• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skuldkänslor?

Målarn

The Steak
Porsan skrev:
Har personligen slitit ihop varenda krona jag spenderat på klockor och skulle aldrig få för mig att skämmas, vi bor som sagt i Sverige och alla har i stort sett samma förutsättningar. Sen är det ju som många skriver en prioriterings fråga, många kör runt i bilar som kostar multum men en dyr klocka anses som lyx.

+1 broder!!!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
En svart flicka som föds i fängelse med ett heroinberoende då hennes mamma knarkat sönder sig under graviditeten har alltså samma förutsättningar som en vit man som föds på fina gatan av välbärgade föräldrar? Hurdå menar ni?
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Fryken skrev:
Skrev ett förbannat långt inlägg men insåg att jag bara kom fram till samma sak som många redan sagt - prioriteringar.

ett "förbannat, långt inlägg" eller "förbannat långt inlägg"? Jag skrev det förstnämnda men sket sedemera i att skriva något öht
 

Ministern

Founder
2-Faktor
LongCon skrev:
En svart flicka som föds i fängelse med ett heroinberoende då hennes mamma knarkat sönder sig under graviditeten har alltså samma förutsättningar som en vit man som föds på fina gatan av välbärgade föräldrar? Hurdå menar ni?

Tror inte någon menar så och jag tror att det är ytterst få som har sådana bekanta så vi skulle känna skuld gentemot dem. Visst är det tragiskt med sådana livsöden men tror det är kontraproduktivt att fundera över sitt klocksparande vis à vis nöden i samhället.
 

topboy

Breitling
Lite skrämmande att de flesta inte har några skuldkänslor eller ens ägnar en tanke att det är lite skevt att vi som kan har en klocka på armen som kunde bekosta livsavgörande insatser för ett antal människor. Prioritering i all ära men i de flesta delar av världen är det inte en fråga om prioritering. Är alla här på KS verkligen så inskränkta?
 

Lage

Omega
Helvetia skrev:
Inga skuldkänslor här. Vi bor i Sverige och jag betalar gladeligen än mer i skatt än vad jag gör idag för att täppa till hålen i vårat välfärdsskyddsnät istället. Ett trygghetssystem baserat på allmosor känns jävligt omodernt.

Jag tror att man måste skilja på avundsjuka hos personer som inte lever i överflöd men vars lidande bara beror på sug efter (onödiga) lyxdetaljer och personer som verkligen lever på marginaler. Det är stor skillnad på att inte kunna köpa en trevlig klocka och att inte kunna betala för bostad, mat och kläder.

Det är inte rimligt att känna ett ansvar för alla som har det dåligt, men något slags ansvar tycker jag ändå att man åtminstone har för sin närmaste krets. Det är kanske bara det som är realistiskt. Familj och nära vänner måste ranka högre än enstaka ägodelar och att överlåta allting åt det anonyma samhället känns som en flyktmekanism, ett förnekande av faktum. Jag håller med om livsval och tycker att envar måste ta ansvar för sina val. Det förändrar dock inte faktumet att jag har ett besvärligt samvete. Att hävda att alla har samma förutsättningar är direkt naivt.

Helvetia skrev:
Sen att vissa här tycker att man inte kan dra en nitlott i livet och att det är ens eget fel att man är fattig och eländig visar bara att dom inte kan ha varit ute i verkligheten så mycket.

Att verkligenheten är beskaffad på ett visst sätt är bara ett konstaterande, inte en värdering. Den intressanta frågan är huruvida det är moraliskt rätt eller fel att verkligheten är så beskaffad och hur vi vill att verkligheten ska se ut.

Alltså: Får jag dåligt samvete över ägodelar när det finns lidande människor i världen? Nej, jag är en vanlig person och inget helgon. Skulle jag hjälpa till om nära vänner eller familj inte hade mat för dagen. Tveklöst. Mina prioriteringar.
 

morrism

Audemars
Det här med att man automatiskt har slitit och kämpat bara för att man har pengar köper jag inte, att pengar skulle vara en måttstock på hur duktig man är på att jobba tycker jag inte har någon korrelation alls. Då skulle alla ensamstående mammor med ungar vara miljonärer. Jag är själv rätt lat och jobbar helst så lite som möjligt, vill helst göra andra saker som musik t.ex. men har ändå lyckats rätt bra och jag hjälper folk som har det sämre så gott jag kan, ibland för mycket.

