• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Behov av "farfars praktiska råd" avseende sulkanter i vitt cellgummi (?)
Lädret väl ingånget och fått perfekt patina, men vita sulkanter är inte lätta att hålla fräscha.
Har någon bra tips för att få tillbaka en smula av den gamla fräschören?
60025-07.png

Lädret väl ingånget och fått perfekt patina, men vita sulkanter är inte lätta att hålla fräscha.
60025-07.png
Brukar köra Vim och vit Scotch brite på mina Red Vings. Funkar ok men det kanske finns ngt ännu bättre?

Jag har köpt ett par C&J Tetbury i läder och tänkte kolla med er vilka produkter som en verkligen behöver för att höja livslängden på skorna? Vågar inte ställa frågan i en skobutik för att minska risken att de säljer på mig allt möjligt..

Hur ofta bör jag rengöra och behandla skorna med eventuella medel? Efter varje användning, endast vid behov om de ser torra ut eller liknande? Något medel jag kan applicera oftare än något annat?

Jag har köpt ett par C&J Tetbury i läder och tänkte kolla med er vilka produkter som en verkligen behöver för att höja livslängden på skorna? Vågar inte ställa frågan i en skobutik för att minska risken att de säljer på mig allt möjligt..

Hur ofta bör jag rengöra och behandla skorna med eventuella medel? Efter varje användning, endast vid behov om de ser torra ut eller liknande? Något medel jag kan applicera oftare än något annat?
Skokräm är allt du behöver i produktväg. Borsta av efter varje användning alt. torka av om det skulle behövas och i med skoblock.
Du behöver kräm, borste och ett par skoblock.

https://www.skolyx.se/sv/skovardspaket/339-lilla-skovardspaketet.html
Här har du allt du behöver i ett vettigt prissatt paket :)

60025-07.png
Läser ikapp o tipset gäller även andra material (speciellt vita) och det är mirakelsvamp från ex Biltema. Funkar otroligt bra på vita sneakers m m.

Snyggt med tåjärnet! :)
Hur mycket fick du betala för en halvomsulning med Jr sula? :)
Lämnade in tre par samtidigt och betalade allt på en gång så är osäker på vad just sulningen gick på, men en liten extrakostnad är det i alla fall. Ska dock sägas att han generellt har väldigt bra priser.

I veckan fick jag för mig att patinera/måla om ett par gamla orbans och måste säga att jag är nöjd med resultatet :)
Störde mig tidigare på att skorna inte hade samma nyans och att de var lite väl ljusa för att ha ett brett användningsområde.

Före
2D443A16-F060-4A70-B11E-B86FD6EAA5E7.png

Under
264E067E-432D-46AF-9088-B21F03EE25D7.jpeg

efter
8D0C5DD4-B394-4529-A24A-A9AC7E899087.jpeg
08BECE1C-96FE-4C2B-B20C-40D646426ADE.jpeg

Senast ändrad:
38C7B06C-9567-4BE3-8E27-D28A118DE5D3.jpeg
C4A920EA-5220-48F7-A308-3F0C747CAD3C.jpeg
E2BF152C-D2F0-4320-B06F-AD5C528A0DA3.jpeg
Skrämmer liv i den här tråden igen med ett par Yanko som Celik (i vanlig ordning) förbarmat sig över:
Vansinnigt snyggt!:) Älskar infällda tåjärn.:heart: Faktiskt så till den graden att jag har beställt infällda tåjärn till gummisulor!o_O (Försöker intala mig själv att det är av praktiska skäl, visserligen sliter jag rätt hårt på tåpartiet, men innerst inne inser jag nog att det är av estetiska skäl!:rolleyes:)
Lite bilder på mina dojjor (Carmina, Antonio Meccariello, Carmina, Vass) med infällda tåjärn (bara för att bilder är alltid är bättre...;)):
0Carmina 905 Hatch.jpg
Antonio Meccariello.jpg
Carmina Burgundy Museum Soller.jpg
Vass1.jpg
Vass2.jpg

Efter att fått ett intresse av riktiga skor (tack vare min barndomsvän som utbildade sig till skomakare) så har jag blivit störd. Jag kan gå på stan och titta på allas skor för att se vad de går i. Folk måste tro jag är idiot. Men jävlar vad man ser folk som inte tar hand om sina skor. Torra städerskor utan kräm. Slitna fläckar på tårna osv.

Varför köper foll skor för flera tusen för att sedan låta de gå sönder? Jag fattar inte :(

20200403_173326.jpg

Någon som vet varför det är skum på skorna? Misstänker att den förre ägaren (köpt i andra hand) har tagit bort en plöskudde och att någon form av klistermassa är kvar. Har någon tips på hur man får bort detta? Skrapa med kniv fungerar inte..

Tillbaka
Topp