• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Jag har lyckats slita ner mina Loake på ca 5 dagars användande. Vad händer när sömmen börjar slitas? Lossnar sulan i framkant?

Ska jag lägga på en slitsula, sätta på ett järn eller ska jag sluta oroa mig?

Klämde på ett par Tom Ford nyligen, prislappen över 1000 pund och fullständigt stenhårda. Just modehusens alster kanske inte är representatibla, men ändå...

Fina skor förresten! Ser riktigt bra ut.

Det var som tusan, hårda som sten får mina fötter att grimasera. Skönaste skorna jag har är ett par Church's Consul, mina Carmina blev aldrig i närheten lika sköna :(. C&j känns mycket mer som mina Church's än de Carmina jag kört.
Borstade upp dom bara för er och nej jag anser inte att Prada slaktat Church's, bästa skorna jag äger!

6RDzfX6.jpg

Men kommer inte sömmen slitas ned snart?

Generellt sett är svaret nej. Det första synliga slitaget ser ofta mycket farligare ut än vad det är. Det kan dock vara värt att lägga på ett tåjärn om du ändå vet att du kommer slita vidare i rask takt, men det är lite väl tidigt att dra slutsatser redan om det är så att dessa är bland dina första lädersulade skor. Själv sliter jag sjukligt mycket framme vid tårna. Har lyckats med att slita igenom två par tåjärn på två av mina par skor (ca 1 år gamla) och då har de inte använts överdrivet mycket (använder aldrig samma par mer än en gång i veckan).

Tåjärn på lädersula är givet. Om inte för slitage så blir ljudet härligt när man går på gatan.

Tänkte skaffa några skoblock. Vilka tycker ni är bäst, de från skolyx, herrstil, eller bexley? Ganska likvärdiga priser.

Jag har lyckats slita ner mina Loake på ca 5 dagars användande. Vad händer när sömmen börjar slitas? Lossnar sulan i framkant?

Ska jag lägga på en slitsula, sätta på ett järn eller ska jag sluta oroa mig?

Det är värst i början. Bara efter ett par dagar så ser ju sulan rejält sliten ut och man börjar ju undra "hur fort kommer jag att slita ned den här sulan egentligen", men efter det så blir det inte så mkt värre.

Jag valde dock nyligen att lägga på slitsula på ett par skor (Church's) som jag tror att jag kommer att gå rätt mycket med (dvs gå lite längre promenader etc). Jag valde då att göra det direkt. De finns de som förespråkar att man kan vänta något år för att först slita lite på lädersulan. Mitt problem är dock att jag går på ett sådant sätt att jag fasar av den främre delen av sulan (som på din bild) och det gör att det är svårt att få en slitsula att fästa där framme och det kommer att se ut som en öppen mun från sidan. Så jag valde att göra det direkt när skon var i stort sett ny.

Vet inte om detta platsar i denna tråd, det handlar ju iof om skor, sneakers närmare bestämt.

Köpte nya, och de är sådär galet vita och snygga som ett par sprillans är!

Jag vet att vissa föredrar dem ingådda och inte fullt lika vita. Vad tycker ni?! :)

image.jpg
image.jpg

• Like
Reactions: ssl
Det är värst i början. Bara efter ett par dagar så ser ju sulan rejält sliten ut och man börjar ju undra "hur fort kommer jag att slita ned den här sulan egentligen", men efter det så blir det inte så mkt värre.

Jag valde dock nyligen att lägga på slitsula på ett par skor (Church's) som jag tror att jag kommer att gå rätt mycket med (dvs gå lite längre promenader etc). Jag valde då att göra det direkt. De finns de som förespråkar att man kan vänta något år för att först slita lite på lädersulan. Mitt problem är dock att jag går på ett sådant sätt att jag fasar av den främre delen av sulan (som på din bild) och det gör att det är svårt att få en slitsula att fästa där framme och det kommer att se ut som en öppen mun från sidan. Så jag valde att göra det direkt när skon var i stort sett ny.

Alltså, att lägga slitsula på ett par skor med lädersula tycker jag är lite som att vulka på en gummi utanpå ett croco-armband på en Rolex med motivet "Nä, man vill ju inte slita ut croco-bandet för snabbt!". Köper man skor med bra lädersulor och sköter skorna rätt (använd dem inte två dagar i rad, låt de alltid vila med skoblock i, använd dem inte i regn/slask etc.) så håller sulorna i många år. En halvsulning kostar 7-800:- och det kan det ju vara värt efter 3-4 år. Om du efter de åren tycker att omsulning är för dyrt kan du ju först då sätta på slitsula utanpå, som är mycket billigare, så förlänger du livslängden på skorna i alla fall. Om man tycker att man ändå vill ha en gummisula på så är mitt tips: Köp skor med enkel Dainite-sula (inte dubbel), de skorna blir lika nätta som skor med lädersulor, och då får du en Goodyear-weltad gummisula som det faktiskt går att sula om när det behövs, men det dröjer ju åtskilliga år innan det behövs. OBS: Jag försökte inte bara vara sarkastisk nu, utan tänker praktiskt.

Har du problem med att du sliter ner tårna, så be en skomakare sätta in tåjärn, antingen just i metall eller i gummi (om du inte vill låta som en påse kastanjetter när du är ute och går). Sliter du abnormt på tårna så se över att du verkligen har rätt storlek i skorna också.

Tillbaka
Topp