• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Nä, det är väl inget särskilt med ett par Islay som en duktig skomakare inte kan reparera? Dainite funkar väl då jag aldrig har skorna i snö, däremot har jag sett att de slitits i framkant tidigt. Sytråden i framkant slets bort tidigt.
C&J gör inget magisk i tillverkningen som inte en duktig skomakare klarar av att reparera.

Är du säker på att du måste byta sulan, kan räcka med att limma om det som släppt.
Sömmen är inte det som gör att den yttre sulan (dainite sulan i detta fall) sitter fast då det limmas oxå.
Upp med en bild

C&J gör inget magisk i tillverkningen som inte en duktig skomakare klarar av att reparera.

Är du säker på att du måste byta sulan, kan räcka med att limma om det som släppt.
Sömmen är inte det som gör att den yttre sulan (dainite sulan i detta fall) sitter fast då det limmas oxå.
Upp med en bild
Tror att han gjorde en generell bedömning av slitaget och att det nog är bäst att sula om. De är ändå inne på elfte året.

IMG_4155.JPG IMG_4154.JPG

Tror att han gjorde en generell bedömning av slitaget och att det nog är bäst att sula om. De är ändå inne på elfte året.

IMG_4155.JPG IMG_4154.JPG
Min personliga erfarenhet av Dainite vs Crockett&Jones version av samma sultyp/mönster är att Dainite är lite hårdare och håller något längre medans CJ är något mjukare och därmed lite mer dämpande att gå på. Nackdelen att dom slits något fortare tycker jag vägs upp av att gummit känns mer greppvänligt och sviktande.
Om jag skulle sula om mina CJ skulle jag därför föredra original

Min personliga erfarenhet av Dainite vs Crockett&Jones version av samma sultyp/mönster är att Dainite är lite hårdare och håller något längre medans CJ är något mjukare och därmed lite mer dämpande att gå på. Nackdelen att dom slits något fortare tycker jag vägs upp av att gummit känns mer greppvänligt och sviktande.
Om jag skulle sula om mina CJ skulle jag därför föredra original
Det du skriver är inte orimligt. Roade mig med att fråga chatgpt och den påstår att det faktiskt finns en skillnad i gummblandning och komfort. Kanske värt att sig en bit extra så att man får originalet.

På tal om att limma sulan, funkar vilket lim som helst typ superlim eller man bör använda något annat?
Sett att mina RM Williams börjar släppa lite framtill men sulan är annars i ok skick.

På tal om att limma sulan, funkar vilket lim som helst typ superlim eller man bör använda något annat?
Sett att mina RM Williams börjar släppa lite framtill men sulan är annars i ok skick.
Kontaktlim är det som brukar användas. Starkt nog och klarar även belastning i olika ledder utan att tappa.
Även att tänka på inför ev. omsulning är att vissa limsorter sitter för hårt och då kan skomakaren få svårt att få bort sulan utan att skada tex bindsulan.

Det enkla svaret är nej.
Superlim är cyanoakrylat och är inte lämpligt för att lima skosulor. Dels blir det hårt när det härdat, dels behövs fukt för att härda det. Det är lupplösbart med kemikalier vilket man inte vill ha på skosulor. Om du inte redan har lämpligt lim så blir det en kostnad som du kan avstå då bäst resultat ändå är det man får man hos skomakaren :)

Tillbaka
Topp