OBS, jag syftar inte på nån här i tråden när jag säger detta, hur ni jobbar eller hur ni fått pengar har jag inte med att göra.
 

morrism

Audemars
Spencer66 skrev:
LongCon skrev:
En svart flicka som föds i fängelse med ett heroinberoende då hennes mamma knarkat sönder sig under graviditeten har alltså samma förutsättningar som en vit man som föds på fina gatan av välbärgade föräldrar? Hurdå menar ni?

Tror inte någon menar så och jag tror att det är ytterst få som har sådana bekanta så vi skulle känna skuld gentemot dem. Visst är det tragiskt med sådana livsöden men tror det är kontraproduktivt att fundera över sitt klocksparande vis à vis nöden i samhället.

Tycker inte det är kontraproduktivt att reflektera över ens värderingar och val här i livet
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
topboy skrev:
Lite skrämmande att de flesta inte har några skuldkänslor eller ens ägnar en tanke att det är lite skevt att vi som kan har en klocka på armen som kunde bekosta livsavgörande insatser för ett antal människor. Prioritering i all ära men i de flesta delar av världen är det inte en fråga om prioritering. Är alla här på KS verkligen så inskränkta?

Nu är det väl inte Stockholm vs Mogadishu vi pratar om? Är övertygad om att alla här skulle hjälpa sina nära och kära i den mån man kan om det behövs.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag håller med om att man absolut inte skall känna skuld för sina fina saker. Tvärtom! Men att hävda att alla föds med samma förutsättningar gör att det blir svårt för mig att hålla tyst. Har hört så sjuka livsöden i mitt jobb. Intelligens som till stora delar inte handlar om socialt arv är ju även en faktor. Att säga att folk med låg intelligens eller taskig start i livet får skylla sig själva om dom är fattiga då de gör mindre bra "val" i livet är lite magstarkt i min värld. Förutsättningen att göra bra val i livet kommer inte lika enkelt för alla.

Men nu ska jag lägga ner... ;)
 

topboy

Breitling
Jag menade nog lite vidare område än nära och kära. Kan erkänna att jag haft en del funderingar kring vettigheten att ha mer runt armen än många i vår värld haft under en livstid.. Är jag då bara blödig?
 

Sten

Cartier
Intressant tråd! Intressanta kommentarer!

Förstår din poäng. Finns väl inget riktigt vettigt svar bara. Hur man än vänder och vrider så blir livet inte rättvist, vissa föds med goda förutsättningar att lyckas, medans andra saknar sådana från första början.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
topboy skrev:
Jag menade nog lite vidare område än nära och kära. Kan erkänna att jag haft en del funderingar kring vettigheten att ha mer runt armen än många i vår värld haft under en livstid.. Är jag då bara blödig?

Nej, det ligger givetvis någonting i det. Frågan är vad du gör åt det?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
LongCon skrev:
Jag håller med om att man absolut inte skall känna skuld för sina fina saker. Tvärtom! Men att hävda att alla föds med samma förutsättningar gör att det blir svårt för mig att hålla tyst. Har hört så sjuka livsöden i mitt jobb. Intelligens som till stora delar inte handlar om socialt arv är ju även en faktor. Att säga att folk med låg intelligens eller taskig start i livet får skylla sig själva om dom är fattiga då de gör mindre bra "val" i livet är lite magstarkt i min värld. Förutsättningen att göra bra val i livet kommer inte lika enkelt för alla.

Men nu ska jag lägga ner... ;)

Det jag menar med samma förutsättningar är givetvis i Sverige, att jämföra med andra delar av världen känns en aning långsökt då vi bor i ett av det bäst fungerande länderna i världen. Sen är det typiskt svenskt att tycka att det är fult att tjäna pengar och dessutom spendera dom, jag har varit i de flesta av jordens alla hörn i många fattiga länder och vågar lungt påstå att förhållanden där inte har något med klockköp att göra.
 

topboy

Breitling
Sten skrev:
Intressant tråd! Intressanta kommentarer!

