• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skriver ni köpebrev eller räcker swish?

Jag har Nordea och har det har varit klockpengar i stort sett på månadsbasis fram och tillbaka i 15 år nu. Plus massa fram och tillbaka från avanza och nordnet nonstop. Skulle de brytt sig om mig så tycker man de borde gjort det redan?

Min uppfattning är att det är när man gör något mer ovanligt, något som avviker från ens normala mönster, som det plingar till. Men det hindrar ju inte att de skruvar lite på nån sökparameter nån gång så du får frågor redan nästa vecka.

Att skriva nån form av kvitto eller köpebrev är absolut en bra sak.

Min uppfattning är att det är när man gör något mer ovanligt, något som avviker från ens normala mönster, som det plingar till. Men det hindrar ju inte att de skruvar lite på nån sökparameter nån gång så du får frågor redan nästa vecka.

Att skriva nån form av kvitto eller köpebrev är absolut en bra sak.
Typ får in tio millar från Olof K Gustafssons konto i Medellin? :D

Häng med själv. Det är stor skillnad mellan bankerna.
absolut. Men du kan aldrig byta till en bank och ta bort risken för att du fastnar i ett AML-stickprov. Och det kommer bara blir värre framgent när fokus på detta område ökar. Bättre att anpassa sig, vilket i k&s-världen kan vara att skriva något enkelt avtal, kvitto etc. Behöver inte vara så energi- och tidskrävande.

Kräver alltid kvitto när jag köper och därmed skriver jag också ett utan anmodan när jag säljer. Innehåller fabrikat, modell, refnr, serienr, pris, köpare namn/adress, säljare namn/adress och ort/datum. Man måste ju kunna visa att man äger en klocka vid ev försäkringsärende ex stöld. Det är ju inget kontrakt, ringer banken och undrar vad är det för pengar som inkommit så har jag ju inget att visa upp annat än en wordfil med det inte underskriva kvittot.

Jag har en avig inställning till banker överlag. Detta är givetvis helt personliga åsikter men jag litar inte på dem. Kolla skandalen kring Swedbank, och att efter detta hårdkontrollera sina kunder swishar på småpengar ger en sur smak i munnen, i alla fall på mig.

Men Swedbank var bara ett exempel, SEB`s ökända penningtvättshärvan Magnitskij, 475 miljoner kronor – knappt en halv miljard kronor alltså – slussats genom den svenska storbanken SEB i Baltikum från bolag som är inblandade i Magniskijhärvan.

Klart vissa hävdar Swedbank (och SEB, och Danske Bank) inte visste om vad som hände, men jag tillhör inte dem. D.v.s jag tror inte dem har kass intern kontroll som du skriver, jag tror dem tog en medveten risk. Det var snabba pengar i Baltikum som lockade. Tror Danske Bank var med i samma härva med.

Det är lite för mycket pengar, för många olika banker för att det ska kunna kallas slarv eller "dålig koll".

Om du frågar mig personligen så är det mycket som är skevt med dagens banker, dem lånar dina pengar men du får i princip ingen ränta på pengarna. Du kan heller inte plocka ut dina pengar hur du vill. Att ta ut större summor kan vara riktigt knepigt.

I princip går det inte att klara sig utan ett bankkonto i dagens samhälle med löner, företag som inte tar emot kontanter o.s.v. Och det sätter bankerna i en maktposition som jag inte tror är sund helt enkelt.

Som svar på att bankerna kontrollerar småsparares swishbetalningar så passar en text från Bibeln perfekt in. Från Matteus-7;

Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? Eller hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, du som har en bjälke i ditt eget öga? Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga.
Bankerna försöker efterleva AML-regelverk. Men de är rätt kassa på att stoppa penningtvätt. I brist på förmåga att nypa åt de fula stora fiskarna så skjuter de vilt omkring sig och hugger på det som de kan, däribland större swishar. Läser in lite konspirationstänk i din text men det är en annan historia.

Tips från coachen om ni vill minska risken att hamna i bankernas penningtvättskontroller - ring inte banken. De får inte röja att du har transaktioner som är misstänkta för penningtvätt (läs: de kontaktar dig nödvändigtvis inte), men kontaktar du dem kan du trigga igång en kedja av kontroller där de helt plötsligt begär in kvitton för en enskild transaktion.

Jag blev uppringd av banken för cirka 1,5 år sedan. De undrade var pengarna kom ifrån och om jag bedrev en verksamhet :) förklarade att det rörde sig om en klockhobby. Har varit lugnt sedan dess, men kvitto är att föredra .

Tips från coachen om ni vill minska risken att hamna i bankernas penningtvättskontroller - ring inte banken. De får inte röja att du har transaktioner som är misstänkta för penningtvätt (läs: de kontaktar dig nödvändigtvis inte), men kontaktar du dem kan du trigga igång en kedja av kontroller där de helt plötsligt begär in kvitton för en enskild transaktion.
Flere av de store bankene inkl SEB krever at du ringer for å höja Swish til mer enn 10k så svårt å undvike.

Skriver bara kvitto / köpebevis om köparen önskar det eller om det är över en viss summa. Mina klockaffärer är så pass blygsamma ändå.

Däremot när jag höll på med hifi så vill jag minnas att jag både skrev och fick något form av kvitto. Men då var det helt andra belopp.

Angående banker har jag fått fyllt i papper och bekräfta uppgifter ett par gånger men det är mest pga att jag är gift med en utländsk medborgare.

Bankerna försöker efterleva AML-regelverk. Men de är rätt kassa på att stoppa penningtvätt. I brist på förmåga att nypa åt de fula stora fiskarna så skjuter de vilt omkring sig och hugger på det som de kan, däribland större swishar. Läser in lite konspirationstänk i din text men det är en annan historia.

Ja när det gäller just banker så är det nog väldigt mycket konspirationstänk från min sida...:shifty:

Det går bra att höja till 150´ på Handelsbanken om man signerar med sin dosa. I appen eller med Bank-ID på hemsidan kan man höja till 30´.

Skärmavbild 2020-09-28 kl. 23.25.23.png

SEB har 30K gräns utan att ringa och det är per dygn så det går fint att att dela upp swishandet på flera dagar.
Va bra, da har de endret siden sist jeg kollade. Swish over flere dager er vel litt mot sin hennsikt. Jeg använder swish for at pengene skal väre på plass direkt ved t.ex en f2f affär. Har jeg flere dager på meg å sette over penger kan jeg like gjerne använde overföring så er pengene på plass dagen etter.

Va bra, da har de endret siden sist jeg kollade. Swish over flere dager er vel litt mot sin hennsikt. Jeg använder swish for at pengene skal väre på plass direkt ved t.ex en f2f affär. Har jeg flere dager på meg å sette over penger kan jeg like gjerne använde overföring så er pengene på plass dagen etter.
Faktiskt har det varit så sedan iaf November -19, tidigare hade dom mycket riktigt en gräns på 10K utan att ringa dom. Senaste två köpen har varit F2F över 30 men under 40, här har jag gjort som så att jag swishat handpenning dagen innan och 30K när vi setts. Visst, banköverföring går ju i dom fallen lika bra men föredrar swish då man kan få omedelbar respons att det kommit fram och kunnat kolla klockan innan jag betalar merparten av summan.

Har nu hunnit prova Swiftcourts tjänst med en forumbroder. Riktigt smidigt och vettigt då de klara rubrikerna gjorde att det bara var att följa och fylla i. Kommer använda denna tjänst i fortsättningen också för ”lite större” affärer.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp