• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Håller ställningarna i city efter Kings 100 fest... Stabil Pitti-pose.

image.jpg

Alltså, att lägga slitsula på ett par skor med lädersula tycker jag är lite som att vulka på en gummi utanpå ett croco-armband på en Rolex med motivet "Nä, man vill ju inte slita ut croco-bandet för snabbt!". Köper man skor med bra lädersulor och sköter skorna rätt (använd dem inte två dagar i rad, låt de alltid vila med skoblock i, använd dem inte i regn/slask etc.) så håller sulorna i många år. En halvsulning kostar 7-800:- och det kan det ju vara värt efter 3-4 år. Om du efter de åren tycker att omsulning är för dyrt kan du ju först då sätta på slitsula utanpå, som är mycket billigare, så förlänger du livslängden på skorna i alla fall. Om man tycker att man ändå vill ha en gummisula på så är mitt tips: Köp skor med enkel Dainite-sula (inte dubbel), de skorna blir lika nätta som skor med lädersulor, och då får du en Goodyear-weltad gummisula som det faktiskt går att sula om när det behövs, men det dröjer ju åtskilliga år innan det behövs. OBS: Jag försökte inte bara vara sarkastisk nu, utan tänker praktiskt.

Har du problem med att du sliter ner tårna, så be en skomakare sätta in tåjärn, antingen just i metall eller i gummi (om du inte vill låta som en påse kastanjetter när du är ute och går). Sliter du abnormt på tårna så se över att du verkligen har rätt storlek i skorna också.

Lädersula hålller i flera år? Det är ju givetvis inte tiden som sliter ett par sulor utan hur långt man går och på vilket underlag.

De skor jag slitsulade kommer jag att gå mycket i, och jag kommer att bära dem när jag promenerar till jobbet. Dvs de finns risk att jag kommer att gå i regn.

Jag har också varit praktisk i mitt val. En slitsula gör ingen som helst skillnad när det gäller hur skon känns (jag har provat på flera par så det är baserat på egen erfarenhet). Så jag lade på en slitsula (kostade 90 kronor) som kommer att hålla längre och ha bättre grepp än en lädersulan (som kostar 700 kr). Dessutom är den mkt mkt tåligare mot väta och småsten som ligger gatorna (i synnerhet på våren). En bonus är skorna också lite mer tåliga mot allehanda äckel man kan trampa i som tex snus, spott, hundbajs, vätskor etc som sugs upp i en lädersula men försvinner från en gummisula.

Visst har lädersula en viss charm, och jag gillar det på vissa skor. Men i mitt dagliga liv har jag också liiiite andra saker att tänka på. Jag orkar/hinner helt enkelt inte kolla väderleksrapporten varje morgon för att se om det ska regna eller inte och jag har annat att tänka på på jobbet än att hålla på med att byta till inneskor och jag vill kunna gå även det regnat tidigare på dagen. Dvs mitt skoägande ska inte behöva vara ett ständigt funderande på skorna, utan ska vara ett par snygga och bra skor som håller länge, inte något som styr mig och inte något som avgör om jag ska spårvagn ända fram till jobbet eller om jag ska ta en hälsosam promenad och det ska inte avgöra om jag kan gå normalt eller hoppa som en ballerina mellan vattenpölarna.

Så avslutningsvis så tror jag inte att svepnade kommentarer är så värdefulla. Istället för "alternativ X är alltid bäst" så resonerar jag snarare att under vissa förutsättningar är X att föredra och under andra är Y att föredra. Det är därför jag har både dainite, slitsulade och lädersulade i skogarderoben.

Det är väl lite som skomakaren på Bäckmans svarade på frågan ang slitsula i en intervju nyligen "Kort svar på din fråga Kalle: Ja och nej = smaksak." och "Det har hänt att jag blivit betraktad som ett UFO när jag föreslagit en tunn slitsula, och samma sak när jag föreslagit att inte sätta på en!"

