bestcoast
Basic
Det är skillnad på vax/fett och puts/polish - i riktigt slask är det det förstnämnda som gäller.
Fungerar fett på alla typer av skor? Eller är det mera för "vandrarkängor" och liknande?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är skillnad på vax/fett och puts/polish - i riktigt slask är det det förstnämnda som gäller.
Fungerar fett på alla typer av skor? Eller är det mera för "vandrarkängor" och liknande?
Fungerar gör det, men ger rätt trist finish.
Inte bra. Jag som inte borde köpa mer skor i år. Givetvis hittar jag ett par som är för bra för att inte köpa. :s
Så hur hade du behandlat ett par RM inför vintern?
Fast visst är det skönt när du drar på dig ett par fräscha skor?"Söndagsnöjet": skovård. Jag vet att många tycker att detta är trevligt, avslappnande osv, för mig är det ett nödvändigt ont.
![]()
AbsolutFast visst är det skönt när du drar på dig ett par fräscha skor?![]()
Tips på bra vinterdojor?
De ska vara stiliga, varma och lättskötta. Kikat på ett par "RM Williams Blaxland Kangaroo Chestnut", men den modellen är ju mer passande fram till våren.
Är det någon som har koll på hur Meermin är i storlekarna? Mot tex C&J?
Aurum frågade mig om tåjärn häromdagen. Om man precis som jag, sliter ohälsosamt mycket på skons framkant, är tåjärn nämligen en bra lösning för att öka sina skosulors livslängd.
Då jag vid det tillfället hade ett par skor inne hos skomakaren (för just nya tåjärn) bad jag om att få återkomma på tisdag.
Nu kanske ni frågar er varför jag behövde nya tåjärn om det nu är så "himla bra"? Jag bor nämligen i en stad fylld av kullersten vilket gör att tåjärnen lätt sparkas av. Dock finns det tåjärn och tåjärn...
Har alltid använt mig av utanpåliggande tåjärn. Något som också alltid funkat smärtfritt tills jag bytte stad och underlag. När den mycket trevliga och välrenommerade skomakaren "Olle skomakeri och Son" i Lund därför tipsade om infällda skojärn var jag tvungen att prova.
Har ännu inte hunnit pröva dem. Men det ser mycket lovande ut. Dessa lär bli svåra att sparka av i första taget!
Första dagen idag. Svårt att säga efter bara några timmars användning men gillar looken och än sitter de kvar!Snyggt. Hur känns det? Var själv inne hos honom för några veckor sedan och valde mellan samma lösning och att sätta på en slitsula. Valde slitsula men funderar på tåjärn på ett par andra skor.
Jag kollar underlaget, inte kalendernHar ett par svarta Oxfords med "ren" lädersula och dessa använder jag helst bara om jag vet att det ska vara torrt ute. De har dock varit med om några blöta ( i dubbel bemärkelse) dygn på kullersten vid något tillfälle och klarat det utan besvär. På mina övriga skor har jag tunn slitsula i gummi eller Dainitesula och de senare är de jag använder vid slask/snö.
Annars är nog det viktigaste att låta skorna torka ordentligt med skoblocken i samt att hålla dem fräscha. Fick ett tips av min skomakare som funkat för mig iaf. Jag tar en tvättsvamp och gnuggar ett lätt lager över skorna, lite mer där sula och ovandel möts.
![]()
Tänkte väl mer på grus och skräp som finns ute på gatorna på vintern.
jag rockade mina saint crispins med lädersula igår. spöregn och grus var väder- och underlagsförhållanderna. hade aldrig tagit på mig dem för långpromenad i skogen men för lätt promenad fram och tillbaka till jobbet - inga problem. saker och ting ska användas. Skor handlar mer om hur du tar hand om dem EFTER att du haft dem på dig.
Känns som mord på sådana skor. Vad gör du med dem efteråt?
Är det inte lite omständigt att köra med renovateur efter varje användningstillfälle? Kanske bara jag som är lat, men jag hade valt några andra skor vid de tillfällena.![]()
Jag kör personligen bara med Renovateur en handfull gånger om året, om ens det. Renovateur är i grunden en conditioner som lämpar sig bäst i de fall lädret känns torrt eller om man vill återställa dess struktur. Hellre Crème 1925 i sådana fall.
Använder ni era lädersulade skor på vintern?