Förstår din poäng. Finns väl inget riktigt vettigt svar bara. Hur man än vänder och vrider så blir livet inte rättvist, vissa föds med goda förutsättningar att lyckas, medans andra saknar sådana från första början.
Men ändå är det väl intressant... att vi som har inte reflekterar över det ganska absurda överflöd som en 50k-dinka innebär. Jag säger inte att man inte ska få ha en sådan på armen, för det har jag själv, men att skyla över det med argument som "alla har ett val" eller "det handlar om prioritering" handlar ju om brist på empati. Jag har i alla fall många gånger funderat över dessa frågor. Betyder inte att jag är en bättre människa. Jag råkar bara vara född i rätt del av vår jord och råkar fundera över helheten..
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
morrism skrev:
Jag känner lite skuldkänslor ibland när jag går omkring med min klocka, min umgängeskrets är inte direkt milonärer, och jag bär en klocka för nästan 40 tusen, det känns så onödigt när man ser folk som har det dåligt och en 1000-lapp skulle betyda mat för en månad för ungarna. Jag har problem med att se fattigdom och lidande när jag har på mig min klocka, något jag inte ens tänkt på förrens jag köpte den... Någon annan som känner likadant eller är jag blödig?
Några skuldkänslor har jag inte, även om jag nu bara har en 20k-dinka. Tycker det dock är sunt att, med eller utan 40k-dinka, ha "problem" med att se fattigdom och lidande. Så du kan kanske se det som ett litet uppvaknande, som vi alla behöver emellanåt. Man kan göra mycket skillnad, helt utan att sälja sin klocka, om du förstår vad jag menar... Det är här ens val och prioriteringar verkligen får bekänna färg. D.v.s. vad gör vi, oavsett vilken klocka vi äger, för att göra världen "bättre".

Med detta sagt så är en fin/dyr klocka jävligt ytligt, och spär förmodligen, direkt och/eller indirekt, på samhällsklyftor, avundsjuka, orättvisor, materialism, kapitalism mm. Inget lätt dilemma, helt enkelt...
 

topboy

Breitling
Fryken skrev:
topboy skrev:
Jag menade nog lite vidare område än nära och kära. Kan erkänna att jag haft en del funderingar kring vettigheten att ha mer runt armen än många i vår värld haft under en livstid.. Är jag då bara blödig?

Nej, det ligger givetvis någonting i det. Frågan är vad du gör åt det?

Antagligen för lite... Jag vet nog inte vad jag göra för att faktiskt göra skillnad. Visst kan jag skänka 10 spänn/såld klocka men är det egentligen inget annat än att stilla samvetet för en stund? Nåja... Ska sluta skriva tills jag vet vad jag egentligen känner.
 

Sten

Cartier
topboy skrev:
Sten skrev:
Intressant tråd! Intressanta kommentarer!

Förstår din poäng. Finns väl inget riktigt vettigt svar bara. Hur man än vänder och vrider så blir livet inte rättvist, vissa föds med goda förutsättningar att lyckas, medans andra saknar sådana från första början.

Men ändå är det väl intressant... att vi som har inte reflekterar över det ganska absurda överflöd som en 50k-dinka innebär. Jag säger inte att man inte ska få ha en sådan på armen, för det har jag själv, men att skyla över det med argument som "alla har ett val" eller "det handlar om prioritering" handlar ju om brist på empati. Jag har i alla fall många gånger funderat över dessa frågor. Betyder inte att jag är en bättre människa. Jag råkar bara vara född i rätt del av vår jord och råkar fundera över helheten..

Jag tror jag blev misstolkad här. Jag tycker precis likadant, själv man går runt med en dyr klocka medan man andra knappt har råd med mat och husrum. I sådana fall handlar det absolut inte om prioriteringar, det finns helt enkelt inte möjlighet/utrymme till sådana utsvävningar. I mitt fall handlar det om en sak, PRIORITERING. Sparar in på de flesta saker för att brassa på då det är något som verkligen intresserar mig.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
topboy skrev:
Jag menade nog lite vidare område än nära och kära. Kan erkänna att jag haft en del funderingar kring vettigheten att ha mer runt armen än många i vår värld haft under en livstid.. Är jag då bara blödig?

Fast med den motivationen skall du då också begränsa vad du lägger på: mat, kläder, boende bil etc. Blir bara tramsigt om man inte räknar in allt det vi har. Vi lever i ett överflöd jämfört med stora delar av världen men klockor är nog knappast roten till problemet. Jag tycker sådana här trådar är tramsiga i ett entusiastforum och det är inte första gången jag läst trådar som denna på svenska klockforum..

