Jag har en avig inställning till banker överlag. Detta är givetvis helt personliga åsikter men jag litar inte på dem. Kolla skandalen kring Swedbank, och att efter detta hårdkontrollera sina kunder swishar på småpengar ger en sur smak i munnen, i alla fall på mig.
Men Swedbank var bara ett exempel, SEB`s ökända penningtvättshärvan Magnitskij, 475 miljoner kronor – knappt en halv miljard kronor alltså – slussats genom den svenska storbanken SEB i Baltikum från bolag som är inblandade i Magniskijhärvan.
Klart vissa hävdar Swedbank (och SEB, och Danske Bank) inte visste om vad som hände, men jag tillhör inte dem. D.v.s jag tror inte dem har kass intern kontroll som du skriver, jag tror dem tog en medveten risk. Det var snabba pengar i Baltikum som lockade. Tror Danske Bank var med i samma härva med.
Det är lite för mycket pengar, för många olika banker för att det ska kunna kallas slarv eller "dålig koll".
Om du frågar mig personligen så är det mycket som är skevt med dagens banker, dem lånar dina pengar men du får i princip ingen ränta på pengarna. Du kan heller inte plocka ut dina pengar hur du vill. Att ta ut större summor kan vara riktigt knepigt.
I princip går det inte att klara sig utan ett bankkonto i dagens samhälle med löner, företag som inte tar emot kontanter o.s.v. Och det sätter bankerna i en maktposition som jag inte tror är sund helt enkelt.
Som svar på att bankerna kontrollerar småsparares swishbetalningar så passar en text från Bibeln perfekt in. Från Matteus-7;
Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? Eller hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, du som har en bjälke i ditt eget öga? Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga.