Ja strl och passform är ju knepigt, särskilt när det gäller snör fria skor såklart. Här kommer min "loafers resa".
På Loake butiken i Stockholm så provade jag Imperial, och personen i butiken tyckte direkt att jag borde testa G-lästen, och blev svinskönt i strl 7. Inga mätningar eller så. Gick därifrån med tanken att om det blir Loake så blir det G 7.
Som jag nämnde ovan så gick jag sen till en skomakare hemma i Malmö som säljer Loake, och skulle beställa. Hon hade inte G hemma, men kunde såklart ta hem om jag visste att jag ville ha dom. Däremot så hade hon nån tjusig platta jag fick kliva upp på där man läste av både längd och bredd på foten. Utifrån den så tyckte hon absolut att det borde vara F-läst strl 7,5 som vore rätt för mig. Hon hade även just den hemma så jag kunde prova. Kändes såklart relativt tight, främst på ovansidan.
Nu blev jag förvirrad. Har ju ändå besökt LOAKE butiken, och hade jag där fått "fel" råd?? Skomakaren kunde självklart ta hem vad jag ville, men inte gärna om jag inte ville ha det. Är liksom en skomakare som har en rätt liten butiksdel, så lär ha svårt att kränga iväg en extra bred från hyllan såklart. Köpte dessutom in från England, så meckigt med returer. Fair enough.
Min lösning fick bli att jag måste testa mer. Beställde G 7,5, G 7 och F 7,5 från LOAKE´s hemsida. 30 dgr öppet köp och fri retur.
Provade runt en massa hemma, satt i soffan i timmar osv. Och mycket riktigt som den duktiga skomakaren trodde så blev G 7 för rymlig och stor. Av dessa så var absolut F 7,5 mest rätt (returnerade dom andra utan problem). Sitter nu "halvhårt" på foten, men väldigt snart bekvämt o fint. Överallt förutom just ovanpå foten, precis där skon slutar mot vristen. Där är det något för tight. Har för avsikt att prova några timmar till hemma, annars se om en skomakare kan trycka till den lite där så blir det nog bra.
Lång utläggning, men ville få med just vändningen att det som kändes helrätt från början var fel sen. Dvs. svårt att veta utan att prova ett par timmar tänker jag.
Om F eller G är snyggast är såklart en smaksak, tror också jag gillar F bäst. Men oavsett det så ska såklart fokus vara att den ska passa foten. Notera dock vad jag tyckte var lite märkligt, att du kan inte alltid välja mellan gummi eller lädersula. T.ex. mörk mocka i F som jag köpt finns endast med läder. Aldrig haft det innan på någon sko, så kan väl vara intressant att testa tänker jag. Annars brukar ju folk tydligen lägga på en tunn slitsula i gummi. Kanske blir sen. Men lite störigt att det inte alltid finns båda alternativen ändå.
Berätta gärna här hur det har gått sen, alltid trevligt ju.