Detta innebär inte att jag inte inser att det finns olika förutsättningar i livet eller att tyvärr det finns stora orättvisor. Jag tycker bara det är prettovarning att mala om det på ett entusiastforum..
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
LongCon skrev:
topboy skrev:
Och att läsa att intelligens har med saken att gör mig lite smårädd... SD, here we come...

Jaja. Det tänker jag inte bemöta med något annat än att jag tycker du får tänka igen.
Om man ska försöka reda ut det här så måste ju ordet "intelligens" definieras, så att man är överens om vad som menas, och i exakt vilket sammanhang och under vilka omständigheter. Är helt övertygad om att "LongCon" inte syftar på det sammanhanget som SD står för, men jag kan ha fel...
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Spencer66 skrev:
topboy skrev:
Jag menade nog lite vidare område än nära och kära. Kan erkänna att jag haft en del funderingar kring vettigheten att ha mer runt armen än många i vår värld haft under en livstid.. Är jag då bara blödig?

Fast med den motivationen skall du då också begränsa vad du lägger på: mat, kläder, boende bil etc. Blir bara tramsigt om man inte räknar in allt det vi har. Vi lever i ett överflöd jämfört med stora delar av världen men klockor är nog knappast roten till problemet. Jag tycker sådana här trådar är tramsiga i ett entusiastforum och det är inte första gången jag läst trådar som denna på svenska klockforum..

Detta innebär inte att jag inte inser att det finns olika förutsättningar i livet eller att tyvärr det finns stora orättvisor. Jag tycker bara det är prettovarning att mala om det på ett entusiastforum..

+1!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
topboy skrev:
Fryken skrev:
topboy skrev:
Jag menade nog lite vidare område än nära och kära. Kan erkänna att jag haft en del funderingar kring vettigheten att ha mer runt armen än många i vår värld haft under en livstid.. Är jag då bara blödig?

Nej, det ligger givetvis någonting i det. Frågan är vad du gör åt det?

Antagligen för lite... Jag vet nog inte vad jag göra för att faktiskt göra skillnad. Visst kan jag skänka 10 spänn/såld klocka men är det egentligen inget annat än att stilla samvetet för en stund? Nåja... Ska sluta skriva tills jag vet vad jag egentligen känner.

Ta en funderare på om intelligens ändå inte är en förutsättning när du ändå håller på.

Jag anser att en "smart" människa har bättre förutsättningar i samhället än en "dum". Känns rätt logiskt men jag kan ju ha fel... Eftersom jag är nazist enligt dig har jag förmodligen fel. Dom brukar ha det.
 

topboy

Breitling
Spencer66 skrev:
topboy skrev:
Jag menade nog lite vidare område än nära och kära. Kan erkänna att jag haft en del funderingar kring vettigheten att ha mer runt armen än många i vår värld haft under en livstid.. Är jag då bara blödig?

Fast med den motivationen skall du då också begränsa vad du lägger på: mat, kläder, boende bil etc. Blir bara tramsigt om man inte räknar in allt det vi har. Vi lever i ett överflöd jämfört med stora delar av världen men klockor är nog knappast roten till problemet. Jag tycker sådana här trådar är tramsiga i ett entusiastforum och det är inte första gången jag läst trådar som denna på svenska klockforum..

Detta innebär inte att jag inte inser att det finns olika förutsättningar i livet eller att tyvärr det finns stora orättvisor. Jag tycker bara det är prettovarning att mala om det på ett entusiastforum..

Kan hålla med om prettobiten. Blev bara lite taggad av känslan att de flesta som hakade på forumstartaren inte alls förstod hans poäng. Tycker ändå att det är nyttigt att vi ibland funderar på detta. Å ena sidan är det absurt att vi bär klockor som kostar mer än vad som skulle rädda liv, men det är ändå så att vi KAN. Nåja. Jag vill inte röja. Det jag ville ha fram är sagt. :)
 

Helvetia

Cartier
Davsjo, jag trodde jag hade sagt allt jag ville säga i den här tråden, men eftersom jag inte var tillräckligt tydlig så får jag väl komplettera min ståndpunkt.

