwych?

Aldwych tillhör väl just 1880-serien om jag minns rätt? Det är en ganska populär modell, att få den för 1500:- tror jag är ett ganska bra köp. Jag inbillar mig att de lyft kvaliteten på 1880-serien under senaste åren för de har höjt priset på den och det pratas en del om att kvaliteten börjar bli OK. Jag ägde ett par 1880 (en oxford helbrogue som hette Exeter om jag minns rätt) som var väldigt trist i skinnet, och gångvecken så inte snygga ut direkt, men det är som sagt ett antal år sedan när de nog bara kostade omkring £140.

Meermin är ett populärt alternativ i den prisklassen, men tydligen är deras lädersulor i den billiga kollektionen (d.v.s. det som inte är Linea Maestro) ganska dåliga (inte alls slitstarka). Men, man ska heller inte förvänta sig mirakel för 1500:-

Aldwych tillhör väl just 1880-serien om jag minns rätt? Det är en ganska populär modell, att få den för 1500:- tror jag är ett ganska bra köp. Jag inbillar mig att de lyft kvaliteten på 1880-serien under senaste åren för de har höjt priset på den och det pratas en del om att kvaliteten börjar bli OK. Jag ägde ett par 1880 (en oxford helbrogue som hette Exeter om jag minns rätt) som var väldigt trist i skinnet, och gångvecken så inte snygga ut direkt, men det är som sagt ett antal år sedan när de nog bara kostade omkring £140.

Meermin är ett populärt alternativ i den prisklassen, men tydligen är deras lädersulor i den billiga kollektionen (d.v.s. det som inte är Linea Maestro) ganska dåliga (inte alls slitstarka). Men, man ska heller inte förvänta sig mirakel för 1500:-

Det stämmer, jag blandade ihop modellerna, länkade de nya nu i det redigerade inlägget. :)

Ska kika på Meermin också, tackar. I och för sig kanske värt att spara lite mer och köpa ett par riktigt bra skor istället.

Tillbaka
Topp