• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skuldkänslor?

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1360445102.674299.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1360445102.674299.jpg
    14.9 KB · Visningar: 251

Ministern

Founder
2-Faktor
Vad fan morrism du gjorde ett klipp när du fick köpa Davvans kompis klocka så billigt. Skaver det så förbannat sälj den och ge till stadsmissionen. Trist prettotråd i ett entusiastforum..
 

jabla

Sarlacc
Nedanstående två inlägg summerar ganska bra min åsikt i frågan :!:

yonsson skrev:
Denna tråden kommer bara leda till påhopp från moralkärringar, så jag kommer bara göra ett inlägg i denna tråd:

Man kan ju faktiskt oftast påverka sin egen situation genom exempelvis utbildning. Vi bor ändå i Sverige. Alla vuxna har ett eget ansvar och det är inte ditt fel om dina vänner inte har råd att mata sina barn, även om det låter sjukt tragiskt. Det finns andra sätt att stötta de i sin närhet än genom att inte bära en dyr klocka. Att stötta genom att ge de sin tid och/eller genom att motivera/stötta personen kan generera mycket positivt. Har du dåligt samvete för att andra i din närhet har det dåligt, så föreslår jag att du börjar i den änden.

Om det skulle vara dina egna barn som inte fick mat pga att du hade en Rolex, då hade jag sagt sälj direkt. :D


John R skrev:
Jag har personligen inga problem att ha en klocka som kostar mycket!
Nu har inte jag någon klocka för 40k på armen men skulle inte ha några problem med det
om så var fallet. Man kan backa upp en vän på många olika sätt genom att finnas där
och peppa och vara ett stöd. Man kan ju backa upp utan att sälja sin klocka om det skulle
behövas.

Har man hälsan så har man möjligheten att påverka sitt liv.
De jag verkligen tycker synd om är de fattiga och sjuka som inte kan
göra ett skit åt sitt lidande. Där får man se till att systemet blir bättre och
skyddar dessa stackare.

Om du inte hade en klocka för 40K så hade du förmodligen haft
pengarna på banken. Hade du då gett bort dom pengarna?

/John R
 

morrism

Audemars
Spencer66 skrev:
Vad fan morrism du gjorde ett klipp när du fick köpa Davvans kompis klocka så billigt. Skaver det så förbannat sälj den och ge till stadsmissionen. Trist prettotråd i ett entusiastforum..

Okej, jag tycker det räcker nu, jag har redan gett upp tråden, jag hade en tanke som jag tyckte det var intressant om någon annan med dyr klocka hade reflekterat över och ställde en enligt mig rätt oskyldig fråga. Om det är pretto att ibland reflektera över vad man gör så är jag väl det. Jag kommer inte posta några fler djupare frågeställningar om det anses som trist och pretto.
 
V

Viggen

Guest
morrism skrev:
Jag kommer inte posta några fler djupare frågeställningar om det anses som trist och pretto.

Nej för fan, gör inte det! Man skall ha rätt att få filosofera även i ett entusiastforum, och med tanke på hur det sägs att det skall var högt i tak här. Dessutom var det klockrelaterat. Jag håller absolut inte med Spencers föregående inlägg. Synd att så många missförstod vad tråden handlade om, blandade in politik och tog det personligt.
 

The Pell

Cartier
morrism skrev:
Spencer66 skrev:
Vad fan morrism du gjorde ett klipp när du fick köpa Davvans kompis klocka så billigt. Skaver det så förbannat sälj den och ge till stadsmissionen. Trist prettotråd i ett entusiastforum..

Okej, jag tycker det räcker nu, jag har redan gett upp tråden, jag hade en tanke som jag tyckte det var intressant om någon annan med dyr klocka hade reflekterat över och ställde en enligt mig rätt oskyldig fråga. Om det är pretto att ibland reflektera över vad man gör så är jag väl det. Jag kommer inte posta några fler djupare frågeställningar om det anses som trist och pretto.

Jag tycker en är mycket sund reflektion och en intressant och relevant tråd. Tycker också att den fyllde sitt syfte väl med tanke på reaktionerna. Nu vet vi alla lite mer om varandra. Tack Morrism!
 
morrism skrev:
Spencer66 skrev:
Vad fan morrism du gjorde ett klipp när du fick köpa Davvans kompis klocka så billigt. Skaver det så förbannat sälj den och ge till stadsmissionen. Trist prettotråd i ett entusiastforum..

Okej, jag tycker det räcker nu, jag har redan gett upp tråden, jag hade en tanke som jag tyckte det var intressant om någon annan med dyr klocka hade reflekterat över och ställde en enligt mig rätt oskyldig fråga. Om det är pretto att ibland reflektera över vad man gör så är jag väl det. Jag kommer inte posta några fler djupare frågeställningar om det anses som trist och pretto.

Tycker din ursprungliga frågeställning är synnerligen relevant, och jag är säker på att många (som hänger här på KS och är genuint klockintresserade) i praktiken skulle begå "socialt självmord" om de bar en för dyr klocka till vardags. Det kan handla om vilket jobb du har och/eller vilken social miljö du rör dig i på fritiden.

Sedan att vissa andra är "tondöva" inför detta faktum är bara att beklaga, om detta är ett verkligt "entusiastforum" så är det absolut ingen "trist prettotråd" du startat ;)

/Johan
 

Ricrob

Patek
morrism skrev:
Spencer66 skrev:
Vad fan morrism du gjorde ett klipp när du fick köpa Davvans kompis klocka så billigt. Skaver det så förbannat sälj den och ge till stadsmissionen. Trist prettotråd i ett entusiastforum..