Sugen på ett par bruna Loake munkisar

Kan inte bestämma mig för mocka eller skinn, men lutar åt skinn

Lädersula hålller i flera år? Det är ju givetvis inte tiden som sliter ett par sulor utan hur långt man går och på vilket underlag.

De skor jag slitsulade kommer jag att gå mycket i, och jag kommer att bära dem när jag promenerar till jobbet. Dvs de finns risk att jag kommer att gå i regn.

Jag har också varit praktisk i mitt val. En slitsula gör ingen som helst skillnad när det gäller hur skon känns (jag har provat på flera par så det är baserat på egen erfarenhet). Så jag lade på en slitsula (kostade 90 kronor) som kommer att hålla längre och ha bättre grepp än en lädersulan (som kostar 700 kr). Dessutom är den mkt mkt tåligare mot väta och småsten som ligger gatorna (i synnerhet på våren). En bonus är skorna också lite mer tåliga mot allehanda äckel man kan trampa i som tex snus, spott, hundbajs, vätskor etc som sugs upp i en lädersula men försvinner från en gummisula.

Visst har lädersula en viss charm, och jag gillar det på vissa skor. Men i mitt dagliga liv har jag också liiiite andra saker att tänka på. Jag orkar/hinner helt enkelt inte kolla väderleksrapporten varje morgon för att se om det ska regna eller inte och jag har annat att tänka på på jobbet än att hålla på med att byta till inneskor och jag vill kunna gå även det regnat tidigare på dagen. Dvs mitt skoägande ska inte behöva vara ett ständigt funderande på skorna, utan ska vara ett par snygga och bra skor som håller länge, inte något som styr mig och inte något som avgör om jag ska spårvagn ända fram till jobbet eller om jag ska ta en hälsosam promenad och det ska inte avgöra om jag kan gå normalt eller hoppa som en ballerina mellan vattenpölarna.

Så avslutningsvis så tror jag inte att svepnade kommentarer är så värdefulla. Istället för "alternativ X är alltid bäst" så resonerar jag snarare att under vissa förutsättningar är X att föredra och under andra är Y att föredra. Det är därför jag har både dainite, slitsulade och lädersulade i skogarderoben.

Det är väl lite som skomakaren på Bäckmans svarade på frågan ang slitsula i en intervju nyligen "Kort svar på din fråga Kalle: Ja och nej = smaksak." och "Det har hänt att jag blivit betraktad som ett UFO när jag föreslagit en tunn slitsula, och samma sak när jag föreslagit att inte sätta på en!"

Det jag personligen ogillar med slitsula är att de sabbar balansen i skorna; om det ska funka ordentligt får man sätta en lika tjock sula på hälen tycker jag. Jag gillar heller inte att de gör skorna styvare. Men min poäng med mitt inlägg var: Varför köpa skor med lädersula om man ändå ska sätta på en slitsula direkt? Varför då inte istället endast köpa skor med enkel Dainite, som ger samma nätta intryck som lädersulor men som man kan ha i regn och rusk? Du får såklart köpa vilka skor du vill och du ska inte ta mina inlägg som kritik, utan bara ren nyfikenhet.

En slitsula skyddar ju för övrigt bara skons anläggningsyta mot marken vilket ju är helt OK om det bara är lite fuktigt på marken, men den skyddar ju inte alls mot fukt från sidan. Kutar man runt på stan i regn med sådana skor kommer det ju alltid in fukt från sidan, och då tar det mycket längre tid för skorna att torka ut än utan den där slitsulan.

Det jag personligen ogillar med slitsula är att de sabbar balansen i skorna; om det ska funka ordentligt får man sätta en lika tjock sula på hälen tycker jag. Jag gillar heller inte att de gör skorna styvare. Men min poäng med mitt inlägg var: Varför köpa skor med lädersula om man ändå ska sätta på en slitsula direkt? Varför då inte istället endast köpa skor med enkel Dainite, som ger samma nätta intryck som lädersulor men som man kan ha i regn och rusk? Du får såklart köpa vilka skor du vill och du ska inte ta mina inlägg som kritik, utan bara ren nyfikenhet.

