• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Hur lång tid kan man gissa att det tar att gå in ett par randsydda mockaloafers? Fattar att det kan variera, men hade varit intressant att få nån uppfattning. :)

Oj, det där har nog andra i tråden bättre koll på än jag.

Min uppfattning är att det är väldigt individuellt. Men kanske två veckor om du använder dem varannan dag? Eller så har du tur och de är bekväma som attan från första stund haha

Sugen på att köpa mig ett par vinterkängor i gammeldags-pjäx-stuk. Morjas ”The Hiking Boot” är ju riktigt schyssta, men 4200kr tar emot. Meermin har en mer prisvärd variant, så även Myrqvist. Eller är det kanske mer pang för pengen att köra på ett par Scarpa Primitive?

Tar gärna emot tips på fler motsvarigheter och alternativ.

Om du är ute efter ett par snygga hikingkängor och inte ett par praktiska så kommer Scarpas att kännas rätt b, i och med att de är funktion före form. Jag har ett par Diemme Roccia Vet som hängt med i snart 10 år, så de kan jag rekommendera.

Frågan blev aktuell igen (eftersom jag nu såg att dom finns i Cordovan)…
”Är det någon i tråden som har erfarenhet Yanko Cap Toe Service boots, eller närmare bestämt lästen W934?”
Jag har inte testat något ifrån Yanko utöver de Tyroler jag returnerad, så allmän input är också välkommen :)

Frågan blev aktuell igen (eftersom jag nu såg att dom finns i Cordovan)…
”Är det någon i tråden som har erfarenhet Yanko Cap Toe Service boots, eller närmare bestämt lästen W934?”
Jag har inte testat något ifrån Yanko utöver de Tyroler jag returnerad, så allmän input är också välkommen :)
1000017529.jpg

Jag har dom i mocka-varianten. Tycker dom är väldigt trevliga i förhållande till priset. Inget direkt att klaga på förutom att ringarna verkar slita lite extra på skosnören men det kan ju lika gärna vara specifikt till mitt par.

Lästen känns lite bredare, mina fötter är något åt det bredare hållet i förhållande till längd. Tog en storlek mindre än min sneakerstorlek och det blev perfekt.

Mina sökningar leder hela tiden till Loake butiken i Stockholm. Dom hade hemma när jag provade runt olika märken. Hade däremot fler märken kvar att testa så jag hann inte dit o köpa dom sen.

Men om Stockholm inte är nåt alternativ så kolla var du har närmsta skomakare som säljer Loake så kan dom säkert ta hem. Är du osäker på t.ex strl så kanske enklast är att beställa på Loakes egna hemsida för att enkelt kunna returnera om det behövs.

Jag har för avsikt att åka till skomakaren o beställa imorgon faktiskt, men leveranstiden verkar vara ca 5 veckor.
Hur har det gått? Blev det några loafers?
Funderar på ett par i G-läst men osäker om inte de vanliga i F-läst är snyggare. Ganska breda fötter dock så kanske får överväga G. Uppdatera gärna!

Hur har det gått? Blev det några loafers?
Funderar på ett par i G-läst men osäker om inte de vanliga i F-läst är snyggare. Ganska breda fötter dock så kanske får överväga G. Uppdatera gärna!
Ja strl och passform är ju knepigt, särskilt när det gäller snör fria skor såklart. Här kommer min "loafers resa". :)

På Loake butiken i Stockholm så provade jag Imperial, och personen i butiken tyckte direkt att jag borde testa G-lästen, och blev svinskönt i strl 7. Inga mätningar eller så. Gick därifrån med tanken att om det blir Loake så blir det G 7.

Som jag nämnde ovan så gick jag sen till en skomakare hemma i Malmö som säljer Loake, och skulle beställa. Hon hade inte G hemma, men kunde såklart ta hem om jag visste att jag ville ha dom. Däremot så hade hon nån tjusig platta jag fick kliva upp på där man läste av både längd och bredd på foten. Utifrån den så tyckte hon absolut att det borde vara F-läst strl 7,5 som vore rätt för mig. Hon hade även just den hemma så jag kunde prova. Kändes såklart relativt tight, främst på ovansidan.

Nu blev jag förvirrad. Har ju ändå besökt LOAKE butiken, och hade jag där fått "fel" råd?? Skomakaren kunde självklart ta hem vad jag ville, men inte gärna om jag inte ville ha det. Är liksom en skomakare som har en rätt liten butiksdel, så lär ha svårt att kränga iväg en extra bred från hyllan såklart. Köpte dessutom in från England, så meckigt med returer. Fair enough.

Min lösning fick bli att jag måste testa mer. Beställde G 7,5, G 7 och F 7,5 från LOAKE´s hemsida. 30 dgr öppet köp och fri retur.
Provade runt en massa hemma, satt i soffan i timmar osv. Och mycket riktigt som den duktiga skomakaren trodde så blev G 7 för rymlig och stor. Av dessa så var absolut F 7,5 mest rätt (returnerade dom andra utan problem). Sitter nu "halvhårt" på foten, men väldigt snart bekvämt o fint. Överallt förutom just ovanpå foten, precis där skon slutar mot vristen. Där är det något för tight. Har för avsikt att prova några timmar till hemma, annars se om en skomakare kan trycka till den lite där så blir det nog bra.

Lång utläggning, men ville få med just vändningen att det som kändes helrätt från början var fel sen. Dvs. svårt att veta utan att prova ett par timmar tänker jag.