Jag kan när jag rannsakar mig själv ha moraliska betänkligheter kring min konsumtion om jag sätter in mig i ett globalt sammanhang, men inte i ett svenskt perspektiv. Här ska samhället ta sitt ansvar i mitt tycke. Jag har en ok lön och kan därför spara en del varje månad. Något som jag gör lika mycket genom att köpa klockor som att sätta in pengarna på banken. Jag har alltså en stor del av mitt sparkapital på armen. Det är min buffert.

Sen att man ställer upp för sina nära och kära på olika sätt är så självklart för mig att det inte togs med i resonemanget alls.
Har hjälpt vänner både ekonomiskt och på annat sätt många gånger och har själv en gång i tiden varit i en förjävlig sits som jag inte skulle klarat utan hjälp från vänner.
 

topboy

Breitling
LongCon skrev:
topboy skrev:
Fryken skrev:
topboy skrev:
Jag menade nog lite vidare område än nära och kära. Kan erkänna att jag haft en del funderingar kring vettigheten att ha mer runt armen än många i vår värld haft under en livstid.. Är jag då bara blödig?

Nej, det ligger givetvis någonting i det. Frågan är vad du gör åt det?

Antagligen för lite... Jag vet nog inte vad jag göra för att faktiskt göra skillnad. Visst kan jag skänka 10 spänn/såld klocka men är det egentligen inget annat än att stilla samvetet för en stund? Nåja... Ska sluta skriva tills jag vet vad jag egentligen känner.

Ta en funderare på om intelligens ändå inte är en förutsättning när du ändå håller på.

Jag anser att en "smart" människa har bättre förutsättningar i samhället än en "dum". Känns rätt logiskt men jag kan ju ha fel... Eftersom jag är nazist enligt dig har jag förmodligen fel. Dom brukar ha det.

Är du helt jävla dum i huvudet? Vem har nämnt nazist före dig?!
 

Sten

Cartier
topboy skrev:
Spencer66 skrev:
topboy skrev:
Jag menade nog lite vidare område än nära och kära. Kan erkänna att jag haft en del funderingar kring vettigheten att ha mer runt armen än många i vår värld haft under en livstid.. Är jag då bara blödig?

Fast med den motivationen skall du då också begränsa vad du lägger på: mat, kläder, boende bil etc. Blir bara tramsigt om man inte räknar in allt det vi har. Vi lever i ett överflöd jämfört med stora delar av världen men klockor är nog knappast roten till problemet. Jag tycker sådana här trådar är tramsiga i ett entusiastforum och det är inte första gången jag läst trådar som denna på svenska klockforum..

Detta innebär inte att jag inte inser att det finns olika förutsättningar i livet eller att tyvärr det finns stora orättvisor. Jag tycker bara det är prettovarning att mala om det på ett entusiastforum..

Kan hålla med om prettobiten. Blev bara lite taggad av känslan att de flesta som hakade på forumstartaren inte alls förstod hans poäng. Tycker ändå att det är nyttigt att vi ibland funderar på detta. Å ena sidan är det absurt att vi bär klockor som kostar mer än vad som skulle rädda liv, men det är ändå så att vi KAN. Nåja. Jag vill inte röja. Det jag ville ha fram är sagt. :)


+1
 

Ministern

Founder
2-Faktor
topboy skrev:
LongCon skrev:
topboy skrev:
Fryken skrev:
topboy skrev:
Jag menade nog lite vidare område än nära och kära. Kan erkänna att jag haft en del funderingar kring vettigheten att ha mer runt armen än många i vår värld haft under en livstid.. Är jag då bara blödig?

Nej, det ligger givetvis någonting i det. Frågan är vad du gör åt det?

Antagligen för lite... Jag vet nog inte vad jag göra för att faktiskt göra skillnad. Visst kan jag skänka 10 spänn/såld klocka men är det egentligen inget annat än att stilla samvetet för en stund? Nåja... Ska sluta skriva tills jag vet vad jag egentligen känner.

Ta en funderare på om intelligens ändå inte är en förutsättning när du ändå håller på.

Jag anser att en "smart" människa har bättre förutsättningar i samhället än en "dum". Känns rätt logiskt men jag kan ju ha fel... Eftersom jag är nazist enligt dig har jag förmodligen fel. Dom brukar ha det.

Är du helt jävla dum i huvudet? Vem har nämnt nazist före dig?!


Ok, här lugnar vi ner oss. Vill inte behöva gå in och moderera. Inga sådana tillmälen tack!

Propagandaministern
 
Topp