Jättebra exempel Jarl!
Jag är en förstagångsköpare som har hittat hit i syfte att informera mig inför ett kommande köp av en Breitling Superocean Heritage. Då jag är ny och okunnig om klockbranschen, läser jag på om klockornas uppbyggnad, komplexiteten i urverken, servicebehoven och så givetvis om gråhandeln som tidigare varit helt obekant för mig. Vilket gör att jag nu (eller väldigt snart) står inför ett leverantörsval och jag kan helt ärligt säga att det är svårt och att jag inte vet vem jag ska välja. Jag ska förklara varför och du är mer än välkommen att hjälpa mig att välja din butik.
Inom 500m från min lägenhet har jag två butiker, din och Bergströms, som båda säljer Superocean. Fram till den punkt då jag befinner mig i butiken har jag informationen på era websidor att tillgå, där informationen är nästintill obefintlig. Jag söker på nätet och hittar uret.se, där jag hittar pris på ca 34 300 kr vilket oundvikligen blir mitt riktpris. Via Breitlings websida hittar jag en prisindikation på 39 780 kr för samma klocka i din butik. Så långt inga problem, att ha en person att rådfråga, återvända till i samband med problem/service och som tar lite ansvar för mitt köp, är värt att betala extra för.
Tills dess att man börjar googla lite mer och hittar
den här eller
den här, vilket förändrar spelplanen lite, nu hittar jag två olika bolag, båda "betrodda säljare med referenser", som var för sig erbjuder motsvarande nya klocka med "alla papper" för 25 000 kr resp. 29 000 kr och det är nu man börjar undra om business caset att köpa via AD fortfarande håller.
Vad är det jag betalar extra för och hur mycket är det värt, egentligen?
Kan prisskillnaden mellan 39 800 kr och 25 000 kr motiveras? (avseende kvalitet, risk etc.)
Jag vet ärligt inte, för jag har ännu inte satt mig in i problematiken tillräckligt. Jag ser bara att prisskillnaden är tillräckligt stor för att jag inte ska vara säker på hur jag ska svara på din fråga om jag kan tänka mig att köpa en klocka från nätet och risken finns att jag aldrig stiger in i butiken. Detta trots att jag från början var helt inställd på att köpa från en AD.
Men jag vore så klart tacksam om du kunde hjälpa mig att välja rätt.