Om F eller G är snyggast är såklart en smaksak, tror också jag gillar F bäst. Men oavsett det så ska såklart fokus vara att den ska passa foten. Notera dock vad jag tyckte var lite märkligt, att du kan inte alltid välja mellan gummi eller lädersula. T.ex. mörk mocka i F som jag köpt finns endast med läder. Aldrig haft det innan på någon sko, så kan väl vara intressant att testa tänker jag. Annars brukar ju folk tydligen lägga på en tunn slitsula i gummi. Kanske blir sen. Men lite störigt att det inte alltid finns båda alternativen ändå.

Berätta gärna här hur det har gått sen, alltid trevligt ju. :cool:

Nu har jag läst ikapp hela tråden 😳 känns som intresset för ”kvalitetsskor” dog lite med pandemin/covid? Sneakers har tagit över, överallt.
Du får gärna förtydliga hur du kommer till denna slutsats utifrån att ha läst denna tråd ifrån ca november 2019 och framåt, för jag får inte samma känsla?

Du får gärna förtydliga hur du kommer till denna slutsats utifrån att ha läst denna tråd ifrån ca november 2019 och framåt, för jag får inte samma känsla?

Nja, kanske mer kombinerat med vad man ser för skor runt omkring sig på folk, i skoaffärer, vilka märken som finns kvar i fysiska butiker, konkurser etc. Kanske inte är så, vilket isf är bra 😊
Känns även som det var mer fart i tråden mellan 2014-2020, men kanske är fel? 🙂

Nja, kanske mer kombinerat med vad man ser för skor runt omkring sig på folk, i skoaffärer, vilka märken som finns kvar i fysiska butiker, konkurser etc. Kanske inte är så, vilket isf är bra 😊
Känns även som det var mer fart i tråden mellan 2014-2020, men kanske är fel? 🙂
Ett problem med kvalitetsskor är att dom håller så länge, finns inte så mycket nytt att tillföra då… Lyxproblem 😎
Men jag är beredd att hålla med dig, det är väl mindre än 100 sidor i tråden sedan 2020 vilket får ses som en slow-tråd 😉

Ja strl och passform är ju knepigt, särskilt när det gäller snör fria skor såklart. Här kommer min "loafers resa". :)

På Loake butiken i Stockholm så provade jag Imperial, och personen i butiken tyckte direkt att jag borde testa G-lästen, och blev svinskönt i strl 7. Inga mätningar eller så. Gick därifrån med tanken att om det blir Loake så blir det G 7.

Som jag nämnde ovan så gick jag sen till en skomakare hemma i Malmö som säljer Loake, och skulle beställa. Hon hade inte G hemma, men kunde såklart ta hem om jag visste att jag ville ha dom. Däremot så hade hon nån tjusig platta jag fick kliva upp på där man läste av både längd och bredd på foten. Utifrån den så tyckte hon absolut att det borde vara F-läst strl 7,5 som vore rätt för mig. Hon hade även just den hemma så jag kunde prova. Kändes såklart relativt tight, främst på ovansidan.

Nu blev jag förvirrad. Har ju ändå besökt LOAKE butiken, och hade jag där fått "fel" råd?? Skomakaren kunde självklart ta hem vad jag ville, men inte gärna om jag inte ville ha det. Är liksom en skomakare som har en rätt liten butiksdel, så lär ha svårt att kränga iväg en extra bred från hyllan såklart. Köpte dessutom in från England, så meckigt med returer. Fair enough.

Min lösning fick bli att jag måste testa mer. Beställde G 7,5, G 7 och F 7,5 från LOAKE´s hemsida. 30 dgr öppet köp och fri retur.
Provade runt en massa hemma, satt i soffan i timmar osv. Och mycket riktigt som den duktiga skomakaren trodde så blev G 7 för rymlig och stor. Av dessa så var absolut F 7,5 mest rätt (returnerade dom andra utan problem). Sitter nu "halvhårt" på foten, men väldigt snart bekvämt o fint. Överallt förutom just ovanpå foten, precis där skon slutar mot vristen. Där är det något för tight. Har för avsikt att prova några timmar till hemma, annars se om en skomakare kan trycka till den lite där så blir det nog bra.

Lång utläggning, men ville få med just vändningen att det som kändes helrätt från början var fel sen. Dvs. svårt att veta utan att prova ett par timmar tänker jag.

Om F eller G är snyggast är såklart en smaksak, tror också jag gillar F bäst. Men oavsett det så ska såklart fokus vara att den ska passa foten. Notera dock vad jag tyckte var lite märkligt, att du kan inte alltid välja mellan gummi eller lädersula. T.ex. mörk mocka i F som jag köpt finns endast med läder. Aldrig haft det innan på någon sko, så kan väl vara intressant att testa tänker jag. Annars brukar ju folk tydligen lägga på en tunn slitsula i gummi. Kanske blir sen. Men lite störigt att det inte alltid finns båda alternativen ändå.

Berätta gärna här hur det har gått sen, alltid trevligt ju. :cool:
Tack för svar! Mycket intressant läsning! Lutar åt att beställa hem från loake’S hemsida för att testa F och G! Verkar smidigt!

Vilken skomakare i Malmö besökte du? Lät ju även det mkt smidigt för att finna rätt storlek! Kanske blir ett besök där med! Mvh

Senast ändrad:
Tack för svar! Mycket intressant läsning! Lutar åt att beställa hem från loake’S hemsida för att testa F och G! Verkar smidigt!

Vilken skomakare i Malmö besökte du? Lät ju även det mkt smidigt för att finna rätt storlek! Kanske blir ett besök där med! Mvh
Det var Danielssons Skomakeri vid Erikslust.

Verkar verkligen vara ett kanonställe som jag gärna kommer gå tillbaka till. Men som sagt inte så mycket butik, men dit och se om dom kan hjälpa dig. 👍🏽

Tillbaka
Topp