En slitsula skyddar ju för övrigt bara skons anläggningsyta mot marken vilket ju är helt OK om det bara är lite fuktigt på marken, men den skyddar ju inte alls mot fukt från sidan. Kutar man runt på stan i regn med sådana skor kommer det ju alltid in fukt från sidan, och då tar det mycket längre tid för skorna att torka ut än utan den där slitsulan.

Jag märker ingen större skillnad på bärandet, när det gäller balansen. De känns som tidigare. Anledningen till att jag köpte dessa var att jag gillade modellen, de sitter bekvämt och de hade den inte i något annat utförande.

Jag har inte för avsikt att böra dem i snöslask, utan mer kunna förlänga säsongen från regnfria sommarmånader till ett par månader där det ibland kan bli blött. Om man smörjer in sidan med lite fett så lär det inte läcka in så mycket. Till det riktiga snöslasket kör jag med commandosula. Då kommer man upp lite över väta och snö och det är bättre än dainite.

Ang varför jag inte bara köper skor med enkel dainite, så tänker jag så att jag vill ha olika skor för olika tillfällen. Dvs för vissa skor vill jag har dainite, vissa commando, vissa slitsulade och vissa med läder. Helt enkelt ett val anpassade till vad jag ska ha skorna till.

Yes, det är chester... Tycker kanske att de är i grövsta laget faktiskt. Kan ta lite bilder lite senare! :)

Gärna! Har inte provat dessa utan endast Buckingham (om jag inte minns namnet fel), tyckte de kändes lite för "fina" på.

Måste i alla fall uppdatera mig lite, blev kallad "jävla surfare" på nya jobbet igår.:D

• Like
Reactions: ZQT
Gärna! Har inte provat dessa utan endast Buckingham (om jag inte minns namnet fel), tyckte de kändes lite för "fina" på.

Måste i alla fall uppdatera mig lite, blev kallad "jävla surfare" på nya jobbet igår.:D

Chester är som sagt aningen grövre, och i min mening mer casual, än Buckingham, som har en mer slimmad läst (Capital-lästen, samma som Aldwych).

2013-loake-lasts-chester.jpg

2013-loake-lasts-aldwych.jpg

Jag provade ett par loake Chester i tan idag. De satt bra, men undrar om inte färgen är lite svår. Vad använder ni Era tan skor till?

//Maxim

Jag provade ett par loake Chester i tan idag. De satt bra, men undrar om inte färgen är lite svår. Vad använder ni Era tan skor till?

//Maxim
Funkar väl till väldigt mycket. Använder mina till jeans (både mörk- och ljusblåa), Chinos (ljusa) samt linnebyxor (gråa, bruna, mörkblåa).

Dom här dök upp idag, blir mitt tredje par av RM Williams boots. Dom här är i känguruskinn. Kommer hoppa fram på gatorna :)
Har likadana. Fantastiska kängor.
Snygga RMW cheepo63 !!
Är det nåt särskild med känguruskinn, eller varför valde du det?
Mjukheten. Plus slitstyrkan. Smidiga som ett par finhandskar.
Håller med. Bör förtydligas att skinnet är väldigt tunt. Plus att det känns rätt med känguru till australienska skor.

Tyvärr är det inte alltid att den modellen man vill ha finns med Dainitesula, och då tycker jag att en slitsula är ett bra alternativ (har svårt att se att lädersulan skulle ha några större fördelar, även om jag har många par som jag inte har har lagt på slitsula på).

//Maxim

Det är snyggt med tan och det åldras snyggt, men du har rätt är det gäller matchningen. Jag har ett par kängor från Barker (harrisson, se länken) och de är inte det bästa allroundvalet för den som inte vill ha så många skor i sin garderob. Jag använder dem nästan bara till jeans. De kommer förmodligen att mörkna lite efter ett tags användning.

http://www.pediwear.co.uk/barker/products/2914.php

Tillbaka
Topp