• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Singular, om jag börjar från scratch med skovård för ett par Chestnut RM, vad behöver jag då? Tänker mig något i stilen:

- Påstrykningsborste
- Putsborste
- Galltvål eller kemisk ren bensin
- Saphir Crème 1925, färg (vilken?) + neutral?

Singular, om jag börjar från scratch med skovård för ett par Chestnut RM, vad behöver jag då? Tänker mig något i stilen:

- Påstrykningsborste
- Putsborste

Galltvål och typ mjuk scotchbrite
(kanske Renovateur)
Kräm (vilken beror på tycke och smak - jag har havanna eller mörkbrun till mina, neutral funkar alltid och vill man ha mer rött/lila är bordeaux eller mahogny att förebra) och trasa/t-shirt/lakan/ev påstrykningsborste
(kanske polish)
stor, bra tagelborste

- Påstrykningsborste
- Putsborste

Det är min bestämda uppfattning att allt du verkligen behöver är kräm. Deras egna är bra. En puttsborste som du kallar det är också kanon men kanske inget man behöver. Men den gör underverk för att snygga till använda skor och för att få bort skit. Påstrykningsborste blir bara hård om den inte hålls ren en T-shirt funkar lika bra. Med en lätt fuktad trasa kommer man rätt långt med också speciellt om man inte låter det gå överstyr sas utan är lite proaktivt.

Galltvål och typ mjuk scotchbrite
(kanske Renovateur)
Kräm (vilken beror på tycke och smak - jag har havanna eller mörkbrun till mina, neutral funkar alltid och vill man ha mer rött/lila är bordeaux eller mahogny att förebra) och trasa/t-shirt/lakan/ev påstrykningsborste
(kanske polish)
stor, bra tagelborste

Är galltvål ett substitut för Renovateur eller behövs båda? Ang. krämen så låter det bra, tänker mig en neutral att börja med att när jag inom kort får min RM för att sedan använda Havanna eller mörkbrun efter ett tags slitage.

Kanske bortkastade pengar men känns skönare med påstrykningsborste måste jag säga. :)

Som ni vet så köpte jag ett par 1880 Aldwych genom Loake factory outlet på Ebay. Nu har de kommit.

Måste säga att de verkar helt underbara. Jag har inte gått i dem ännu, men provade på foten och de känns verkligen jättebra. Detta är mina första riktiga skor. Tidigare har det mest varit skor som Playboy, Tiger etc.

Lädret, som utannonserades som "avvikande mot produktionssko" är supermjukt och helt utan skador. Annat skulle nog förvåna, då de är förstahandssortering. Överlag kan jag tipsa om Ebay butiken som Loake har. Riktigt bra erbjudanden. Dessa kostade 1400 ink frakt. Tog 4 dagar från beställning till leverans.

Och så lite bilder. Ni som vet bättre än mig får själva avgöra om de ser helt ok ut eller om de är uppåt skogen konstiga.

IMG_20141031_155440.jpg

IMG_20141031_160250.jpg

IMG_20141031_160318.jpg

IMG_20141031_160337.jpg
Riktigt tjusiga sulor! Roligt.

Tips på lite tjockare finare strumpor? Helst sådana som man kan köpa på stan men även webbtips mottages.

Pantherella har jag hört är bra men rätt dyra.

Boys,

Hur mycket gick era RM Williams ut sig?

Mina är nog för små, inte så att jag inte kan ha dem men min fjärde tå från höger är ihoptryckt, men jag har bra med utrymme för stortå. Rädd att det sker i den sk. toe boxen, som jag förstått inte går ut sig något?

Har använt skorna ca 4 timmar än så länge så ska möjligen inte dra förhastade slutsatser.

Bär skorna 3-4 gånger, 3-4 timmar i stöten. Då har du satt dig i mellansulan och dessutom börjat forma ovanlädret. Skulle det inte lira efter det, låt skomakaren ta en titt på skon för utlästning.

Singular Tack för ditt svar. Tycker inte att de borde vara för små på längden, då borde rimligen alla tår ta emot i fram på ett eller annat sätt.

Trist när jag köpt 2 par i samma storlek.

Vi får se helt enkelt!

Mina RM har töjt sig. Dock mer på högra foten (provsko antar jag) Där skon sitter fint runt tåpartiet men jag glappar i hälen, min vänstra sko glappar över huvud taget inte. Är detta något som går att fixa till eller kommer det lösa sig av användning?

Mina RM har töjt sig. Dock mer på högra foten (provsko antar jag) Där skon sitter fint runt tåpartiet men jag glappar i hälen, min vänstra sko glappar över huvud taget inte. Är detta något som går att fixa till eller kommer det lösa sig av användning?

Dina fötter är olika, som allas. Låt skomakaren sätta i en hälbit på högern.

La precis en beställning på Skolyx för lite skovårdsprodukter, tack Singular och POO för hjälpen!

Blev Saphir Havane, Stor tagelborste och en påföringsborste, får duga till en början :)

Bestämde mig för att prova dessa istället för Loake Bedale, känns lite grövre. Läste någonstans att Loake tillverkar åt Hoggs of Fife, någon som vet om det är sant?

"The Hoggs Of Fife Rannoch Lace Up Boot comes with a commando sole and is made from Veldtschoen waterproof zug grain leather uppers with leather linings and insoles. In addition there is waterproof mid-ply and double stitching at the most vunerable points."

hoggs-rannoch-boot.jpg

Nu har jag inte läst alla 137 sidor så det finns risk att detta postats tidigare men det gör inget för han är värd nämnas fler gånger! Han måste vara den skönaste skoputsarna jag sett :)
Varför har vi ingen sån i Sthlm?

Don Ward for president!

Antagligen för att sådant inte går hem i Sverige. Jag hade personligen haft väldigt svårt för att kliva upp på en stol i ett levande Stockholm för att få mina skor putsade för några tior.

Tillbaka
Topp