Okej, jag tycker det räcker nu, jag har redan gett upp tråden, jag hade en tanke som jag tyckte det var intressant om någon annan med dyr klocka hade reflekterat över och ställde en enligt mig rätt oskyldig fråga. Om det är pretto att ibland reflektera över vad man gör så är jag väl det. Jag kommer inte posta några fler djupare frågeställningar om det anses som trist och pretto.

Nej morrism, det är inget att hänga upp dig på.. Din frågeställning är inte alls tokig, även om den uppenbarligen inte delas eller förstås av alla, ink mig själv men det är helt ok! Forum är i grunden en plattform för diskussioner och om alla tyckte, tänkte och gillade samma saker, så skulle det ju inte bli några diskussioner och således ett trist forum. I min värld är alla frågeställningar och trådtyper välkomna, så länge det inte är rent trollskräp.. Spencers andra inlägg var ju dessutom i stort en upprepning som kom runt midnatt en lördag och en lördag som dessutom började med bärs vid 11 på förmiddagen, så jag skulle inte lägga så stor vikt på den. ;)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
morrism skrev:
Spencer66 skrev:
Vad fan morrism du gjorde ett klipp när du fick köpa Davvans kompis klocka så billigt. Skaver det så förbannat sälj den och ge till stadsmissionen. Trist prettotråd i ett entusiastforum..

Okej, jag tycker det räcker nu, jag har redan gett upp tråden, jag hade en tanke som jag tyckte det var intressant om någon annan med dyr klocka hade reflekterat över och ställde en enligt mig rätt oskyldig fråga. Om det är pretto att ibland reflektera över vad man gör så är jag väl det. Jag kommer inte posta några fler djupare frågeställningar om det anses som trist och pretto.

Ähh... Jag personligen gillar lite djup, och var någon annanstans, ska man ställa en liknande frågeställning, och förvänta sig lite olika svar och reflexioner? Tycker din frågeställning passar prefekt på detta entusiastforum, det är bara att kolla hur många postningar den fått på några få dagar :)
 
C

Crowolf

Guest
Word, Word, Word and Word!
Intressant frågeställning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

SSL

Audemars
Började tänka på det när jag satt på tunnelbanan och en uteliggare bad om en krona, sitter man där med 40 lakan på handleden och säger "tyvärr sorry, har inga pengar på mig"


Jobbigt läge, minst sagt. Har själv ingen klocka för 40, men har väl inte alltid utstyrsel som är helt gratis alla dagar. Men har inga såna känslor alls, eftersom att det är ytterst sällan jag ser annat än rumäner som tigger, och man vet att pengarna ändå inte går till dom, utan till deras "chefer".

Men det har hänt att jag träffat på en svensk uteliggare som jag inte kunnat ge nåt till, alt köpa Situation Stockholm av. Men då har jag gått tillbaka nästa dag och gett en slant om han/hon stått kvar. Det kan vara ett tips om man har skuldkänslor etc. Eller skänka lite till BCF kan också vara bra. Många känner sig som bättre människor efter man skänk iväg en liten slant.

Men du kanske inte har kvar problemen i dag, och sitter på en dinka för 80 lakrisbåtar ist för 40.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Tycker det var en berättigad fråga. Var skall den ställas om inte i ett klockforum?

Bland folk som hamnat snett finns alla möjliga typer och alla möjliga bakgrunder.
Jag jobbar med hemlösa och de flesta är inte ett dugg pigga på generaliseringar och att vi skall tycka synd om dem.
Det krävs en väldigt driftig människa för att överleva i den världen.
Sen kan vi ju alltid diskutera om den driftiga sidan används på bästa sätt eller inte...

Tycker faktiskt inte du skall ha dåligt samvete för klockan. Garanterar att ingen hemlös mår bättre för att du har en billigare klocka. Tror tom du får ett grattis av de flesta av dem om du visar upp den.
Sociala problem är ett gemensamt problem och bör finansieras gemensamt, vilket de flesta här verkar vara överens om.
 
Att känna skuldkänslor är inte nyttigt för oss, förutsatt att vi inte begått något uppenbart fel eller att skuldkänslorna är en del i en förändringsprocess.
Ett samhälle, tycker jag, kan bedömas utifrån hur det tar hand om de mest utsatta.
För att ta ett beslut ang. vilket samhälle vi vill ha måste man gräva i och fundera runt sina egna värderingar.
Tänka runt begrepp som samhälle, individ, alla människors lika värde, etik, solidaritet, individuellt ansvar mm.
Detta kan leda fram till en uppfattning om sakernas tillstånd och hur de kan påverkas av mig.
Mina funderingar runt ovanstående har hjälpt mig att göra ett utbildnings och yrkesval, ta politisk ställning och välja mitt sätt att leva.
Mina uppfattningar ifrågasätter jag oftare ju äldre jag blir, vill gärna tro att det beror på livserfarenhet.

Men, som respons på morrism:s fundering, mitt ägande av klockor har jag aldrig känt dåligt samvete för.
Har heller ej ägt eller varit speciellt intresserad av dyra klockor.
 

SenorE

Omega
Denna fråga är ju egentligen mycket större än bara klockor, då den innefattar all form av konsumtion. Självklart ska man inte ha skuldkänslor för att man unnar sig saker, bara för att folk har det sämre. Samtidigt så är det alltid sunt att reflektera över hur andra människor har det, och hjälpa folk som har det svårt på olika sätt.
Dessutom är ju kvalitetsklockor en bra sak att konsumera jämfört med mycket annat, då de är tillverkade under bra villkor, skapar lokala arbetstillfällen och har väldigt låg miljöpåverkan per spenderad krona.
 
Topp